شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، اگه صفری اینجوری درس بخون (ویژه رشته انسانی)

05 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، اگه صفری اینجوری درس بخون (ویژه رشته انسانی)

هیچ داوطلبی نباید فرصت طلایی و تکرار نشدنی کنکور اردیبهشت را از دست بدهد؛ حتی اگر از ابتدای سال تحصیلی یک کلمه هم درس نخوانده و صفر است! احتمالا با خودتان می‌گویید بهتر است بدون استرس برای کنکور تیر آماده شوم، چه کاری است که از الان به خودم فشار بیاورم، از کجا معلوم بتوانم تا اردیبهشت درس‌ها را تمام کنم!

یادتان باشد که در حال حاضر برنامه اکثر رقبایتان همین است و اگر شما متفاوت عمل کنید چند هیچ از بقیه جلوتر خواهید بود. چطور استارت مطالعه برای کنکور اردیبهشت را بزنم؟ کدام مباحث را حذف کنم؟ روزی چند ساعت درس بخوانم؟ چطور تمرکز و سرعت مطالعه‌ام را بالا ببرم؟ این محتوا را از دست ندهید چون قرار است در آن به صفر تا صد شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت بپردازیم.

تا کنکور اردیبهشت وقت هست؛ اما نه برای هدر دادن!

تعداد زیادی از داوطلبان عادت دارند با پرسیدن سوالات تکراری خودشان را سرگرم کنند تا درس نخوانند، ده‌ها بار می‌پرسند شما مطمئنید تا کنکور اردیبهشت زمان کافی داریم؟ حتما می‌رسم همه درس‌ها را به موقع تمام کنم؟ ببینید اگر زودتر دست به کار شوید و زمان را هدر ندهید بله وقت کافی دارید؛ اما اگر این سوال را یک ماه یا دو ماه دیگر از من بپرسید پاسخم منفی خواهد بود!

چرا حتما باید هدفم کنکور اردیبهشت باشد؟ چون می‌توانید با خیال راحت تمرکزتان را روی کنکور بگذارید و بعد از آن برای امتحانات نهایی و ترمیم معدل و نیز مصاحبه اختصاصی فرهنگیان در خرداد ماه، حسابی خودتان را آماده کنید.

تخفیف یهویی

برای شروع ابتدا یک هدف دقیق و واضح برای خودتان مشخص کنید، بعد منابع و امکانات مورد نیازتان را فراهم کنید. با کمی جستجو در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب، بهترین کتاب‌ها و منابع مناسب سطح‌تان را خواهید یافت. سپس باید یکسری مباحث را حذف کنید تا بتوانید زمانتان را برای مطالعه مباحث مهم‌تر مدیریت کنید.

نگران نباشید در ادامه مباحث مهم برای شروع از صفر کنکور اردیبهشت را دقیقا مشخص می‌کنیم. حالا چطور برنامه‌ریزی کنم که بتوانم همه مباحث را تا روز کنکور مطالعه کنم؟ در این مورد هم در یک پاراگراف جداگانه صحبت می‌کنیم.

برای کنکور اردیبهشت کدام مباحث را بخوانم؟

برای کنکور اردیبهشت کدام مباحث را بخوانم؟
در شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، در ابتدا مباحث مهم تر را مطالعه کنید.

قبول دارم حجم دروس و مطالبی که لازم است داوطلبان رشته انسانی مطالعه کنند بیشتر از داوطلبان سایر گروه‌های آزمایشی است، از طرفی تا کنکور اردیبهشت حدود 120 روز زمان داریم و اصلا نمی‌خواهیم یک ساعت از این زمان طلایی را هم هدر بدهیم. پس باید بهینه عمل کنیم و مباحث مهم‌تر و پر سوال‌تر را بخوانیم.

در جدول زیر لیست مباحث مهم هر درس را ارائه کرده‌ایم:

اسم درسمباحثی که بهتر است مطالعه کنید
ریاضیگزاره‌ها و ترکیب گزاره‌ها و استدلال ریاضی، خط فقر و تورم، کار با داده‌های آماری و نمایش داده‌ها، مفهوم تابع، اعمال روی توابع، آمار و احتمال، دنباله حسابی و هندسی
تاریخجهان در عصر باستان، اروپا در قرون وسطا عصر جدید، تاریخ شناسی، کاوش در گذشته و ظهور اسلام، تاریخ نگاری و منابع دوره معاصر، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، ایران و جهان در آستانه دوره معاصر، ایران در عصر باستان، ایران از ورود اسلام تا پایان صفویه، جنگ جهانی اول و ایران، جنگ جهانی دوم و جهان پس از آن، نهضت ملی شدن نفت ایران و نهضت مشروطه ایران
جغرافیاجغرافیا چیست، جغرافیای حمل و نقل، مخاطرات طبیعی، جغرافیای انسانی ایران، نواحی انسانی، جغرافیای سکونتگاه‌ها، جغرافیای طبیعی ایران، نواحی طبیعی، نواحی سیاسی، ویژگی‌ها و انواع مخاطرات طبیعی
علوم و فنونآرایه‌ها، تاریخ ادبیات، قافیه، سبک خراسانی، سبک عراقی، سبک هندی
فلسفهآغاز تاریخ فلسفه، نگاهی به تاریخچه معرفت، خدا در فلسفه، عقل در فلسفه، فلسفه در جهان اسلام، ریشه و شاخه‌های فلسفه، امکان شناخت، ابزارهای شناخت، چیستی انسان 1و2، انسان موجودی اخلاق‌گرا، هستی و چیستی، کدام تصویر از جهان، جهان ممکنات
منطقمنطق ترازوی اندیشه، لفظ و معنا و مفهوم و مصداق، اقسام و شرایط تعریف، اقسام استدلال استقرایی، قضیه حملی، احکام قضایا و قیاس اقترانی
عربیکامل بخون فقط درک مطلب رو حذف کن
جامعه شناسیچیزی رو حذف نکن
روانشناسیچیزی رو حذف نکن
اقتصادچیزی رو حذف نکن

برنامه ریزی شروع از صفر کنکور اردیبهشت

یک برنامه اصولی برای کنکور شامل زمان‌هایی برای مطالعه و یادگیری دروس، مرور و تست‌زنی و نیز جمع‌بندی است.

اگر فرض را بر این بگذاریم که داوطلبی صفر است و از امروز می‌خواهد مطالعه برای کنکور اردیبهشت را شروع کند، باید طوری برنامه‌ریزی کند که هر ماه یک پایه را تمام کند و ماه آخر را به مرور و جمع‌بندی مطالب اختصاص دهد.

نقشه راه کلی ما برای کنکور اردیبهشت 1403 به این صورت است:

  • اتمام مطالعه و تست‌زنی دروس پایه دهم در دی ماه.
  • اتمام مطالعه و تست‌زنی دروس پایه یازدهم در بهمن و مرور پایه دهم.
  • اتمام مطالعه و تست‌زنی دروس پایه دوازدهم در اسفند و مرور مطالب پایه یازدهم.
  • جمع‌بندی و مرور نهایی کل مباحث و پایه‌ها در فروردین ماه.

روزی چند ساعت درس بخوانم؟

هفته اول مجازید با هر ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید شروع کنید تا کم کم به درس خواندن عادت کنید؛ برای مثال می‌توانید با روزانه 4 ساعت استارت مطالعه را بزنید و هفته بعد دو ساعت به ساعت مطالعه‌تان اضافه کنید تا در نهایت به 10 الی 12 ساعت در ماه‌های آخر برسید.

اگر داوطلبی که عادت به درس خواندن ندارد از همین ابتدا سنگ بزرگ بردارد و با روزی 10 ساعت شروع کند، ممکن است بتواند به سختی یک هفته با این ساعت مطالعه دوام بیاورد اما احتمالا بعد از یک هفته خسته شده و کلا قید درس خواندن را می‌زند.

نکته بسیار مهم این است که هرگز نوسانی درس نخوانید و آهسته و پیوسته پیشرفت کنید!

چه تعداد تست بزنم و چه آزمونی ثبت نام کنم؟

قبل از اینکه در مورد تعداد تست صحبت کنیم، باید به این نکته مهم اشاره کنیم که بهتر است در ابتدا تست‌ها را به صورت آموزشی کار کنید. یعنی وقتی تست می‌زنید، زمان و درصد نگیرید و بلافاصله بعد از پاسخ دادن به هر سوال جواب را مطالعه کنید و بعد سراغ سوال بعدی بروید. هیچ اشکالی ندارد که در ابتدا پاسخ اکثر سوالات را ندانید یا سرعتتان کند باشد.

بهترین حالت این است که برای هر درسی روزانه 30 الی 40 تست آموزشی بزنید و آخر هر هفته می‌توانید از مباحث آن هفته تست زمان‌دار کار کنید یا از خودتان آزمون بگیرید.

توصیه می‌کنم فعلا در آزمونی ثبت نام نکنید چون بعید است به برنامه راهبردی آزمون‌ها برسید؛ اما حتما خودتان هر دو هفته یک بار در منزل آزمون بدهید و نهایتا می‌توانید بعدها در آزمون‌های جامع مثل چند آزمون آخر سنجش ثبت نام کنید.

اینکه در حال حاضر دودل باشید، به توانایی‌هایتان تا حدی شک داشته باشید و حتی گاهی استرس داشته باشید کاملا طبیعی است! اما اگر فقط یک ماه به برنامه‌هایتان پایبند باشید و کم کم به چشم خودتان پیشرفت کردنتان را ببینید، حتی پیشرفت‌های کوچک و جزئی، قطعا انگیزه بیشتری برای ادامه راه خواهید داشت.

می‌توانم مثال‌های زیادی از داوطلبانی برایتان بزنم که دیر شروع کردند و  فقط چند ماه درس خواندند اما به نتیجه دلخواهشان رسیدند؛ مثلا خود من از بهمن مطالعه برای کنکور را آغاز کردم اما توانستم به هدفم برسم! اگر در ابتدای روز انگیزه شروع ندارید تکنیک زیر را انجام دهید:

  • تکنیک 5 دقیقه: با درسی که به آن علاقه دارید شروع کنید و به خودتان بگویید می‌خواهم فقط 5 دقیقه درس بخوانم، در عرض آن 5 دقیقه همه حواس و تمرکزتان را به درس‌تان بدهید. در اکثر مواقع بعد از 5 دقیقه داوطلبان چنان انگیزه‌ای می‌گیرند که می‌توانند چندین ساعت درس بخوانند!

افزایش تمرکز و سرعت مطالعه

من کند خوانم، من تمرکز ندارم، موقع درس خواندن فکر و ذهنم هر جایی هست به جز جایی که باید باشد؛ شما هم چنین مشکلاتی دارید؟ برای حل این مشکل ابتدا باید ریشه آن را پیدا کنیم. ممکن است عوامل مختلفی باعث حواس پرتی داوطلبان شوند، باید صادقانه با خودتان فکر کنید و ببینید چه چیزی بیشتر از همه ذهنتان را درگیر می‌کند.

البته حدس می‌زنم متهم ردیف اول حواس‌پرتی اکثر شما گوشی موبایل و فضای مجازی است. بیایید تا کنکور اردیبهشت با دنیای مجازی قطع ارتباط کنید، باور کنید چیزی را از دست نمی‌دهید!

همچنین برای افزایش سرعت مطالعه و مقابله با کند خوانی می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • دور اول فقط در حد فهم و یادگیری درس بخوانید و چیزی را حفظ نکنید.
  • بلافاصله سراغ حل تست بروید حتی اگر آماده نیستید!
  • به جای کلمه خوانی، یک جمله کامل یا پاراگراف را بخوانید.
  • ذهنتان را قبل از مطالعه تخلیه کنید و افکارتان را بنویسید.
  • از مطالعه با صدای بلند یا زمزمه کردن بپرهیزید.
  • جزئیات مربوط به کند خوانی و راه‌های مقابله با این مشکل را در مقاله چطور کند خوان نباشیم؟ مطالعه کنید.

شروع طوفانی برای قبولی فرهنگیان

برای قبولی در کنکور فرهنگیان فقط فرصت اردیبهشت ماه را در اختیار دارید و باید در زمان باقی‌مانده هوشمندانه عمل کنید تا به هدفتان برسید. شاید فکر کنید برای قبولی در کنکور فرهنگیان و معلم شدن باید از هفت خوان رستم بگذرید؛ آزمون کنکور، دفترچه اختصاصی فرهنگیان، مصاحبه، سوابق تحصیلی و…

بیایید در جدول زیر ببینیم برای شکست دادن غول بزرگ کنکور فرهنگیان باید چه کارهایی انجام دهیم، موفقیت در کنکور فرهنگیان به 4 عامل زیر بستگی دارد:

نتیجه کنکور رشته انسانیطبق برنامه‌ای که در این محتوا گفتیم عمل کن، هدف ما کنکور اردیبهشت ماه است.
دفترچه اختصاصی کنکور فرهنگیانبرای درس هوش و استعداد سوالات هوش آزمون استخدامی را حل کن و برای درس تعليم و تربيت اسلامي تا اردیبهشت روزی نیم الی یک ساعت منبع معرفی شده سازمان سنجش را مطالعه کن
سوابق تحصیلیبعد از کنکور اردیبهشت تا خرداد فرصت خوبی برای مطالعه تشریحی دروس دوازدهم داری
مصاحبه عملیچون خیالت از بابت کنکور راحت شده، زمان کافی در اختیار داری که خودت را برای مصاحبه عملی فرهنگیان آماده کنی.

سخن آخر

کنکور اردیبهشت امسال بهترین و طلایی‌ترین فرصت برای موفقیت است؛ چون اکثر داوطلبان یا از درس خواندن خسته شده‌اند و یا به امید کنکور تیر هستند و هنوز مطالعه را به طور جدی شروع نکرده‌اند. در این محتوا ابتدا در مورد اینکه برای شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت دیر نیست صحبت کردیم، گفتیم چطور برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید به موقع دروس را به اتمام برسانید، کدام مباحث را بخوانید، روزی چند ساعت درس بخوانید و چه تعداد تست کار کنید.

در انتها هم راهکارهایی برای افزایش انگیزه و تمرکز ارائه دادیم و در مورد قبولی در کنکور فرهنگیان صحبت کردیم. اگر هنوز هم سوالی در مورد شروع از صفر کنکور اردیبهشت در ذهنتان دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

چند سوال متداول

آیا تا کنکور اردیبهشت زمان کافی داریم؟

تا کنکور اردیبهشت 120 روز زمان داریم و اگر از تک تک این لحظات به خوبی استفاده کنید، قطعا زمان کافی برای مطالعه مباحث مهم و پرسوال را در اختیار دارید.

برای شروع از صفر کنکور اردیبهشت کدام مباحث را بخوانم؟

در متن محتوا و در قالب یک جدول مباحث مهم و تست‌خیز هر درس را برای داوطلبان کنکور انسانی مشخص کرده‌ایم.

چطور برای کنکور اردیبهشت برنامه ریزی کنیم؟

برنامه کلی ما این است که در دی ماه پایه دهم، در بهمن ماه پایه یازدهم و در اسفند پایه دوازدهم را تمام کنیم و فروردین را به مرور و جمع‌بندی اختصاص دهیم، در مورد جزئیات این برنامه در محتوا بیشتر صحبت کرده‌ایم.

برای شروع از صفر روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

با ساعت مطالعه‌ای که در توان‌تان هست شروع کنید و به تدریج هر هفته ساعت مطالعه‌تان را افزایش دهید تا به 10 ساعت مطالعه در روز برسید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب