پیش بینی سطح امتحانات نهایی 1402 ؛ سخته یا آسونه!

27 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
پیش بینی سطح امتحانات نهایی 1402 ؛ سخته یا آسونه!

از زمانی که صحبت از قطعی شدن سهم معدل در نتیجه کنکور شد، این سوال برای داوطلبان پیش آمد که با این شرایط سطح امتحانات نهایی 1402 چگونه خواهد بود؟ آیا این تاثیر 40 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی باعث می‌شود که امسال شاهد سوالات سخت و مفهومی باشیم؟

حالا اگر سطح سوالات امتحانات نهایی امسال دشوار بود، چطور جلسه امتحان را مدیریت کنیم و چطور با سوالات سخت برخورد کنیم تا بتوانیم بهترین نمره را بگیریم و سوالی را صرفا به خاطر استرس از دست ندهیم؟ برای پاسخ دادن به این دغدغه داوطلبان، تصمیم گرفتیم در این محتوا سطح امتحانات نهایی1402 را پیش‌بینی کنیم و ابعاد مختلف این مسئله را بررسی کنیم.

تغییرات امتحانات نهایی 1402

خیلی سال است که سازمان سنجش و آموزش کشور به این نتیجه رسیده که اصلا عادلانه نیست که سرنوشت داوطلبان کنکور فقط با یک نوبت امتحان کنکور و در عرض چهار ساعت رقم بخورد! پیرو این موضوع تصمیم بر این شد که امسال نحوه سنجش داوطلبان قدری با سال‌های قبل متفاوت باشد تا داوطلبان بر اساس نتیجه تلاش چند ساله‌شان در دانشگاه پذیرفته شوند و عدالت تا حد امکان برقرار شود.

مهم‌ترین تغییرات امتحانات نهایی 1402 این بود که نمره امتحانات نهایی 1402 تاثیر قطعی و 40 درصدی روی نتیجه نهایی کنکور خواهد داشت.

تخفیف یهویی

آیا این تغییرات روی سطح سوالات امتحانات نهایی امسال تاثیر دارد؟

اگر سطح امتحانات نهایی سال‌های گذشته را بررسی کرده باشید، متوجه می‌شوید که اگرچه همه امتحانات از یک چهارچوب تقریبا مشابه پیروی می‌کنند؛ اما سطح سوالات امتحانات نهایی رفته‌رفته سخت‌تر شده و سوالات از حالت حفظی به مفهومی تغییر کرده‌اند. پس سخت‌تر شدن سطح سوالات امتحانات نهایی امسال یک اتفاق عیجب و غیر منتظره نیست!

از طرفی چون امسال نمرات امتحانات نهایی اهمیت بسیار زیادی در پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها پیدا کرده‌اند، کاملا منطقی است اگر طراحان بخواهند امسال سوالات را دشوارتر و مفهومی‌تر طرح کنند. چون امسال 40 درصد از رقابت برای قبولی در کنکور، به نمرات امتحانات نهایی بستگی دارد و طبیعتا اگر سوالات راحت باشند، اکثر داوطلبان 40 درصد را کسب می‌کنند و آن وقت ملاک خوبی برای تمایز داوطلبان سخت‌کوش از سایر داوطلبان نداریم.

تغییرات امتحان نهایی 1403 ؛ همه مواردی که باید بدانید!

مقاله مرتبط: تغییرات امتحان نهایی 1403 ؛ همه مواردی که باید بدانید!

آیا سطح سوالات امتحانات نهایی قابل پیش‌بینی است؟

حالا با همه این صحبت‌ها آیا واقعا سطح سوالات امتحانات نهایی1402 قابل پیش‌بینی است؟ قطعا به طور دقیق نه! ببینید هیچ خبر رسمی در این مورد منتشر نشده و مثلا هیچ مسئولی مستقیما در یک رسانه اعلام نکرده که امسال قرار است سوالات امتحانات نهایی درجه سختی 9 از 10 داشته باشند!

ما از روی شواهد و تجربیات قبلی می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که عقل سلیم حکم می‌کند که امسال احتمالا سوالات امتحانات نهایی دشوارتر و مفهومی‌تر خواهند بود.

اصلا بگذارید راحتتان کنم؛ لطفا امسال خودتان را برای هر جور سوالی آماده کنید، همه تلاشتان را بکنید و تا می‌توانید انواع سوالات را حل کنید تا در جلسه امتحان با دیدن چند سوال سخت، دست و پایتان را گم نکنید.

راستی فقط خواندن و سوال حل کردن کافی نیست، مدیریت جلسه امتحانات نهایی را بلدید؟

آیا امتحانات شهریور سخت است؟ هر آنچه که باید بدانید

مقاله مرتبط: آیا امتحانات شهریور سخت است؟ هر آنچه که باید بدانید

مدیریت جلسه امتحانات نهایی
حتی اگر سطح امتحانات نهایی 1402 سخت هم بود می‌توانید با مدیریت صحیح جلسه آزمون، بهترین نتیجه را کسب کنید.

هرچقدر هم درستان را خوب خوانده باشید باز هم اگر مدیریت جلسه امتحانات نهایی را بلد نباشید، نمی‌توانید به نتیجه دلخواهتان برسید. مدیریت جلسه امتحانات نهایی یعنی زمان و احساساتتان را مدیریت کنید.

بارها از زبان دانش‌آموزان شنیده‌ام که من اصلا به چند سوال آخر نرسیدم و چقدر حیف چون الان می‌بینم چند سوال آخر واقعا راحت بودند! یا وقتی دیدم فلان سوال سخت است و نمی‌توانم آن لحظه جوابش را بدهم، چنان دست و پایم را گم کردم و استرس گرفتم که انگار هر چه خوانده‌بودم از مغزم پرید!

حتما در جلسه امتحانات نهایی یک ساعت مچی (غیر هوشمند) به همراه داشته باشید تا گاهی به آن نگاه کنید و زمان را از دست ندهید. همچنین برای مواجهه با سوالات دشوار خودتان را از قبل آماده کنید و یک استراتژی درست داشته باشید؛ حالا مهم‌ترین سوال این است که در مواجهه با سوالات سخت چه کنیم؟

در مواجهه با سوالات سخت چه کنیم؟

همان جمله قدیمی و همیشگی که اگر سوالی سخت باشد فقط برای تو سخت نیست بلکه برای همه داوطلبان سخت است! در اینجور مواقع متاسفانه دانش‌آموزان تحت تاثیر احساساتشان قرار می‌گیرند و حتی با اینکه روی مطلبی تسلط دارند، به دلیل سخت بودن سوال مربوط به آن مطلب گویی ناگهان همه چیز از دهنشان پاک می‌شود.

معمولا این دانش‌آموزان وقتی در منزل و در آرامش همان سوال را حل می‌کنند متوجه می‌شوند که جواب را می‌دانستند اما سر جلسه به دلیل استرس زیاد قادر به پاسخ دادن نبوده‌اند.

در مواجهه با سوالات سخت این سه تکنیک به دادتان می‌رسد:

  • اول: به خودتان بگویید من مطالب را خوب خوانده‌ام و مسلطم اما لازم است کمی بیشتر فکر کنم.
  • دوم: سه نفس عمیق بکشید و کمی آب بخورید تا آرام شوید.
  • سوم: دور سوالات سخت و وقت‌گیر خط بکشید و تصمیم بگیرید بعد از جواب دادن به همه سوالات دوباره به سوالات دشوار برگردید.
چرا شب امتحان خوابم می‌گیره؟ راهکارهایی برای رفع خواب‌آلودگی شب امتحان

مقاله مرتبط: چرا شب امتحان خوابم می‌گیره؟ راهکارهایی برای رفع خواب‌آلودگی شب امتحان

چرا حل سوالات سخت را به بعد موکول کنیم؟

فارغ از سطح امتحانات نهایی و اینکه سوالات امسال چقدر سخت یا راحت هستند، می‌خواهم در جلسه امتحان حتما حل سوالات سخت یا وقت‌گیر را به بعد موکول کنید. یعنی یک دور تا انتها سوالات را حل کنید و بعد به این سوالات برگردید، به این ترتیب زمان را هم مدیریت کرده‌اید.

تجربه نشان داده است که در اینجور مواقع و در دور دومی که به سوالات برمی‌گردید جواب ناگهان به ذهنتان می‌آید؛ چون ذهنتان بار اول درگیر سوال شده و بدون اینکه متوجه شوید به دنبال جواب است.

از آن مهم‌تر وقتی یک دور همه سوالات را حل می‌کنید و به انتها می‌رسید، خیالتان از بابت زمان راحت شده و اعتماد به نفس می‌گیرید در نتیجه استرستان هم کم می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله گفتیم که بر اساس تاثیر 40 درصدی نمرات امتحانات نهایی بر پذیرش دانشجویان در کنکور، می‌توانیم اینطور پیش‌بینی کنیم که سطح امتحانات نهایی1402 ممکن است کمی سخت‌تر و مفهومی‌تر باشد و باید دانش‌آموزان چه از نظر روحی و چه از نظر درسی خود را کاملا آماده کنند.

همچنین در این محتوا در مورد مدیریت جلسه امتحان راهکارهایی ارائه دادیم تا حتی اگر سطح امتحانات نهایی1402 سخت هم بود؛ باز هم دانش‌آموزان بتوانند استرس خود را کنترل کنند و با استفاده از دانش خود بهترین نمره ممکن را کسب کنند.

اگر شما هم در این مورد تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات این محتوا در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهید.

چند پرسش متداول

تغییرات امتحانات نهایی 1402 کدامند؟

تاثیر مستقیم و 40 درصدی نمره امتحانات نهایی یکی از تغییرات بزرگ در کنکور 1402 است.

آیا این تغییرات روی درجه سختی سوالات امسال تاثیر دارد؟

به طور قطع نمی‌توانیم در این مورد نظر دهیم اما با توجه به حساسیت و اهمیت امتحانات نهایی، منطقی است اگر درجه سختی سوالات امسال بالا باشد!

در مواجهه با سوالات سخت چه کنیم؟

به خودتان اطمینان دهید که مطالب را خوب خوانده‌اید، سه نفس عمیق بکشید و پاسخ‌گویی به سوالات سخت را به بعد از پاسخ‌گویی به همه سوالات موکول کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. Hadiseh Darbani فروردین 7, 1403

    سلام
    طبق چیزایی ک تو مقاله گفته شد نمیدونم امیدوار باشم یا انگیزه آمو از دست بدم.
    کاملا متوجه ام که سبک سوالا سخته خواهد بود ، اما لطفاً حرفی بزنید که بتونه بهمون انگیزه بده .
    تو مدارس ب اندازه کافی انقدری استرس وارد میکنم ک دانش آموز رتبه برتر مدرسه ( ک خودمم) دچار ضعف و ناامیدی میشم.
    حقایق تلخع اما در کنارش امیدی هست.

    • پایتخت کتاب فروردین 7, 1403

      💙

  2. محمد مهدی حاجبی کیا اسفند 16, 1402

    سلام من میخواهم امتحان نهایی قبول بشم هر چقدر میخونم تو امتحان سوالات از که خونده بودم میپره از مغزم بیرون چکنم

    • پایتخت کتاب اسفند 18, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙باید توی خونه در شرایط ازمون از خودتون امتحان بگیرین
      امتحانای پارسال

  3. Yasin اسفند 5, 1402

    سلام نمی‌دونم چه غلطی کنم نصف سال فته تازه فهمیدم به حسابداری بازرگانی علاقه دارم و همه چی ضعیف بدبخت شدم

    • پایتخت کتاب اسفند 6, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙بهتره به یک مشاور مراجعه کنید تا کامل راهنمایی تون کنه

  4. Aryan بهمن 29, 1402

    درود خسته نباشید
    امتحانات نهایی قراره فراتر از کتاب درسی باشه یعنی کتاب های شیمی و فیزیک مبتکران بگیریم که سطحشون خیلی بالاس؟

    • پایتخت کتاب اسفند 1, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙خیر
      در سطح کتاب ولی مفهومی
      فرمول ۲۰ خوبه

آخرین مقالات پایتخت کتاب