اهمال کاری در درس خواندن؛ چگونه تنبلی رو کنار بذاریم و درس بخوانیم؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 13 دقیقه
اهمال کاری در درس خواندن؛ چگونه تنبلی رو کنار بذاریم و درس بخوانیم؟

تنبلی و اهمال‌کاری یک سندرم رایج است که بسیاری افراد از آن رنج می‌برند. عوامل مختلفی در این مشکل دخالت دارند و افرادی که به تنبلی گرفتار هستند، ممکن است نتوانند به‌سادگی از آن رها شوند. امروزه بسیاری از دانش‌آموزان نیز در درس خواندن تنبل هستند و به‌موقع تکالیف مدرسه خود را انجام نمی‌دهند.

در این مقاله قصد داریم در مورد اهمال کاری در درس خواندن صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تنبلی یا اهمال کاری چیست؟

وقتی ما از انجام کاری که برای خود یا دیگران مهم است، اجتناب می‌کنیم یا آن را به تعویق می‌اندازیم، اهمال‌کاری یا تنبلی کرده‌ایم. اهمال‌کاری معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که از انجام یک کار چالش‌برانگیز، دلهره داریم یا می‌ترسیم. برای دور زدن این احساسات منفی، کار دیگری انجام می‌دهیم که به‌طور موقت احساس بهتری در ما ایجاد کند.

به تعویق‌انداختن کارها می‌تواند منجر به یک چرخه معیوب شود. هرچه بیشتر برای تکمیل یک کار صبر کنیم، انجام آن غیرممکن به‌نظر می‌رسد و انگیزه کمتری برای شروع آن خواهیم داشت.

تخفیف یهویی

علت اهمال کاری در درس خواندن چیست؟

تنبلی در هنگام درس خواندن می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد، بنابراین اگر می‌خواهیم به دانش‌آموزان کمک کنیم تا بر آن غلبه کنند، ابتدا باید از دلایل اصلی آن آگاه باشیم.

در ادامه به برخی از دلایل مهم تنبلی دانش‌آموزان در درس خواندن اشاره می‌کنیم.

  • عدم شفافیت در مورد نتیجه مطلوب

وقتی دانش‌آموزان از تکالیف خود آگاه نیستند یا نمی‌دانند چه انتظاری از آن‌ها می‌رود، اهمال کاری می‌کنند. این امر به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که از عدم اطمینان یا موقعیت‌های ناشناخته ناراحت هستند، مشکل‌ساز می‌شود.

اگر آن‌ها مطمئن نباشند که چگونه تکالیف درسی خود را انجام دهند، ممکن است آن را به تعویق بیندازند و هرگز آن را کامل نکنند.

  • تخمین‌های زمانی خوش‌بینانه

خوش‌بینی در بسیاری از موقعیت‌ها، فوق‌العاده است. اما وقتی نوبت به تخمین زمان برای تکمیل تکالیف مدرسه می‌رسد، برآوردهای خوش‌بینانه زمانی، می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

دانش‌آموزان معمولاً زمان باقی‌مانده برای درس‌خواندن را بیش از حد تخمین می‌زنند و زمان لازم برای تکمیل تکالیف درسی خود را دست‌کم می‌گیرند. در نتیجه نمی‌توانند زمان کافی برای تکمیل آن‌ها اختصاص دهند.

  • عدم فوریت

زمانی که ضرب‌الاجل‌ انجام تکالیف مدرسه از دید دانش‌آموز بسیار دور به نظر برسند، ممکن است برای او سخت باشد که فشاری برای شروع مطالعه احساس کند، زیرا به نظر او هنوز زمان زیادی برای درس‌خواندن و تکمیل تکالیف باقی‌مانده است. این مسئله موجب اهمال کاری در درس خواندن می‌شود.

  • عدم آگاهی از نقطه شروع

وقتی دانش‌آموزان در کارهایی که باید انجام دهند، غرق شوند و ندانند که از کجا باید شروع کنند، معمولا اهمال‌کاری می‌کنند تا نگرانی‌شان در مورد ندانستن نقطه درست شروع، تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

  • حواس‌پرتی از عوامل اهمال کاری در درس خواندن

مقدار زیادی از زمانی که دانش‌آموزان در اتاق خود به درس‌خواندن می‌پردازند، صرف حواس‌پرتی با چیزهای دیگر می‌شود. این امر گاهی آگاهانه اتفاق می‌افتد، یعنی اگر دانش‌آموزان به‌طور فعال به‌دنبال عوامل حواس‌پرتی برای اجتناب از درس‌خواندن باشند، به این عوامل در محیط اطراف خود پاسخ می‌دهند. و بعضی اوقات این اتفاق حتی می‌تواند به‌طور ناخودآگاه رخ دهد.

  • کمال‌گرایی / ترس از شکست

برخی از دانش‌آموزانی که مشغول انجام پروژه‌های درسی خود هستند، از اشتباه‌کردن عصبی می‌شوند یا از انتقاد می‌ترسند. بنابراین:

یکی از دلایل مهم اهمال کاری در درس خواندن این است که دانش‌آموزان معمولا آنقدر نگران انجام نادرست تکالیف هستند که آن‌ها را به تعویق می‌اندازند تا از اضطراب آن اجتناب کنند.

  • مشکل در تنظیم احساسات

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که تنبلی کمتر از آن‌چه که قبلاً فکر می‌کردیم، در مدیریت زمان مشکل‌ساز است و بیشتر به‌خاطر وجود مشکل در تنظیم احساسات است.

دانش‌آموزانی که هنگام مطالعه، احساس بی‌حوصلگی، خستگی یا ناامیدی می‌کنند، راه‌کاری را در پیش می‌گیرند که با کم‌اهمیت جلوه‌دادن درس‌خواندن، احساس بهتری در خود ایجاد کنند و حواس خود را با فعالیت‌های سرگرم‌کننده و پاداش‌دهنده برای بهبود خلق‌وخوی خود پرت کنند.

  • تعهدات بیش از حد

اگر یک دانش‌آموز تعهدات و تکالیف بیش از حد و زمان آزاد خیلی کم داشته‌باشد، ممکن است از تنبلی به‌عنوان روشی برای ایجاد زمان آزاد «مصنوعی» برای خود استفاده کند. متأسفانه این نوع زمان آزاد معمولاً چندان رضایت‌بخش نیست، زیرا با احساس گناه به‌دلیل اجتناب از چیزهایی که باید انجام می‌شده است، همراه است.

  • مقاومت در برابر اجبار از عوامل اهمال کاری در درس خواندن

وقتی دانش‌آموزان به درس‌خواندن به‌عنوان چیزی که توسط معلمان یا والدین به آن‌ها تحمیل می‌شود، نگاه کنند، ممکن است آن را به تعویق بیندازند و اهمال‌کاری در درس خواندن، روش آن‌ها برای مقاومت در برابر این اجبار می‌شود.

وقتی دانش‌آموزان به مطالعه و انجام تکالیف به‌عنوان کاری فکر می‌کنند که مجبورند انجام دهند، برای آن‌ها به یک کار سخت تبدیل می‌شود و دانش‌آموز بیشتر وسوسه می‌شود که در آن تنبلی کند تا به والدین و معلمان خود نشان دهد که شما نمی‌توانید مرا مجبور به انجام آن‌ها کنید.

راه‌های مقابله با اهمال کاری در درس خواندن چیست؟
برای رهای از اهمال کاری در درس خواندن از ساده‌ترین مباحث شروع کنید.

برای غلبه بر تنبلی برای شروع درس خواندن راه‌کارهایی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نظم و انضباط داشته‌باشید و به آن پایبند باشید

اولین و ضروری‌ترین کار برای غلبه بر تنبلی در مطالعه، داشتن انضباط است و برای رسیدن به اهداف موردنظر، چیزی جز توقف برخی عادت‌ها یا رفتارها لازم نیست.

تنها کاری که فرد باید انجام دهد این است که از کارهایی که بر تمرکز او تأثیر می‌گذارد دست بکشد و شروع به برنامه‌ریزی و انجام کارهایی کند که به او در رسیدن به نتایج مطلوب کمک می‌کند.

کارهایش را طبق زمانبندی انجام دهد و در همه کارها و فعالیت‌هایش نظم و انظباط داشته‌باشد. تبدیل این رفتارها به عادت، در نهایت باعث می‌شود که دانش‌آموزان بر تنبلی خود غلبه کنند.

  • عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید

مهمترین راهبرد برای جلوگیری از تنبلی، حذف هر نوع حواس‌پرتی به هر طریق ممکن است. پس از پیمایش در رسانه‌های اجتماعی مختلف، بازگشت به حالت مطالعه دشوار است. به‌همین دلیل قبل از شروع جلسه مطالعه به موارد خاصی مانند خاموش‌کردن تلویزیون و تلفن همراه توجه کنید و اگر منتظر تماس مهمی هستید، گوشی را در حالت لرزش یا بی‌صدا قرار دهید.

اگر برای کنکور تلاش می‌کنید، باید از این روش برای کاهش تنبلی خود بهره ببرید.همچنین از هم اتاقی‌ها یا اعضای خانواده خود بخواهید تا به حریم خصوصی شما احترام بگذارند.

به یاد داشته‌باشید که از بین‌بردن انواع حواس‌پرتی، نه تنها به کاهش تنبلی کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود تمرکز و مطالعه موفق‌تری داشته‌باشید.

  • برای غلبه بر اهمال کاری در درس خواندن، یک جدول زمانی ایجاد کنید

یکی دیگر از راه‌های موثر برای کاهش تنبلی برای مطالعه، ایجاد یک برنامه ثابت برای کلاس‌ها و تکالیفی است که باید در طول هفته تکمیل کنید. این کار باعث می‌شود که آن‌ها را پیگیری کنید و مطمئن شوید که ضرب‌الاجل‌ها حفظ و اجرا می‌شوند.

همچنین ایجاد یک تقویم با فهرستی از تمام تکالیف معلق که باید تکمیل شوند و تاریخ سررسید آن‌ها، به کاهش اهمال کاری در درس خواندن کمک می‌کند. زیرا اولویت‌بندی و تکمیل به موقع آن‌ها آسان‌تر است.

دانش‌آموزانی که برای کنکور تلاش می‌کنند کارهای زیادی باید انجام دهند. به‌همین دلیل است که تهیه یک فهرست و نگه‌داشتن آن در جایی که همیشه قابل رویت باشد ایده خوبی است.

  • هر روز زمان مشخصی برای مطالعه داشته‌باشید

موفقیت، با انضباط شخصی و سخت‌کوشی به‌دست می‌آید. این تنها دلیلی است که دانش‌آموزان باید برنامه روزانه مطالعه خود را تنظیم کنند.

بسیار مهم است که در یک بازه زمانی ثابت روزانه مطالعه کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا به درس‌خواندن عادت کنید و از نظر عاطفی و روانی برای هر جلسه مطالعه آماده باشید. همچنین موجب افزایش بهره‌وری و کاهش اهمال‌کاری می‌شود.

بدیهی است که برنامه شما ممکن است به‌دلیل شرایط پیش‌بینی‌نشده تغییر کند، اما باید هر چه زودتر به الگوی معمول خود بازگردید.

برای از بین‌بردن اهمال کاری در درس خواندن، به‌موقع استراحت کنید. هیچ‌کس دوست ندارد، روزها در کتابخانه بنشیند و به حجم زیادی از صفحات کتاب خیره شود یا شب قبل از امتحان مطالعه کند و روز بعد خسته باشد. بنابراین دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که زمان خود را به‌طور موثر مدیریت کنند و بین جلسات مطالعه استراحت‌های کوتاهی داشته‌باشند.

به‌عنوان مثال پس از یک ساعت مطالعه، یک استراحت ۱۵ دقیقه‌ای برای آرامش و شادابی مغز و اعصاب مفید است. در زمان استراحت می‌توانید هر کاری انجام دهید تا به مغز خود استراحت دهید و به آرامش برسید، مانند خواندن اخبار جذاب، گوش‌دادن به موسیقی، پیاده‌روی کوتاه یا نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه.

استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

مقاله مرتبط: استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

  • اهداف قابل دستیابی تعیین کنید

یکی از مسائلی که ممکن است باعث اهمال کاری در درس خواندن شود، این است که دانش‌آموزان نمی‌داندند از کجا شروع کنند. در چنین مواقعی، بهترین کار این است که درس‌خواندن را برای خود آسان کنید

فشار بیش از حد به خود از همان ابتدا فقط باعث تنبل‌تر شدن شما می‌شود. این حس تمایل به ترک مطالعه حتی زمانی که هنوز آن را شروع نکرده‌اید در شما برانگیخته می‌شود. پس برای غلبه بر این حس با کارهای ساده‌تر شروع کنید.

برای مثال شروع به مطالعه موضوعات آسان کنید. هنگامی‌که مطالعه آن‌ها را با موفقیت انجام دادید، شجاعت مطالعه موضوعات چالش‌برانگیزتر را به‌دست خواهید آورد.

دانش‌آموزان باید برای غلبه بر تنبلی، انجام کارهای آسان و تلاش برای رسیدن به اهداف دست‌یافتنی را در اولویت خود قرار دهند تا علاقه آن‌ها بیشتر و برای مطالعه بیشتر تشویق شوند.

  • پس از تکمیل یک هدف به خود پاداش دهید

غلبه بر تنبلی کار بزرگی است، بنابراین دانش‌آموزان باید در هر مرحله از موفقیت، به‌خاطر دستیابی به آن، به خود تبریک بگویند. آن‌ها باید به این فکر کنند که با مهربانی بیشتری با خود رفتار کنند.

به‌عنوان مثال، اگر توانستید یک مسئله دشوار را حل کنید، می‌توانید با خوردن تنقلات یا شیرینی مورد علاقه‌تان به خود پاداش دهید. همچنین اگر کار بزرگتری انجام دادید، می‌توانید به‌عنوان پاداش با دوستان خود یک قرار ملاقات بگذارید. در طول آمادگی برای کنکور این روش معجزه می‌کند زیرا موجب زنده نگه‌داشتن انگیزه می‌شود.

  • برای غلبه بر اهمال کاری در درس خواندن، برای خود انگیزه ایجاد کنید

فقدان انگیزه یکی از شایع‌ترین دلایل بی‌میلی دانش‌آموزان به مطالعه است. در حالی‌که یافتن انگیزه مناسب، به تمرکز و پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند.

علاوه‌براین، باتوجه‌به مزایای مطالعه، مانند قبولی در امتحان و کسب نمرات عالی و تشویق از سوی معلم، زمانی‌که دانش‌آموز یک نمره ایده‌آل کسب کند، می‌تواند به پیشرفت عملکرد او کمک کند.

همچنین تجسم خود پس از تکمیل مورد مطالعه و به‌دست آوردن نتایج مطلوب، یک عامل انگیزشی است.

  • موارد مطالعه را آماده کنید

اگر کسی در وهله اول نداند چه موضوعات یا چیزهایی را باید مطالعه کند، مطالعه موثر برای او دشوار می‌شود. بنابراین یکی از وظایف اصلی و ضروری این است که مطالب درسی را قبل از جلسه مطالعه آماده کنید.

به این ترتیب هر زمان که با چالش‌هایی روبرو می‌شوید یا نیاز به تجدیدنظر دارید، به منابع مطالعاتی خود دسترسی خواهید داشت.

حتی اگر از نوشتن متنفر هستید، ضروری است هر آنچه را که در مورد موضوع مورد مطالعه یاد می‌گیرید یادداشت کنید. به‌خصوص اگر کسی برای کنکور آماده می‌شود، نوشتن روشی بسیار مؤثر برای تقویت حافظه است و همچنین به یادآوری افکار سازمان‌یافته کمک می‌کند.

نوشتن به شما اجازه می‌دهد تا آنچه را که برای مطالعه نیاز دارید تصور کنید. همچنین ثابت شده است که افراد با یادداشت‌برداری بهتر می‌توانند تمرکز کنند زیرا همیشه به موضوعی که در حال یادگیری آن هستند فکر نمی‌کنند.

  • یک مکان مناسب پیدا کنید

یکی دیگر از عوامل مهمی که هنگام صحبت در مورد اهمال کاری در درس خواندن باید درنظر گرفت، محل مطالعه است. یافتن یک محیط مناسب برای مطالعه، یکی از مواردی است که می‌تواند به شما در مبارزه با تنبلی کمک کند.

قرارگرفتن در یک محیط آرام و بدون حواس‌پرتی، مانند کتابخانه مورد علاقه یا اتاق خواب خود، می‌تواند موجب شود تا ذهن خود را آرام کنید و روی مطالعه متمرکز شوید. بنابراین هنگام نبرد با تنبلی، یک منطقه آرام و راحت برای خود درنظر بگیرید.

  • برنامه خود را اجرا کنید

مهم نیست که یک برنامه چه نوع یا چقدر مؤثر به نظر می‌رسد زبرا تا زمانی‌که به مرحله اجرا در نیاید، هرگز کارساز نخواهد بود! بنابراین در کنار برنامه‌ریزی، همیشه باید برای اجرای صحیح آن تلاش کنید. نادیده‌گرفتن آن می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر عملکرد کلی شما داشته‌باشد.

اگر تصمیم گرفتید از یک برنامه دقیق پیروی کنید، بلافاصله آن را شروع کنید. اجرای برنامه سبب می‌شود تا خطاهای احتمالی آن مشخص شود و بتوانید بهتر و سریع‌تر به هدف نهایی خود برسید.

روتین صبحگاهی کنکوریها، 6 عادت جادویی برنامه صبحگاهی

مقاله مرتبط: روتین صبحگاهی کنکوریها، 6 عادت جادویی برنامه صبحگاهی

سخن پایانی

همه ما باید برای غلبه بر تنبلی خود تلاش کنیم. یادگیری مدیریت زمان و استفاده از آن برای مطالعه هوشمندانه‌تر، کلید غلبه بر اهمال‌کاری است.

ساده‌ترین روش برای ترک اهمال کاری در درس خواندن این است که به ساده‌ترین روش ممکن شروع به درس‌خواندن کنید و سعی کنید آن را به‌طور موثر انجام دهید. همیشه درنظر داشته‌باشید که این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان برای پیشرفت در زندگی و رسیدن به موفقیت انجام داد.

منابع: + + +

سوالات پرتکرار

۱- اهمال‌کاری یا تنبلی چیست؟

وقتی ما از انجام کاری که برای خود یا دیگران مهم است، اجتناب می‌کنیم یا آن را به تعویق می‌اندازیم، اهمال‌کاری یا تنبلی کرده‌ایم.

۲- علت تنبلی در درس‌خواندن چیست؟

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. این دلایل شامل عدم شفافیت در مورد نتیجه مطلوب، تخمین‌های زمانی خوش‌بینانه، حواس‌پرتی، کمال‌گرایی و ترس از شکست، تعهدات بیش از حد و … است.

۳- راه‌های مقابله با اهمال‌کاری در مطالعه چیست؟

داشتن نظم و انضباط، از بین‌بردن عوامل حواس‌پرتی، برنامه‌ریزی، ایجاد انگیزه، داشتن مکان مناسب مطالعه، پاداش‌دادن به خود، داشتن اهداف قابل دستیابی و … می‌توانند موجب از بین‌رفتن تنبلی در مطالعه شوند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. Germo فروردین 21, 1402

    عالی

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز 💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. سیما فروردین 16, 1402

    مقاله ای بسیار عملی و مفید در زمینه مشکلات درس خواندن است. به نظرم حوصله و انگیزه برای درس خواندن به دلیل مشغله های روزمره همیشه به معنای واقعی کلمه وجود ندارد. این مقاله با ارائه راهکار هایی مانند تغییر روال کاری، بهره گیری از روش هایی مانند خواندن صبحانه، تمرین های تنفسی و روش های برنامه ریزی جذابیت و انگیزه چندبرابری را برای درس خواندن فراهم می کند. به نظرم این مقاله برای هرکسی که در یادگیری به هر نحوی مشکلی دارد مفید خواهد بود.

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      👌🏻

آخرین مقالات پایتخت کتاب