آیا کنکور اردیبهشت شرکت کنم؟ برنامه ریزی برای کنکور اردیبهشت

10 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
آیا کنکور اردیبهشت شرکت کنم؟ برنامه ریزی برای کنکور اردیبهشت

زمانی که من کنکور می‌دادم اگر داوطلبی بعد از دریافت نتایج کنکور، فاصله بسیار کمی هم با هدفش داشت، مجبور بود یک سال تحصیلی کامل صبر کند تا شانسش را در کنکور سال بعد امتحان کند. حالا اتفاقی که برای اکثر این داوطلبان رخ می‌داد این بود که در نیمه راه خسته و بی‌حوصله می‌شدند و نتیجه کنکور سال بعد آن‌ها به مراتب بدتر از سال قبل می‌شد!

خوشبختانه امسال کنکور در دو نوبت اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند در طول یک سال تحصیلی دو مرتبه کنکور دهند. سوالی که در حال حاضر ذهن تعدادی از داوطلبان را مشغول کرده این است که آیا کنکور اردیبهشت شرکت کنم؟ در ادامه همراه ما باشید تا هم به پاسخ سوالتان برسید و هم نحوه برنامه‌ریزی برای کنکور اردیبهشت ماه را یاد بگیرید.

کنکور اردیبهشت ماه برای چه کسانی است؟

یک تصور غلطی که تعدادی از داوطلبان دارند این است که فکر می‌کنند شرکت در کنکور اردیبهشت اجباری است یا حتی تصور می‌کنند فقط برخی از داوطلبان اجازه شرکت در این کنکور را دارند.

همه داوطلبان پشت کنکوری و دوازدهمی که قصد شرکت در کنکور 1403 را دارند، می‌توانند به انتخاب خودشان در یکی از کنکورهای اردیبهشت یا تیر و حتی هر دو کنکور شرکت کنند.

تخفیف یهویی

حالا سوال بعدی این است که شرکت در کنکور اردیبهشت به کدام دسته از داوطلبان توصیه می‌شود و کدام داوطلبان باید هدف اصلی‌شان کنکور اردیبهشت ماه باشد؟

کنکور اردیبهشت از کنکور تیر بهتر است!

شاید شما هم فکر کنید کنکور اردیبهشت را برای پشت کنکوری‌ها یا داوطلبان قوی و نسبتا آماده گذاشته‌اند و بر فرض من دوازدهمی یا منی که هنوز ضعف زیادی در دروس مختلف دارم، بهتر است خودم را برای کنکور تیر آماده کنم و هدف اصلی‌ام کنکور تیر باشد. باید بگویم که سخت در اشتباهید؛ چون شرکت در کنکور اردیبهشت به نفع شما است، حتی اگر دوازدهمی هستید یا سطح درسی خوبی ندارید. به دو علت:

  1. اکثر داوطلبان کنکور اردیبهشت احتمالا سیاهی لشکر هستند و کمتر داوطلبی جانانه برای کنکور اردیبهشت برنامه‌ریزی می‌کند؛ در نتیجه احتمالا تراز شما در کنکور اردیبهشت بهتر از کنکور تیر خواهد بود.
  2. بر خلاف کنکور دی پارسال که زمان کافی برای مطالعه و جمع‌بندی در اختیار داوطلبان قرار نگرفت، برای کنکور اردیبهشت شما زمان کافی دارید و اگر خوب برنامه‌ریزی کنید حتما می‌توانید در این کنکور به نتیجه دلخواهتان برسید.

تجربه تلخ کنکوری‌های 1402

در تکمیل صحبت‌های قبلی اجازه دهید تجربه تلخ کنکوری‌های سال گذشته را با شما در میان بگذارم، بچه‌هایی که پارسال به بهانه اینکه می‌خواهم زمان بیشتری برای مرور و مطالعه داشته باشم، کنکور دی ماه را جدی نگرفتند، به شدت پشیمان شدند. چون این داوطلبان بعد از عید درگیر شرکت در امتحانات نهایی و ترمیم معدل شدند و تقریبا تمام اردیبهشت و خرداد را به تشریحی خواندن و امتحان دادن سپری کردند و از تست‌زنی فاصله گرفتند.

در نهایت تراز و درصدهای اکثر این داوطلبان افت کرد و با وجود تلاش زیادی که در طول سال کرده بودند، نتیجه خوبی از زحماتشان نگرفتند. خودتان بهتر از من می‌دانید که عاقل کسی است که از تجربه دیگران پند گیرد!

زمان ثبت نام و برگزاری کنکور اردیبهشت 1403

زمان ثبت نام و برگزاری کنکور اردیبهشت 1403
دانش‌آموزان دوازدهمی و داوطلبان پشت کنکوری می‌توانند در هر دو کنکور اردیهشت و تیرماه 1403 شرکت کنند.

اطلاع از زمان دقیق ثبت‌نام و برگزاری کنکور اردیبهشت 1403 از این جهت اهمیت دارد که داوطلبان می‌توانند با توجه به زمان باقی‌مانده، برای موفقیت در این کنکور برنامه‌ریزی کنند. در جدول زیر به زمان ثبت‌نام و برگزاری کنکورهای اردیبهشت و تیرماه 1403 پرداخته‌ایم:

عنوان کنکورزمان ثبت نامزمان برگزاری آزمون
اردیبهشت 140321 تا 27 آبان 14026 و 7 اردیبهشت 1403
تیر ماه 14037 تا 12 فروردین 14037 و 8 تیر ماه 1403

برنامه ریزی برای کنکور اردیبهشت ماه

رسیدیم به اصل مطلب یعنی برنامه‌ریزی برای کنکور اردیبهشت ماه، اولا باز هم تاکید می‌کنم که شما برای شرکت در کنکور اردیبهشت زمان کافی در اختیار دارید به شرط اینکه بدانید چطور برنامه‌ریزی کنید و از آن مهم‌تر به برنامه‌هایتان پایبند باشید.

از امروز تا کنکور اردیبهشت چیزی حدود 6 ماه زمان داریم که از این زمان باید یک ماه آخر را به مرور و جمع‌بندی اختصاص دهید، در ادامه نقشه راه کلی شما را برای شرکت در کنکور اردیبهشت مشخص می‌کنیم:

  • نیم سال اول دوازدهم را همراه با دروس تخصصی دهم مطالعه کنید، برای دروس تخصصی بیشتر تست بزنید و گاهی نمونه سوال تشریحی کار کنید.
  • نیم سال دوم دوازدهم هم باید همراه با دروس تخصصی پایه یازدهم مطالعه شود، باز هم تمرکز شما باید روی تست‌زنی باشد.
  • هر روز یک ساعت تا یک ساعت و نیم دروس عمومی را مطالعه کنید.
  • ماه آخر یعنی کل فروردین را به جمع‌بندی و مرور مطالب اختصاص دهید. در بازه جمع‌بندی باید سه روز یکبار آزمون دهید و بر اساس تحلیل این آزمون‌ها روی نقاط ضعفتان کار کنید.

نکاتی برای برنامه ریزی کنکور اردیبهشت

اصول برنامه‌ریزی برای کنکور 1403 را به طور مفصل در مقاله برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها و سایر مقالات وب سایت پایتخت کتاب توضیح داده‌ایم. در ادامه می‌خواهیم به برخی نکات مهم در مورد برنامه‌ریزی برای کنکور اردیبهشت اشاره کنیم:

  • دوازدهمی‌ها باید به طور میانگین روزانه حداقل 6 ساعت و پشت کنکوری‌ها 10 ساعت مطالعه کنند.
  • باید هر روز حداقل 3 درس تخصصی را در برنامه‌تان داشته باشید.
  • از هر زمانی برای تست‌زنی استفاده کنید و بهتر است روزانه حدود 100 تست بزنید.
  • اگر دوازدهمی هستید یا قصد شرکت در امتحانات ترمیم معدل دارید، بهتر است تا اردیبهشت بیشتر تمرکزتان را روی تست‌زنی بگذارید. بعد از کنکور اردیبهشت تایم یک ماهه‌ای برای تشریحی خواندن دارید.
  • مرورهای منظم در برنامه داشته باشید و حتما در یک آزمون آزمایشی مناسب خودتان شرکت کنید.

اگر صفری و هدفت کنکور اردیبهشت هست…

من تازه قصد دارم استارت مطالعه برای کنکور را بزنم، می‌توانم روی کنکور اردیبهشت ماه حساب کنم؟ پاسخ من به چنین داوطلبی مثبت است. ببینید امسال 50 درصد نتیجه شما را آزمون کنکور تعیین می‌کند و 50 درصد را نمرات امتحانات کتبی نهایی.

اگر داوطلبی بتواند با برنامه‌ریزی و مطالعه پیوسته دروس تخصصی را تا فروردین به صورت تستی و مفهومی کار کند و روزانه یک و نیم ساعت دروس عمومی را مطالعه کند، می‌تواند به رتبه زیر هزار امیدوار باشد.

حالا این داوطلب دروس را مفهومی و با جزئیات یاد گرفته، خیالش از بابت کنکور راحت شده و در ادامه می‌تواند با حل نمونه سوالات امتحانی و مطالعه تشریحی، در امتحانات نهایی هم به موفقیت برسد.

موارد ممنوعه کنکور اردیبهشت!

گاهی داوطلبان انرژی و زمان زیادی برای مطالعه صرف می‌کنند اما در نهایت نتیجه کمی از تلاششان می‌گیرند، این داوطلبان تنبل نیستند حتی از جان و دل مایه می‌گذارند؛ پس اشکال کار کجاست؟ برای موفقیت در کنکور تلاش کردن کافی نیست بلکه درست تلاش کردن مهم است، گاهی داوطلبان اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که همین اشتباهات به ظاهر ساده کل زحمات آن‌ها را بر باد می‌دهد. اشتباهاتی همچون:

  • درس خواندن بدون آزمون و سنجش
  • آزمون دادن بدون تحلیل آزمون و رفع اشکال
  • نزدن تست آموزشی، برای آشنایی با انواع تست به مقاله نکات مهم تست زنی در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مراجعه کنید.
  • پیشروی بدون مرور کردن
  • غرق شدن در انواع کلاس‌های کنکوری و ویدیوهای آموزشی
  • استفاده کنترل نشده و زیاد از حد از گوشی
  • حفظ کردن به جای مفهومی خواندن

 سخن آخر

از سال گذشته فرآیند کنکور دستخوش تغییرات زیادی شد، علی‌رقم چالش‌ها و استرس‌های زیادی که پیرامون این موضوع وجود دارد، دو مرحله‌ای شدن کنکور یکی از نقاط مثبت این قضیه به حساب می‌آید. در این محتوا در مورد مزایای شرکت در کنکور اردیبهشت ماه صحبت کردیم و سعی کردیم اصول کلی برنامه‌ریزی برای کنکور اردیبهشت را به شما یاد دهیم.

اگر هنوز هم برای شرکت در این کنکور مردد هستید یا سوالی ذهنتان را مشغول کرده، می‌توانید مشکلاتتان را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ابوالفضل اسفند 12, 1402

    سلام من یه سهمیه 5 درصد دارم ولی کدشو موقع ثبت نام نداشتم و ثبتش نکردم. الان به نظرتون یه بار دیگه سایت باز میشه که من بتونم کدو ثبت کنم

    • پایتخت کتاب اسفند 15, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙سایت مجدد باز نمیشه اما اگه تیکش رو زدین اعمال میشه

  2. مهدی آبان 11, 1402

    خیلی هم عالی پیش به سوی موفقیت یعنی کنکور۱۴۰۳👊

  3. زهرا آبان 10, 1402

    سلام من دانشگاه درس میخونمو ازدانشگاهمون بدم میاد و میخام کنکور بدم،میشه راهنماییم کنید
    مامان و بابام اجازه نمیدن پشت بمونم میخام یواشکی بخونم

    • پایتخت کتاب بهمن 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙
      از اینکه به مشاور تحصیلی ما مراجعه کردید، سپاسگزارم. در این حالت، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، این است که شما باید به والدین خود توضیح دهید که چرا می‌خواهید کنکور بدهید و چطور می‌توانید همزمان با درس خواندن در دانشگاه، برای کنکور آماده شوید. می‌توانید به والدین خود نشان دهید که شما می‌توانید با تلاش و تمرین، همزمان با دانشگاه، برای کنکور آماده شوید. بعد از اینکه موافقت والدین خود را به دست آوردید، باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آمادگی در کنکور داشته باشید.

  4. Aylin آبان 10, 1402

    سلام من تا الان درس خوندم اما کنکوری نه..
    با توجه به زمان کمی که پیش رو است (حدود 6 ماه)
    میتونم به رتبه حدود هزار امیدوار باشم؟ (منطقه 3 هستم) و هدفم پزشکی منطقه 2 هست

    • پایتخت کتاب بهمن 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 جادو ی برنامه ریزی رو اصلا شوخی نگیر با برنامه ریزی حتی در این مدت کم هم موفق میشی

  5. محمد آبان 10, 1402

    دمت گرم

    • پایتخت کتاب آبان 10, 1402

      💙

  6. محمدی آبان 8, 1402

    سلام خسته نباشید من دیپلم انسانی دارم و دارم آماده میشم برا کنکور تجربی میشه دیپلم تجربی نگیرم و درصد کتابا تجربی رو ب ۵۰ برسونم؟ یعنی بدون دیپلمش میشه رشته خوبی قبول شد؟

    • پایتخت کتاب آبان 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله میتونید کنکور تجربی شرکت کنید و مشکلی از این بابت ندارید اما فقط سهم سوابق تحصیلی دروس عمومی رو دریافت می‌کنید و سوابق تحصیلی دروس تخصصی برای شما صفر در نظر گرفته میشه، با توجه به اینکه ۵٠ درصد نتیجه شما رو سوابق تحصیلی تعیین می‌کنه، برای قبولی توی رشته‌های پرطرفدار توصیه می‌کنم حتما برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنید.

آخرین مقالات پایتخت کتاب