از بهمن برای امتحانات نهایی شروع کن، بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی

18 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
از بهمن برای امتحانات نهایی شروع کن، بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی

انگار همین دیروز بود که خبر مهم و غافلگیرکننده‌ای در مورد تاثیر قطعی و 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور منتشر شد، می‌بینید زمان چقدر سریع سپری می‌شود؟ پس با همین سرعت هم توقع داشته‌باشید که به کنکور اردیبهشت و با فاصله کوتاهی بعد از آن به زمان برگزاری امتحانات نهایی یا ترمیم معدل برسیم!

بعضی داوطلبان به یک تلنگر احتیاج دارند تا جدیت موضوع را درک کنند؛ پس می‌خواهم در این محتوا به شما نشان دهم که بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی از بهمن‌ماه است و اگر هرچه سریع‌تر مطالعه برای امتحانات نهایی را آغاز نکنید، چه سرنوشت ناراحت‌کننده‌ای در انتظارتان خواهد بود.

برای امتحانات نهایی چطور برنامه‌ریزی کنم؟ از چه مباحثی شروع کنم؟ فقط دروس دوازدهم را بخوانم؟ به پاسخ همه این سوالات در ادامه محتوا پرداخته‌ایم.

تجربیات داوطلبان کنکور پارسال

سال گذشته داوطلبان زیادی معتقد بودند که کنکور امسال خیلی ناجوانمردانه بود و من به حقم نرسیدم! این داوطلبان درصدهای خوبی هم در کنکور کسب کرده بودند و اصلا با درصدهای آن‌ها در کنکورهای سال‌های گذشته می‌شد بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها را قبول شد.

تخفیف یهویی

قضیه از این قرار است که نه در حق این داوطلبان ظلمی شده بود و نه سازمان سنجش در زمان صدور کارنامه آن‌ها خطایی کرده بود؛ بلکه این عزیزان امتحانات نهایی را خراب کرده بودند.

خب حق هم داشتند چون تازه از اواسط اردیبهشت به فکر امتحان نهایی‌ها افتاده بودند و در آن زمان کوتاه عملا به جز پاس کردن امتحانات کار دیگری نمی‌توانستند انجام دهند! تعدادی از داوطلبان هم کنکور را رها کردند و چسبیدند به امتحان نهایی در حدی که دیگر دست و دلشان به حل تست نمی‌رفت، سرنوشت اینها هم مشابه گروه قبل بود.

خب هدف ما از تعریف این تراژدی غمبار چه بود؟ هدف این است که شما کنکوری عزیزی که هنوز وقت کافی در اختیار داری، به سرنوشت کنکوری‌های پارسال دچار نشوی. بعد از عید و نزدیک کنکور اردیبهشت اتفاقی که می‌افتد این است که برنامه اکثر داوطلبان به هم می‌ریزد؛ چون نمی‌دانند در این بازه زمانی باید تستی درس بخوانند با تمرکزشان را روی امتحانات نهایی بگذارند.

بهر حال تاثیر کنکور و امتحانات نهایی یکسان و هر کدام 50 درصد است؛ در نهایت داوطلبان به حدی مضطرب می‌شوند که نه به این می‌رسند و نه آن!

یک داوطلب باهوش و زرنگ هر چه سریع‌تر مطالعه برای امتحانات نهایی را شروع می‌کند و در کنارش تست‌زنی را هم ادامه می‌دهد و در فرجه امتحانات بیشتر نمونه سوال حل می‌کند و اینطوری مجبور نیست تست‌زنی را رها کند.

بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی

بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی
بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی در بهمن‌ماه است.

این محتوا در نیمه اول بهمن‌ماه نوشته شده و در هر زمان که به دست‌تان رسید باید استارت مطالعه برای امتحانات نهایی را بزنید! پس تست‌زنی را چکار کنیم؟ پایه‌ها را کی بخوانیم؟ ببینید اگر درست برنامه‌ریزی کنید حتما به پایه‌ها و کنکور هم می‌رسید.

حالا اگر احیانا تا امروز چیز زیادی برای کنکور اردیبهشت نخوانده‌اید، بهتر است 70 درصد تایمتان را برای امتحانات نهایی صرف کنید؛ چون حتی اگر در کنکور اردیبهشت موفق نشوید، کنکور تیر را برای جبران دارید اما فرصت امتحانات نهایی فقط یک بار در سال و آن هم در خرداد ماه است.

حالا اگر معدل امتحانات نهایی شما بالا باشد هم سهم 50 درصدی سوابق تحصیلی را دارید و هم روی مطالب دوازدهم به تسلط رسیده‌اید و می‌توانید روی تست‌های آن در کنکور حساب کنید.

اگر از بهمن برای امتحانات نهایی شروع نکنی…

معمولا تعدادی از داوطلبان در مقابل صحبت‌های این محتوا گارد می‌گیرند و نمی‌خواهند برنامه‌ریزی‌هایشان را به خاطر امتحانات نهایی تغییر دهند. دوستان اختیار با خودتان است و اصراری نیست اما قبل از اینکه تصمیم‌تان را نهایی کنید، ببینید در صورت دیر شروع کردن مطالعه امتحانات نهایی چه اتفاقاتی می‌افتد:

اگه دیر شروع کنی…نتیجه
نزدیک امتحانا استرس می‌گیرینه به کنکور می‌رسی نه به امتحان نهایی‌ها
نزدیک کنکور اردیبهشت همه تایمتو صرف نهایی‌ها می‌کنیکنکور اردیبهشت از دست میره
مجبور میشی توی اردیبهشت و خرداد بین امتحان نهایی و کنکور یکی رو انتخاب کنیدر هر صورت 50 درصد ماجرا رو از دست میدی
توی کنکور 1403 به هدفت نمی‌رسیمعلوم نیست کنکور 1404 چه اتفاقی بیوفته

پیش نیازهای امتحانات نهایی

خب حجم دروس دوازدهم که زیاد نیست، برای امتحان دی هم نصف کتاب‌های دوازدهم را خوانده‌ام؛ پس چرا از بهمن خودم را به زحمت بی‌اندازم؟ قطعا می‌توانم بعد از عید و چه بسا بعد از کنکور اردیبهشت دروس دوازدهم را جمع کنم و نمرات خوبی در امتحانات نهایی بگیرم.

ببخشید که محاسبات ذهنی‌تان را مجبورم به هم بریزم؛ اما کی گفته حجم دروس دوازدهم کم است؟ از آن گذشته برای یادگیری کامل دروس دوازدهم و کسب نمره خوب در امتحانات نهایی، باید یکسری پیش نیازها از دروس پایه را هم بخوانید:

  • برای عربی، اگر خیلی ضعیفی قواعد دهم و یازدهم.
  • برای زیست، فصل اول دهم و فصل 6 و 7 یازدهم.
  • برای ریاضی، مبحثی پیش برو؛ مثلا برای تابع کل تابع دهم، یازدهم و دوازدهم. (نترس سخت نیست، اینطوری درصد ریاضی کنکورت هم خیلی خوب میشه)
  • برای زبان فصل 1 دهم.

شاید فکر کنید این فقط شما هستید که دروس نیمسال اول دوازدهم را ناقص خوانده‌اید؛ اما اگر با سایر داوطلبان صحبت کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها هم از عملکرد خودشان راضی نیستند.

این عقب ماندگی‌ها را چطور جبران کنیم؟ از طرفی این سوال هم پیش می‌آید که اولویتم جبران نیمسال اول باشد یا مطالعه نیمسال دوم؟ گام‌های زیر را دنبال کنید تا هم روش برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی را یاد بگیرید و هم به پاسخ دو سوال بالا برسید:

  • فصول و مباحث باقی‌مانده از نیمسال اول را یادداشت کنید.
  • مشخص کنید برای هر فصل به چند بازه یک و نیم ساعته نیاز دارید.
  • از دروس نیمسال دوم شروع کنید (اولویت نیمسال دوم است) و بعد از اتمام هر مبحث هم نمونه سوال تشریحی حل کنید و هم تست بزنید.
  • به ساعت مطالعه روزهای تعطیل دو بسته مطالعاتی یک و نیم ساعته و به ساعت مطالعه طول هفته یک بسته مطالعاتی اضافه کنید.
  • می‌توانید برنامه قبلی را پیش ببرید و در این بسته‌های مطالعاتی اضافی، مباحث باقی‌مانده از نیمسال اول را بخوانید.
  • بهتر است یک‌سوم برنامه شما به مطالعه و تست‌زنی دروس پایه و دوسوم آن به مطالعه تشریحی و تست‌زنی دوازدهم اختصاص داده شود.
  • اگر دروس نیمسال اول را خوب خوانده‌اید، مطالب را با حل نمونه سوال و تست مرور کنید.

پس تکلیف کنکور چه می‌شود؟

هم دروس نیمسال دوم دوازدهم را بخوانم، هم دروس نیمسال اول را مرور و جبران کنم، هم تشریحی بخوانم، هم تست بزنم، تازه پایه‌ها هم هست! چطوری این حجم از برنامه را مدیریت کنم؟ تکلیف کنکور چه می‌شود؟

اینجا من می‌خواهم داوطلبان را به دو دسته تقسیم کنم:

  • دسته اول: داوطلبانی که تا اینجا پایه‌ها را خوب خوانده‌اند و به اندازه کافی تست کار کرده‌‌اند.

این داوطلبان بهتر است نهایتا تا عید خواندنی‌های پایه را بخوانند و بعد از عید پایه را با آزمون‌های سه روز یک بار جمع‌بندی کنند. نیمسال اول را تا عید مرور کنند و نیمسال دوم دوازدهم را همراه با مدرسه پیش ببرند. بعد از عید تا کنکور اردیبهشت بیشتر تمرکزتان روی تست‌زنی و کنکور باشد.

  • دسته دوم: داوطلبانی که پایه‌ها را خوب مطالعه نکرده‌اند یا قصد دارند تازه از بهمن استارت بزنند

این داوطلبان بهتر است روی کنکور تیرماه حساب باز کنند. تمرکزتان روی جبران نیمسال اول دوازدهم، مطالعه نیمسال دوم دوازدهم، مطالعه پیش‌ نیازها از پایه، حل تست و نمونه سوال برای کل پایه دوازدهم باشد.

وقتی بیش از نیمی از مطالب دوازدهم را مطالعه کردید، به تدریج فصول مهم پایه‌ها را هم به برنامه اضافه کنید. این قسمت از پایه‌ها علاوه بر آن بخشی از دروس پیش نیاز دوازدهم است.

من تا امروز عمومی نخواندم!

از وقتی عمومی‌ها از دفترچه کنکور حذف شدند، به طرز عجیبی مورد غفلت و بی‌توجهی داوطلبان قرار گرفتند، اگر تا امروز سراغی از کتاب‌های عمومی نگرفته‌اید یا آن‌ها را صرفا برای رفع تکلیف مطالعه کرده‌اید، توصیه می‌کنم:

به هیچ عنوان مطالعه عمومی‌ها را به فرجه امتحانات موکول نکنید و بیش از پیش به این دروس بسیار مهم و مظلوم توجه کنید.

برای پیشروی در این دروس به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • هر شب 30 دقیقه را به مرور لغات عربی، زبان و فارسی اختصاص دهید.
  • هر روز به صورت ثابت یک بازه 45 دقیقه‌ای را به مطالعه دینی اختصاص دهید.
  • لیستینیگ‌های امتحانات زبان سال‌های گذشته را تا بازه امتحانات خرداد چند مرتبه گوش کنید.
  • یک روز در میان یک بازه 20 دقیقه‌ای را به یادگیری آرایه‌ها و دستور زبان فارسی اختصاص دهید.
  • در زمان مطالعه دینی سعی کنید آیات و احادیث را به متن کتاب درسی ربط دهید.
  • زمان مطالعه قواعد عربی، هر کجا به مشکل برخوردید به قواعد پایه‌ها رجوع کنید.

سخن آخر

تعدادی از کنکوری‌های عزیز در خواب غفلت هستند و هنوز مطالعه برای امتحانات نهایی را آغاز نکرده‌اند، در حالی که امسال امتحانات نهایی حتی از کنکور هم مهم‌تر هستند و باید هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی برای این امتحانات سرنوشت‌ساز را آغاز کنید!

در این محتوا ابتدا در مورد بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی صحبت کردیم و از تجربه داوطلبان کنکور پارسال کمک گرفتیم. در ادامه در مورد برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی صحبت کردیم و راهکارهایی برای مطالعه بهتر دروس عمومی ارائه دادیم.

اگر هنوز هم سوالی در مورد زمان و نحوه شروع مطالعه برای امتحانات نهایی دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا مطرح کنید.

چند سوال متداول

بهترین زمان شروع مطالعه امتحانات نهایی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای شروع مطالعه امتحانات نهایی قبل از عید و بهمن ماه است؛ چون بعد از عید استرس کنکور اردیبهشت مانع از مطالعه برای امتحانات نهایی می‌شود.

چرا باید قبل از عید مطالعه برای امتحانات نهایی را آغاز کنیم؟

اگر قبل از عید بخش زیادی از دروس دوازدهم را بخوانید، می‌توانید بعد از عید همزمان برای کنکور و امتحانات نهایی مطالعه کنید.

چطور برای امتحانات نهایی برنامه‌ریزی کنیم؟

در متن محتوا به صورت مفصل و برای همه داوطلبان اصول برنامه ریزی برای امتحانات مهم نهایی یا ترمیم معدل را شرح داده‌ایم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب