چند ترفند رتبه برترها برای مقابله با سروصدا، توی شلوغ‌ترین محیط هم درس بخون!

18 آذر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
چند ترفند رتبه برترها برای مقابله با سروصدا، توی شلوغ‌ترین محیط هم درس بخون!

زمانی که درس می‌خوانیم به یک محیط آرام و ساکت نیاز داریم اما اطرافیان ما در حال سپری کردن زندگی روزمره خود هستند و طبیعی است که محیط مطالعه یک داوطلب محیطی کاملا ایده‌آل و ساکت نباشد. یک داوطلب مسئولیت‌پذیر به جای غر زدن و زانوی غم بغل کردن، دنبال راه‌حلی است که تا حد امکان اوضاع را بهتر کند.

اگر پای صحبت رتبه برترها بنشینید متوجه می‌شوید که همیشه اوضاع بر وفق مراد آن‌ها نبوده؛ مثلا یکی از رتبه برترها تعریف می‌کرد سال کنکور مجبور بوده در یک محیط پر جمعیت، در حالی که حتی اتاق شخصی هم نداشته درس بخواند. در راستای مقابله با سروصدای محیط مطالعه، کمی باید محیط اطراف را تغییر دهید و کمی هم خودتان انعطاف‌پذیری به خرج دهید. چگونه؟ تا انتها همراه ما باشید تا چند ترفند رتبه برترها برای مقابله با سروصدا را به شما یاد دهیم.

محیط مطالعه چقدر باید ساکت باشد؟

همین ابتدای محتوا باید نکته‌ای را تذکر بدهم، آن هم این است که هیچ محیطی کاملا ساکت و ایده‌آل نیست و اصلا نباید هم محیط مطالعه داوطلبان کاملا ساکت باشد! چون سر جلسه کنکور، آزمون‌ها یا امتحانات تا حدی سروصدای مراقبین یا سایر داوطلبان وجود دارد و اگر شما به سکوت مطلق عادت کرده باشید، به راحتی رشته افکارتان سر جلسه امتحان پاره می‌شود.

سروصداهای محیط اطراف باید تا حدی باشد که تمرکز داوطلب را از بین نبرد؛ مثلا صدای گفت‌وگوی واضح دو نفر، صدای تلویزیون یا صداهای یکنواخت و گوش‌ خراش از جمله صداهایی هستند که نباید در محیط مطالعه یک داوطلب وجود داشته باشند.

تخفیف یهویی

 توصیه می‌کنم اگر حساسیت بیش از اندازه دارید، سعی کنید کمی انعطاف‌پذیرتر باشید اما اگر محیط اطرافتان واقعا شلوغ است، ادامه این محتوا را مطالعه کنید.

ساکت‌ترین محیط برای درس خواندن!

ممکن است شما در یک خانه کوچک و پرجمعیت زندگی کنید یا شرایط و جو محیط زندگی شما طوری باشد که نتوانید یک مکان نسبتا آرام برای درس خواندن دست و پا کنید. در این صورت بهترین کار تغییر محیط مطالعه است؛ یعنی بهتر است از کتابخانه و سالن‌های مطالعه عمومی استفاده کنید.

حالا ممکن است داوطلبی بگوید سالن مطالعه از منزل ما فاصله زیادی دارد و من شرایط رفتن به کتابخانه را ندارم. راه‌حل این داوطلبان این است که کمی شرایط محیط اطراف را تغییر دهند و کمی هم روی خودشان کار کنند تا بتوانند با محیط شلوغ اطرافشان کنار بیایند. در ادامه به چند ترفند رتبه برترها برای مقابله با سروصدای محیط مطالعه می‌پردازیم.

چند ترفند رتبه برترها برای مقابله با سروصدا
رتبه برترها برای مقابله با سروصدای محیط اطرافشان در زمان مطالعه ترفندهای جالبی به کار می‌برند.

فرض کنیم محیط اطراف شما محیطی شلوغ و پر سروصدا است و شما مجبورید در همین محیط بمانید و درس بخوانید، در ادامه به کمک چند ترفند زیر یاد می‌گیرید که چطور در شلوغ‌ترین محیط‌‌ها هم درس بخوانید!

  • با اطرافیان صحبت کنید

همیشه ابتدا از در صلح و گفت‌وگو وارد شوید؛ مثلا با اعضای خانواده صحبت کنید تا طی این یک سال تا حد امکان محیط آرامی را برای مطالعه شما فراهم کنند.

می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا حد امکان رفت‌وآمدها و مهمانی‌ها را کم کنند، در محیط منزل مشاجره نکنند یا خواهر و برادرهای خردسالتان را سرگرم کنند تا محیط مطالعه نسبتا مطلوبی برای شما فراهم شود.

  • در زمان‌هایی که محیط خلوت است درس بخوانید

سال کنکورم دوستی داشتم که در یک خانواده پرجمعیت زندگی می‌کرد؛ اما ترفند بسیار خوبی برای مقابله با شلوغی و سروصدای محیط اطرافش داشت. او صبح‌های زود زمانی که سایر اعضای خانواده در خواب بودند یا زمان‌هایی که خواهر و برادرهایش در مدرسه بودند، قسمت‌های مهم و اصلی برنامه روزانه‌اش را اجرا می‌کرد.

شما هم می‌توانید چند روزی محیط اطرافتان را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید که چه ساعاتی از شبانه روز، محیط خانه خلوت‌تر است.

  • در محیط شلوغ دروس راحت‌تر را مطالعه کنید

گفتیم سعی کنید در زمان‌هایی که محیط اطرافتان خلوت است بخش مهم و عمده برنامه درسی‌تان را اجرا کنید. می‌توانید در سایر اوقات؛ یعنی مواقعی که سروصدای محیط زیاد است، دروس راحت‌تر را بخوانید.

طبیعتا وقتی دو نفر کنارتان بلند بلند صحبت می‌کنند یا دیالوگ‌های سریالی که از تلویزیون پخش می‌شود را به وضوح می‌شنوید، نمی‌توانید یک مسئله ریاضی را حل کنید یا یک مطلب دشوار را بخوانید و آن را به خوبی متوجه شوید!

  • گاهی با صدای بلند درس بخوانید

من همیشه گفته‌ام عادت کنید با چشم درس بخوانید و تا حد امکان از با صدای بلند درس خواندن پرهیز کنید. اما این توصیه من دو استثنای مهم دارد و شما مجازید در دو حالت با صدای بلند درس بخوانید:

اول: زمانی که تمرکزتان به شدت افت کرده می‌توانید با صدای بلند درس را برای خودتان توضیح دهید.

دوم: وقتی که سروصدای محیط اطرافتان بسیار زیاد است، می‌توانید برای مدت کوتاهی (نه چند ساعت) با صدای بلند درس بخوانید تا صدای شما سروصداهای محیط اطراف را پوشش دهد.

حواستان باشد که درس خواندن با صدای بلند برایتان تبدیل به یک عادت نشود چون در این صورت بخش زیادی از انرژی شما از این طریق هدر می‌رود!

  • ویدیوی آموزشی ببینید

خود من در خابگاه زندگی می‌کنم و در محیط زندگی من حتی سالن مطالعه هم مکان ساکت و ایده‌آلی نیست. زمان‌هایی که سروصدای محیط اطرافم به اوج می‌رسد، به جای خواندن کتاب و جزوه، در گوشم هندزفری می‌گذارم و ویدیوی آموزشی می‌بینم یا فایل صوتی گوش می‌کنم.

حتما برنامه درسی‌تان را طوری تنظیم کنید که از تک تک لحظات بیشترین استفاده را ببرید، مثلا دیدن فیلم آموزشی را به شلوغ‌ترین ساعت روز موکول کنید.

  • از وایت نویز یا صدای طبیعت استفاده کنید

گاهی مجبورید صداهایی که تمرکزتان را به هم می‌زنند را با صداهای خنثی مثل موسیقی بدون کلام، وایت نویز یا صدای طبیعت بپوشانید. فرض کنیم شخصی پشت پنجره اتاق شما با تلفن صحبت می‌کند و تازه صحبتش گل انداخته و امیدی به اتمام آن نمی‌رود، بهتر است به جای تذکر دادن یا دعوا کردن با او، یک موسیقی بی‌کلام یا صدای آرامش بخش باران را پخش کنید.

در این صورت نه تنها متوجه صحبت‌های آن شخص نمی‌شوید و افکارتان به هم نمی‌ریزد بلکه یک محیط مطالعه سرشار از آرامش و انرژی مثبت برای خودتان فراهم کرده‌اید.

وایت نویز صدایی شبیه به برفک تلویزیون و یا موج دریا است، زمانی که این صدا پخش می‌شود و همراه با سایر صداهای محیط اطراف وارد گوش شما می‌شود، گوش هیچ تلاشی برای تفکیک صداهای مختلف نمی‌کند و در نتیجه نسبت به صداهای محیط اطرافتان بی‌تفاوت خواهید بود. می‌توانید نرم افزارهای پخش وایت نویز را از طریق گوشی موبایتان دانلود کنید.

  • از گوش گیر استفاده کنید

اگر همه توصیه‌های بالا را انجام دادید اما همچنان از شلوغی محیط مطالعه‌تان شکایت دارید، به عنوان آخرین و موثرترین توصیه می‌خواهم استفاده از گوش‌گیر را به شما پیشنهاد بدهم. گوش گیرها به دو شکل اسفنجی و هدفونی موجود هستند و زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، 80 درصد صداهای محیط اطراف اصلا وارد گوش شما نمی‌شوند!

نوع اسفنجی آن ارزان‌تر است و می‌توانید آن‌ها را از داروخانه یا فروشگاه کالاهای پزشکی تهیه کنید اما چون در داخل کانال گوش قرار می‌گیرند، ممکن است باعث آلودگی و عفونت گوش شوند. نوع هدفونی قیمت بالاتری دارد اما از آنجایی که روی گوش قرار می‌گیرد و وارد کانال گوش نمی‌شود، آسیبی به گوش شما وارد نمی‌کند.

سایر ویژگی‌های محیط مطالعه

احتمال می‌دهم بعد از به کارگیری ترفندهای ارائه شده در این محتوا، تا حد زیادی تمرکزتان افزایش پیدا کند و در روند درس خواندن‌تان پیشرفت کنید. اما ممکن است باز هم احساس کنید همه چیز خوب پیش نمی‌رود، یک جای کار می‌لنگد و محیط مطالعه‌تان با وجود کاهش سروصدا هنوز هم ایده‌آل و مناسب درس خواندن نیست.

این کاملا طبیعی است چون سکوت نسبی تنها یکی از ویژگی‌های محیط مطالعه مناسب است، برای آگاهی از سایر ویژگی‌های محیط درس خواندن می‌توانید محتوای بهترین مکان برای یادگیری کجاست؟ را از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مطالعه کنید.

مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

مقاله مرتبط: مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

ما به طور مفصل در مورد کاهش صداهای محیط اطراف صحبت کردیم و در این راستا 7 ترفند را به شما یاد دادیم؛ اما همیشه مشکل از محیط اطراف نیست و گاهی صداهای داخل مغزمان بلندتر از صداهای محیط اطراف است و بیشتر تمرکزمان را به هم می‌ریزد.

اگر هنگام مطالعه ناگهان یاد دعوای دو روز پیش با دوستتان می‌افتید یا ناخودآگاه ذهنتان سمت موضوعی به جز درس پرت می‌شود، از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  • تکنیک تخلیه ذهن: قبل از درس خواندن یک کاغذ بردارید و هر آنچه در ذهنتان وجود دارد را روی کاغذ بنویسید و مغزتان را تخلیه کنید. اگر وسط درس خواندن فکری به ذهنتان رسید، یک کلمه در مورد آن روی کاغذ بنویسید تا بعدا در ایام استراحت خوب در مورد آن موضوع فکر کنید.
  • تکنیک کش پول: یک کش پول به دستتان ببندید و هربار که حواستان پرت شد، آن را بکشید و رها کنید. با این کار انگار به خودتان تلنگر می‌زنید تا افکار بیهوده را رها کنید!
  • تکنیک جریمه: با خودتان عهد ببندید که در صورت پرت شدن حواستان حتما خودتان را جریمه کنید. مثلا به ازای هر بار حواس‌پرتی ده دقیقه بیشتر درس بخوانید یا ده تست بیشتر کار کنید.

سخن آخر

یک کنکوری باهوش و خلاق داوطلبی است که به دنبال محیطی ایده‌آل برای درس خواندن نمی‌گردد بلکه محیط ایده‌آل را خودش خلق می‌کند! در این محتوا در مورد سروصداهای محیط درس خواندن صحبت کردیم و گفتیم شلوغی محیط اطراف تا چه حدی برای ما قابل قبول است.

در ادامه 7 ترفند رتبه برترها برای مقابله با سروصدا را ارائه دادیم تا با کمک این ترفندها بتوانید حتی در شلوغ‌ترین محیط‌ها هم درس بخوانید. در انتها هم در مورد شلوغی ذهن و افکار مزاحم صحبت کردیم و سه راهکار برای غلبه بر این مشکل آموزش دادیم.

اگر هنوز هم سوالی در مورد مقابله با سروصداهای محیط مطالعه دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب