رشته ریاضی و فیزیک؛ جامع ترین راهنمای رشته ریاضی فیزیک

27 اسفند 1402
سپیده رسولی
زمان مطالعه : 20 دقیقه
رشته ریاضی و فیزیک؛ جامع ترین راهنمای رشته ریاضی فیزیک

رشته ریاضی و فیزیک یکی از سه رشته نظری است که دانش آموزان برای ورود به مقطع متوسطه دوم و در پایه نهم، می‌توانند آن را انتخاب کنند. ورود به این رشته علاوه بر علاقه فردی، مستلزم داشتن مهارت‌های محاسباتی و درک خوبی از دروس ریاضی، هندسه، جبر و فیزیک است. اغلب دانش آموزانی که به شغل‌های فنی و مهندسی علاقمند هستند، این رشته را برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم انتخاب می‌کنند. چرا که اغلب رشته‌های مهندسی نیاز به دانش ریاضی و محاسباتی دارند.

از آنجا که انتخاب رشته تحصیلی هنگام ورود به مقطع متوسطه دوم بسیار سرنوشت ساز و حیاتی است، دانش آموزان باید با شناسایی استعدادها و علایق خود و پس از آشنایی با رشته‌های مختلف اقدام به انتخاب رشته کنند. از این رو قصد داریم در این محتوا همه چیز را راجع به این رشته برای شما شرح دهیم.

آموختن راه حل مسائل زندگی از اهداف رشته ریاضی

برخلاف آنچه که سایرین تصور می‌کنند ریاضی تنها یک سری داده، فرمول و قواعد نیست. بلکه توانایی درست فکر کردن و مهارت درک مسائل است. این رشته تحصیلی علاوه بر تمرکز، خلاقیت، قدرت استدلال و تجزیه و تحلیل به صبر و پشتکار بالایی نیاز دارد. هدف این رشته ایجاد ارتباط بین مفاهیم مختلف، برقراری نظم ذهنی و دستیابی به یک تفکر منطقی برای پیدا کردن راه حل مسائل مختلف است.

این راه حل‌ها تنها راه حل‌های محاسباتی برای حل مسائل پیچیده ریاضی و فیزیک نیستند. بلکه؛ به افراد کمک می‌کنند در شرایط مختلفی که در آن قرار می‌گیرند، بتوانند بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کرده و راه و رسم زندگی را راحت‌تر پیدا کنند. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند قدرت استدلال خوبی دارند، از تفکر منطقی برخوردار هستند و می‌توانند در رویارویی با مسائل مختلف، تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند.

تخفیف یهویی

رشته ریاضی شاهراه مهندسی

یکی از مهمترین دلایلی که دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک را انتخاب می‌کنند این است که مسیر مهندس شدن آن‌هاست. تنوع رشته‌های مهندسی بسیار بالاست و بازار کار متنوعی نیز دارند. بنابراین؛ دانش آموزانی که این رشته را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند می‌توانند انتخاب‌های گسترده و متنوعی برای شغل آینده خود داشته باشند.

همچنین؛ بسیاری از افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند، می‌توانند در آینده برای مهاجرت و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا برنامه‌ریزی کنند. چرا که رشته‌هایی که می‌توان از این طریق به آن‌ها وارد شد، بسیار متنوع و متعدد هستند.

منطقی‌ها و واقع گراها جذب رشته ریاضی می‌شوند

بدون شک تیپ شخصیتی افراد مختلف در انتخاب رشته تحصیلی آن‌ها موثر است. اغلب کسانی که رشته ریاضی را انتخاب می‌کنند و یا برای این رشته مناسب‌تر هستند، افرادی هستند که ویژگی‌های شخصیتی زیر را دارند:

  • آن‌ها افرادی بسیار منطقی هستند.
  • واقع گرا و به دنبال حقیقت هستند.
  • ذهن کنجکاو و جست و جوگری دارند.
  • روحیه مبارزه طلبی دارند.
  • بسیار صبور و با حوصله هستند.
  • اراده و پشتکار آن‌ها ستودنی است.
  • مسائل را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.
  • بسیار مستعد و سخت‌کوش هستند.

مهارت‌ و علاقه برای تحصیل در رشته ریاضی

مهارت‌ و علاقه برای تحصیل در رشته ریاضی
برای موفقیت در رشته ریاضی فیزیک، دانش‌آموزان باید توانایی حل مسائل پیچیده را داشته باشند.

مهمترین چیزی که برای موفقیت در رشته ریاضی فیزیک وجود دارد این است که فرد باید ذهن ریاضی بسیار قوی داشته باشد تا بتواند مسائل را تجزیه و تحلیل کند.

کسانی که به حل چالش‌های ذهنی علاقه دارند، افرادی منطقی هستند و علاقه زیادی به حل مسائل مختلف دارند معمولاً مناسب تحصیل در این رشته هستند. اما؛ علاقه به تنهایی برای موفقیت در رشته ریاضی کافی نیست. بلکه؛ دانش‌آموزان باید مهارت کافی برای ورود به این رشته را نیز داشته باشند.

دانش آموزان باید دانش ریاضی داشته باشند، توانایی حل مسائل پیچیده، شناسایی مشکلات، ارزیابی گزینه‌ها و یافتن راه حل‌ها را داشته باشند. دانش آموزانی که در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند باید دارای تفکر انتقادی جهت استفاده از منطق و استدلال باشند. آن‌ها باید درک درستی از قواعد و مسائل ریاضی داشته باشند.

تنوع دروس در رشته ریاضی فیزیک

علاوه بر دروس عمومی که سایر رشته‌های نظری نیز هنگام تحصیل آن‌ها را می‌گذرانند، رشته ریاضی دروس اختصاصی متعددی دارد. مهمترین درس این رشته ریاضیات است که خود شامل: کتاب ریاضی ۱، حسابان ۱ و حسابان ۲، آمار و احتمال و ریاضیات گسسته است. همچنین؛ دروس هندسه ۱، هندسه ۲ و هندسه ۳ از دروس تخصصی و محاسباتی این رشته هستند.

فیزیک ۱، فیزیک ۲، فیزیک ۳، شیمی ۱، شیمی ۲ و شیمی ۳ از دروس مشترک بین رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی است که در درس فیزیک تفاوت‌هایی با هم دارند و این درس برای رشته ریاضی فصل‌ها و مباحث بیشتری دارد. در نظام قدیم آموزش متوسطه، زمین شناسی درس تخصصی رشته تجربی بود. اما؛ در نظام تحصیلی جدید جزو دروس تخصصی رشته ریاضی نیز هست. با این وجود؛ در کنکور سوالی از آن مطرح نمی‌شود. آزمایشگاه علوم تجربی نیز از سایر دروس مشترک میان رشته‌های تجربی و ریاضی است.

منابع کنکور 1403 سازمان سنجش + لیست منابع درسی 1403

مقاله مرتبط: منابع کنکور 1403 سازمان سنجش + لیست منابع درسی 1403

نحوه انتخاب رشته ریاضی فیزیک

دانش آموزان پایه نهم پس از درک مهارت‌ها و استعدادهای خود و آگاهی از علاقه به مشاغل آینده خود و مشورت با مشاوران تحصیلی، می‌توانند در یکی از رشته‌های نظری یا هنرستانی تحصیل کنند. بیشترین تاثیر برای ورود به این رشته مربوط به نمرات به دست آمده توسط دانش آموز است که تاثیر ۳۵ درصدی دارد و پس از آن نظر مشاور دانش آموز، ارزیابی‌های معلم‌های او در مقطع متوسطه اول و علاقه فردی او در اولویت‌های بعدی برای ورود به رشته ریاضی فیزیک قرار دارند. دروسی که برای ورود به این رشته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند شامل دروس علوم و ریاضی مقطع متوسطه اول می‌شوند.

نحوه انتخاب رشته ریاضی فیزیک برای ادامه تحصیل به این صورت است که پس از درک توانایی‌ها، دانش آموزان باید نمرات دو درس ریاضی و علوم تجربی را در مقطع متوسطه اول در نظر بگیرند. مجموع این نمرات نباید از ضریب ۴۲ کمتر باشد. این نمرات در هر سه پایه متوسطه اول با ضریب ۳ محاسبه می‌شوند.

دانش آموزان نهمی که قصد انتخاب رشته ریاضی را دارند حتماً باید معدل بالای ۱۴ کسب کرده باشند.

انتخابی سرنوشت‌ ساز؛ راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

مقاله مرتبط: انتخابی سرنوشت‌ ساز؛ راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

چالش کنکور برای دانش آموزان رشته ریاضی

چالش کنکور برای دانش آموزان رشته ریاضی
به دلیل آینده شغلی رشته ریاضی و فیزیک، آزمون کنکور این رشته بسیار سخت و رقابتی است.

جدا از مسئله رقابتی بودن کنکور سراسری، می‌توان گفت قبولی در کنکور برای دانش آموزان رشته ریاضی به مراتب دشوارتر است. چرا که رشته ریاضی به دلیل داشتن تنوع بالایی از رشته‌های مهندسی در زیر گروه‌های مختلف خود، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین؛ رقابت آن اندکی سخت‌تر می‌شود. اما؛ این بدان معنا نیست که دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک برای موفقیت در کنکور ناامید شوند.

کسانی در رقابت کنکور ریاضی موفق‌تر هستند که با برنامه‌ریزی صحیح و مناسب مطالعه کنند و با توجه به اینکه تمام دروس تخصصی این رشته محاسباتی و استدلالی هستند، دروس خوانده شده را در بازه‌های زمانی معین مرور کنند.

داشتن انگیزه و هدف نیز برای موفقیت در کنکور این رشته از الزامات است. اگر دانش آموزان با رشته‌های دانشگاهی و مشاغل آینده رشته ریاضی فیزیک آشنایی کافی داشته باشند، می‌توانند انگیزه کافی برای ورود به یکی از این رشته‌ها و شغل‌ها را داشته باشند که خود باعث ایجاد هدف مشخص و معین برای آن‌ها نیز می‌شود.

موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

معرفی رشته‌های ریاضی و فیزیک

دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می‌توانند انتخاب گسترده و متنوعی از انواع رشته‌های مهندسی داشته باشند. این رشته‌ها شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوافضا، مهندسی نفت، مهندسی مواد، انواع گرایش‌های مهندسی صنایع، انواع گرایش‌های مهندسی مکانیک، انواع گرایش‌های مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی برق و طیف گسترده‌ای از رشته‌های مهندسی می‌شوند.

هر چند رشته‌های ریاضی فیزیک تنها شامل مهندسی‌ها نمی‌شوند. بلکه؛ دانش آموزان می‌توانند علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و آمار و احتمال نیز انتخاب کنند. البته؛ بسیاری از رشته‌های محبوب و پرطرفدار نیز در بین رشته‌های ریاضی فیزیک قرار دارند. از جمله انواع گرایش‌های رشته مدیریت که امروزه بازار کار جهانی را قبضه کرده‌اند. در ادامه چند رشته‌ی محبوب را معرفی خواهیم کرد.

رشته مهندسی کامپیوتر نرم افزار

امروزه کامپیوتر بخشی از زندگی روزمره تمام افراد شده است و همه به نحوی با آن در ارتباطند. بنابراین؛ اغلب دانش‌آموزان رشته ریاضی به مهندسی کامپیوتر مخصوصا گرایش نرم‌افزار علاقمند هستند. نرم‌افزار مانند روح کامپیوتر عمل می‌کند و با توجه به داده‌ها و برنامه‌های موجود در کامپیوتر دستور انجام اعمال مختلفی را به آن می‌دهد.

رشته مهندسی نفت

قبولی در این رشته تقریباً مشکل و رقابت در آن بالاست. آینده شغلی خوبی دارد و کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند در آینده می‌توانند درآمد خوبی انتظار داشته باشند. با توجه به فراوان بودن منابع نفت و گاز در کشورمان بازار کار این رشته بسیار داغ است.

گرایش‌های مختلف فیزیک

فیزیک گرایش‌های متعددی مانند فیزیک هسته‌ای، فیزیک حالت جامد، فیزیک نجوم و فیزیک هواشناسی دارد. فیزیک نیز درسی استدلالی و تحلیلی و گاهاً محاسباتی است. بسیاری از دانش آموزان رشته ریاضی تمایل دارند در یکی از گرایش‌های فیزیک به ادامه تحصیل بپردازند.

رشته‌های مدیریت

داوطلبان رشته ریاضی می‌توانند انواع رشته‌های مدیریت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. مثلاً مدیریت بانکداری، مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی از جمله رشته‌های پرطرفدار و پردرآمدی هستند که آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند و آینده شغلی بسیار خوبی نیز دارند.

درصد قبولی بیشتر برای سخت کوش‌های رشته ریاضی فیزیک در کنکور

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تعداد داوطلبان رشته ریاضی در کنکور به شدت کاهش پیدا کرده‌اند، بسیاری از صندلی‌های دانشگاهی مختص به داوطلبان این رشته تکمیل نمی‌شوند. به همین دلیل می‌توان گفت درصد و احتمال قبولی دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک در کنکور بالاتر رفته است.

دانشگاه‌ها برای رشته‌های دانشگاهی ریاضی فیزیک ظرفیت خوبی داشته و دانش آموزانی که اندکی سخت کوش‌تر از سایرین باشند و با برنامه‌ریزی صحیح مطالعه کنند، می‌توانند در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور و در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.

با این وجود؛ همچنان ظرفیت دانشگاه‌های عالی کمتر بوده و رشته‌هایی که متقاضی بیشتری دارند ظرفیت محدودتری نسبت به سایر رشته‌ها دارند و تنها دانش آموزان بسیار ساعی و سخت‌کوش می‌توانند در این دانشگاه‌ها و رشته‌ها پذیرفته شوند.

به کدام رشته‌های ریاضی فیزیک بورسیه تعلق می‌گیرد؟

بسیاری از دانش آموزان با این هدف رشته ریاضی فیزیک را انتخاب می‌کنند که بتوانند از طریق تحصیل در یکی از رشته‌های مرتبط با آن بورسیه دانشگاهی بگیرند و در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا ادامه تحصیل دهند.

در بین تمام رشته‌های ریاضی و فیزیک رشته‌های شناخته شده و محبوبی وجود دارند که تحصیل در آن‌ها به صورت بورسیه در خارج از کشور میسر است. این رشته‌ها غالبا مهندسی هستند. از جمله:

  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی نفت
  • مهندسی برق
  • مهندسی معماری
  • برنامه نویسی
  • مهندسی آی تی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی پزشکی

معرفی زیر گروه‌های رشته ریاضی

در کارنامه داوطلبان کنکور سال‌های پیش بخشی به نام زیر گروه‌ها وجود داشت که رشته‌های مختلف در هر یک از این زیر گروه‌ها قرار داشتند. مثلاً برای داوطلبان رشته ریاضی فیزیک، سه زیر گروه وجود داشت که قبولی در رشته‌های هر یک از این زیر گروه‌ها به ضرایب دروس اختصاصی و درصد پاسخگویی دانش آموزان به آن دروس بستگی داشت و در هر زیر گروه، تعدادی رشته قرار داشتند.

اما؛ از کنکور ۱۴۰۲ و اعمال تغییراتی در شیوه برگزاری کنکور، این زیر گروه‌ها به طور کامل از کنکور ریاضی و فیزیک حذف شدند. با حذف این زیر گروه‌ها ضریب هر یک از دروس اختصاصی ریاضی، فیزیک و شیمی برای داوطلبان کنکور ریاضی هنگام انتخاب رشته دانشگاهی ارزش یکسانی خواهند داشت. در صورتی که علاقه مندید می توانید مقاله “آخرین تغییرات کنکور 1403” را بخوانید.

رشته‌های دانشگاهی مختلف برای داوطلبان ریاضی در جدول زیر آمده است.

مقطع تحصیلیرشته‌های دانشگاهی برای رشته ریاضی و فیزیک
کاردانیامور بانکی – آمارارتباطات و فناوری اطلاعات – امور دولتی – امور مالی و مالیاتی – امور فرهنگی – بیمه – بهره‌برداری پالایش گازتربیت معلم – قرآن کریم – تربیت مبلغ قرآن کریم – حسابداری – حرفه‌ای گردشگری – فرآوری مواد معدنی – خدمات اداری – علمی کاربردی برق قدرت – کاردان فنی الکترونیک – فنی کشتی – فنی جوشکاری – فنی شهرسازی – مخابرات – مدیریت بازرگانی – مدیریت صنعتی کاربردی – کاردانی کارهای عمومی ساختمان – معماری – نقشه برداری ژئودزی – معماری سنتی – هتلداری
کارشناسیآموزش ریاضی – آموزش ابتدایی (ویژه فرهنگیان)ادیان و مذاهب – آموزش فیزیک – آموزش تربیت بدنی (ویژه فرهنگیان) – آموزش کودکان استثنایی (ویژه فرهنگیان) – آمار و سنجش آموزشی – اقتصاد امنیت اطلاعات – حسابداری – الکترونیک و مخابرات دریایی – امنیت اقتصادی – امنیت بین‌الملل – امنیت نرم – تربیت مروج سیاسی – پژوهشگری امنیت – چندرسانه‌ای – ریاضیات و کاربردها – ایمنی صنعتی – حفاظت اطلاعات – شیعه شناسی – روانشناسی – زبان و ادبیات عربی – علم اطلاعات و دانش شناسی – علوم تربیتی – فلسفه و کلام اسلامی – علوم انتظامی – علوم حدیث – علوم فنی امنیت – علوم قرآن و حدیث – ضد تروریسم – علوم قضایی – فقه و حقوق اسلامی – علوم کامپیوترفقه شافعی – علوم و مهندسی آب – فقه و حقوق حنفی – علوم ورزشی – علوم مهندسی – فقه و حقوق امامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی – فقه و حقوق شافعی – فقه و حکمت اسلامی – فلسفه و عرفان اسلامی – فیزیک – فلسفه و کلام اسلامی – فناوری اطلاعات و ارتباطات – فیزیک مهندسی – مدیریت اطلاعات و ارتباطات – مدیریت امور بانکی – گردشگری – مدیریت امور گمرکی – مدیریت بیمه اکو – مدیریت بیمه – مدیریت بازرگانی – مدیریت دولتی – مدیریت فرهنگی هنری – مدیریت صنعتی – مدیریت مالی – مدیریت کسب و کارتبلیغ و ارتباطات – مدیریت و بازرگانی دریایی – معارف اسلامی و ادیان – معارف اسلامی و اخلاق – معارف اسلامی – معارف اسلامی و تاریخ – مربیگری عقیدتی – معارف اسلامی و علوم قرآنی – مهندسی اپتیک و لیزرمعارف اسلامی و علوم تربیتی – معماری داخلی – مهندسی الکترونیک هواپیمایی – معارف اسلامی و مدیریت – مهندسی انرژی – معارف اسلامی و کلام – مهندسی اویونیک – مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما – مهندسی برق – مهندسی پزشکی – مهندسی حرفه‌ای کامپیوتر – مهندسی حمل و نقل ریلی – مهندسی حرفه‌ای معماری – مهندسی خط و سازه‌های ریلی – مهندسی دریا – مهندسی ساخت و تولید – مهندسی دریانوردی – مهندسی صنایع – مهندسی شهرسازی – مهندسی عمران – مهندسی کامپیوتر – مهندسی بهره‌برداری راه آهن – مهندسی کشتی – مهندسی ماشین آلات دریایی – مهندسی کشتی (موتور) – مهندسی ماشین‌های ریلی – مهندسی مخابرات هواپیما یی – مهندسی مکانیک – مهندسی معماری – مهندسی مکانیک بیو سیستم – مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی – مهندسی مواد و متالورژی – مهندسی نساجی – مهندسی نقشه برداری – مهندسی هوافضا – مهندسی هوانوردی و مراقبت پروازهوانوردی – مهندسی نقشه برداری – شیمی کاربردی – شیمی محض – هتلداری – مهندسی پلیمر – مهندسی معدن – مهندسی شیمی – آمارمهندسی نفت – مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار – مهندسی ایمنی صنعتی – مهندسی اقتصادی کشاورزی – مهندسی ایمنی و بازرسی فنی – مهندسی اقتصادی کشاورزی
کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی
دکتریدکترای پیوسته بیوتکنولوژی – دکترای پیوسته فیزیک
چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

مقاله مرتبط: چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

عناوین شغلی مختلف برای رشته ریاضی فیزیک

لیست مشاغل رشته ریاضی فیزیک بسیار طولانی و متنوع است. کسانی که در هر یک از رشته‌های ریاضی تحصیل کرده‌اند، می‌توانند پس از فارغ التحصیلی عناوین شغلی متنوعی انتخاب کنند. برخی از آن‌ها پرطرفدارتر هستند. مانند برخی رشته‌های مهندسی. البته؛ تعدادی رشته‌‌ی مهندسی نیز وجود دارند که از آن‌ها استقبال کمتری می‌شود و به طبع بازار کار ضعیف‌تری نیز دارند.

صرف نظر از این رشته‌ها، کسانی که در رشته‌های مدیریتی تحصیل کرده‌اند، می‌توانند مشاغلی همچون مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه و مدیریت امور گمرکی داشته باشند. کسانی که در رشته‌های علوم پایه تحصیل کرده‌اند می‌توانند مشاغلی از جمله دبیری را انتخاب کنند.

همچنین؛ فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف مهندسی می‌توانند به عنوان مهندس در ادارات و سازمان‌های مختلفی مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان رشته‌هایی مانند عمران، شهرسازی و معماری می‌توانند به صورت آزاد و پروژه‌ای کار کنند.

درآمد رشته‌های مختلف ریاضی فیزیک

کسانی که در رشته‌های مختلف ریاضی و فیزیک تحصیل می‌کنند، می‌توانند دو نوع شغل انتخاب کنند. دسته‌ای از این مشاغل کارهای دولتی هستند و فرد طبق قوانین وزارت کار، حقوق و مزایا بابت آن‌ها دریافت می‌کند. کسانی که شغل‌های اداری را انتخاب می‌کنند، باید دارای خلاقیت، توانایی کار تیمی و ارتباط اجتماعی خوب و گسترده‌ای باشند. این مشاغل به صورت کارمندی در ادارات مختلف، موسسات و بانک‌ها هستند.

دسته دیگر کسانی هستند که وارد بازار کار آزاد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در صورت تلاش بیشتر، ابتکار و خلاقیت و استفاده از تمام توانایی‌های خود به درآمد مطلوبی دست پیدا کنند.

پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

حقوق و درآمد این دسته از افراد کاملاً بستگی به میزان تلاش و پشتکار آن‌ها دارد و مبلغ ثابتی نیست.

درآمد رشته‌های پرطرفدار گروه مهندسی در سال ۱۴٠۱ در جدول زیر آمده است:

عنوان رشتهدرآمد رشته‌های ریاضی فیزیک در ایران
مهندسی نفت۱٠ تا ۱۹ میلیون تومان
مهندسی نرم افزار۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان
مهندسی برق۹ تا ۱۴ میلیون تومان
مهندسی عمران۹ تا ۲٠ میلیون تومان

رشته‌های محبوب و پردرآمد ریاضی فیزیک

داوطلبان کنکور ریاضی پس از موفقیت در آزمون سراسری باید انتخاب رشته انجام دهند. در این انتخاب رشته هم علاقه فردی دخیل است هم رتبه‌ای که داوطلب کسب کرده است و هم بازار کار و آینده شغلی رشته‌ای که انتخاب می‌کند.

اغلب رشته‌های مهندسی مانند مهندسی نفت، مهندسی مواد، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی، مهندسی پلیمر و گرایش‌های مختلف رشته‌ مدیریت بین داوطلبان محبوب‌تر هستند و با توجه به این محبوبیت، رقابت در این رشته‌ها نیز سخت‌تر است.

مهاجرت با تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک

مهاجرت با تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک
رشته ریاضی و فیزیک یکی از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت است.

بسیاری از دانش آموزان از خود می‌پرسند که آیا می‌توان با تحصیل در رشته ریاضی فیزیک و خواندن هر یک از رشته‌های مرتبط به آن در دانشگاه، مهاجرت کرد یا خیر؟

مهاجرت تحصیلی یکی از شیوه‌های مختلف رفتن به کشورهای دیگر جهت اخذ شهروندی آن کشور است. کسانی که در دوره متوسطه دوم در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کرده‌اند انتخاب‌های گسترده‌ای برای مهاجرت تحصیلی دارند. بسیاری از کشورها از جمله کانادا به نیروهای تحصیل کرده و متخصص در رشته‌های مختلف مهندسی نیاز دارند.

فارغ التحصیلان رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد ریاضی که به نحوی با دنیای مدرن امروز در ارتباط هستند، مانند رشته‌هایی که به تکنولوژی و یا صنعت مربوط می‌شوند می‌توانند راحت‌تر اقدام به مهاجرت کنند.

رشته‌هایی مانند مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی خودرو، مهندسی صنایع و مهندسی پزشکی از جمله رشته‌هایی هستند که به کمک آن‌ها راه مهاجرت آسان‌تر خواهد شد.

بازار کار رشته ریاضی و فیزیک در خارج از کشور

همانطور که اشاره کردیم، رشته‌های پول‌ساز و مرتبط با پیشرفت علم، تکنولوژی و صنعت در خارج از کشور بازار کار خوبی دارند. کسانی که برای ادامه تحصیل و یا کار  مهاجرت می‌کنند، می‌توانند از طریق این رشته‌ها و مشاغل درآمد خوبی کسب کنند.

رشته‌های مختلف در کشورهای مختلف، درآمد متفاوتی دارند و بازار کار آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اما؛ معمولاً مشاغل مهندسی در همه کشورها بازار کار خوبی دارند. در ادامه، بازار کار و میزان درآمد رشته‌های مختلف را در کشورهای مختلف به طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

کانادا

بازار کار رشته‌های مختلف ریاضی فیزیک در کانادا مطلوب است و درآمد خوبی نیز دارند. البته میزان درآمد کاملاً بسته به توانایی‌های فرد، ظرفیت ذهنی، هوش و خلاقیت اوست. میزان درآمد رشته‌های پرطرفدار در کانادا در جدول زیر آورده شده است.

عنوان رشتهدرآمد رشته‌های ریاضی و فیزیک در کانادا
مهندسی نرم افزار۸٠٠٠٠ تا ۱۵٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی هوا فضا۷٠٠٠٠ تا ۱۵٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی الکترونیک۷٠٠٠٠ تا ۱۲٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی عمران۶٠٠٠٠ تا ۱۲٠٠٠٠ دلار در سال

امریکا

نیروهای متخصص و کارآمد در آمریکا که علاوه بر تحصیل در رشته‌های خوب و پرطرفدار از گروه ریاضی و فیزیک، خلاقیت، توانایی و تجربه و سابقه کار مرتبط داشته باشند نیز می‌توانند در مشاغل پردرآمد کار کنند. بازار کار و میزان درآمد آن‌ها در این کشور به شرح زیر است.

عنوان رشتهدرآمد رشته‌های ریاضی فیزیک در امریکا
مهندسی نفت۱٠٠٠٠٠ تا ۲٠٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی نرم افزار۸٠٠٠٠ تا ۱۵٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی شیمی۷٠٠٠٠ تا ۱۳٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی مکانیک۶٠٠٠٠ تا ۱۱٠٠٠٠ دلار در سال

آلمان

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی در دنیاست و رشته‌های مختلف ریاضی و فیزیک در این کشور بازار کار و درآمد مناسبی دارند.

با توجه به صنعت خودرو سازی در آلمان، رشته‌های مهندسی مکانیک و خودرو بازار کار بسبار مطلوبی در این کشور دارند.

بر اساس تلاش و میزان تجربه و مهارت، درآمد مشاغل رشته ریاضی در آلمان، متفاوت است. در ادامه برخی از این رشته‌ها را از نظر میزان درآمد آنها مقایسه خواهیم کرد.

عنوان رشتهدرآمد رشته‌های ریاضی فیزیک در آلمان
مهندسی مکانیک۴۵٠٠٠ تا ۸٠٠٠٠ یورو در سال
مهندسی خودرو۴۵٠٠٠ تا ۸۵٠٠٠ یورو در سال
مهندسی شیمی۴۵٠٠٠ تا ۸۵٠٠٠ یورو در سال
مهندسی عمران۴۵٠٠٠ تا ۸٠٠٠٠ یورو در سال

استرالیا

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند استرالیا را به عنوان کشور مرجع انتخاب می‌کنند. رشته‌های مختلف ریاضی فیزیک در استرالیا نیز بازار کار خوبی دارند. درآمد رشته‌های مختلف ریاضی فیزیک در استرالیا به عواملی از جمله مهارت، تجربه و موقعیت و جایگاه بستگی دارد که در جدول زیر برخی از آن‌ها آمده است.

عنوان رشتهدرآمد رشته‌های ریاضی و فیزیک در استرالیا
مهندسی نفت۱٠٠٠٠٠ تا ۲٠٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی نرم افزار۷٠٠٠٠ تا ۱۵٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی معدن۸٠٠٠٠ تا ۱۵٠٠٠٠ دلار در سال
مهندسی عمران۷٠٠٠٠ تا ۱۳٠٠٠٠ دلار در سال

سخن پایانی

با توجه به حساس بودن انتخاب رشته در پایه نهم، دانش آموزان باید با رشته‌های مختلف آشنایی داشته باشند. از جمله بازار کار این رشته‌ها، شرایط ورود به هر یک از رشته‌ها و توانایی‌ها و مهارت‌هایی که برای موفقیت در آن رشته نیاز دارند. داوطلبان کنکور ریاضی فیزیک طیف وسیعی از انتخاب‌ها برای عناوین دانشگاهی دارند و کسانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در رشته‌های مختلف از جمله اکثر رشته‌های مهندسی در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

راه مهاجرت برای فارغ التحصیلان رشته ریاضی و فیزیک نیز هموار است و آن‌ها می‌توانند در کشورهای مختلف دنیا به تحصیل و کار بپردازند. اگر در زمینه انتخاب این رشته تجربه‌ای دارید، می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز از تجربیات و اطلاعات ارزشمند شما استفاده کنند.

درباره نویسنده

سپیده رسولی

نویسنده : سپیده رسولی

کارشناس ارشد زبان انگلیسی، مشاور تحصیلی و عضو تیم تولید محتوا پایتخت کتاب هستم. کلمات ما بیانگر دانسته‌ها و افکار ما هستند. خوشحالم که نتایج تحقیقاتم را در حوزه پیشرفت تحصیلی با شما به اشتراک می‌گذارم.

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب