رشته هنر؛ جامع ترین راهنمای رشته هنر

04 فروردین 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 18 دقیقه
رشته هنر؛ جامع ترین راهنمای رشته هنر

هنر از جمله رشته‌هایی است که بسیاری از دانش‌آموزان صرفاً از روی علاقه‌مندی به کارهای هنری آن را انتخاب می‌کنند. زمانی که در پایه نهم دانش‌آموزان قصد انتخاب رشته برای ورود به متوسطه دوم را دارند، ممکن است بین رشته‌هایی که نمره حدنصاب آن‌ها را کسب کرده‌اند، رشته‌هایی که والدینشان آن‌ها را به انتخابشان تشویق می‌کنند، رشته‌هایی که مشاوران مدرسه به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند و علاقه شخصی خود مردد بمانند.

دانش آموزانی که به کارهای هنری علاقمند هستند، رشته هنر را انتخاب می‌کنند. تنوع رشته‌های گروه هنر بسیار بالاست و بازار کار متنوعی نیز دارد. اگر علاقمند به تحصیل در شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش هنرستان هستید، باید فاکتورهای دیگری را نیز هنگام انتخاب رشته هنر در نظر داشته باشید. از جمله: دروسی که در هنرستان خواهید خواند، کنکور هنر، درصد قبولی و نحوه برگزاری آن و رشته‌ها و مشاغلی که در آینده می‌توانید انتخاب کنید. در ادامه شما را جهت انتخاب صحیح راهنمایی خواهیم کرد. با پایتخت کتاب همراه باشید.

ابتکار عمل و خلق اثر هنری با انتخاب رشته هنر

در رشته هنر با پرورش استعدادهای فردی، خلاقیت، ابتکار عمل و نوآوری، افراد می‌توانند به خلق آثار هنری دست بزنند. در حقیقت هدف این رشته تقویت مهارت‌های فردی و استعدادهای هنری دانش‌آموزان است. آن‌ها می‌توانند به کمک استعداد و با به کارگیری قوه تخیل و خلاقیت خود اثر ماندگاری از خود به جای بگذارند.

هنر روح انسان را جلا می‌دهد و تمام افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، آرامش درونی عمیقی را تجربه می‌کنند. از سویی به کمک هنر، افراد می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بهتر بشناسند و آن‌ها را به شیوه‌ای مبتکرانه به کار گیرند.

تخفیف یهویی

خودت را وقف هنر کن!

شاید تمام افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته هنر را دارند، این جمله را از والدین یا اطرافیان خود شنیده باشند که «رشته تحصیلی دیگری را انتخاب کن و به فعالیت‌های هنری مورد علاقه‌ات در کنار آن بپرداز!» این جمله اصلاً صحیح نیست. چرا که افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند، باید وقت خود را تمام و کمال صرف پیشرفت و یادگیری در این رشته کنند.

شما به عنوان دانش آموز هنرستانی و پس از انتخاب این رشته، باید زمان و انرژی خود را به صحیح‌ترین شکل ممکن برای پیشرفت در آن صرف کنید. اعمال هنرمندانه نیازمند صرف وقت و تمرکز کافی هستند. با تحصیل در این رشته علاوه بر تقویت اعتماد به نفس در خود، می‌توانید خلاقیت را نیز در وجود خود پرورش دهید. با موفقیت در زمینه هنری مورد علاقه‌تان و به نمایش گذاشتن ایده‌های مفهومی و مهارت‌های فردی، احساس توانایی فوق العاده‌ای را تجربه خواهید کرد.

تیپ‌های هنری جذب رشته هنر می‌شوند!

تیپ‌های هنری جذب رشته هنر می‌شوند!
افرادی که به رشته هنر علاقه‌مند می‌شوند ظاهر و تیپ شخصیتی خاصی دارند.

همه ما کسانی که رشته هنر را انتخاب می‌کنند و به اصطلاح هنرمند هستند را دیده‌ایم یا با آن‌ها برخورد داشته‌ایم. از روی ظاهر آن‌ها نیز می‌توان تشخیص داد که به نحوی با هنر ارتباط دارند. معمولاً به تیپ ظاهری آن‌ها تیپ هنری می‌گوییم.

هنرمندان معمولاً تیپ‌های ساده و مینیمالی دارند. آن‌ها از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های متنوع لذت می‌برند. معمولاً موهای بلند دارند، سازی بر دوش و یا بومی در دست دارند. البته تنوع رشته‌های هنر آنچنان زیاد است که از کارگردانی و نقاشی تا عکاسی، صنایع‌دستی، طراحی شهری و آهنگسازی در آن دیده می‌شود.

از نظر تیپ شخصیتی نیز معمولا افرادی که جذب رشته هنر می‌شوند بسیار خلاق هستند، از هوش بالایی برخوردارند و می‌توانند از تمام ابزار و متریال در دسترس خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

این افراد ممکن است با شنیدن یک قطعه موسیقی زیبا به وجد بیایند و یا با دیدن یک اثر هنری ساعت‌ها محو آن شوند. آن‌ها استعدادهای خود را به خوبی شناخته و آن‌ها را به بهترین نحو ممکن به کار می‌گیرند.

رشته هنر برای چه کسانی مناسب است؟

صرفاً داشتن علاقه شخصی به کارهای هنری برای ورود به رشته هنر کافی نیست. بلکه دانش‌آموزان این رشته باید به فاکتورهای زیادی توجه کنند. از جمله این فاکتورها توانایی‌ها و مهارت‌های فردی برای موفقیت در این رشته است. کسانی در رشته هنر موفق می‌شوند که خلاقیت داشته باشند. آن‌ها باید بتوانند به شیوه‌ای خلاقانه و نوآورانه با مسائل برخورد کنند. طرح‌ها و برنامه‌هایی نو و بدیع ارائه کنند و در کارهای عملی خوب باشند. علاوه بر خلاقیت و استعداد، پشتکار و ممارست فاکتورهایی بسیار مهم برای موفقیت در این رشته هستند.

دانش‌آموزان رشته هنر باید بتوانند ارتباط خوب و موثری با همکاران و مشتریان خود داشته‌باشند تا بتوانند ایده‌های خود را به بهترین شکل ممکن بیان کنند. همچنین دارا بودن روحیه کار تیمی در رشته هنر بسیار مهم است. هنرمندان و دانش‌آموزان رشته هنر باید تفکر انتقادی داشته باشند، بتوانند مسائل را تحلیل کنند و به طور منطقی بهترین راه حل‌ها را برای مشکلات پیدا کنند.

اغلب رشته‌های هنری با فناوری در ارتباط مستقیم هستند؛ بنابراین مهارت استفاده از کامپیوتر و ارتباط مؤثر با تکنولوژی برای این دانش‌آموزان الزامی است.

از مهمترین فاکتورهایی که برای دانش آموزان این رشته مهم تلقی می‌شود، این است که سبک منحصر به فرد خود را داشته باشند تا مردم بتوانند آثار آن‌ها را از سایر هنرمندان به راحتی تشخیص دهند.

هنرهای هفتگانه؛ زیر شاخه های رشته هنر

رشته‌های هنر به طور کلی به دو گروه هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی تقسیم می‌شوند. این رشته‌ها شامل هنرهای هفتگانه هستند که در ادامه آن‌ها را به اختصار معرفی می‌کنیم:

  • هنر اول: موسیقی
  • هنر دوم: حرکات نمایشی
  • هنر سوم: هنرهای ترسیمی
  • هنر چهارم: هنرهای تجسمی
  • هنر پنجم: ادبیات
  • هنر ششم: هنرهای نمایشی
  • هنر هفتم: سینما

لیست رشته‌ها و دروس مختلف هنر

دروس اختصاصی رشته هنر با توجه به شاخه‌های مختلف این رشته در هنرستان متفاوت هستند. اما؛ برای کنکور هنر علاوه بر دروس عمومی، ۷ درس تخصصی این رشته در کنکور مطرح می‌گردد. این دروس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درک عمومی هنر
  • درک عمومی ریاضی فیزیک
  • ترسیم فنی
  • خلاقیت تصویری و تجسمی
  • خلاقیت نمایشی
  • خلاقیت موسیقی
  • خواص مواد

همچنین رشته‌های مختلف هنر در هنرستان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فتوگرافیک
  • طراحی و دوخت
  • معماری داخلی
  • صنایع دستی
  • انیمیشن و پویانمایی
  • تولید برنامه‌های تلویزیونی
  • گرافیک
  • نقاشی
  • طراحی زبان بصری
  • نوازندگی ساز جهانی
  • نوازندگی ساز ایرانی
  • موسیقی؛ مبنای آهنگ‌سازی
  • نمایش
  • سینما
  • پشتیبانی صحنه
  • مرمت آثار فرهنگی
  • چاپ دستی
  • نقشه کشی معماری

برخی از رشته‌های ذکر شده به دلیل عدم امکانات و تجهیزات لازم در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار دانش هنرستان قابل ارائه نیستند. همچنین، رشته طراحی و دوخت فقط برای هنرجوهای دختر قابل ارائه است.

شرایط لازم برای ورود به رشته هنر

دانش آموزان در پایه نهم و هنگام انتخاب رشته، علاوه بر علاقه شخصی باید حدنصاب نمرات دروس ریاضی و فیزیک خود را نیز در نظر بگیرند تا بتوانند در رشته هنر تحصیل کنند. برای ورود به این رشته داشتن خلاقیت و علاقه حرف اول را می‌زند. بهتر است دانش‌آموزان پیش از انتخاب رشته و گرایش مورد علاقه خود با مشاورین تحصیلی مدرسه نیز مشورت کنند.

توجه داشته باشید که انتخاب هر یک از رشته‌ها و گرایش‌های هنر در مدرسه، آینده تحصیلی و شغلی متفاوتی دارد و مهارت‌های متفاوتی نیز برای هر یک از آن‌ها مورد نیاز است.

انتخابی سرنوشت‌ ساز؛ راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

مقاله مرتبط: انتخابی سرنوشت‌ ساز؛ راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

کنکور رشته هنر ؛ نحوه قبولی و شرکت در آن

کنکور رشته هنر
قبولی در کنکور رشته هنر به دلیل رقابت بسیار بالای آن دشوارتر از سایر رشته‌هاست.

کنکور رشته هنر نیز مانند سایر رشته‌ها همگام با تغییرات اخیر کنکور در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار خواهد شد. این آزمون تستی را سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌کند و داوطلبانی می‌توانند در آن شرکت کنند که فارغ التحصیل یکی از رشته‌های هنر باشند. علاوه بر آن فارغ التحصیلان رشته‌های نظری نیز می‌توانند در کنکور هنر شرکت کنند.

داوطلبان پس از آگاهی از منابع معرفی شده برای رشته خود می‌توانند نسبت به برنامه‌ریزی صحیح برای مطالعه اقدام کنند. آن‌ها می‌توانند در یکی از دو نوبت و یا هر دو نوبت کنکور ثبت نام و شرکت کنند.

تغییرات دیگری که در کنکور هنر رخ داده‌اند شامل حذف دروس عمومی از کنکور سراسری هنر و تاثیر سوابق تحصیلی بر تراز و رتبه کنکور سراسری داوطلبان است.

همچنین زیر گروه‌ها در کنکور هنر حذف شده‌اند. ضرایب دروس اختصاصی برای داوطلبان رشته هنر شامل ضریب ۱۲ برای درک عمومی هنر، ضریب ۵ برای درک عمومی ریاضی و فیزیک و ضریب ۳ برای خلاقیت تصویری و تجسمی است.

آگاهی از منابع و ضرایب دروس مختلف برای کنکور هنر در موفقیت داوطلبان نقش اساسی را ایفا می‌کند. آن‌ها می‌توانند با اطلاع از ضرایب هر یک از دروس، اهمیت آن‌ها را در کنکور هنر ارزیابی کرده و زمان بیشتری را برای مطالعه دروس با اهمیت‌تر اختصاص دهند.

انتخاب منابع کمک آموزشی مناسب برای موفقیت در کنکور هنر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

البته با وجود اینکه در سال‌های اخیر منابع کمک آموزشی متنوعی برای داوطلبان رشته هنر روانه بازار شده‌اند، هنوز هم برخی از داوطلبان از کمبود و عدم تنوع منابع کمک درسی برای این رشته گلایه دارند.

موفقیت در کنکور هنر | راز موفقیت کنکور هنر چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور هنر | راز موفقیت کنکور هنر چیست؟

زیر گروه‌های رشته هنر

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم؛ پیش از کنکور ۱۴۰۲ تمام رشته‌های تحصیلی دارای زیر گروه‌های کنکور بودند که ضریب دروس مختلف در هر یک از رشته‌های این زیر گروه‌ها با یکدیگر متفاوت بود. اما پس از اعمال تغییرات از سمت سازمان سنجش در رشته هنر نیز زیر گروه‌ها که شامل ۵ زیر گروه می‌شدند، حذف شده و ضریب دروس مختلف برای هر یک از رشته‌ها یکسان تلقی می‌شود.

اینکه در کنکور سال‌های آینده و پس از کنکور ۱۴۰۳ زیر گروه‌ها دوباره به کنکور هنر برگردند یا خیر مشخص نیست و باید منتظر تغییرات پیش بینی نشده از سوی سازمان سنجش باشیم.

منابع کنکور 1403 سازمان سنجش + لیست منابع درسی 1403

مقاله مرتبط: منابع کنکور 1403 سازمان سنجش + لیست منابع درسی 1403

رقابت سخت و منابع متعدد کنکور هنر

هنر یک رشته شناور در کنکور به حساب می‌آید. بدان معنا که علاوه بر فارغ التحصیلان هنر، فارغ التحصیلان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی نیز می‌توانند در کنار گروه آزمایشی خود در کنکور هنر نیز شرکت کنند. تعداد داوطلبان کنکور هنر محدود است و رقابت برای قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر آن بسیار سخت است.

تعدد منابع و وجود منابع آزاد برای کنکور هنر باعث سردرگمی داوطلبان شده است. از این رو قبولی در هر یک از رشته‌های هنر نیز سخت‌تر از سایر رشته‌هاست. برخی از رشته‌های هنر دارای آزمون عملی نیز هستند و پذیرفته شدن در آن‌ها به مراتب مشکل‌تر از رشته‌های بدون آزمون عملی است که صرفاً پذیرش آن‌ها از طریق کنکور و امتحان کتبی انجام می‌شود.

با توجه به تعداد زیاد داوطلبان و ظرفیت محدود دانشگاه‌ها، درصد قبولی داوطلبان رشته هنر نیز کمتر از سایر رشته‌هاست.

معرفی لیست رشته های دانشگاهی هنر

داوطلبان گروه هنر می‌توانند پس از پذیرفته شدن در مرحله اول کنکور و دریافت حدنصاب رتبه نسبت به انتخاب رشته در هر یک از دانشگاه‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و پیام نور اقدام کنند. رشته‌های دانشگاهی هنر در جدول زیر آمده است:

رشته‌های هنررشته‌های هنر
هنرهای تجسمی – هنرهای صناعی – آموزش ارتباط تصویری – کاردانی عکاسی خبری – ارتباط تصویری – کاردانی فرش دستباف – نقاشی – کاردانی گرافیک – چاپ – کاردانی گرافیک رایانه – صنایع دستی – کاردانی هنرهای تجسمی – طراحی پارچه – کاردانی هنر سفالگری – طراحی صحنه – طراحی و ساخت طلا و جواهر – طراحی لباس – تلویزیون و هنرهای دیجیتال – عکاسی – مجسمه سازی – فرش – کتابت و نگارگری – باستان شناسیطراحی صنعتی – مرمت بناهای تاریخی – مرمت احیای بناهای تاریخی – هنر اسلامی – کاردانی باستان شناسی – کاردانی طراحی صنعتی – مرمت آثار تاریخی – موزه – کارتونی حفاظت و مرمت آثار تاریخی – کاردانی موزه – ادبیات نمایشی – بازیگری – سینما – کارگردانی تلویزیون – نمایش عروسکی – کاردانی انیمیشن – کاردانی هنرهای نمایشی – آهنگسازی – موسیقی نظامی – نوازندگی موسیقی ایرانی – بازنده موسیقی جهانی – طراحی و چاپ پارچه – کارگردانی – کاردانی طراحی پوشاک
چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

مقاله مرتبط: چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

تحصیل هنر در دانشگاه‌های خارج به کمک بورسیه

اگر مهاجرت تحصیلی یکی از اهداف شما از ادامه تحصیل است باید از اینکه رشته هنر را انتخاب کرده‌اید بسیار خوشحال و خشنود باشید. چرا که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی هنر قابلیت بورسیه شدن برای ادامه تحصیل در سایر کشورها را دارند. با توجه به بالا بودن هزینه‌های تحصیل در کشورهای دیگر، دانشجویانی که بتوانند بورسیه تحصیلی کسب کنند می‌توانند به راحتی تحصیلات خود را در هر مقطع و هر دانشگاهی در دنیا ادامه دهند.

بی‌شک داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل یکی از مهمترین معیارها برای دریافت بورسیه هنر در رشته‌های مختلف است.

رشته گرافیک از جمله رشته‌های پرطرفدار و دارای قابلیت بورسیه در رشته هنر است که در دانشگاه‌های معتبر انگلستان، ایتالیا، استرالیا و آمریکا می‌توانید بورسیه آن را گرفته و ادامه تحصیل دهید. همچنین در کشورهای آمریکا و ایتالیا به کمک اخذ بورسیه سینما می‌توانید تحصیلات خود را در این رشته ادامه دهید.

از دیگر رشته‌های پرطرفدار و بورسیه‌دار هنر رشته طراحی لباس و مد است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا می‌توانید آن را ادامه دهید. همچنین با بورسیه هنری می‌توانید در رشته طراحی صنعتی در هر یک از کشورهای آلمان، آمریکا و یا هلند تحصیل کنید. سایر رشته‌های بورسیه دار رشته هنر شامل طراحی داخلی، هنرهای نمایشی، موسیقی، تئاتر، تاریخ هنر، نقاشی، انیمیشن، عکاسی و بازیگری می‌شوند.

لیست کامل مشاغل رشته هنر

رشته‌هایی که هنرآموزان در دانشگاه برای احراز شغل مطالعه می‌کنند، اغلب شامل دروس عملی بوده و برخی از آن‌ها برای خانم‌ها و برخی برای آقایان مناسبند. برخی از این رشته‌ها نیز هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان مناسب هستند. شغل‌های رشته هنر در جدول زیر آورده شده‌اند:

مشاغل رشته هنرمشاغل رشته هنر
طراحی صحنه – ارتباط تصویری – کتابت و نگارگری – چاپ دستی – هنرهای تجسمی – صنایع دستی – طراحی صنعتی – گرافیک رایانه‌ای – آموزش هنر – نقاشی ایرانی – سینما – خیاط لباس زنانه – طراحی پارچه – طراحی لباس – موزه – چهره سازی – مرمت بناهای تاریخی – ادبیات نمایشی – گرافیک – صفحه آرایی – دستیاری طراحی لباس – کارگردان تلویزیون – تلویزیون و هنرهای دیجیتال – سنگ‌های قیمتی – عکاسی – مجسمه سازی – هنرهای صناعی – طراحی و نقاشی فرش – هنر اسلامی – بازیگری – نمایش نقاشی عروسکی – کاغذ سازی – طراحی بسته‌بندی – طراحی و ساخت طلا و جواهر – باستان شناسی – تصویرسازی و جلوه‌های رایانه‌ای – خیاطی مردان دوز – معماری داخلی – سراجی کفشهنر آیینه کاری – نقشه کشی معماری – انیمیشن و پویانمایی – دستیاری تهیه لباس‌های نمایشی – مدیریت آشپزی و قنادی – عکاسی دیجیتال – دوخت لباس‌های محلی – چاپ باتیک و قلمکار – کاشی‌سازی هفت رنگ – نگارگری – منبت کاری – نقاشی ایرانی – هنر معرق کاری – نوازندگی ساز ایرانی – نوازندگی ساز جهانی – آواز ایرانی – آواز جهانی – ساز سازی (سنتور و سه تار) – ساز سازی (سه تار و ساز ضربی) – خاتم کاری – قلم زنی روی فلز – تولید سینما – فرش – خیاطی لباس شب و عروس – نوازندگی موسیقی ایرانی – نوازندگی موسیقی جهانی – آهنگسازی – قلم زنی روی فلز – هنر سفالگری – هنرهای تجسمی گرافیک – سفال لعاب – طراحی پوشاک – نقاشی – هنرهای نمایشی – صحافی و جلدسازی – چاپ باتیک و سیلک اسکرین – طراحی و دوخت – فتوگرافیک – تراش و تزیین شیشه و کریستال – تصویربرداری

حقوق و بازار کار رشته‌های هنر در داخل و خارج از ایران

حقوق و بازار کار رشته‌های هنر در داخل و خارج از ایران
فارغ‌التحصیلان رشته هنر موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی در ایران و دنیا دارند.

بازار کار برخی از رشته‌های هنر مانند گرافیک و طراحی و دوخت در ایران بسیار خوب است و بسته به پشتکار و خلاقیت افراد، آن‌ها می‌توانند در این رشته‌ها درآمدهای بالایی داشته باشند. شاید در گذشته بازار کار رشته‌های هنر در ایران چندان جالب نبود. اما در سال‌های اخیر این امر کاملاً تغییر کرده است. البته میزان درآمد به رشته و شغل مورد نظر و تلاش افراد بستگی دارد.

در سایر کشورها نیز رشته‌های هنر از مقبولیت ویژه‌ای برخوردارند. به خصوص طراحی مد، سینما، معماری داخلی و گرافیک از رشته‌های محبوب و پرطرفدار در دنیا هستند. میزان درآمد مشاغل مختلف هنر در خارج از ایران به موقعیت، میزان تجربه، استعداد و تلاش فرد بستگی دارد. در ادامه حقوق مشاغل مختلف در ایران و چند کشور دیگر در جداولی به طور میانگین آورده شده است.

حقوق رشته‌های هنر در ایران

رشته‌های پرطرفدار هنر در ایران شامل گرافیک، طراحی صنعتی، هنرهای تجسمی، فرش و سینما می‌شوند. حقوق و درآمد هر یک از این رشته‌ها به طور تقریبی در جدول زیر آورده شده است.

رشته هنریحقوق رشته هنری در ایران
گرافیک۱٠ تا ۳٠ میلیون تومان در ماه
طراحی صنعتی۱۵ تا ۴٠ میلیون تومان در ماه
هنرهای تجسمی۱٠ تا ۶٠ میلیون تومان در ماه
فرش۵ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه
سینمابسته به شرایط متغیر است

حقوق رشته‌های هنر در ایتالیا

در ایتالیا نیز حقوق رشته‌های مختلف هنری به موقعیت، خلاقیت، ظرافت و تجربه کاری بستگی دارد. حقوق چند رشته هنری پرطرفدار در ایتالیا در جدول زیر آورده شده است.

رشته هنریحقوق رشته هنری در ایتالیا
گرافیک۲٠ تا ۴٠ هزار یورو در سال
طراحی صنعتی۲۵ تا ۴۵ هزار یورو در سال
طراحی معماری داخلی۲۵ تا ۵٠ هزار یورو در سال
عکاسی۵٠ تا ۲٠٠ یورو برای هر پروژه
سینمابسته به شرایط کاملا متغیر است

حقوق رشته‌های هنر در امریکا

در آمریکا نیز درآمد رشته‌های هنری مختلف به موقعیت، پشتکار و تجربه کاری بستگی دارد.

رشته هنریحقوق رشته هنری در امریکا
گرافیک۳۵ تا ۸٠ هزار دلار درسال
طراحی صنعتی۵٠ تا ۹٠ هزار دلار درسال
هنرهای تجسمیبسته به شرایط متغیر است
مد و فشن۴٠ تا ۱٠٠ هزار دلار درسال
سینمابسته به شرایط متغیر است

حقوق رشته‌های هنر در انگلستان

رشته‌های هنری در انگلستان بازار کار خوبی دارند و درآمد تعدادی از آن‌ها در جدول زیر آمده است.

رشته هنریحقوق رشته هنری در انگلستان
گرافیک۲٠ تا ۴٠ هزار پوند در سال
طراحی صنعتی۲۵ تا ۴۵ هزار پوند در سال
طراحی معماری داخلی۲۵ تا ۵٠ هزار پوند در سال
مد و فشن۲٠ تا ۲۵ هزار پوند در سال
سینمابسته به شرایط متغیر است
پردرآمدترین رشته های هنر؛ پولسازترین رشته‌های هنری در ایران و جهان

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته های هنر؛ پولسازترین رشته‌های هنری در ایران و جهان

بهترین رشته‌های هنر کدامند؟

شاید بتوان بهترین رشته‌های هنر را در دنیا گرافیک و سینما معرفی کرد. چرا که هم جزو پردرآمدترین‌ها هستند و هم فارغ التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند به سادگی جذب بازار کار شوند.

البته در نظر داشته باشید که مشغول به کار شدن در هر یک از رشته‌های هنری و میزان درآمد به خلاقیت، ابتکار، پشتکار و تلاش افراد بستگی دارد.

مهاجرت از طریق رشته هنر چگونه است؟

راه مهاجرت برای افرادی که در هر یک از رشته‌های هنر تحصیل کرده‌اند، باز است. آن‌ها می‌توانند برای ادامه تحصیل و یا کار به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. البته متقاضیان حتماً باید از سطح زبان خوبی برخوردار باشند و دارای یکی از مدارک زبان تافل یا آیلتس باشند. همچنین بازار کار آن‌ها بستگی به موقعیتی که در آن مشغول به کار می‌شوند، میزان تجربه، مهارت و خلاقیت فردی که از خود نشان می‌دهند، دارد.

سخن پایانی

علاقه‌مندان به رشته هنر می‌توانند در پایه نهم آن را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کنند و در هنرستان مشغول به تحصیل در این رشته شوند. همچنین دارندگان دیپلم‌ رشته‌های نظری می‌توانند در کنکور هنر شرکت کرده و در دانشگاه در رشته هنری مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

اغلب کسانی که این رشته را انتخاب می‌کنند خلاق هستند و می‌توانند یک اثر هنری بیافرینند. این رشته استعدادهای شما را پرورش داده و اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهد. اگر شما نیز به هنر علاقه دارید، می‌توانید پس از مشورت با مشاوران تحصیلی نسبت به انتخاب رشته هنر برای ادامه تحصیل اقدام کنید. در صورت داشتن تجربه لازم در این زمینه می‌توانید آن را با دوستان خود در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب