موفقیت در کنکور زبان ؛ راز موفقیت کنکور زبان چیست؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 10 دقیقه
موفقیت در کنکور زبان ؛ راز موفقیت کنکور زبان چیست؟

کنکور زبان در سال‌های اخیر، جزء آزمون‌های پرطرفدار بوده است و بسیاری از داوطلبان گروه‌های آزمایشی دیگر، این آزمون را به‌عنوان کنکور دوم خود انتخاب می‌کنند. موفقیت در این کنکور برای افرادی که می‌خواهند در یکی از رشته‌های زبان خارجی به‌صورت تخصصی تحصیل کنند، بسیار مهم است. از این‌رو آن‌ها باید با آمادگی کامل در جلسه آزمون حاضر شوند تا بتوانند به‌خوبی به سوالات آن پاسخ دهند. اما راز موفقیت در کنکور زبان چیست؟ در این مقاله پاسخ این سوال را خواهید گرفت. پس در ادامه همراه ما باشید.

کنکور زبان چیست؟

این کنکور یکی از پنج کنکور اصلی سراسری محسوب می‌شود که هرساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان به زبان‌های خارجی در آن شرکت می‌کنند. شاید پیش خود فکر کنید که این کنکور فقط به زبان انگلیسی اختصاص دارد، اما این‌گونه نیست. افرادی که دوست دارند در این آزمون شرکت کنند، از میان زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و روسی، می‌توانند یکی را انتخاب کنند و به سوالاتی که براساس زبان انتخابی آن‌ها طراحی شده است، پاسخ دهند.

کنکور زبان چیست

باتوجه به این که در کنکور ۱۴۰۲، سوالات مربوط به دروس عمومی حذف شده است، داوطلبان باید فقط به سوالات تخصصی زبان پاسخ دهند. این سوالات ۷۴ درصد سهم نمره کل داوطلب را تشکیل می‌دهد و مابقی یعنی ۲۶ درصد، مربوط به سوابق تحصیلی فرد است که با نمره کنکور او جمع می‌شود. بنابراین برای موفقیت در کنکور زبان ۱۴۰۲ باید بر مباحث اختصاصی زبان تمرکز داشته‌باشید. باتوجه به این‌که بیشتر داوطلبان، زبان کنکور خود را انگلیسی انتخاب می‌کنند، در این مقاله در مورد آمادگی برای کنکور زبان انگلیسی صحبت می‌کنیم.

رشته‌های زبان انگلیسی در دانشگاه

زبان انگلیسی، مهم‌ترین زبان دنیاست که در روابط تجاری، سیاسی، فرهنگی و … بین‌المللی به‌عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود و مردم بسیاری از کشورهای دنیا به این زبان سخن می‌گویند. از این‌رو تحصیل در این رشته، می‌تواند فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای موفقیت و پیشرفت شما فراهم کند.

تخفیف یهویی

رشته زبان انگلیسی به سه شاخه ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی تقسیم‌بندی می‌شود.

داوطلبان در صورتی که بتوانند آزمون خود را با موفقیت پشت‌سر گذارند و نمره قابل قبولی کسب کنند، این فرصت را خواهند داشت که در یکی از این سه رشته جذاب، تحصیل کنند. در ادامه توضیح مختصری درباره هریک از این رشته‌ها ارائه می‌دهیم.

  • آموزش زبان انگلیسی:  این رشته در مقایسه با دو رشته دیگر، محبوبیت بیشتری دارد و افرادی که بتوانند در این رشته موفق شوند، این فرصت را دارند که به‌عنوان مدرس زبان انگلیسی مشغول به‌کار شوند.
  • مترجمی زبان انگلیسی: تمرکز این رشته بر روی ترجمه است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند متون مختلف انگلیسی را به‌صورت تخصصی ترجمه کنند.
  • ادبیات زبان انگلیسی: این شاخه از زبان انگلیسی، بیشتر به موضوع تاریخ و فرهنگ این زبان می‌پردازد.

آشنایی با بخش‌بندی سوالات کنکور زبان برای موفقیت در کنکور زبان

همان‌طور که اشاره کردیم، کنکور زبان ۱۴۰۲، تنها شامل سوال‌های تخصصی زبان است و خبری از سوالات عمومی نیست. این اتفاق می‌تواند یک خبر خوب برای داوطلبان این کنکور باشد، زیرا دیگر لازم نیست وقت خود را صرف مطالعه دروس عمومی کنند و تمام تمرکزشان را بر روی دروس اختصاصی قرار می‌دهند.

کنکور زبان

سوالات تخصصی کنکور زبان، از شش مبحث اصلی کلمات، گرامر، درک مطلب، ساختار، کاربرد زبانی و کلوز تست تشکیل می‌شود.

  • مبحث کلمات یا لغات، یکی از مباحث مهم کنکور زبان است. بنابراین داوطلبان باید تسلط کافی بر پاسخ‌دهی به سوالات این مبحث داشته‌باشند و با مطالعه منابع مختلف، دایره لغات خود را گسترش دهند.
  • مبحث گرامر، شامل سوالاتی است که پاسخ‌دهی به آن‌ها نیازمند تسلط شما بر دستور زبان انگلیسی است.
  • مبحث درک مطلب، ارتباط مستقیمی با میزان آمادگی شما در بخش لغات و گرامر دارد.
  • مبحث کلوز تست نیز با مباحث لغات و گرامر، به‌طور مستقیم در ارتباط است. بنابراین اگر در قسمت لغات و گرامر قوی باشید، می‌توانید به سوالات کلوز تست به‌راحتی پاسخ دهید.
  • مبحث کاربرد زبانی، شامل سوالاتی است که بیشتر با مکالمه بین افراد سروکار دارد و شما باید اصطلاحات و کلمات درست را در جای مناسب قرار دهید و جمله را کامل کنید.
  • مبحث ساختار نیز شامل بررسی درستی چیدمان و ترکیب کلمات در جمله است.

اکنون که با مباحث مختلف کنکور زبان آشنا شدید، ببینیم که روش مطالعه برای تسلط بر این مباحث چگونه است.

افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

مقاله مرتبط: افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

چگونگی مطالعه مباحث تخصصی زبان انگلیسی برای موفقیت در کنکور زبان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که داوطلبان کنکور زبان دارند، این است که چه روش مطالعه‌ای را در پیش بگیرند تا در این آزمون به موفقیت برسند و در رشته و دانشگاه دلخواه خود مشغول تحصیل شوند. برای پاسخ به این سوال باید گفت، اولین گام این است که منابع مناسبی برای آن پیدا کنید. سازمان سنجش برای سوالات تخصصی زبان، منابع مشخصی اعلام نمی‌کند. برای همین الگوی سوالات مشخص نیست و میزان مهارت داوطلب در زبان انگلیسی است که نتیجه آزمون را مشخص می‌کند. اما با این‌حال، با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانید مهارت‌های مختلف زبان خود را ارتقا دهید و موفقیت‌تان را تضمین کنید. در این بخش، در مورد روش‌های مطالعه مباحث مختلف کنکور صحبت می‌کنیم.

نحوه مطالعه لغات برای موفقیت در کنکور زبان

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی که باید برای پاسخ‌گویی به سوالات تخصصی زبان داشته‌باشید، گستردگی دامنه لغات است. زیرا بسیاری از تست‌های زبان مربوط به این مبحث می‌شود و دست طراحان سوال در این مورد باز است. بنابراین باید بیشتر تمرکزتان را بر روی یادگیری لغات بگذارید و تلاش کنید دامنه لغات خود را تا حد امکان گسترش دهید.

لغات زبان

 بسیاری از داوطلبانی که در کنکور زبان ثبت‌نام می‌کنند، از آمادگی نسبتا خوبی در این زمینه برخوردار هستند، زیرا معمولا از سال‌ها قبل در کلاس‌های آزاد آموزش زبان شرکت کرده‌اند و به سطح آمادگی مطلوبی رسیده‌اند. به‌همین دلیل آن‌ها به‌جای حفظ‌کردن لغات جدید، به مرور لغاتی که قبلا به‌خاطر سپرده‌اند، می‌پردازند.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای یادگیری هرچه بیشتر کلمات انگلیسی انجام دهید، مطالعه کتاب‌های زبان غیردرسی، و داستان‌نویسی و جمله‌سازی با کلمات است. این اقدامات موجب تثبیت کلمات در ذهن شما می‌شود. همچنین مرور روزانه لغات می‌تواند سطح آمادگی شما را برای پاسخ‌دهی به سوالات این مبحث افزایش دهد.

چگونگی مطالعه مبحث گرامر برای موفقیت در کنکور زبان

معمولا اولین سوالات زبان به سوالات گرامر اختصاص دارد. گرامر یکی از مباحث مهم زبان انگلیسی است و تسلط بر آن می‌تواند مسیر موفقیت شما را در کنکور زبان تا حد زیادی هموار کند. زیرا سوالات مباحث دیگر نیز ارتباط مستقیمی با مبحث گرامر دارند.

برای مطالعه گرامر، پیشنهاد می‌کنیم، از مباحث پایه آن شروع کنید و تا سطوح پیشرفته ادامه دهید. یکی از بهترین منابع برای یادگیری گرامر، کتاب‌های زبان دوره دبیرستان یا دوره متوسطه هستند. همچنین برای درک بهتر و تسلط کافی، باید به سراغ سوالات و تمرین‌هایی که در این زمینه طراحی شده‌اند بروید. بدین‌ترتیب مطمئن خواهید بود که به‌راحتی می‌توانید به سوالات بخش گرامر پاسخ دهید.

نحوه آمادگی برای پاسخ‌دهی به سوالات ریدینگ

بخش ریدینگ یا همان درک مطلب، معمولا در قسمت انتهایی سوالات کنکور زبان می‌آید. برای این بخش شما باید ابتدا یک متن نسبتا طولانی را به‌دقت مطالعه کنید و سپس به سوالاتی که از این متن مطرح شده‌اند، پاسخ دهید. در هنگام پاسخ‌دهی به سوالات بخش ریدینگ، حتما زمان را درنظر بگیرید و آن را به‌خوبی مدیریت کنید.

reading

برای این‌که با اطمینان‌خاطر بیشتری به سوالات ریدینگ در کنکور زبان پاسخ دهید، باید هر روز یک متن را با دقت بررسی کنید، تا شیوه درک مطلب و پاسخگویی به سوالات آن را یاد بگیرید و بتوانید زمان را مدیریت کنید. توجه به اعداد، نام شخصیت‌ها و سال‌های ذکرشده در متن، می‌تواند در پاسخ‌دهی صحیح و سریع به سوالات ریدینگ موثر باشد.

نحوه پاسخ به سوالات کلوز تست برای موفقیت در کنکور زبان

برای این‌که بتوانید به سوالات کلوز تست در کنکور زبان پاسخ دهید، باید بر مباحث گرامر، کلمات و ساختار زبانی، مسلط باشید. بهترین راه برای جواب‌دادن به سوالات کلوز تست، این است که به عبارات قبل و بعد جای خالی توجه کنید، زیرا این عبارات نقش اصلی را در پاسخ صحیح سوال ایفا می‌کنند.

بهترین روش برای پاسخ به سوالات کلوز تست، بررسی جزء‌به‌جزء جملات و متن‌های مختلف از نظر معنای لغات و گرامر است. همچنین می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی که در این زمینه منتشر شده‌اند، کمک بگیرید.

سوالات ساختار کنکور زبان

برای سوالات مبحث ساختار زبان، باید بر لغات انگلیسی تسلط کافی داشته‌باشید، زیرا سوالات این بخش دامنه لغات شما را هدف قرار می‌دهد و آن را به چالش می‌کشد. سوالات ساختار به این‌صورت است که شما باید ترکیب یا چینش کلمات را مورد بررسی قرار دهید و درستی یا نادرستی آن را مشخص کنید. بنابراین در سوالات ساختار سه چیز باید مورد بررسی قرار گیرند: گرامر، چینش و ترکیب لغات و معنادار بودن آن‌ها

وسواس در مطالعه، چطور وسواس مطالعاتی را کنترل کنم؟

مقاله مرتبط: وسواس در مطالعه، چطور وسواس مطالعاتی را کنترل کنم؟

مطالعه کاربرد زبانی برای موفقیت در کنکور زبان

آخرین مبحث کنکور زبان، مربوط به کاربرد زبانی است. این قسمت نیز رابطه مستقیمی با لغات دارد. سوالات مربوط به این مبحث، به این‌صورت است که یک مکالمه ناقص بین دو نفر ارائه می‌شود و شما با انتخاب کلمات و اصطلاحات درست، باید جاهای خالی را پر کنید و مکالمه آن‌ها را تکمیل کنید.

بهترین راه برای پاسخ‌دادن به سوالات کاربرد زبانی، این است که خود را جای افراد درون مکالمه بگذارید و گفتگوی آن‌ها را درک کنید. سپس مناسب‌ترین کلمه یا اصطلاح را برای جاهای خالی مشخص‌شده، انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد رازهای موفقیت در کنکور زبان صحبت کردیم. با توجه به این‌که امسال سوالات دروس عمومی از کنکور حذف شده است، داوطلبان این کنکور فقط باید به سوالات اختصاصی زبان پاسخ دهند. به‌همین دلیل می‌توانند تمام تمرکز خود را بر روی سوالات اختصاصی زبان بگذارند. سوالات اختصاصی زبان از مباحث مختلفی تشکیل می‌شود که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. اگر بتوانید با برنامه‌ریزی صحیح، تسلط کافی بر این مباحث داشته‌باشید، به‌طور حتم در کنکور زبان موفق خواهید شد.

سوالات پر تکرار

در این قسمت به سوالات رایجی که درباره کنکور زبان پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

۱- آیا در کنکور زبان ۱۴۰۲، سوالات مربوط به دروس عمومی حذف شده است؟

بله. در کنکور امسال خبری از سوالات عمومی نیست و تمام سوالات، مربوط به زبان اختصاصی است.

۲- آیا کنکور زبان، فقط به زبان انگلیسی اختصاص دارد؟

خیر. داوطلبان می‌توانند زبان‌های روسی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی را نیز انتخاب کنند.

۳- سوالات اختصاصی کنکور زبان شامل چه مباحثی می‌شود؟

سوالات اختصاصی زبان شامل کلمات، گرامر، ریدینگ، ساختار، کاربرد زبانی و کلوز تست است.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. Mona فروردین 15, 1403

    سلام خسته نباشید اگر دیپلم فنی حرفه ای رشته فتوگرافیک داشته باشیم هم باز میتونیم کنکور زبان بدیم؟

    • پایتخت کتاب فروردین 17, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙ایجاد سابقه کرده باشین بله

  2. انسیه اسفند 28, 1402

    سلام
    خسته نباشید
    کنکور زبان از کتاب درسی هم هست؟؟

    • پایتخت کتاب اسفند 28, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله صد در صد

  3. Gimn بهمن 28, 1402

    سلام من در رشته‌ی صنایع چوب در کاردانش تحصیل میکنم آیا امکانش هست بتونم در کنکور زبان شرکت کنم؟ممنون میشم پاسخ بدید

    • پایتخت کتاب بهمن 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙خیر
      یا فوق دیپلم باید داشته باشین یا دیپلم نظری

  4. Pooya بهمن 3, 1402

    سلام، برای کنکور زبان انگلیسی فقط زبان انگلیسی هست دیگه زبان های دیگه مثل المانی و روسی و… وجود نداره دیگه؟

    • پایتخت کتاب بهمن 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله درسته

  5. رضا دی 13, 1402

    سلام قالب سایتون خیلی خوشگله، احتمالا قالب اختصاصی‌ـه وگرنه همچنین قالبی توی سایت های فروش افزونه و قالب نیست

    • پایتخت کتاب دی 14, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 ممنون از لطف شما

  6. زهرا اسفند 17, 1401

    سلام و خسته نباشید
    من تابستون و دی ماه کنکور شرکت کردم و هر دو بار ددصد یکسانی رو بدست اوردم . با این که کلی برای کنکور دی ماه دایره لغاتم رو افزایش داده بودم و گرامر رو از اول مرور کردم چون دانشجوی پیام نور هستم ناچارا باید این کار ها رو میکردم. علاوه بر اون کتاب لغات شهاب اناری رو هم مطالعه کردم تا آخر به نظرتون این که سلامت روان و تمرکز خوبی ندارم ب. اون تاثیر گذاشته آخه واقعا انتظار نداشتم.

    • پایتخت کتاب آذر 7, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 احتمالاً عدم تمرکز منجر به عدم پیشرفت شما در کنکور شده است. برای رفع این مشکل، شما می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن، ورزش، خواب کافی و تغذیه سالم استفاده کنید. همچنین، می‌توانید با یک مشاور تحصیلی مشورت کنید تا به شما راهکارهای دقیق‌تری برای بهبود سلامت روان و تمرکز خود بدهد.

  7. متین آذر 14, 1401

    کتاب گرامر شهاب اناری برای کدوم انتشارات هستش؟ و اینکه موجود دارید؟

    • پایتخت کتاب آذر 14, 1401

      سلام پایتختی عزیز💙
      بزای انتشارات مبتکران هست. نام کامل کتاب زبان تخصصی کنکور میباشد.

آخرین مقالات پایتخت کتاب