کنکور مجدد بعد از لیسانس، نکات مهم و شرایط تحصیل مجدد

12 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
کنکور مجدد بعد از لیسانس، نکات مهم و شرایط تحصیل مجدد

شاید شما هم بعد از گرفتن مدرک لیسانس یا ارشد هنوز هم دلتان پیش پزشکی یا دندان‌پزشکی باشد و دائم با خودتان دو دوتا چهارتا کنید که آیا ارزشش را دارد مجدد در کنکور سراسری شرکت کنم! این موضوع فقط دغدغه شما نیست؛ چون سر هر کلاس پزشکی و دندان‌پزشکی همیشه تعدادی از افرادی که قبلا لیسانس رشته دیگری خوانده‌اند، حضور دارند.

آیا کنکور مجدد بعد از لیسانس ارزشش را دارد؟ آیا در صورت قبولی باید شهریه پرداخت کنیم؟ سوابق تحصیلی داوطلبانی که بعد از لیسانس مجدد در کنکور سراسری شرکت می‌کنند به چه شکل اعمال می‌شود؟ قضیه آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس چیست؟ برای آزمون لیسانس به پزشکی چه شرایطی باید داشته باشیم؟ در ادامه قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

کنکور مجدد بعد از لیسانس ارزشش را دارد؟

 بین کامنت‌های شما عزیزان همیشه چند نفری این سوال را می‌پرسند که آیا ارزشش را دارد من با مدرک لیسانس یا ارشد فلان رشته مجدد در کنکور سراسری شرکت کنم؟ بگذارید صادقانه و راحت و به عنوان کسی که خودش این راه را رفته با شما صحبت کنم. اگر واقعا از شرایط فعلی‌تان ناراضی هستید، اگر امیدی به رشته تحصیلی خودتان ندارید و اگر اوضاع شغلی نا به سامانی دارید، حتما برای تغییر شرایط تصمیم جدی بگیرید.

از طرفی قبل از اینکه برای شرکت مجدد در کنکور تصمیم بگیرید باید این را در نظر داشته باشید که قرار است با افرادی که چند سال کوچکتر از شما هستند همکلاس شوید، ممکن است تا سال‌ها به درآمد نرسید و قرار است مسیر دشواری را طی کنید.

تخفیف یهویی

حالا شرایط فعلی‌تان را در یک کفه ترازو و نیز زحماتی که برای کنکور مجدد باید بکشید را در کفه دیگر ترازو بگذارید، وزن کدام بیشتر است؟

گروهی از متقاضیان کنکور مجدد دارای مدرک لیسانس در رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی هستند و گروه دیگر مدرک لیسانس سایر رشته‌ها را دارند. از طرفی برخی داوطلبان مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری دارند اما به عشق قبولی در رشته پزشکی یا دندان‌پزشکی می‌خواهند مجدد در کنکور سراسری شرکت کنند؛ شرایط هر گروه از این داوطلبان با گروه دیگر قدری متفاوت است.

شرایط تحصیل مجدد بعد از لیسانس برای لیسانسه‌های علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی شامل:

دارندگان مدرک کارشناسی رشته‌های غیر علوم پزشکی

  • داوطلبان آقا نباید از لحاظ نظام وظیفه منع یا مشکلی داشته باشند.
  • داوطلبان نباید به ارگان یا سازمان خاصی تعهد خدمت داشته باشند.
  • نداشتن منع تحصیل مجدد رایگان برای فارغ التحصیلان دوره روزانه که تصمیم به ادامه تحصیل در دوره روزانه دارند.

دارندگان مدرک کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی

علاوه بر شرایط گفته شده در پاراگراف قبلی، این داوطلبان باید شرایط زیر را هم داشته باشند:

  • فارغ التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی، در صورت قبولی در رشته‌های گروه پزشکی می‌توانند طرح خود را همزمان با طرح رشته جدید بگذرانند.
  • فارغ التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی برای تحصیل در رشته‌های غیر علوم پزشکی باید طرح خود را اتمام نمایند.

تحصیل مجدد دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری

تحصیل مجدد دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری
کنکور مجدد بعد از لیسانس شرایط ویژه‌ای دارد که داوطلبان باید به آن‌ها توجه داشته‌باشند.

دسته بعدی داوطلبانی هستند که مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری دارند و می‌خواهند با شرکت مجدد در کنکور سراسری شانس خود را برای قبولی در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی یا داروسازی امتحان کنند. شرایط تحصیل مجدد دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری به شرح زیر است:

  • هیچ تعهدی به ارگان‌ها يا دستگاه‌های اجرايی نداشته باشند.
  • تعهدات سهميه بومی يا سهیمه مناطق محروم نداشته باشند.
  • هیچ گونه ممنوعيت تحصيلی از نظر سازمان نظام وظيفه نداشته باشند.
  • انجام خدمات موضوع قانون خدمت پزشكان و پيراپزشكان برای مشمولين اين قانون الزامی است.

آیا در صورت قبولی باید شهریه پرداخت کنیم؟

یکی دیگر از سوالاتی که متقاضیان کنکور مجدد می‌پرسند این است که اگر من قبلا در مقطع لیسانس یا ارشد در دانشگاه دولتی درس خوانده باشم و در یکی از رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی یا داروسازی پذیرفته شوم، آیا مثل دانشجویان مازاد یا پردیس خودگران باید شهریه پرداخت کنم؟

این موضوع اهمیت زیادی دارد و ممکن است روی تصمیم‌گیری تعدادی از داوطلبان تاثیر بگذارد. خوشبختانه به دنبال شکایت داوطلبان به دیوان عدالت اداری، از سال 95 به بعد رای 734 دیوان عدالت اداری اجرا شد، مطابق این طرح:

حتی اگر داوطلبی قبلا در دانشگاه دولتی تحصیل کرده باشد و حالا برای بار دوم در یک دانشگاه دولتی قبول شود، نیازی نیست شهریه پرداخت کند و تحصیل او رایگان خواهد بود.

برای ثبت نام در کنکور انصراف از دانشگاه الزامی است؟

تا اینجا در مورد فارغ التحصیلان صحبت کردیم اما تعدادی از داوطلبان کنکور هنوز فارغ التحصیل نشده‌اند؛ یعنی هنوز دانشجو هستند اما از رشته خود راضی نیستند و قصد دارند مجدد در کنکور سراسری شرکت کنند. سوال مهم این دسته از داوطلبان این است که آیا برای ثبت نام در کنکور انصراف از دانشگاه الزامی است؟

خبر خوب دیگری که برایتان دارم این است که طبق قوانین جدید سازمان سنجش، همه افرادی که در دانشگاه‌های روزانه، آزاد، شبانه، پیام نور و … مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند با خیال راحت در کنکور سراسری ثبت نام کنند.

اگر در حال حاضر دانشجو هستید اما می‌خواهید در کنکور سراسری شرکت کنید، می‌توانید بدون نیاز به انصراف از رشته فعلی خود، این کار را انجام دهید و بعدا در صورت قبولی در رشته دلخواه، از رشته کنونی‌تان انصراف دهید!

اعمال سوابق تحصیلی برای کنکور مجدد بعد از لیسانس

شرایط کنکور1403 برای همه داوطلبان یکسان است پس اگر شما مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارید و می‌خواهید در کنکور1403 شرکت کنید، باید حواستان به موضوع سوابق تحصیلی هم باشد؛ چون سوابق تحصیلی 50 درصد نتیجه شما را تعیین می‌کند. حالا اینجا دو حالت پیش می‌آید:

  • دیپلم شما برای قبل از سال 84 است: در این صورت برای دریافت 50 درصد سهم سوابق تحصیلی باید مجدد همه دروس پایه دوازدهم نظام جدید را امتحان بدهید و ایجاد سوابق تحصیلی کنید.
  • دیپلم شما برای بعد از سال 84 است: در این صورت موفق به اخذ مدرک دیپلم خود شده‌اید، فقط برای درس‌هایی که از نمره آن‌ها رضایت ندارید می‌توانید در امتحانات ترمیم نمره شرکت کنید.

آزمون لیسانس به پزشکی

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کسانی که مدرک لیسانس دارند اما عاشق رشته پزشکی هستند، آزمونی در نظر گرفته تا این افراد شانس خود را برای تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان امتحان کنند.

ثبت نام این آزمون معمولا هر سال از 2 دی ماه تا 11 بهمن ماه است و داوطلبان بعد از ثبت نام، در طی دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی سنجیده می‌شوند و در صورت قبولی در این آزمون می‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند.

برای اطلاع از نحوه برگزاری آزمون لیسانس به پزشکی، زمان این آزمون و شرایط و مدارک مورد نیاز می‌توانید به وب سایت education.tums.ac.ir مراجعه کنید.

طبق آخرین تغییرات شرایط شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی به شرح زیر است:

  • همه فارغ التحصیلان در کلیه رشته‌های مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
  • حداکثر سن متقاضیان در زمان ثبت‌نام در این آزمون 27 سال تمام است. (متولدین اول دی 1375 به بعد)
  • دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی هم مجاز به شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی هستند.
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی
  • شرایط عمومی تحصیل رایگان در جمهوری اسلامی ایران را دارا باشند.
  • فارغ التحصیلان کارشناسی رشته‌های دارای تعهد باید زمان ثبت‌نام در این آزمون موافقت بی‌قید و شرط بالاترین مقام مسئول خود را داشته‌باشند و آن را اسکن کنند.

مدارک ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی

برای ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشکی به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کارت ملی و شناسنامه
  • پرداخت مبلغ 300 هزار تومان به صورت الکترونیکی از طریق سامانه ثبت‌نام
  • برگه ثبت‌نام تکمیل شده
  • گواهی پایان‌تحصیل از مقطع کارشناسی
  • مدرک معتبری كه نشان دهنده معدل كل مقطع دیپلم داوطلب باشد.
  • مدرک معتبری كه نشان دهنده معدل مقطع كارشناسی داوطلب باشد.
  • كارت پایان خدمت نظام وظیفه یا كارت معافیت دائم برای داوطلبان مرد
  • گواهی اشتغال به تحصیل مخصوص دانشجویان سال آخر کارشناسی
  • مدرک زبان انگلیسی
چرا موقع درس خواندن سردرد می‌گیرم؟ راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان

مقاله مرتبط: چرا موقع درس خواندن سردرد می‌گیرم؟ راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان

سخن آخر

این حق هر فردی است که در رشته دانشگاهی مورد علاقه‌اش تحصیل کند و این موضوع سن و سال نمی‌شناسد؛ پس اگر فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های لیسانس یا کارشناسی ارشد هستید اما همچنان دوست دارید شانستان را مجدد در کنکور سراسری امتحان کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید البته باید شرایط و قوانینی را در نظر داشته باشید.

در این محتوا در مورد کنکور مجدد بعد از لیسانس، شرایط لازم و همه نکات مربوط به کنکور مجدد بعد از لیسانس صحبت کردیم و در انتها نیز اطلاعاتی در مورد کنکور لیسانس به پزشکی ارائه دادیم. اگر هنوز هم سوالی در این زمینه در ذهنتان دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

شرایط تحصیل مجدد بعد از لیسانس چیست؟

در این محتوا مفصل در مورد شرایط تحصیل مجدد بعد از لیسانس برای دارندگان مدرک کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی، غیر علوم پزشکی و نیز کارشناسی ارشد و دکتری صحبت کردیم.

آیا در صورت قبولی مجدد در دانشگاه دولتی باید شهریه پرداخت کنیم؟

طبق رای جدید دیوان عدالت اداری، حتی اگر قبلا در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کرده باشید، برای تحصیل مجدد در دانشگاه دولتی نیازی نیست شهریه پرداخت کنید.

آیا برای ثبت نام در کنکور انصراف از دانشگاه الزامی است؟

همه افرادی که در دانشگاه‌های روزانه، آزاد، شبانه، پیام نور و … مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند با خیال راحت در کنکور سراسری ثبت نام کنند و در صورت قبولی در رشته مورد نظرشان از رشته فعلی انصراف دهند.

آزمون لیسانس به پزشکی چیست و چه شرایطی دارد؟

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کسانی که مدرک لیسانس دارند اما متقاضی تحصیل در رشته پزشکی هستند، آزمونی در نظر گرفته تا این افراد شانس خود را برای تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان امتحان کنند. در مورد شرایط و مدارک این آزمون در محتوا صحبت کرده‌ایم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب