چرا موقع درس خواندن سردرد می‌گیرم؟ راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان

08 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 12 دقیقه
چرا موقع درس خواندن سردرد می‌گیرم؟ راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان

دانش‌آموز پرتلاش و مسئولیت‌پذیری داشتم که کمی بعد از شروع برنامه درسی‌اش سردردهای شدیدی می‌گرفت، مادرش معتقد بود او بهانه می‌آورد و باید تحت هر شرایطی درس بخواند. مدتی بعد دلیل سردرد این داوطلب در زمان مطالعه مشخص و او درمان شد و بعد از این اتفاق ترازش در آزمون‌ها یک جهش بزرگ داشت!

گاهی دلیل درس نخواندن، انگیزه نداشتن، پیشرفت نکردن و درجا زدن داوطلبان، مشکلات جسمی همچون سردرد است و گاهی راه‌حل این مشکل به حدی راحت است که باورتان نمی‌شود. چرا موقع درس خواندن سردرد می‌گیرم؟ در قسمت دیدگاه‌های محتواهای وبلاگمان چند باری این سوال را دیدم، پس تصمیم گرفتم در محتوای جداگانه‌ای به این موضوع بپردازم و راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان در زمان درس خواندن ارائه دهم.

آیا سردرد در زمان مطالعه طبیعی است؟

برخی داوطلبان یا والدین آن‌ها از آن طرف بام می‌افتند؛ یعنی بیش از حد به موضوع سلامتی اهمیت می‌دهند و همین مسئله باعث وارد شدن یک استرس مضاعف به داوطلب و خانواده او می‌شود. این طبیعی است که یک دانش‌آموز مانند هر شخص دیگری گاهی سردرد را تجربه کند؛ اما اگر این اتفاق به صورت دائمی و آن هم کمی بعد از شروع مطالعه رخ می‌دهد، نیاز به بررسی بیشتری دارد.

من داوطلبانی را می‌شناسم که روزانه مسکن مصرف می‌کنند یا فقط به خاطر سردردشان هیچ پیشرفت درسی ندارند؛ پس بیایید با هم دلایل شایع سردرد در زمان مطالعه و البته راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاق را بررسی کنیم.

تخفیف یهویی

چرا سردرد در زمان درس خواندن اهمیت دارد؟

ممکن است برخی والدین بپرسند چرا سردرد در زمان درس خواندن انقدر اهمیت دارد؟ مگر نباید یک دانش‌آمور متعهد تحت هر شرایطی درس بخواند؟

همان طور که یک داوطلب برای موفقیت به منابع مناسب و شرایط محیطی خوبی نیاز دارد، قطعا به یک جسم سالم و سلامت هم نیازمند است.

سردرد مکرر ممکن است باعث شود اتفاقات زیر برای داوطلبان بیوفتد، پس باید حتما به فکر درمان آن باشید:

  • استرس و اضطراب بیشتر
  • احساس ناکافی بودن و پیشرفت نکردن
  • عدم تمرکز
  • افت یادگیری در زمان مطالعه
  • مصرف بیش از حد مسکن و مشکلات ناشی از آن
  • افت عملکرد داوطلب
  • هدر رفتن زمان ارزشمند داوطلب
  • اجرای ناقص برنامه‌ها و از دست رفتن انگیزه داوطلب
  • عذاب وجدان و هجوم افکار منفی

انقدر مسکن نخور!

آیا شما هم از آن دسته داوطلبانی هستید که مسکن به یار جدانشدنی و رفیق لحظات درس خواندنتان مبدل شده است؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است می‌خواهم از این به بعد تصمیم جدی برای ترک این عادت بگیرید. چرا؟ خب اولا که مسکن‌ها به صورت موقتی درد را مخفی می‌کنند و باعث می‌شوند ما به دنبال ریشه و علت درد نباشیم. دوما مصرف مکرر تعدادی از مسکن‌ها باعث می‌شود فرد به آن‌ها عادت کند و یک جورایی به مصرف مسکن معتاد شود، صد البته که اعتیاد از هیچ نوعش خوب نیست! خب اگر مسکن مصرف نکنیم، راهکار شما چیست؟

توصیه می‌کنم به دنبال دلایل سردرد در زمان درس خواندن باشید؛ چون گاهی سردرد شما با انجام کار کوچکی همچون نوشیدن آب کافی درمان می‌شود!

دلایل مهم سردرد در داوطلبان و دانش‌آموزان

دلایل مهم سردرد در داوطلبان و دانش‌آموزان
راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان وجود دارد که بسیار ساده و موثر است.

دلایل سردرد در زمان مطالعه را به دو دسته تقسیم کرده‌ایم، ابتدا دلایل شایع و رایجی که به ذهن هر کسی می‌رسند و بعد دلایلی که ممکن است فکرشم را هم نکنید که مقصر سردرد شما هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دلایل شایع سردرد در زمان درس خواندن:

  • مشکلات بینایی

گاهی مشکلات بینایی فقط خود را با یک سردرد مکرر نشان می‌دهد؛ یعنی به ظاهر دانش‌آموز مشکل بینایی خاصی ندارد اما دائم به خصوص در قسمت پشت سرش درد دارد. حتی گاهی داوطلبی از عینک استفاده می‌کند اما چون ضعف بینایی‌اش شدیدتر شده، دائم سردرد دارد.

توصیه می‌کنم حتما به یک چشم پزشک یا بینایی سنجی مراجعه کنید تا خیالتان از این بابت راحت شود. حتی گاهی سردرد به خاطر ضعف بینایی نیست، بلکه مشکل عفونت و التهاب سینوس‌ها است که باید این مورد هم حتما درمان شود.

  • میگرن

گاهی داوطلب سابقه سردرد میگرنی در اعضای خانواده خود دارد و سردردهای او حتی ربطی به درس خواندن هم ندارند، سردرد این افراد معمولا همراه با تهوع و استفراغ است و با قرار گرفتن در اتاق تاریک و ساکت بهبود پیدا می‌کند. اگر تشخیص پزشک سردرد میگرنی باشد، داروهای مناسب برای پیشگیری از این نوع سردردها را برایتان تجویز خواهد کرد.

  • سردرد تنشی

این نوع سردرد می‌تواند ارتباط قوی به استرس و تنش‌های دانش‌آموزان داشته باشد؛ یعنی برای مثال داوطلبی معمولا شب‌های امتحان سردرد شدید و ناگهانی می‌گیرد و حتی ممکن است والدین یا معلم او فکر کنند این دانش‌آموز برای فرار از امتحان در حال فیلم بازی کردن است!

اکثر داوطلبانی که سردرد تنشی دارند احساس می‌کنند کسی سرشان را فشار می‌دهد، این داوطلبان باید برای کنترل و مدیریت استرس و اضطرابشان از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرند.

  • افت قند خون

سوخت اصلی مغز ما قند است و زمانی که مغز در حال تجزیه و تحلیل و یادگیری مطالب دشوار درسی است، باید حسابی هوایش را داشته باشید و به آن سوخت برسانید! گاهی داوطلبان از ترس اینکه اضافه وزن پیدا کنند و حتی صرفا به دلیل تنبلی کردن یا چند دقیقه بیشتر درس خواندن، خوردن مواد غذایی را به تعویق می‌اندازند و نتیجه آن سردردی است که کل روزشان را خراب می‌کند.

توصیه می‌کنم یک برنامه غذایی منظم داشته باشید، از انواع قندهای پیچیده (نان، برنج، سیب زمینی) و ساده (شکلات، خرما، کشمش) در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

همیشه یک خوراکی مفید و کم کالری روی میز مطالعه‌تان داشته باشید تا به محض احساس ضعف و افت قند آن را مصرف کنید.

  • پوزیشن غلط در زمان مطالعه

اگر کف زمین یا روی تخت خواب درس می‌خوانید یا پشت میز در حالی که تقریبا سرتان کتاب را لمس می‌کند می‌نشینید، اصلا تعجبی ندارد که بعد از چند دقیقه سردرد بگیرید. گاهی داوطلبان فکر می‌کنند برای یادگیری بهتر مطالب باید تا جایی که می‌توانند گردنشان را خم کنند، در حالی که با این کار شما به اعصاب و عروق آن ناحیه فشار زیادی وارد می‌کنید و آن‌ها هم اعتراض خود را به وسیله سردرد و گردن درد به شما نشان می‌دهند.

راه‌حل این است که چند کتاب زیر کتابی که مطالعه می‌کنید قرار دهید تا ارتفاع کتاب با چشم شما هم سطح شود و مجبور نشوید گردنتان را خم کنید.

  • مطالعه بیش از حد و بدون استراحت

باید به برخی داوطلبان بگوییم خواهش می‌کنم کمی درس بخوان و از آن طرف از تعدادی داوطلبان بخواهیم کمی به خودشان استراحت دهند! به هیچ عنوان ساعت‌ها به کتاب یا صفحه موبایلتان خیره نشوید حتی اگر در حال حل یک مسئله سخت و بسیار مهم هستید.

حتما بعد از مدتی مطالعه به یک نقطه دور نگاه کنید تا عضلاتی که مسئول انطباق چشم شما هستند کمی استراحت کنند. گاهی از پشت میز بلند شوید کمی به بدنتان کش و قوس دهید و سرتان را به چپ و راست تکان دهید. همین چند حرکت ساده و ظاهرا بی‌اهمیت شما را از شر سردرد دائمی خلاص می‌کنند.

گاهی داوطلبان می‌گویند من مشکل بینایی ندارم به پزشک مراجعه کرده‌ام و از هر لحاظ معاینه شده‌ام، پشت میز و با پوزیشن خوبی درس می‌خوانم، تغذیه خوبی هم دارم اما باز هم تقریبا هر روز سردرد دارم، طوری که نمی‌توانم درس بخوانم و تست بزنم.

گاهی دلیل سردرد شما چیزی است که حتی فکرش را هم نمی‌کردید، دلایلی مانند:

  • کم آبی بدن

جالب است بدانید خیلی وقت‌ها صرفا به خاطر کم آبی سردرد می‌گیریم، خود من مدتی درگیر این مشکل بودم چون در فصل زمستان اصلا تشنه نمی‌شدم اما بعدها با نوشیدن آب کافی سردردم کاملا محو شد!

توصیه می‌کنم که همیشه روی میز مطالعه‌تان و در کنار مواد قندی سالم، یک بطری کوچک آب بگذارید و گاهی از آن بنوشید.

  • عفونت دندان

اگر سردرد شما شدید و ناگهانی است و طوری است که حتی با مصرف مسکن هم کاملا از بین نمی‌رود، به فکر عفونت دندان‌هایتان باشید. حتی ممکن است مستقیما دندان‌هایتان درد نکنند یا بگویید من که دندان کرم خورده‌ای ندارم؛ اما بعد از مراجعه به دندان‌پزشکی متهم اصلی سردرد شما مشخص می‌شود.

  • خواب نامنظم

برخی داوطلبان به اندازه کافی می‌خوابند اما نامنظم و در زمان‌های نامناسبی می‌خوابند. فکر می‌کنم خودتان متوجه شده‌اید که خواب یک کنکوری چقدر اهمیت دارد.

تعدادی از داوطلبان به دنبال خواب طولانی عصر سردرد می‌گیرند و حتی برخی از آن‌ها در صورتی که عصر چرت نزنند تا شب با سردرد دست و پنجه نرم می‌کنند. گاهی عصرها بعد از مطالعه طولانی مدت، چند دقیقه‌ای چشم‌هایتان را ببندید و چرت کوتاهی بزنید.

  • نور نامناسب محیط

شاید شنیده باشید فلان دانشمند زیر نور تیر چراغ برق کوچه درس می‌خواند یا فلان عمویتان زیر نور لرزان چراغ نفتی دکتر شد! خوشبختانه آن دوران را پشت سر گذاشته‌ایم و دیگر قادر به تنظیم نور محیط مطالعه‌مان هستیم.

توصیه می‌کنم برای جلوگیری از خستگی چشم در زمان مطالعه از نور مناسب استفاده کنید. ترکیب دو نور سفید و زرد و حتی گاهی نور طبیعی خورشید بهترین نور برای محیط درس خواندن شما است.

  • افسردگی یا عصبانیت

ممکن است شما صد دلیل برای عصبانیت و استرس داشته باشید و به عنوان یک کنکوری یا دانش‌آموز سخت کوش تا حدی حق دارید؛ اما به یاد داشته باشید که در زمان عصبانیت یا استرس بدن ما هورمون‌های مختلفی ترشح می‌کند و همین هورمون‌ها می‌توانند باعث شوند تمام طول روز را سردرد بگیرید.

  • مصرف بی‌رویه کافئین و قهوه

خود من از عاشقان قهوه و نسکافه هستم اما گاهی که در مصرف کافئین زیاده‌روی می‌کنم، تا مدتی هر روز سردرد دارم. به خصوص اینکه کافئین موجود در قهوه و نسکافه به شدت اعتیادآور است و بعد از مدتی مجبورید تعداد فنجان‌های بیشتری قهوه بنوشید و اگر یک روز این کار را انجام ندهید، سردرد رهایتان نمی‌کند.

نوشیدنی انرژی زا برای درس خواندن؛🥤آموزش 7 نوشیدنی خانگی

مقاله مرتبط: نوشیدنی انرژی زا برای درس خواندن؛🥤آموزش 7 نوشیدنی خانگی

راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان

راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان
یکی از راهکارها برای جلوگیری از سردرد داوطلبان کم کردن اضطراب کنکور با کمک روان‌شناس است.

حالا که دلایل سردرد در زمان مطالعه را شناختیم (که البته تعدادی از این دلایل ربطی به مطالعه کردن ندارند) کارمان بسیار راحت‌تر شده و می‌توانیم به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این سردردها باشیم. در ادامه این راهکارها را به دو دسته تقسیم کرده‌ایم، دسته اول کارهایی که خود دانش‌آموزان می‌توانند انجام دهند و دسته دوم کارهایی که پزشک یا روان‌شناس برای شما انجام می‌دهند.

  • کارهایی که خودتان می‌توانید انجام دهید

کارهای ساده اما به شدت موثری که می‌توانید برای پیشگیری از سردرد در زمان درس خواندن از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

داشتن روتین منظم خواب و بیداری، استفاده از مواد قندی سالم، استراحت‌های کوتاه بین بازه‌های مطالعاتی، تنظیم نور محیط مطالعه، نوشیدن آب کافی، انجام حرکات ورزشی سبک، گرفتن دوش آب گرم و مطالعه پشت میز با ارتفاع مناسب

اگر همه این کارها را انجام دادید اما سردردهایتان ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • کمک گرفتن از یک پزشک

یک پزشک حاذق می‌تواند دلیل سردردهای مکرر شما را پیدا کند، اگر مشکلات بینایی داشته باشید او شما را به چشم‌پزشک ارجاع می‌دهد و یا برای درمان میگرن و سینوزیت می‌تواند شما را راهنمایی کند. اما گاهی مشکل شما با درمان‌های پزشکی هم حل نمی‌شود و لازم است از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید.

  • کمک گرفتن از روانشناس یا مشاور

اکثر مواقع سردرد دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور فقط و فقط به دلیل استرس و نگرانی‌های بیش از حد آن‌ها است؛ چون اضطراب بیشتر از چیزی که فکر کنید به سلامتی شما آسیب می‌زند. گاهی داوطلبان به جلسات مشاوره با یک روانشناس یا روان‌پزشک نیاز دارند و گاهی باید از یک مشاور کنکور کمک بگیرند تا با داشتن یک برنامه صحیح و حساب شده پیشرفت کنند و از میزان نگرانی‌هایشان کاسته شود.

سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

در انتها در قالب یک جدول دلایل سردرد داوطلبان را به همراه راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه کرده‌ایم:

دلایل سردردراه‌حل
میگرن، سینوزیت، مشکلات بیناییمراجعه به پزشک
استرس و تنشکمک گرفتن از روانشناس
سردرگمیکمک گرفتن از یک مشاور
خواب نامنظم، افت قند و کم آبیاصلاح سبک زندگی
پوزیشن نامناسب در زمان مطالعهاستفاده از میز مطالعه
خستگی چشماستراحت منظم و نگاه کردن به یک نقطه در دور دست
ضعف عضلات گردننرمش برای تقویت عضلات

سخن آخر

از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است، حالا من می‌گویم داوطلب کنکوری موفق داوطلبی است که بدن سالمی داشته باشد! از آنجایی که چندین پیام در مورد سردرد در زمان مطالعه از شما عزیزان دریافت کردیم، تصمیم گرفتیم در یک محتوا در مورد راهکارهایی برای جلوگیری از سردرد داوطلبان به طور مفصل صحبت کنیم.

ابتدا گفتیم مهم است که سردرد در زمان مطالعه را درمان کنید، در ادامه در مورد عواملی که باعث می‌شوند در زمان درس خواندن سردرد بگیریم صحبت کردیم و در انتها راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این مشکل ارائه دادیم.

اگر هنوز هم سوالی در ذهنتان دارید یا برای رفع سردرد در زمان مطالعه راهکاری می‌شناسید، خوشحال می‌شویم آن‌ها را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب