بهترین کتاب های جمع بندی کنکور 1403؛ گزیده ای از بهترین منابع

05 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 15 دقیقه
بهترین کتاب های جمع بندی کنکور 1403؛ گزیده ای از بهترین منابع

وقتی ماراتن بزرگ کنکور آخرین نفس‌هایش را می‌کشد، وقت آن است منابع قبلی‌تان را کنار بگذارید و از منابع جمع بندی کنکور استفاده کنید. برای برخی داوطلبان این سوال پیش می‌آید که چرا باید منابع متفاوتی برای جمع بندی داشته باشیم و اصلا ویژگی این منابع چیست؟ اگر تا انتهای این محتوا همراه پایتخت کتاب باشید، به پاسخ این سوال می‌رسید؛ چون قصد داریم در ادامه بهترین کتاب‌های جمع بندی کنکور را برای بچه‌های کنکور تجربی، انسانی و ریاضی و به تفکیک درس معرفی کنیم.

آنچه خواهید خواند ...

جمع‌بندی چه تاثیری در موفقیت داوطلبان کنکوری دارد؟

قبل از هر چیزی باید ابتدا ماهیت ایام جمع بندی را به شما یادآوری کنیم. شما قرار است در یک بازه کوتاه چند هفته‌ای، کل مطالبی که در طول سال خوانده‌اید را به سرعت مرور کنید تا احتمال فراموشی مطالب به حداقل برسد. حالا به نظر خودتان آیا این امکان وجود دارد که کل کتاب‌های تست‌تان را در عرض چند هفته دوباره مطالعه کنید؟ محال است!

منابع جمع بندی با ارائه نکات مهم و اصلی به صورت خلاصه و نیز طراحی تست‌های جامع و شبیه به کنکور، به شما در یادآوری سریع نکات مهم درست قبل از برگزاری کنکور کمک می‌کنند.

سال گذشته دانش‌آموزی داشتم که تا ماه آخر عالی پیشروی کرده‌بود، در آزمون‌های مبحثی در طول سال جزو نفرات برتر شهرشان بود و ساعت مطالعه بالایی هم داشت. متاسفانه چند هفته آخر این داوطلب تحت تاثیر جو منفی اطرافش قرار گرفت و از درس خواندن نا امید شد.

تخفیف یهویی

خلاصه ماجرا اینکه دوران جمع‌بندی را از دست داد و امسال مجدد پشت کنکوری است! وقتی از او پرسیدم کنکورت چطور بود؟ گفت سر جلسه کنکور انگار همه سوال‌ها آشنا بودند و فکر می‌کردم جواب‌ها را می‌دانم اما نمی‌توانستم چیزی حل کنم (عدم تسلط) و زمان هم کم آوردم (مدیریت ضعیف جلسه).

ببینید دو اتفاقی که قرار است در دوران جمع‌بندی بیفتد و اهمیت این ایام را نشان می‌دهد دقیقا نقطه ضعف‌های این داوطلب بودند؛ یعنی:

  • رسیدن به تسلط
  • یادگیری مدیریت جلسه کنکور
موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

روش استفاده از کتاب‌های جمع بندی کنکور

بهترین روش مرور و جمع بندی تست‌زنی است؛ چون اگر شما بخواهید از اول یک مبحث را بخوانید جدای از بحث زمان‌بر بودن این کار، ممکن است قسمت‌هایی که فراموش نکرده‌اید را مجدد بخوانید و دوباره کاری کنید و برخی مطالب فراموش شده از دید شما مخفی بمانند. پس روش استفاده از کتاب‌های جمع بندی به این صورت است که شما ابتدا برای یک درس یا یک مبحث تعدادی تست می‌زنید و بر اساس تحلیل این تست‌ها متوجه می‌شوید چه مطالبی را فراموش کرده‌اید. همچنین، توصیه می‌کنم در هفته پایانی یک دور نکات مهم ارائه شده در این منابع را مرور کنید.

روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

مقاله مرتبط: روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

1- بهترین منابع جمع بندی کنکور تجربی

دروس کنکور تجربی ترکیبی از دروس دو رشته ریاضی و انسانی است؛ یعنی بچه‌های تجربی هم با مطالب حفظ کردنی سروکار دارند و هم با فرمول و حساب و کتاب! از طرفی هر سال کنکور تجربی بیشترین شرکت کننده را دارد و همین موضوع باعث می‌شود انتخاب بهترین کتاب‌های جمع بندی کنکور تجربی اهمیت چند برابری پیدا کند.

کتاب‌ های جمع بندی زیست کنکور

مهم‌ترین منبع برای جمع بندی درس زیست کتاب درسی است و توصیه می‌کنم در ماه پایانی حداقل یک دور مجدد کتاب‌های درسی زیست را مطالعه کنید. با این حال لازم است در کنار کتاب درسی از کتاب‌های جمع بندی هم استفاده کنید، مزیت این کتاب‌ها جمع‌آوری نکات مربوط به مباحث و پایه‌های مختلف به صورت ترکیبی و ارائه تست‌های ترکیبی و نکات پرتکرار کنکورهای چند سال گذشته است. از جمله منابع جمع بندی زیست‌ شناسی کنکور عبارتند از:

بهترین کتاب جمع بندی زیست شناسی کنکور

مقاله مرتبط: بهترین کتاب جمع بندی زیست شناسی کنکور

منابع جمع بندی ریاضی کنکور تجربی

برای جمع بندی درس‌های ریاضی و فیزیک باید ابتدا فرمول‌ها و خلاصه ‌‌نویسی‌هایی که از قبل تهیه کرده‌اید را مرور کنید و بعد تا می‌توانید تست کار کنید. اگر در طول سال تحصیلی تنبلی کرده‌اید و خلاصه خوبی برای دروس ریاضی و فیزیک ندارید، بهترین گزینه برای شما درسنامه‌های مختصر اما کامل کتاب‌های جمع بندی هستند. از جمله منابع جمع بندی ریاضی کنکور تجربی عبارتند از:

بهترین کتاب جمع بندی ریاضی کنکور تجربی

مقاله مرتبط: بهترین کتاب جمع بندی ریاضی کنکور تجربی

با این منابع شیمی رو سه سوته مرور کن

در طی چند سال اخیر شاهد سخت‌تر شدن و مفهومی‌تر شدن سوالات درس شیمی در کنکور سراسری بوده‌ایم. از آنجایی که مشکل اکثر داوطلبان در جلسه کنکور این است که با دیدن چند سوال سخت و عجیب در درس شیمی روحیه‌ خود را کامل از دست می‌دهند، بهترین راه برای مقابله با این وضعیت حل سوالات دشوار و مفهومی برای درس شیمی است. همچنین، مفاهیم و حفظیات درس شیمی اهمیت زیادی دارند و لازم است در هفته‌های پایانی به تسلط خوبی روی این مباحث برسید. از جمله منابع جمع بندی شیمی کنکور عبارتند از:

گاج با در نظر گرفتن نیازهای متنوع داوطلبان کنکور، کتاب‌های جمع‌بندی خود را در قالب‌های مختلف کتاب‌های میکرو طبقه‌بندی، دور دنیا در 4 ساعت، خط ویژه و IQ ارائه می‌دهد.

بهترین منابع جمع بندی فیزیک تجربی

اگر می‌خواهید سر جلسه کنکور با دیدن سوالات درس فیزیک غافلگیر نشوید، باید از قبل انواع تیپ‌های مختلف سوالات این درس را کار کرده باشید. در کتاب‌های جمع بندی کنکور، علاوه بر خلاصه‌ای از مفاهیم و فرمول‌ها، می‌توانید یک دور انواع تیپ سوالات را هم مرور کنید. برای جمع بندی درس فیزیک می‌توانید از کتاب‌های جمع بندی فیزیک کنکور که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید:

بهترین کتاب های جمع بندی فیزیک کنکور

مقاله مرتبط: بهترین کتاب های جمع بندی فیزیک کنکور

کتاب‌های جمع بندی زمین شناسی کنکور

کل مطالبی که باید برای زمین شناسی کنکور مطالعه کنید 7 فصل کتاب زمین شناسی یازدهم است؛ پس در دوران جمع بندی وقت کافی برای مطالعه این مطالب از کتاب درسی را دارید. با این حال برای جمع بندی و مرور برخی نکات حفظی درس زمین شناسی و نیز حل آزمون و سوال زمان‌دار برای این درس، منابع معرفی شده در ادامه بسیار مناسب هستند:

مهروماه دارای سابقه درخشانی در زمینه ارائه منابع متنوعی برای جمع بندی کنکور می باشد که به داوطلبان در مرور سریع و تست‌زنی موثر کمک می‌کند. لقمه مهروماه دارای مجموعه کتاب‌هایی است که درسنامه‌های خلاصه و جامعی دارند که برای مرور سریع مطالب و یادگیری نکات مهم در زمان‌های پایانی کنکور بسیار مفید هستند. کنکوریوم نیز دارای مجموعه کتاب هایی است که شامل کنکورهای سال‌های گذشته به همراه پاسخنامه تشریحی است. این کتاب‌ها به داوطلبان کمک می‌کند تا با فضای واقعی کنکور آشنا شده و با حل تست‌های سال‌های گذشته، مهارت تست‌زنی خود را ارتقا دهند.

2- بهترین منابع جمع بندی کنکور ریاضی

هیچ چیزی به اندازه مرور تمام فرمول‌های درس ریاضی و همچنین درس فیزیک و نیز تیپ‌های مختلف سوالات این درس ها، در روزهای پایانی کنکور به نفع داوطلبان کنکور ریاضی نیست. تعدادی از داوطلبان زرنگ و سخت‌کوش خلاصه‌هایی برای خودشان تهیه کرده‌اند اما برخی داوطلبان در طول سال تنبلی کرده و خلاصه منسجمی برای فرمول‌های ریاضی و فیزیک ندارند. از طرفی همه داوطلبان باید در هفته‌های پایانی تا می‌توانند آزمون و تست کار کنند و برای همه این کارها به منابع مناسبی برای جمع بندی نیاز دارند.

نیازی به یادآوری این موضوع نیست که درس ریاضیات مهم‌ترین درس و پاشنه آشیل کنکور رشته ریاضی است. از طرفی این درس خودش شامل کتاب‌های مختلفی است که برای جمع بندی هر کدام از آنها، به منابع مناسبی نیاز دارید. از حل تست‌های دشوار برای درس ریاضی نترسید و هفته‌های آخر به دل مسائل پیچیده و چالشی این درس بزنید.

جمع بندی سریع درس حسابان با این منابع

حسابان پایه و اساس ریاضیات است و از طرفی مطالب این درس شیرین‌ترین و روان‌ترین مطالب بین تمام کتاب‌های درس ریاضیات محسوب می‌شوند. پس اگر بتوانید درس حسابان را به خوبی جمع بندی کرده و مطالب آن را در ذهنتان طبقه‌بندی کنید، کارتان برای جمع بندی، مرور و تست‌زنی سایر قسمت‌های درس ریاضی هم راحت‌تر خواهد شد. مطالب درس شیرین حسابان را می‌توانید به کمک کتاب‌های زیر جمع بندی کنید:

نشر الگو با سابقه درخشان در زمینه تالیف کتاب‌های کمک درسی، به عنوان یکی از پیشگامان در ارائه منابع جمع بندی کنکور شناخته می‌شود. مجموعه کتاب های موج آزمون، از پرفروش‌ترین های این انتشارات است که دارای درسنامه‌های مختصر و مفید و تست‌های طبقه‌بندی شده و چالشی می باشد که به داوطلبان در مرور سریع مطالب و تست‌زنی موثر کمک می‌کنند.

بهترین کتاب های جمع بندی ریاضیات گسسته

حجم مباحث ریاضیات گسسته به نسبت بسیاری از کتاب‌های رشته ریاضی کم است، با این حال مطالب این درس دشوار هستند و برای حل تست‌های آن هم باید نکات و جزئیات زیادی را به خاطر بیاورید و هم از قبل به تعداد زیاد تست متنوع حل کرده باشید. همه این اتفاقات در چند هفته پایانی کنکور، تنها به کمک بهترین منابع جمع بندی ریاضیات گسسته کنکور امکان‌پذیر است:

بهترین منابع جمع بندی و مرور هندسه 

احتمال می‌دهم اکثر شما عزیزان دل خوشی از هندسه نداشته باشید و حتی ممکن است مباحث این درس را به صورت ناقص مطالعه کرده باشید. برای نجات این درس در هفته‌های پایانی کنکور و تکمیل مباحثی که نصفه و نیمه خوانده‌اید، باید ابتدا فرمول‌ها و مفاهیم هر فصل را از روی یک منبع جمع و جور و کاربردی بخوانید و بعد برای هر مبحث به تعداد کافی تست حل کنید. منابع زیر شما را برای جمع بندی درس هندسه کمک می‌کنند:

بهترین کتاب های مرور و جمع بندی برای آمار و احتمال

راحت‌ترین قسمت ریاضیات از نظر اکثر بچه‌های کنکور ریاضی، مباحث آمار و احتمال است. آمار و احتمال بخش نمره‌آور درس ریاضی است و اگر می‌خواهید حتی یک سوال از این کتاب را هم از دست ندهید، باید در هفته‌های پایانی مباحث این درس را به خوبی مرور و جمع بندی کنید. کتاب‌های زیر به شما در جمع بندی درس آمار و احتمال کنکور کمک می‌کنند:

جمع بندی فیزیک رشته ریاضی با این منابع

بچه‌های کنکور ریاضی باید دنبال منبعی باشند که به کمک آن در هفته‌های پایانی مفاهیم و فرمول‌های درس فیزیک را مرور کنند و برای همه این مفاهیم و فرمول‌ها به تعداد کافی تست بزنند. منبعی که بتواند انواع تیپ سوالات فیزیک را پوشش دهد و داوطلبان کنکور ریاضی را برای رویارویی با هر مدل سوالی در جلسه کنکور آماده کند. در ادامه لیستی از بهترین منابع جمع بندی فیزیک رشته ریاضی ارائه کرده‌ایم:

بهترین کتاب‌های جمع بندی شیمی

در این محتوا بهترین کتاب‌های جمع بندی شیمی را برای داوطلبان هر دو گروه ریاضی و تجربی قبلا در قسمت معرفی منابع جمع بندی داوطلبان کنکور تجربی ارائه کرده‌ایم. برای اطلاع از این منابع لطفا به قسمت منابع داوطلبان کنکور تجربی مراجعه کنید.

3- بهترین منابع جمع بندی کنکور انسانی

اکثر مباحث رشته انسانی به صورت مفهومی و حفظ کردنی هستند و از طرفی حجم این مطالب هم بسیار بالا است. در واقع می‌توان گفت فراموشی مطالب، داوطلبان رشته انسانی را بیشتر از داوطلبان سایر گروه‌های آزمایشی تهدید می‌کند. در نتیجه، یکی از مهم‌ترین وظایف بچه‌های زحمت‌کش رشته انسانی، تهیه بهترین منابع جمع بندی کنکور است.

بهترین کتاب‌ها برای جمع بندی ریاضی رشته انسانی

برای اکثر بچه‌های انسانی درس ریاضی به نسبت سایر دروس از اهمیت کمتری برخوردار است و ممکن است اکثر داوطلبان در طول سال تحصیلی برای مطالعه این درس کم کاری کرده باشند. در حالی که در یکی دو ماه پایانی کنکور با کمک منابع کاربردی و خلاصه‌ای همچون کتاب‌های جمع بندی، می‌توانید چند مبحث پر سوال ریاضیات رشته انسانی را کار کنید و این درس را از صفر یا منفی زدن در کنکور نجات دهید. بهترین منابع برای جمع بندی ریاضی رشته انسانی عبارتند از:

خیلی سبز، با ارائه‌ی مجموعه‌ی بی‌نظیر “فصل آزمون” که شامل مجموعه‌ای جامع از آزمون‌های استاندارد و درسنامه‌های مختصر و مفید است، جمع بندی و مرور را برای داوطلبان کنکور راحت کرده است.

با این منابع علوم و فنون ادبی رو سریع جمع کن

علوم و فنون ادبی یکی از پرحجم‌ترین دروس رشته انسانی است و در عین حال بالاترین ضریب را بین دروس این رشته در کنکور سراسری دارد. اکثر بچه‌های کنکور انسانی در طول سال تحصیلی برای مطالعه درس علوم و فنون ادبی زمان زیادی صرف می‌کنند و مطالعه این درس را اولویت خود می‌دانند. با این حال در چند هفته پایانی همین داوطلبان نمی‌دانند که با حجم زیاد مطالب فرار این درس چه کنند و در نهایت مرور و جمع بندی خوبی برای این درس ندارند. به کمک منابع زیر، می‌توانید جمع بندی درس علوم و فنون ادبی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید:

مرور سریع عربی تخصصی با این کتاب‌ها

عربی رشته انسانی چالشی‌ترین درس تخصصی این گروه آزمایشی است و از طرفی این درس پر از نکات ریز و جزئیات مهم است که ممکن است داوطلبان آنها را فراموش کرده باشند یا حتی این نکات از دید داوطلبان مخفی بمانند. از طرفی بهترین کار برای مرور عربی، حل تست‌های متنوع و چالشی است، به همین خاطر منابع زیر را به عنوان بهترین کتاب‌های جمع بندی عربی تخصصی رشته انسانی پیشنهاد می‌کنیم:

بهترین کتاب‌های جمع بندی اقتصاد

اقتصاد یکی از دروس کم حجم کنکور انسانی است پس جمع بندی این درس البته با کمک منابع مناسب، کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد. از طرفی چون بخشی از مطالب این درس حل کردنی و دشوار هستند و نیز اکثر داوطلبان کنکور انسانی از اقتصاد برای خودشان یک غول بزرگ ساخته‌اند، شما با جمع بندی صحیح این درس و ارتقای درصد اقتصاد در کنکور، می‌توانید یک گام از رقبایتان پیشی بگیرید. بهترین کتاب‌های جمع بندی اقتصاد عبارتند از:

بهترین منابع جمع بندی تاریخ و جغرافیا

حفظ کردنی‌ترین درس های رشته انسانی از نظر من تاریخ و جغرافیا هستند؛ چون اکثر درس های ترکیبی از مطالب فهمیدنی و حفظ کردنی‌اند در حالی‌که مطالب این دو کتاب را فقط می‌توان حفظ کرد و این موضوع هم دشوار است و هم تا حدودی ناخوشایند! البته با کمک منابع جمع و جور کاربردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مرور و جمع بندی تاریخ و جغرافیا به کاری دوست داشتنی و راحت تبدیل می‌شود. بهترین منابع جمع بندی تاریخ و جغرافیا عبارتند از:

با این منابع نکات فلسفه و منطق رو سریع مرور کن

فلسفه و منطق هم یکی از دروسی است که شاید همه داوطلبان ابتدای سال تحصیلی مطالعه آن را جدی و طوفانی شروع کنند؛ اما تعداد زیادی از این داوطلبان در نیمه راه تسلیم می‌شوند و حتی می‌توان گفت تعداد کمی از بچه‌های کنکور انسانی این درس را به خوبی جمع بندی می‌کنند. پس این درس می‌تواند برگ برنده شما باشد و اگر مطالب آن را به درستی جمع بندی کنید، می‌تواند تراز کنکور شما را دگرگون کند. برای جمع بندی نکات فلسفه و منطق می‌توانید از کتاب‌های زیر استفاده کنید:

جمع بندی سریع جامعه شناسی با این منابع

جامعه شناسی نه درس پرحجمی است و نه مطالب آن پیچیدگی و دشواری درس هایی همچون عربی یا فلسفه و منطق را دارند؛ پس یکی از بهترین درس هایی است که می‌توانید روی درصد بالا و حتی 100 زدن آن در کنکور حساب باز کنید! البته این کار یک شرط مهم دارد و آن هم این است که در هفته‌های پایانی کنکور از مطالعه این درس غافل نشوید و به کمک منابع زیر یک جمع بندی مناسب برای این درس داشته باشید:

بهترین منابع جمع بندی روانشناسی کنکور

روانشناسی درس شیرین، جذاب و دوست داشتنی کنکور انسانی است و اکثر داوطلبان از مطالعه این درس لذت می‌برند. اما فراموش نکنید که روانشناسی هم می‌تواند پیچیدگی‌های خود را داشته باشد و اگر مطالب آن را مرور و جمع بندی نکنید، بخش زیادی از این مطالب به دست فراموشی سپرده می‌شوند. درس جذاب روانشناسی را می‌توانید به کمک منابع زیر مرور و جمع بندی کنید:

بهترین منابع جمع بندی را از کجا بخریم؟

ماه آخر دو چیز برای داوطلبان کنکوری اهمیت دارد اول اینکه منابع درست و به درد بخوری انتخاب کنند، دوم اینکه برای تهیه منابع زمان زیادی صرف نکنند یا سردر گم نشوند؛ چون در ماه آخر تک تک دقایق اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل توصیه ما به داوطلبان کنکوری، خرید کتاب کنکور مورد نظرشان به صورت اینترنتی و آنلاین از سایت فروشگاه پایتخت کتاب است.

مزایای خرید کتاب های کنکور از پایتخت کتاب:

  • امکان دانلود پی دی اف و مطالعه نمونه‌ای از هر کتاب؛ چون اگر می‌خواهید بدانید که کدام منبع برای شما مناسب‌تر است و با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید، باید نمونه‌ای از آن کتاب را مطالعه کنید.
  • خرید اینترنتی از پایتخت کتاب نهایتا چند دقیقه از زمان شما را می‌گیرد.
  • اکثر منابع شامل تخفیفات ویژه و شگفت انگیز هستند.
  • کتاب‌های خریداری شده را می‌توانید در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید.

علاوه بر کتاب های کنکور، شما می توانید برای سفارش و خرید کتاب درسی نیز به پایتخت کتاب مراجعه کنید و جدیدترین چاپ کتاب های درسی خود را با کیفیت بالا درب منزل دریافت کنید.

سخن آخر

حتما شنیده‌اید داوطلبان زیادی بوده‌اند که با مطالعه در ماه آخر معجزه کرده‌اند و نتیجه کنکور‌شان را دگرگون کرد‌ه‌اند. اما چطور چنین چیزی امکان دارد؟ بخش زیادی از موفقیت شما در کنکور سراسری در گرو مرور و جمع بندی صحیح مطالب در هفته‌های پایانی است و طبیعتا به منابع مناسبی برای این کار نیاز دارید. در این محتوا بهترین کتاب‌های جمع بندی کنکور را برای رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی و به تفکیک هر درس معرفی کردیم. بهترین منابع جمع بندی کنکور را می‌توانید با صرف کمترین هزینه و با تخفیف ویژه از وب سایت فروشگاه بزرگ پایتخت کتاب تهیه کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. محبوبه اسفند 5, 1402

    سلام ممنوم از شما که به فکر دانش آموزان هستین و این مقاله عالی رو گذاشتین

    • پایتخت کتاب اسفند 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب