بهترین کتاب جمع بندی زیست شناسی کنکور

16 شهریور 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
بهترین کتاب جمع بندی زیست شناسی کنکور

چند هفته باقی مانده تا برگزاری کنکور زمان بسیار حساس و در عین حال استرس‌زایی است؛ چون داوطلبان باید حجم زیادی از مطالب را در این مدت زمان کوتاه مطالعه و مرور کنند. اگرچه اکثر داوطلبان تجربی از ابتدای سال تحصیلی مطالعه درس زیست شناسی را در برنامه‌شان قرار می‌دهند؛ اما متاسفانه میانگین درصد داوطلبان رشته تجربی برای این درس نسبتا پایین است. دلیل این موضوع چیست؟ آیا روشی هست که به کمک آن همه مطالب درس زیست را در ماه آخر مرور کنیم؟ روش جمع‌بندی درس زیست شناسی به چه صورت است؟ بهترین کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور کدام‌اند و این کتاب‌ها را از کجا خریداری کنیم؟ پاسخ همه سوالات شما در این محتوا وجود دارد.

اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی

آیا داوطلبی هست که از اهمیت درس زیست شناسی در کنکور تجربی آگاهی نداشته باشد؟ فکر نمی‌کنم! در واقع مشکل داوطلبان با درس زیست شناسی کم اهمیت شمردن این درس نیست بلکه مشکل اصلی این است که اکثر داوطلبان روش صحیح مرور و جمع‌بندی این درس را نمی‌دانند.

حجم کتاب‌های درسی زیست زیاد است و این کتاب‌ها پر از جزئیات و نکات ریز و مهم هستند که ممکن است داوطلبان این جزئیات را فراموش کنند و به راحتی سوال مربوط به آن را در کنکور از دست بدهند! تنها راه نجات داوطلبان در هفته‌های پایانی این است که یک بار دیگر همه این نکات را مرور کنند و درس زیست را به خوبی جمع‌بندی کنند؛ اما چطور؟

نکته مهم در مورد جمع‌بندی زیست شناسی

اولین و مهم‌ترین نکته این است که لطفا مطالب درس زیست را ناقص نخوانید؛ شاید بگویید من نمی‌توانم همه فصول زیست را بخوانم و الان هم وقت کافی برای یادگیری مطالب جدید ندارم. درست است اما یادتان باشد که برخی مطالب موجود در فصول و حتی پایه‌های مختلف زیست به هم مرتبط‌اند و اگر این مطالب را ناقص بخوانید، احتمالا نمی‌توانید سوال آن مبحث را در کنکور پاسخ دهید.

تخفیف یهویی

یادتان نرفته که تعداد زیادی از سوالات درس زیست در کنکور به صورت ترکیبی هستند! فرض کنید داوطلبی تا الان هیچ چیزی از مبحث گیاهی نخوانده، اشکالی ندارد که این داوطلب در زمان باقی مانده کل فصول گیاهی را حذف کند و در عوض زمانش را روی مباحثی که از قبل خوانده بگذارد. اما اگر این داوطلب از کل فصول گیاهی سه پایه فقط یک فصل را بخواند بعید است بتواند به سوال آن در کنکور پاسخ دهد.

بهترین کتاب های جمع بندی کنکور 1403؛ گزیده ای از بهترین منابع

مقاله مرتبط: بهترین کتاب های جمع بندی کنکور 1403؛ گزیده ای از بهترین منابع

ماه آخر درس زیست شناسی را چطور جمع‌بندی کنیم؟

برای جمع‌بندی درس زیست شناسی در ماه آخر گام‌های زیر را دنبال کنید:

گام اول: اگر مبحثی هست که تا به حال اصلا آن را نخوانده‌اید یا در آن به شدت ضعف دارید، به شرط اینکه پیش نیاز مبحث دیگری نباشد، بهتر است آن را حذف کنید.

گام دوم: باید در برنامه ‌ریزی‌تان هر روز 2 الی 3 ساعت مطالعه متن کتاب درسی زیست را داشته باشید؛ یعنی باید حتما تا روز قبل از کنکور شما همچنان متن کتاب درسی را مرتب بخوانید و مرور کنید حتی برای دور دهم! (مرور و مطالعه فصول سخت‌تر را در اولویت بگذارید.)

برنامه یک ماهه کنکور تجربی، تو یک ماه دکتر شو!

مقاله مرتبط: برنامه یک ماهه کنکور تجربی، تو یک ماه دکتر شو!

گام سوم: برای مرور بهتر مطالب تست زمان‌دار بزنید؛ می‌توانید قبل از شروع مطالعه هر فصل ابتدا تعدادی تست زمان‌دار برای آن فصل بزنید تا متوجه شوید که کدام مطالب را فراموش کرده‌اید. همچنین لازم است آزمون‌های زمان‌داری برای هر پایه به صورت جداگانه و نیز آزمون‌های جامع برای کل پایه‌ها کار کنید.

گام چهارم: یک سر و گردن بالاتر از سوالات کنکور کار کنید تا سر جلسه با دیدن سوالات ترکیبی و خلاقانه غافل‌گیر نشوید؛ کتاب آی کیو گاج منبع خوبی برای حل چنین سوالاتی است.

فصول مهم برای درس زیست شناسی در کنکور کدامند؟

همه فصول زیست شناسی مهم هستند و هیچ فصلی مهم‌تر از سایر فصول نیست! چون تعداد قابل توجهی از سوالات این درس ترکیبی هستند و کافی است شما فصلی را حذف کنید و نکته مربوط به آن فصل در ترکیب با فصل دیگری آمده باشد، آن وقت نمی‌توانید به سوال مربوط به این مباحث پاسخ دهید. اما اگر می‌خواهید بدانید از هر کتاب و هر فصل زیست شناسی چند سوال در کنکور مطرح می‌شود، به این موضوع در قالب جدول زیر پرداخته‌ایم:

اسم فصلپایه مربوطهتعداد سوال در کنکور
دنیای زندهدهمسوال مستقیمی طرح نمی‌شود اما فصل مهمی است
گوارش و جذب مواددهم3
تبادلات گازیدهم2
گردش مواد در بدندهم3
تنظیم اسمزی و دفع مواد زائددهم3
از یاخته تا گیاهدهم3
جذب و انتقال مواد در گیاهاندهم2
جمع تعداد سوالپایه دهم16 سوال معادل 32 درصد
تنظیم عصبییازدهم3
حواسیازدهم3
دستگاه حرکتییازدهم2
تنظیم شیمیایییازدهم0
ایمنییازدهم3
تقسیم یاختهیازدهم1
تولید مثلیازدهم3
تولید مثل نهاندانگانیازدهم2
پاسخ گیاهان به محرک‌هایازدهم1
جمع تعداد سوالپایه یازدهم18 سوال معادل 36 درصد
مولکول‌های اطلاعاتیدوازدهم2
جریان‌ اطلاعات در یاختهدوازدهم3
انتقال اطلاعات در نسل‌هادوازدهم3
تغییر در اطلاعات وراثتیدوازدهم2
از ماده به انرژیدوازدهم1
از انرژی به مادهدوازدهم2
فناوری‌های نوین زیستیدوازدهم1
رفتارهای جانوراندوازدهم2
جمع تعداد سوالپایه دوازدهم16 سوال معادل 32 درصد

کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور چه ویژگی‌هایی دارند؟

در ایام جمع‌بندی باید همچنان هر روز متن کتاب درسی را مطالعه و مرور کنید اما دیگر کتاب تست‌هایی که در طول سال استفاده می‌کردید در این بازه زمانی خیلی به کارتان نمی‌آیند. چون در دوارن جمع‌بندی وقت کافی برای مطالعه درسنامه‌های طولانی و حل تست‌های موشکافانه و خط به خط را ندارید.

برای جمع بندی درس زیست لازم است از کتاب‌های مخصوص جمع‌بندی در کنار کتاب درسی استفاده کنید. درسنامه‌ این کتاب‌ها مختصر و کاربردی است و بیشتر برای مرور سریع نکات پرتکرار کاربرد دارد. در این کتاب‌ها به تعداد کافی آزمون استاندارد و شبیه سازی شده با کنکور ارائه شده است تا داوطلبان در روزهای پایانی بتوانند خودشان را برای شرکت در کنکور آماده کنند.

بهترین منابع زیست کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

مقاله مرتبط: بهترین منابع زیست کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

بهترین کتاب جمع بندی زیست شناسی کنکور

کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور مهروماه، موج آزمون زیست نشر الگو، آزمون پلاس زیست شناسی جامع کنکور گاج،   فصل آزمون زیست شناسی کنکور خیلی سبز، کنکوریوم تجربی پرومکس و جمع بندی زیست شناسی کنکور خیلی سبز از جمله بهترین کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور هستند.

اگر نمی‌دانید کدام کتاب مناسب شما است و شما با کدامیک از این منابع ارتباط بهتری برقرار می‌کنید، بهتر است نمونه‌ای از هر کتاب را ببینید. در وب سایت پایتخت کتاب همه این کتاب‌ها را می‌توانید با قیمت مناسب و در عرض چند دقیقه سفارش دهید و نمونه هر کتاب را از لینکی که در صفحه خرید آن کتاب وجود دارد دانلود و مطالعه کنید.

چند سوال متداول

ماه آخر درس زیست شناسی را چطور جمع‌بندی کنیم؟

حذف مباحثی که تا به حال نخوانده‌اید، مطالعه منظم و روزانه 2 الی 3 ساعت متن کتاب درسی، حل تست زمان‌دار قبل از مرور هر فصل و حل آزمون‌های جامع زمان‌دار.

بهترین کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور کدامند؟

کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور مهروماه، موج آزمون زیست نشر الگو، آزمون پلاس زیست شناسی جامع کنکور گاج و کنکوریوم تجربی پرومکس.

کتاب‌های جمع بندی زیست شناسی کنکور را از کجا خریداری کنیم؟

همه منابع معرفی شده را به همراه صدها کتاب کنکوری و کمک درسی دیگر می‌توانید در زمانی کوتاه با بهترین قیمت از وب سایت پایتخت کتاب خریداری کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب