بدترین اشتباهات کنکوری ها؛ پیشگیری از اشتباهات رایج کنکور

05 آذر 1402
سپیده رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
بدترین اشتباهات کنکوری ها؛ پیشگیری از اشتباهات رایج کنکور

ممکن است هنگام مطالعه برای کنکور اشتباهاتی مرتکب شوید که تبعات بسیار سنگینی برای شما به همراه داشته باشند و حتی به شکست در کنکور منجر شوند! حتماً شنیده‌اید که می‌گویند “همه چیز را نباید شخصا تجربه کرد، بلکه باید از اشتباهات دیگران درس‌هایی آموخت و با تکرار نکردن آنچه باعث شکست دیگران شده است به موفقیت دست پیدا کرد”. این جمله تا حد بسیار زیادی درست است.

معمولاً کنکوری‌ها در سال کنکور اشتباهات یکسانی را تکرار می‌کنند. شما می‌توانید با آگاهی از این اشتباهات و تکرار نکردن آن‌ها، از وقوع اتفاقات فاجعه آمیز در سال کنکور جلوگیری کنید. شاید اشتباهاتی که کنکوری‌ها انجام می‌دهند و باعث می‌شود به هدف خود دست پیدا نکنند، در جزئیاتی با هم متفاوت باشد. اما تعدادی از بدترین اشتباهات کنکوری‌ها و رایج‌ترین آن‌ها در ادامه این مطلب آمده است. این اشتباهات به دو دسته اشتباهات مطالعاتی و اشتباهات رفتاری تقسیم می‌شوند.

اشتباهات مطالعاتی فاجعه بار کنکوری‌ها

بسیاری از اشتباهاتی که ممکن است کنکوری‌ها در سال کنکور دچار آن‌ها شوند، اشتباهات مطالعاتی است. یعنی ممکن است آن‌ها در نحوه مطالعه و برنامه‌ریزی دچار اشتباه شوند که منجر به عدم موفقیت آن‌ها خواهد شد. تعدادی از رایج‌ترین آن‌ها در ادامه آمده‌است:

  • عدم انتخاب منابع صحیح برای مطالعه
  • تعداد ساعات مطالعه پایین
  • ارزیابی نکردن سطح علمی خود
  • اختصاص ندادن زمان کافی برای حل تست‌ها
  • عدم تحلیل تست و آزمون
  • عدم آشنایی با روش‌های صحیح مطالعه و تست زنی
  • برنامه‌ریزی نادرست
  • چند منبعی بودن برای هر یک از درس‌ها
  • به تعویق انداختن شروع برنامه‌ها
  • انتخاب برنامه‌ی نامتناسب با توانایی
  • نوسانی درس خواندن

ممکن است داوطلبان برنامه‌ریزی خوبی برای مطالعه داشته باشند، منابع را با توجه به سطح علمی خود انتخاب کرده باشند، تعداد ساعات مطالعه قابل قبولی داشته باشند و برنامه ریزی صحیحی انجام داده باشند اما از تمرکز کافی برای مطالعه برخوردار نباشند.

تخفیف یهویی

به عبارت دیگر حتی اگر هیچ اشتباه مطالعاتی نداشته باشید و طبق برنامه منابع مناسب سطح خودتان را مطالعه کنید باز هم ممکن است به واسطه نداشتن تمرکز کافی هنگام مطالعه، نتیجه دلخواهی به دست نیاورید.

رفتارهای غلطی که در سال کنکور برخی از داوطلبان انجام می‌دهند، باعث می‌شود که نتوانند هنگام مطالعه تمرکز کافی داشته باشند. در نتیجه مطالعه آن‌ها از کیفیت کافی برخوردار نخواهد بود و قطعاً ضربه‌های جبران ناپذیری به آن‌ها خواهد زد.

برخی از این اشتباهات رفتاری شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده بسیار زیاد از گوشی و چرخیدن در فضای مجازی
  • معاشرت با دوستانی که شما را ناامید می‌کنند
  • تحت تاثیر شرایط منزل و محیط قرار گرفتن
  • بیرون رفتن‌های غیر ضروری و زیاد
  • ساعات خواب و بیداری نامناسب
  • تغذیه نامناسب
  • عدم تحرک کافی در سال کنکور
  • ناامیدی و به شکست فکر کردن
  • درگیر روابط عاطفی شدن در سال کنکور
  • چک کردن مداوم اخبار کنکور که منجر به استرس می‌شود

مقابله با اشتباهات سال کنکور

مقابله با اشتباهات سال کنکور
برای مقابله با بدترین اشتباهات کنکوری ها کافی‌است چند تکتیک ساده را رعایت کنید.

برای حذف اشتباهات مطالعاتی و حذف عادات نادرست در سال کنکور ابتدا باید با خود کاملاً روراست باشید. یک لیست از اشتباهاتی که هنگام مطالعه انجام می‌دهید و رفتارهای نادرستی که منجر به اتلاف وقت و انرژی شما می‌شوند و تمرکز شما را بر هم می‌زنند تهیه کنید.

راهکارهای حذف اشتباهات رفتاری در سال کنکور

با استفاده از چند تکنیک ساده‌ای که در ادامه گفته شده می‌توانید هنگام مطالعه تمرکز کافی داشته باشید و به راحتی برنامه مطالعاتی خود را اجرایی کنید:

  • شما باید عوامل مزاحم فیزیکی را حذف کنید. مثلاً اگر زیاد تلویزیون تماشا می‌کنید و یا گوشی دست می‌گیرید و در فضای مجازی پرسه می‌زنید، گوشی و تلویزیون را کنار بگذارید و به جای آن در اوقات فراغت پیاده‌روی یا ورزش سبکی انجام دهید.
  • سعی کنید تغذیه مناسبی داشته باشید. از موادی که حاوی پروتئین و فیبر هستند در برنامه غذایی خود استفاده کنید. وعده صبحانه را فراموش نکنید چرا که انرژی روز شما را تامین می‌کند.
  • ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. شب‌ها زودتر به رختخواب بروید و صبح‌ها زودتر بیدار شوید. حتماً در طول شب ۷ ساعت خواب داشته باشید. و اگر در طول روز نیز احساس خستگی کردید، یک چرت کوتاه نیم ساعتی کفایت می‌کند.
  • ارتباط با دوستان خود را محدود کنید و از صحبت کردن با افرادی که انگیزه شما را می‌گیرند، شما را ناامید می‌کنند و افکار منفی دارند، اجتناب کنید. اجازه دهید که شما کنترل ذهنتان را در اختیار داشته باشید نه عوامل محیطی و جو منزل.

 برنامه ریزی صحیح

یکی از فاجعه بارترین اشتباهاتی که داوطلبان انجام می‌دهند، این است که از برنامه اشخاص دیگر کپی می‌کنند و سعی می‌کنند آن را اجرا کنند.

متاسفانه این کار باعث شکست در مطالعه می‌شود. چرا که سطح علمی هر داوطلب با دیگری کاملاً متفاوت است، توانایی‌های آن‌ها با یکدیگر فرق دارد و شرایط مطالعه آن‌ها نیز با هم کاملاً متفاوت است. بنابراین هر داوطلب باید برنامه شخصی‌سازی شده خود را داشته باشد.

انتخاب درست منابع

منابع کمک آموزشی که داوطلب برای مطالعه انتخاب می‌کند نیز باید متناسب با سطح علمی او باشند. توصیه می‌شود منبع انتخابی جهت مطالعه بتواند نیازهای آموزشی داوطلب را برآورده کند. داوطلب تا حد امکان از چند منبعی شدن برای هر درس اجتناب کند.

انتخاب چند منبع برای یک درس باعث سردرگمی داوطلب می‌شود و داوطلب مطالعه آن‌ها را نصفه نیمه رها می‌کند.

تنظیم ساعات مطالعه

داوطلبان باید ساعات مطالعه مشخصی داشته باشند و به تدریج آن را افزایش دهند. متاسفانه یکی از اشتباهات فاجعه بار و رایج داوطلبان در سال کنکور این است که به صورت نوسانی درس می‌خوانند. یعنی یک روز ۱۲ ساعت مطالعه می‌کنند و روز دیگر اصلاً درس نمی‌خوانند و یا تنها مثلا ۳ ساعت را به مطالعه اختصاص می‌دهند و یا برای درس‌های بااهمیت زمان کافی اختصاص نمی‌دهند.

بهتر است آهسته اما پیوسته درس بخوانید و یکباره ساعات مطالعه خود را افزایش ندهید.

تحلیل تست و آزمون

ممکن است شما به عنوان یک داوطلب کنکور در روز، ساعات مشخصی را صرف تست زنی کنید و یا در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده باشید. تست زنی و یا شرکت در آزمون زمانی می‌توانند برای شما مفید باشند که پس از اتمام پاسخگویی به تحلیل آن‌ها بپردازید.

بنابراین پس از آزمون حتما باید زمانی را به بررسی پاسخ‌های صحیح و غلط و دلایل اشتباه پاسخ دادن به یک سوال اختصاص دهید و اگر نیاز بود مبحث مورد نظر را یک بار دیگر مرور کنید.

سخن پایانی

تمام اشتباهاتی که نام بردیم اشتباهاتی هستند که در بین داوطلبان کنکور رایج هستند. برخی از اشتباهاتی که در سال کنکور رخ می‌دهند بین دانش آموزان و فارغ التحصیلانی که پشت کنکور هستند مشترکند. اما برخی از اشتباهات نیز تنها مختص یکی از این دو دسته هستند.

مثلاً دانش آموزان علاوه بر مدرسه وقت زیادی را نیز صرف شرکت در کلاس‌های کنکور می‌کنند. توصیه ما این است که دانش آموزان به جای اتلاف وقت و انرژی در کلاس‌های غیر ضروری با تهیه یک منبع کمک آموزشی مناسب به مطالعه بیشتر در منزل بپردازند.

پشت کنکوری‌ها نیز با توجه به وقت زیادی که در اختیار دارند ممکن است آن را به بطالت بگذرانند و با عدم برنامه‌ریزی صحیح و اختصاص زمان زیادی به استراحت از برنامه خود عقب بمانند. همچنین ممکن است گرفتار ناامیدی، افکار منفی و بی‌انگیزگی شوند. از اشتباهاتی که هر دو دسته ممکن است انجام دهند این است که با صرف زمان زیادی روی دروس ساده‌تر، از دروسی که برایشان مشکل‌تر است غافل شوند.

در این محتوا به شناسایی بدترین اشتباهات کنکوری ها و یافتن راه حلی برای برطرف کردن آن‌ها پرداختیم. اگر شما نیز جزء آن دسته داوطلبانی هستید که از اشتباهات سایرین یاد گرفته‌اید و توانسته‌اید با به کار گرفتن راهکارهایی که در این مطلب ارائه شد به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید، تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سپیده رسولی

نویسنده : سپیده رسولی

کارشناس ارشد زبان انگلیسی، مشاور تحصیلی و عضو تیم تولید محتوا پایتخت کتاب هستم. کلمات ما بیانگر دانسته‌ها و افکار ما هستند. خوشحالم که نتایج تحقیقاتم را در حوزه پیشرفت تحصیلی با شما به اشتراک می‌گذارم.

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. علیرضا آذر 26, 1402

    سلام من مدرسه میرم و کلاسام زیاده و همشون ضروری ان و با درسنامه متوجه نمیشم چیکار کنم تست بیشتر بزنم

    • پایتخت کتاب آذر 27, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 سعی کنید مطالب رو همون سر کلاس یاد بگیرید و برای قسمت‌هایی که واقعا مشکل دارید از درسنامه استفاده کنید. برای تست زدن نیازی نیست عالی باشید و کامل مباحث رو بلد باشید، یه فهم اولیه کافیه بعد سراغ حل تست آموزشی برید با مطالعه پاسخ تست‌های آموزشی یادگیریتون کامل میشه. اگر در تست‌زنی کند هستید طبیعیه به تدریج که تسلط روی مطالب بیشتر بشه سرعت هم میره بالا، ۳٠ الی ۴٠ تست برای هر درس مناسب هست.

  2. نرگسم آذر 11, 1402

    عالی بود

    • پایتخت کتاب آذر 11, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده

  3. معین حسینی آذر 9, 1402

    من خوشم نیومد

    • پایتخت کتاب آذر 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 ممنون میشم نظرتون رو بگید بهمون از کدوم قسمت مقاله خوشتون نیومذه تا بررسی و اصلاح کنیم.

  4. هادی آذر 7, 1402

    سلام
    تشکر فراوان نکات کاملا صحیح و سنجیده بسیار مفید برای بنده پشت کنکوری و دیگر دوستان.

    • پایتخت کتاب آذر 8, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

  5. ستاره سپهرو آذر 6, 1402

    بسیار خوب بود و مفید بود ممنونیم .

    • پایتخت کتاب آذر 6, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب