با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

16 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

تقریبا همه ما از کودکی کلاس زبان می‌رفتیم و سعی داشتیم زبان انگلیسی را تقویت کنیم اما چرا نمرات امتحانات نهایی زبان با این موضوع هم‌خوانی ندارد؟ چرا تعداد زیادی از دانش‌آموزان مطالعه دروسی همچون فارسی و دین و زندگی را به مطالعه درس زبان ترجیح می‌دهند؟

اگر داوطلبان روش صحیح مطالعه درس زبان را یاد بگیرند، یک منبع کمک آموزشی مناسب برای زبان دوازدهم تهیه کنند و یک برنامه دقیق و منظم برای مطالعه زبان داشته باشند، متوجه می‌شوند که کسب نمره 20 این درس حتی به مراتب از دروس فارسی و دینی راحت‌تر است!

در این محتوا قصد داریم بهترین منابع برای امتحان نهایی زبان را معرفی کنیم و کمی در مورد روش مطالعه صحیح این درس صحبت کنیم.

اهمیت نمره امتحان نهایی زبان در قبولی کنکور

امتحان نهایی زبان دوازدهم در ظاهر بسیار مفصل و پر آب و تاب است، اینکه بخواهید همزمان به سوالات مهارت شنیداری، مهارت خواندن، مهارت نوشتاری، بخش واژگان و بخش گرامر در امتحان نهایی زبان پاسخ بدهید کمی ترسناک به نظر می‌رسد!

تخفیف یهویی

اما باور کنید این ظاهر قضیه است و از آنجایی که اکثر رقبای شما گول ظاهر سخت امتحان زبان دوازدهم را می‌خورند، انگیزه خود را برای مطالعه و کسب نمره 20 این درس از دست می‌دهند. از طرفی:

سهم نمره امتحانات نهایی دروس عمومی در کنکور 1403، 28 درصد است و اگر شما بتوانید نمره 20 امتحان نهایی زبان را مال خودتان کنید، یک گام بزرگ از رقبایتان سبقت می‌گیرید!

با این روش مطالعه غول زبان دوازدهم را شکست بده!

یک اشتباه رایج و مرگبار دانش‌آموزان برای مطالعه زبان دوازدهم این است که همه قسمت‌های مربوط به این درس را به شیوه یکسان مطالعه می‌کنند؛ برای مثال همان طور که لغات را حفظ می‌کنند سعی می‌کنند گرامرها را هم صرفا حفظ کنند و بنابراین به مشکل برمی‌خورند.

در ادامه روش مطالعه صحیح هر کدام از قسمت‌های درس زبان را ارائه داده‌ایم:

  • لغات

تکنیک قدیمی اما موثر فلش کارت همیشه برای حفظ لغات زبان جوابگو بوده، همچنین می‌توانید هر شب ده الی پانزده دقیقه را به مرور و حفظ لغات زبان اختصاص دهید. یکی از روش‌های موثر برای به حافظه سپردن معنی لغات، به کار بردن لغت در جمله است.

  • گرامر

بهتر است قسمت گرامر را از روی یک کتاب کمک آموزشی مناسب و استاندارد مطالعه کنید و بعد از مطالعه هر قسمت حتما یک خلاصه جمع‌وجور برای آن تهیه کنید. در مقابل هر گرامر یک مثال ساده یادداشت کنید تا یادگیری و تثبیت مطالب برایتان راحت‌تر شود. همچنین لازم است برای یادگیری بهتر این بخش به تعداد کافی نمونه سوال امتحانی حل کنید.

  • مهارت شنیداری

بهترین منبع برای تمرین مهارت شنیداری، حل نمونه سوالات امتحانات سال‌های گذشته است. یادتان باشد تقویت این مهارت به زمان بیشتری نیاز دارد و به نوعی باید گوش شما به درست شنیدن عادت کند. سعی کنید زمانی که به یک لیسنینگ گوش می‌دهید آن را بدون نگاه کردن به متن، برای خودتان روی کاغذ پیاده کنید و بنویسید.

  • مهارت نوشتن

برای تقویت این مهارت باید دایره لغاتتان را تقویت کنید، همچنین سعی کنید گاهی موضوعی برای خودتان تعیین کرده و در مورد آن متن کوتاهی به زبان انگلیسی بنویسید. از اینکه اشتباه بنویسید یا اشکالات گرامری داشته باشید نترسید، به مرور زمان و با تمرین می‌توانید اشتباهات خود را به حداقل برسانید.

  • مهارت خواندن

خیلی وقت‌ها داوطلبان از اینکه متن‌های امتحان نهایی زبان از خارج از کتاب درسی باشند می‌ترسند؛ اما این موضوع هیچ اشکالی ندارد چون برای پاسخگویی به سوالات این قسمت اصلا نیازی نیست شما کلمه به کلمه متن را بلد باشید! راز پاسخگویی به متن‌های زبان انگلیسی این است که شما یک درک کلی از هر پاراگراف یا جمله داشته باشید و طراحان سوال هم همیشه از متن‌هایی استفاده می‌کنند که دانش‌آموزان با تسلط روی لغات کتاب درسی بتوانند از پس فهم آن‌ها برآیند.

برای تقویت مهارت خواندن باید هر شب یک الی دو متن انگلیسی مطالعه کنید که می‌توانید از نمونه سوالات امتحانی و حتی متن‌های کنکورهای گذشته استفاده کنید.

بهترین منابع برای امتحان نهایی زبان
با استفاده از بهترین منابع برای امتحان نهایی زبان و داشتن روتین منظم و روش مطالعه درست و اصولی، امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر.

کتاب درسی زبان انگلیسی دوازدهم از بسیاری از جهات ناقص است؛ البته برای کسب نمره 20 امتحان نهایی زبان مطالعه کتاب درسی واجب است اما کافی نیست.

در ادامه بهترین منابع برای امتحان نهایی زبان را معرفی می‌کنیم، هر دانش‌آموز با توجه به شرایط خودش می‌تواند یکی از این منابع را تهیه کند.

فرمول بیست زبان انگلیسی دوازدهم گاج

فرمول بیست زبان انگلیسی دوازدهم گاج

کتاب فرمول بیست زبان انگلیسی دوازدهم گاج پرطرفدارترین کتاب زبان انگلیسی است؛ چون هم حجم مناسبی دارد و در مدت زمان نسبتا کمی می‌توانید آن را مطالعه کنید و هم کامل است و هر آنچه که برای گرفتن نمره 20 زبان به آن احتیاج دارید را در این کتاب می‌توانید پیدا کنید.

درس‌نامه‌های این کتاب کوتاه اما کامل و کاربردی هستند و مولف آن برای به تسلط رسیدن دانش‌آموزان، برای هر قسمت از درس زبان دوازدهم به تعداد کافی سوال طرح کرده است. بعد از حل 900 سوال از واژگان، 600 سوال گرامر، 180 سوال درک متن، 150 پرسش برای مهارت شنیداری و 170 پرسش نگارشی، هیچ سوالی در امتحانات نهایی برای شما جدید یا سخت نخواهد بود.

ماجراهای من و درسام زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبز

ماجراهای من و درسام زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبز

اتفاق جالبی که در کتاب ماجراهای من و درسام زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبز افتاده است این است که هر کجا لازم بوده، مولف خلاصه‌هایی از نکات و مطالب پایه‌های دهم و یازدهم را هم ارائه کرده است.

درسنامه‌های این کتاب خلاصه هستند و بیشتر به درد مرور در شب امتحان می‌خورند تا یادگیری اولیه مطالب. همچنین در این کتاب همه تیپ‌های سوالات امتحان‌های نهایی چند سال گذشته در قسمتی تحت عنوان کلاس خصوصی مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب شامل بیش از 1100 نمونه سوال امتحانی و نیز چند دوره سوالات امتحانات نوبت اول و دوم است.

شب امتحان زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبز

شب امتحان زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبز

اگر از آن دسته دانش‌آموزان دقیقه نودی و شب امتحانی هستید و تا امتحان نهایی زبان زمان زیادی در اختیار ندارید، کتاب شب امتحان زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبز گزینه بسیار مناسبی برای شما است.

استراتژی آموزشی این کتاب بر این اساس است که با ارائه نمونه سوالات امتحانی و آزمون‌های نوبت اول و نوبت دوم دانش‌آموزان را برای رویارویی با سوالات امتحان نهایی آماده می‌کند و تمام این آزمون‌ها پاسخنامه‌های تشریحی کاملی دارند.

در کنار آزمون‌ها نکات مشاوره‌ای مفیدی برای بررسی زوایای مختلف هر مطلب و یادگیری بیشتر درس زبان ارائه شده است. در نهایت این کتاب یک درسنامه چکیده و جمع‌وجور 11 صفحه‌ای دارد که می‌توانید از آن برای مرور سریع مطالب استفاده کنید.

سیر تا پیاز زبان انگلیسی دوازدهم گاج

سیر تا پیاز زبان انگلیسی دوازدهم گاج

اگر در درس زبان دوازدهم ضعف اساسی و پایه‌ای دارید و فکر می‌کنید منابعی که تا به اینجا معرفی کردیم پاسخگوی نیاز شما نیست؛ بهتر است کتاب سیر تا پیاز زبان انگلیسی دوازدهم گاج را تهیه کنید.

این کتاب شامل درسنامه‌های مفصل و کاملی است که سطر به سطر کتاب درسی زبان دوازدهم را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در کنار درسنامه‌ها شما با خرید این کتاب می‌توانید به 15 ساعت فیلم آموزشی رایگان از طریق اسکن QRکد دسترسی پیدا کنید و آموخته‌هایتان را تکمیل کنید.

در انتها با حل بیش از 1000 نمونه سوال امتحانی زبان و بررسی پاسخنامه تشریحی این سوالات، واقعا هیچکس در درس زبان دوازدهم رقیب شما نخواهد بود!

بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم ؛ تحلیل و بررسی

مقاله مرتبط: بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم ؛ تحلیل و بررسی

کتاب‌هایی برای روتین شبانه زبان

زبان انگلیسی از آن دسته درس‌هایی است که باید حتما از ابتدای سال تحصیلی برای آن یک روتین شبانه منظم داشته باشید. مرور لغات زبان انگلیسی دوازدهم، حل reading و cloze و نیز مرور گرامرها از جمله کارهایی است که می‌توانید برای روتین شبانه زبان انجام بدهید.

در ادامه چند نمونه از بهترین کتاب‌ها برای روتین شبانه زبان دوازدهم را معرفی کرده‌ایم:

در انتها به عنوان حسن ختام تمام منابع معرفی شده در محتوا را در قالب یک جدول ارائه داده‌ایم و برای راحتی شما عزیزان به صفحه خرید این منابع لینک داده‌ایم. همه کتاب‌های مورد نیاز برای موفقیت در امتحانات نهایی را می‌توانید با تخفیف ویژه و خیال راحت از وب‌سایت فروشگاه پایتخت کتاب خریداری کنید.

کتاب‌هایی برای نمره 20 امتحان زبانکتاب‌هایی برای روتین شبانه
فرمول بیست زبان انگلیسی دوازدهم گاجپت و متن reading و cloze موضوعی خیلی سبز
ماجراهای من و درسام زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبزواژگان تصویری زبان انگلیسی دوازدهم لقمه مهروماه
شب امتحان زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبزجیبی زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبز
سیر تا پیاز زبان انگلیسی دوازدهم گاج 
غول امتحان زبان انگلیسی دوازدهم مبتکران 

اگر برای امتحانات نهایی امسال آماده می‌شوید مطالب زیر را حتما مطالعه کنید:

سخن پایانی

این محتوا مخصوص دانش‌آموزانی نوشته شده که گول ظاهر سخت و پیچیده امتحان نهایی زبان را خورده‌اند و با خودشان فکر می‌کنند من کجا و نمره 20 امتحان زبان دوازدهم کجا! در این محتوا ابتدا در مورد اهمیت نمره امتحان نهایی زبان و نیز روش مطالعه صحیح قسمت‌های مختلف این درس صحبت کردیم و بعد بهترین منابع برای مطالعه زبان دوازدهم و نیز چند منبع برای روتین شبانه زبان معرفی کردیم.

اگر شما هم از کتاب خاصی برای امتحان نهایی زبان دوازدهم استفاده کرده‌اید و از مطالعه آن نتیجه گرفته‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمندتان را در قسمت دیدگاه این محتوا با سایر دانش‌آموزان به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. علیرضا بهمن 30, 1402

    خیلی خوب بود
    مطالب شما همیشه مفید است من که خی
    و سما

    • پایتخت کتاب اسفند 1, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. سارا بهمن 1, 1402

    سلام وقت تون بخیر ممنون از پاسخ گویی هاتون من فارغ التحصیل ۱۴۰۲ هستم و می‌خوام ۱۴۰۴ کنکور بدم . امسال آمادگی ترمیم و کنکور رو ندارم چون درس های دوازدهم رو خوب بلد نیستم. به نظر شما و باتوجه به اینکه فرصت ترمیم یک بار هست. امسال ریسک کنم و هر طور که شد ترمیم کنم یا فقط درس های که از بابت شون مطمئنم رو ترمیم کنم و بقیه رو بذارم برای سال بعد؟ به نظرتون ممکنه سال آینده تاثیر قطعی یازدهم و دوازدهم باشه اما اجازه ی ترمیم همزمان این دو پایه رو به فارغ التحصیل آن ندن و فکری به حال پشت کنکوری ها نکنن؟ مسئله ی همترازی هم هست. اگر امسال ترمیم کنم ولو با نمره ی خوب برای سال آینده ارزش نمراتم به دلیل یکسان سازی تراز ها به شدت پایین میاد. حالا نمی‌دونم چیکار کنم. میترسم اگر امسال هیچ درسی ترمیم نکنم سال آینده فرصت ترمیم دوازدهم و یازدهم همزمان رو به پشت کنکوری ها حتی کسانی که تا حالا ترمیم نکردن هم ندن. به نظرتون چنین چیزی امکان داره؟

    • پایتخت کتاب بهمن 1, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙شما یک بار فرصت ترمیم دارین پس نمیتونین تقسیم کنین درس ها رو.
      راجع به سال بعد هنوز قانونی نیومده نمیشه نظر داد.

  3. علیرضا قاسمی آبان 25, 1402

    عالی

    • پایتخت کتاب آبان 25, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که مفید بوده براتون

آخرین مقالات پایتخت کتاب