چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه یازدهم}

16 شهریور 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه یازدهم}

شاید در سال یازدهم به اندازه سال کنکور مشغله نداشته باشید اما پایه یازدهم هم یکی از پایه‌های مهم و سرنوشت‌ساز برای هر کنکوری است. اگر سال یازدهم برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید و بتوانید دروس این پایه را خوب مطالعه و جمع‌بندی کنید، کارتان برای کنکور سال بعد بسیار راحت‌تر می‌شود.

به علاوه تابستان سال یازدهم یک بازه مهم و استراتژیک است و اکثر رتبه برترها تابستان سال یازدهم را نقطه آغاز مطالعه جدی برای کنکور دانسته‌اند. در سال یازدهم کنکوری درس بخوانیم یا تشریحی؟ چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ در تابستان یازدهم چطور برای کنکور برنامه‌ریزی کنیم؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ داده‌ایم.

اهمیت پایه یازدهم در موفقیت برای کنکور

اهمیت پایه یازدهم را از چند جهت می‌توانیم بررسی کنیم، اول از همه تعداد سوالات مربوط به این پایه در کنکور سراسری است. سهم سوالات دروس پایه یازدهم از سهم سوالات پایه دهم بیشتر است اما تعداد سوالات مربوط به این پایه در برخی دروس کمتر از پایه دوازدهم و در اکثر دروس به اندازه پایه دوازدهم است. صرف نظر از این بحث‌ها پایه یازدهم مهم‌ترین پایه در دوره متوسطه دوم است؛ چون در این سال به اندازه سال دوازدهم سرتان شلوغ نیست و زمان کافی برای ایجاد عادات مثبت کنکوری در اختیار دارید. از طرفی با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانید در سال یازدهم دروس هر دو پایه را مطالعه کرده و با آمادگی و اطلاعات کامل وارد پایه دوازدهم شوید.

تاثیر معدل پایه یازدهم در کنکور سراسری

کی از سوالات پر تکرار داوطلبان این است که آیا معدل پایه یازدهم روی نتیجه کنکور تاثیر دارد؟ در کل هر گاه امتحان درسی به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود، نمره آن درس می‌تواند روی نتیجه کنکور تاثیر بگذارد. به زبان ساده‌تر اگر امتحانات پایه یازدهم به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود احتمال اینکه در نتیجه کنکور تاثیر داشته باشد زیاد است؛ اما اگر این امتحانات در سطح مدارس باشند، نمره آنها تاثیر مستقیمی روی نتیجه کنکور سراسری نمی‌گذارد. سازمان سنجش و آموزش کشور در نظر دارد که هر سال سهم تاثیر معدل را در نتیجه کنکور بیشتر کند و علاوه بر نمرات پایه دوازدهم، نمرات پایه‌های دهم و یازدهم را هم در نتیجه کنکور تاثیر دهد.

تخفیف یهویی

در سال یازدهم کنکوری (تستی) درس بخوانیم یا تشریحی؟

خیلی اوقات دانش‌آموزان یازدهمی با نگرانی به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند من گیج شده‌ام چون نمی‌دانم امسال بهتر است کنکوری و تستی درس بخوانم یا تشریحی! عزیزان چرا فکر می‌کنید این‌ها دو مقوله کاملا جدا هستند و هیچ ربطی به هم ندارند؟

تشریحی خواندن و تست زدن مکمل هم هستند و اصلا باید هر دو روش در کنار هم به کار گرفته شوند تا روی یک درس به تسلط برسید.

ببینید بعد از یادگیری هر درسی ابتدا آن را به صورت تشریحی بخوانید، به این ترتیب هم برای امتحانات مدرسه آماده می‌شوید و هم بعدها کارتان در حل تست راحت‌تر می‌شود. بعد از تشریحی خواندن، با حل تعدادی تست به تسلط می‌رسید و ممکن است نکات جدیدی را در حین تست‌زنی بیاموزید؛ پس در سال یازدهم تستی_تشریحی درس بخوانید!

سال یازدهم چند ساعت مطالعه داشته باشیم؟

سال یازدهم لازم است ساعت مطالعه روزانه‌تان را افزایش دهید و دقیق‌تر برنامه ریزی کنید؛ چون حجم کارهای روزانه شما افزایش پیدا کرده‌ است.

در روزهایی که مدرسه می‌روید حدود 5 ساعت و در روزهای تعطیل 8 ساعت مطالعه کنید. و حتما در طول هفته یک نصفه روز را به استراحت مطلق و تجدید قوا اختصاص دهید!

کل تایم مطالعاتی هر روز را به سه بخش تقسیم کنید:

  • یک قسمت را به مطالعه تشریحی دروس یازدهم و انجام تکالیف مدرسه اختصاص دهید.
  • بخش دیگر را به حل تست برای دروس یازدهم بپردازید.
  • بخش آخر را به تست‌زنی و مرور مطالب پایه دهم اختصاص دهید.

چطور از سال یازدهم برای کنکور بخوانیم؟

اگر کل سال دهم و تابستان آن را به دلیل تنبلی و سهل انگاری از دست داده‌اید، هنوز هم زمان برای جبران دارید اما لطفا سال یازدهم یک تصمیم جدی بگیرید و به خودتان قول بدهید که امسال عادات غلط و تنبلی کردن را کنار می‌گذارید و مطالعه برای کنکور را شروع می‌کنید.

از آغاز سال تحصیلی باید چند کار مهم را انجام دهید؛ این کارهای مهم را در قالب پنج گام آورده‌ایم. اگر توضیحات زیر برای شما کافی نیستند، برای مطالعه توضیحات بیشتر در مورد روش برنامه‌ریزی، تست‌زنی، انتخاب منابع و… می‌توانید از مقالات وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب استفاده کنید.

گام اول، هدف‌گذاری مجدد: یک بار دیگر با خودتان خلوت کنید و ببینید که هدفتان از شرکت در کنکور چیست و آیا متناسب با هدفتان تلاش می‌کنید. هر چقدر هدفتان را دقیق‌تر مشخص کنید احتمال رسیدن به آن بیشتر می‌شود، هدف شما قبولی در کدام رشته است؟ در چه شهری؟ چه حدود رتبه‌ای باید داشته باشید؟ به چند ساعت مطالعه نیاز دارید؟

گام دوم، برنامه ریزی حرفه‌ای‌تر: اگر در حال حاضر به اندازه هدفتان تلاش نمی‌کنید، چه کارهایی لازم است انجام دهید تا به هدفتان نزدیک‌تر شوید؟ در سال یازدهم باید حرفه‌ای‌تر برنامه‌ریزی کنید و یاد بگیرید که برای خواب، تفریح، استراحت و استفاده از گوشی و فضای مجازی هم برنامه داشته باشید.

برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

مقاله مرتبط: برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

هر شب قبل از خواب لیست کارهای روز بعد را بنویسید، کارها را بر اساس اولویت مرتب کنید، زمان تقریبی برای انجام هر کار را در مقابل آن بنویسید و بعد از اتمام هر کار در مقابل آن یک تیک بزنید.

گام سوم، تست‌زنی جدی‌تر: شاید در سال دهم خیلی تست‌زنی را جدی نگرفته‌اید، هیچ اشکالی ندارد می‌توانید تست‌زنی را از سال یازدهم آغاز کنید. امسال باید انواع تست را بشناسید، اصول تست‌زنی را یاد بگیرید و علاوه بر حل تست آموزشی، تست زمان‌دار هم کار کنید.

برای حل تست‌های آموزشی زمان در نظر نمی‌گیریم و بعد از حل هر تست پاسخ آن را بررسی کرده و سراغ تست بعدی می‌رویم. برای تست‌های زمان‌دار ابتدا تعدادی سوال را مشخص کرده و به آن‌ها در یک تایم مشخص و به صورت یکجا پاسخ می‌دهیم.

گام چهارم، تهیه کتاب‌های تست پایه کنکور: توصیه می‌کنم سال یازدهم در کنار کتاب‌های درسی، از کتاب‌های تستی و کنکوری مناسب استفاده کنید.

بهترین کتاب‌های تستی برای یازدهمی‌ها، کتاب‌های پایه کنکور هستند که شامل مطالب هر دو پایه دهم و یازدهم در یک کتاب هستند.

برای خرید این کتاب‌ها با مناسب‌ترین قیمت، در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) اسم درس، پایه تحصیلی و رشته تحصیلی‌تان را وارد کنید.

گام پنجم، شرکت در آزمون آزمایشی: پایه یازدهم بهترین زمانی است که می‌توانید با شرکت در آزمون‌های آزمایشی، روش صحیح برنامه‌ریزی کردن، مدیریت زمان و مدیریت جلسه آزمون را یاد بگیرید. اگر نمی‌توانید یا هزینه شرکت در آزمون‌ها را ندارید، می‌توانید از وب سایت موسساتی مثل قلم‌چی، گزینه دو یا سنجش آزمون‌ها را دانلود کنید و در منزل از خودتان امتحان بگیرید.

در تابستان یازدهم چطور برای کنکور برنامه‌ریزی کنیم؟

اگر مصاحبه رتبه برترها را مطالعه کرده باشید، متوجه می‌شوید که هیچ کدام از آن‌ها تابستان سال یازدهم را از دست نداده‌اند و اکثر آن‌ها مطالعه جدی برای کنکور را از همین بازه آغاز کرده‌اند. در واقع شما باید کل دروس تخصصی سال دهم و یازدهم را در بازه تابستان جمع‌بندی و رفع اشکال کنید و یک زیر بنا و پایه قوی و محکم برای سال بعد بسازید.

  • کدام مباحث را بخوانیم؟ کل دروس تخصصی دهم و یازدهم را با تست بخوانید و روی دروسی که مشکل دارید زمان بیشتری بگذارید. برای برخی دروس مثل ریاضی حتی اگر لازم است نیم نگاهی به پایه‌های قبلی مثل نهم هم داشته باشید.
  • چند ساعت درس بخوانیم؟ روزی 5 تا 7 ساعت باید درس بخوانید، اگر فکر می‌کنید این ساعت مطالعه زیاد است و نباید در تابستان زیاد خودتان را خسته کنید، باید بگویم که برای جبران آن باید سال بعد چند برابر مطالعه داشته باشید!

چند نکته مهم درباره شروع کنکور از تابستان یازدهم

چطور در عرض سه ماه دروس دهم و یازدهم را برای کنکور مطالعه کنیم؟ برای اینکه بتوانید از بازه نسبتا کوتاه تابستان بیشترین استفاده را ببرید و در پایان این سه ماه از خودتان رضایت داشته باشید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • وسواس نداشته باشید و کل زمانتان را روی یک درس نگذارید.
  • در برنامه ریزی روزانه‌تان چند درس را بگنجانید و تنوع را رعایت کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید و تفریح داشته باشید.
  • عادت‌هایی مثل بلندخوانی، کندخوانی، اعتیاد به فضای مجازی یا خواب نامنظم را ترک کنید.
  • عادت کنید که به برنامه‌ریزی‌هایتان پایبند باشید.
  • اگر سال‌های گذشته مطالعه خوبی داشته‌اید، در تابستان کتاب‌ها را تورق کنید تا متوجه شوید که کدام بخش‌ها به مطالعه بیشتری نیاز دارند.
  • تست‌زنی را فراموش نکنید و علاوه بر تست‌زنی روش تحلیل تست‌ها و آزمون‌ها را هم یاد بگیرید.
سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

سخن آخر

شکایت اکثر داوطلبان دوازدهمی این است که در سال کنکور زمان کافی برای انجام کارهای بی‌شمارشان ندارند؛ امتحانات نهایی از یک طرف و کنکور و دغدغه قبولی در کنکور هم از طرف دیگر! می‌خواهید کلید حل این مشکل را بدانید؟ سال یازدهم را جدی بگیرید و مطالعه برای کنکور را از همین امسال آغاز کنید.

در این محتوا در مورد اهمیت مطالعه در سال یازدهم صحبت کردیم، گفتیم که در این سال چند ساعت لازم است مطالعه داشته باشید و به سوال چگونه از یازدهم برای کنکور بخوانیم؟ پاسخ دادیم. در انتها در مورد یک بازه بسیار مهم و استراتژیک یعنی تابستان سال یازدهم صحبت کردیم و برای استفاده بهتر از این بازه چند نکته مطرح کردیم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. سارا شهریور 10, 1402

    عالی بود بسیار مفید ؛ تشکر

    • پایتخت کتاب شهریور 11, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

  2. Dolia شهریور 6, 1402

    بنازم 👌
    عالی بود واقعا روحیه گرفتم 👍

  3. Ava شهریور 2, 1402

    عالی بوددددد مرسی❤️

  4. Haniyeh مرداد 30, 1402

    خیلی عالی …
    مطالب مفیدی بود..

  5. Alireza مرداد 18, 1402

    Best wishes 😉😉🤍

آخرین مقالات پایتخت کتاب