کنکور کم خرج، 12 ترفند کاهش هزینه‌های دوران کنکور

02 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
کنکور کم خرج، 12 ترفند کاهش هزینه‌های دوران کنکور

شاید فکر کنید عنوان این مقاله اغراق آمیز است؛ مگر کنکور هم کم خرج می‌شود! سال‌ها است که داوطلبان هزینه‌های گزاف و چند صدمیلیونی متحمل می‌شوند به امید اینکه روزی در یکی از رشته‌های پرطرفدار و دهن پرکن پذیرفته شوند. جالب است بدانید که طبق تحقیق و پرس‌وجویی که از تعدادی از داوطلبان کردیم، متوجه شدیم صرف کردن هزینه‌های زیاد برای موفقیت در کنکور الزامی نیست و چه بسا هیچ تاثیری هم در روند موفقیت ندارد.

البته که برای موفقیت در کنکور باید حداقل امکانات را داشته باشید؛ مثلا به تعدادی کتاب کمک درسی نیاز دارید یا به یک مشاور و راهنما احتیاج دارید که پاسخ سوال‌هایتان را بدهد. خبر خوب اینکه در این محتوا می‌خواهیم تا جایی که بشود هزینه‌های‌ دوران کنکور را کاهش دهیم؛ پس اگر می‌خواهید یک کنکور کم خرج را تجربه کنید تا پایان این محتوا همراه ما باشید.

ترفند اول، به جای شرکت در کلاس کنکور یک کتاب مناسب بخر

یکی از عادات اشتباه داوطلبان این است که برای برطرف کردن نقاط ضعفشان شخصا تلاشی نمی‌کنند و به محض اینکه در درسی احساس ضعف کردند، بلافاصله در کلاس‌های کنکوری ثبت نام می‌کنند. هزینه شرکت در این کلاس‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ سرسام‌آور است!

برخی از کتاب‌های کمک درسی؛ مثل سری کتاب‌های آموزش شگفت‌انگیز خیلی سبز، چنان درسنامه و آموزش قوی دارند که داوطلبان را از شرکت در هر کلاسی بی‌نیاز می‌کنند. لحن این کتاب‌ها به حدی روان و صمیمی است و مولف آنقدر با حوصله و از پایه مطالب را تدریس کرده که با مطالعه درسنامه‌ها واقعا احساس می‌کنید در کلاس درس یک استاد باتجربه حضور دارید!

تخفیف یهویی

شرکت در کلاس کنکور؛ آیا برای کنکور حتما باید کلاس بروم؟

مقاله مرتبط: شرکت در کلاس کنکور؛ آیا برای کنکور حتما باید کلاس بروم؟

ترفند دوم، به جای گرفتن مشاور از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کن

داشتن برنامه بلند مدت، ماهیانه و هفتگی و عمل کردن به برنامه‌ها مهم‌ترین رمز موفقیت نفرات برتر کنکورهای سال‌های گذشته است. یکی از سوالات رایج داوطلبان این است که آیا برای برنامه‌ریزی کردن باید حتما مشاور داشته باشم؟ بسیاری از داوطلبان موفق به جای صرف هزینه زیاد برای گرفتن مشاوره، از دفترهای آماده برای برنامه‌ریزی استفاده کرده‌اند؛ چون در این دفترها داوطلبان می‌توانند همه فعالیت‌های درسی و غیر درسی را یادداشت کنند و روند مطالعه و پیشرفتشان را ارزیابی کنند.

به علاوه با مکتوب کردن برنامه‌ها در دفتر برنامه‌ریزی انگیزه داوطلب برای عمل کردن به برنامه‌ها چند برابر می‌شود. یکی از کاربردی‌ترین و معروف‌ترین دفترهای برنامه‌ریزی، دفتر برنامه‌ریزی قلمچی است؛ این محصول با مناسب‌ترین قیمت در وب سایت پایتخت کتاب موجود است.

بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

مقاله مرتبط: بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

ترفند سوم، در انتخاب منابع دقت کن

برای خرید کتاب کنکوری عجله نکنید و قبل از خرید به خوبی تحقیق کنید؛ چون در صورتی که منبع مناسب خودتان را خریداری نکنید مجبور هستید برای خرید کتاب‌های مناسب‌تر باز هم هزینه کنید. حالا از کجا متوجه بشوم که منبع مناسب من کدام است؟ بهترین راه این است که از هر کتابی نمونه‌ای از آن را مطالعه کنید، طبیعتا وقت آن را ندارید که به صورت حضوری به کتاب فروشی‌ها سر بزنید و تک تک کتاب‌ها را بررسی کنید. بهترین راه این است که به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید، در صفحه خرید هر کتاب یک فایل نمونه رایگان از هر کتابی وجود دارد.

ترفند چهارم، چند منبعی نباش

اصلا نیازی نیست برای هر درسی چند کتاب و چند منبع تهیه کنید، تهیه چند کتاب برای هر درس نه تنها به نفع شما نیست بلکه باعث می‌شود دائم از این شاخه به آن شاخه بپرید و تمرکز و پیش‌روی کافی نداشته باشید. توصیه اکثر مشاوران کنکور این است که هر منبع را حداقل دو بار بخوانید بعد سراغ منبع بعدی بروید.

در واقع بهتر است ابتدا کتابی مناسب سطح‌تان را تهیه کنید و بعد از دو دور مطالعه آن کتاب و تسلط کامل روی مطالب، برای حل تست‌های دشوار و سطح بالا منبع دومی خریداری کنید.

ترفند پنجم، برای تست‌زنی بیشتر از نرم افزار استفاده کن

آیا برای حل تست‌های دشوار و سطح بالا باید حتما کتاب بخرم؟ وقتی منبع اولتان را تمام کردید برای حل تست‌های سطح بالاتر نیازی نیست حتما کتاب بخرید؛ بلکه می‌توانید از برخی از نرم افزارها استفاده کنید. نرم افزار لرنیتو یکی از نرم افزارهایی است که با تهیه آن می‌توانید با کمترین هزینه به یک بانک تست کامل و متنوع دسترسی پیدا کنید.

ترفند ششم، به جای شرکت در کلاس، رایگان ویدیو ببین

شکایت اکثر داوطلبان این است که در مدرسه خوبی تحصیل نکرده‌اند، معلم خوبی نداشته‌اند و مجبورند کلاس کنکور شرکت کنند یا دی وی دی موسسات معروف را خریداری کنند. در وهله اول تنبلی را کنار بگذارید، عزمتان را جزم کنید و سعی کنید با مطالعه کتاب درسی و درسنامه کتاب‌های تست‌، به یک فهم اولیه از هر درس برسید.

گام بعدی اینکه برای بخش‌هایی که واقعا مشکل دارید و از پس مطالعه آن به تنهایی برنمی‌آیید به صورت رایگان فیلم ببینید. وب سایت آلا، سایت قلم‌چی یا اپلیکشین سیب ترش، آپارات و یوتیوب از جمله بهترین منابع برای دسترسی به فیلم‌ آموزش رایگان دروس هستند.

ترفند هفتم، به جای شرکت در آزمون‌ها آن‌ها را پرینت کن

اگر هزینه شرکت در آزمون‌های آزمایشی را ندارید، می‌توانید آزمون‌ها را از وب سایت قلم‌چی، سنجش، گاج یا گزینه دو دانلود کنید و بعد فایل آن را پرینت کرده و در منزل از خودتان آزمون بگیرید. البته حواستان باشد که شرایط شرکت در یک آزمون استاندارد را تا حد امکان رعایت کنید و تقلب نکنید!

ترفند هشتم، اگر مشاور نداری سایت پایتخت کتاب را دنبال کن

حتی اگر داوطلبی منظم و با پشتکار باشید و اصول ابتدایی مطالعه و برنامه‌ریزی را هم بدانید، باز هم در مسیر پر پیچ‌وخم کنکور گاهی برایتان سوالاتی پیش می‌آید که به تنهایی از پس پاسخ آن برنمی‌آیید. در واقع خواه ناخواه در مسیر کنکور به مشاوره گرفتن احتیاج پیدا می‌کنید؛ اما شاید بگویید که من نمی‌توانم برای گرفتن مشاور هزینه کنم! اگر روزانه بخش وبلاگ وب سایت پایتخت کتاب را چک کنید، می‌توانید از مقالات رایگان مشاوره‌ای و انگیزشی مفید این وب سایت استفاده کنید.

ترفند نهم، از فروشگاه‌های تخفیف‌دار کتاب بخر

برخی از فروشگاه‌های آنلاین کتاب تخفیفات خوبی برای مشتریان در نظر می‌گیرند، از تخفیف روی محصولات گرفته تا ارسال رایگان کتاب‌ها. اگر قصد دارید به تعداد زیاد کتاب بخرید، قطعا خرید از چنین فروشگاه‌هایی برایتان بسیار به صرفه خواهد بود؛ فروشگاه‌های آنلاین معتبر زیادی تخفیف و فروش شگفت‌انگیز دارند؛ فروشگاه پایتخت کتاب که دیگر معرف حضورتان هست.

ترفند دهم، به جای شرکت در همایش از کتاب‌های جمع‌بندی استفاده کن

یکی از اصول مهم موفقیت در کنکور، جمع‌بندی مطالب در هفته‌های پایانی است. به همین منظور در این بازه زمانی همایش‌های جمع‌بندی برگزار می‌شوند، برخی از داوطلبان هزینه شرکت در این همایش‌ها را ندارند. به این داوطلبان توصیه می‌کنیم خرید کتاب‌های مخصوص جمع‌بندی را جایگزین شرکت در همایش کنند.

کتاب‌های جمع‌بندی شامل درسنامه‌های خلاصه و به شدت کاربردی و آزمون‌های متنوع هستند و شاید یک پنجم شرکت در همایش خرج روی دستتان بگذارند.

ترفند یازدهم، از بورسیه آزمون‌ها استفاده کن

حتما بارها در تبلیغات تلویزیونی دیده‌اید که برخی از موسسات شناخته‌شده مثل قلم‌چی برای داوطلبان سخت کوش و درس‌خوان برای شرکت در آزمون‌ها بورسیه در نظر می‌گیرند. در واقع طبق قوانین آن موسسه اگر شرایط خاصی داشته باشید و معدلتان بالا باشد، با پرداخت بخش کمی از هزینه‌ها می‌توانید در آزمون‌های آن موسسه شرکت کرده و از خدمات موسسه استفاده کنید.

ترفند دوازدهم، از مدرسه نهایت استفاده را ببر

دهمی‌ها، یازدهمی‌ها و به خصوص دوازدهمی‌های عزیز! لطفا از زمان‌هایی که سر کلاس مدرسه حضور دارید نهایت استفاده را ببرید. حتی اگر در مدرسه خوبی تحصیل نمی‌کنید یا معلمتان تدریس خیلی خوبی ندارد، باز هم با شرکت فعالانه در کلاس‌های مدرسه می‌توانید بخشی از یادگیری‌تان را انجام دهید و در نتیجه نیازتان به شرکت در کلاس‌های کنکوری کاهش پیدا می‌کند.

مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟

مقاله مرتبط: مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟

سخن آخر

شاید زمانی که پدر مادرهایمان در کنکور شرکت می‌کردند بدون هیچ هزینه اضافی و تنها به کمک کتاب‌های درسی می‌توانستند به راحتی موفقیت در کنکور را تجربه کنند. این روزها داوطلبان برای برنده شدن در رقابت نفس‌گیر کنکور مجبورند هزینه کنند؛ البته منظور ما هزینه‌های گزاف و بیخودی نیست!

در واقع داوطلبان کنکوری به یک حداقل امکاناتی احتیاج دارند؛ مثلا به کتاب تست، گاهی به فیلم آموزشی یا مشاور نیاز پیدا می‌کنند. در این محتوا 12 ترفند اقتصادی برای یک کنکور کم خرج را ارائه دادیم و در مورد راه‌های کاهش هزینه‌های دوران کنکور صحبت کردیم. شما چه راه‌های دیگری را پیشنهاد می‌دهید لطفا در قسمت نظرات تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب