امتحانات دی ماه را خراب کردم، از دل شکست پیروزی بساز

17 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
امتحانات دی ماه را خراب کردم، از دل شکست پیروزی بساز

اینکه تعدادی از دانش‌آموزان از  امتحانات دی‌ماه نتیجه دلخواهشان را کسب نکنند و به اصطلاح امتحانات را خراب کنند کاملا قابل درک است اما اینکه بعد از این ماجرای ناخوشایند سریع فاز غم و ناامیدی بردارند و آینده خودشان را سیاه و تیره و تار ببینند قابل درک نیست! می‌دانم شکست درد دارد و هیچ آدم نرمالی بعد از شکست خوردن خوشحال نیست؛ اما باور کنید گاهی برخی دانش‌آموزان به یک تلنگر بزرگ و محکم نیاز دارند تا به خودشان بیابند و ادامه مسیر را درست بسازند.

پس اگر شما هم به هر دلیلی امتحانات دی‌ماه را خراب کرده‌اید، در ادامه این محتوا همراه ما باشید تا با کمک هم از دل شکست پیروزی بسازیم.

آیا امتحانات دی در کنکور تاثیر دارند؟

ممکن است تعدادی از دانش‌آموزان با دیدن نمرات امتحانات دی‌ماه به کل ناامید شوند و اصلا قید کنکور 1403 را بزنند و بخواهند برای کنکور سال بعد برنامه‌ریزی کنند. اما دوستان همان طور که گفتم الان زمان ناامیدی و بیخیال شدن نیست و اتفاقا بهترین فرصت برای این است که از اول راه و مسیرتان را بررسی کرده و مجدد هدف گذاری کنید. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛

نمرات امتحانات دی ماه هیچ تاثیری در سرنوشت و آینده شما ندارند. تنها نمراتی که مهم هستند، نمرات امتحانات کتبی نهایی خرداد ماه هستند و کافی است شما در امتحانات دی ماه نمره قبولی را کسب کرده باشید!

تخفیف یهویی

حالا این حرف شما یعنی امتحانات دی هیچ اهمیتی ندارند؟ اصلا چنین منظوری ندارم، بیایید پاراگراف بعدی!

پس امتحانات دی هیچ اهمیتی ندارند؟

نمرات امتحانات دی‌ماه در کنکور تاثیری ندارند اما این به معنی بی‌اهمیت بودن این امتحانات نیست، اگر دانش‌آموزی برای امتحانات دی‌ماه به خوبی برنامه‌ریزی کرده باشد و نمرات خوبی هم گرفته باشد دستش درد نکند قطعا نتیجه کارش را می‌بیند و تلاشش به هیچ عنوان کم اهمیت نیست.

ببینید اگر شما در امتحانات دی ماه خوب درس خوانده باشید، می‌توانید بعد از اتمام این امتحانات یک جمع‌بندی بسیار خوب برای دروس نیمسال اول پایه دوازدهم انجام بدهید، این موضوع هم در کنکور و هم در امتحانات نهایی خردادماه کار شما را بسیار راحت می‌کند.

در ادامه در مورد روش جمع‌بندی بعد از امتحانات دی‌ماه بیشتر صحبت می‌کنیم. اما فعلا بیایید ببینیم دانش‌آموزانی که امتحانات دی را خراب کرده‌اند چه کنند.

امتحانات دی ماه را خراب کردم، چه کنم؟

امتحانات دی ماه را خراب کردم، چه کنم؟
امتحانات دی ماه را خراب کردم،چه کنم؟ باز هم فرصت داری با برنامه‌ریزی درست و استفاده از منابع مناسب، نتیجه خوبی رقم بزنی.

تعریف دانش‌آموزان مختلف از خراب کردن متفاوت است، ممکن است یک بچه درس‌خوان با گرفتن نمره 18 یا 17 بگوید وای امتحانم را خراب کردم اما دانش‌آموز دیگری واقعا آن درس را بیوفتد و به معنای واقعی کلمه امتحانش را خراب کرده باشد.

پس ابتدا بر اساس حدود نمره، دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم؛ دسته اول نمره بالای 15 و دسته دوم نمره زیر 15، حالا در ادامه این دانش‌آموزان باید کارهای زیر را انجام دهند:

  • دسته اول: اوضاع آنقدرها هم بد نیست و شما اطلاعات اولیه هر موضوع را دارید منتهی هنوز به تسلط نرسیده‌اید و باید بیشتر کار کنید. توصیه می‌کنم پس از به پایان رسیدن امتحانات، از درس مورد نظر یک آزمون (تستی یا تشریحی) از خودتان بگیرید و بعد مباحثی که فراموش کرده‌اید یا بلد نیستید را مشخص کنید. یک بازه زمانی چند روزه به خودتان بدهید و فقط مباحثی که مشکل دارید را کار کنید. (وسواس ممنوع!)
  • دسته دوم: اطلاعات شما هم در حد صفر نیست و بالاخره یک پیش زمینه ذهنی از مطالب دارید و طبیعتا بار بعدی که این درس را می‌خوانید با سرعت بیشتری پیش‌روی خواهید کرد. توصیه می‌کنم شما برنامه‌ای که از ابتدای سال داشته‌اید را پیش ببرید منتهی یک آیتم یک و نیم ساعته به آن اضافه کنید و در این بازه زمانی دروس نیمسال اول دوازدهم را مطالعه کنید. حتما این کار را انجام دهید و کل پایه دوازدهم را تا خرداد ماه انباشته نکنید، منتهی بهتر است مطالعه نیمسال اول و دوم را به صورت موازی انجام دهید.

امتحانات دی حریف تمرینی امتحانات نهایی هستند؛ یعنی چه از نتیجه این امتحانات راضی هستید و چه به قول خودتان گند زده‌اید فرقی نمی‌کند، باید حتما این امتحانات را تحلیل و بررسی کنید. از چه مباحثی بیشتر سوال طرح می‌شود؟ تمرکز طراحان سوال روی چه چیزهایی است؟ کدام قسمت‌های هر درس را فراموش کرده‌اید یا خوب یاد نگرفته‌اید؟ عملکرد خودتان سر جلسه امتحان به چه شکل بود؟ چه چیزهایی را باید اصلاح کنید و چه تغییراتی باید در برنامه‌هایتان ایجاد کنید و…

اگر بتوانید امتحانات دی ماه را بدون در نظر گرفتن احساسات ناخوشایندی که دارید تحلیل کنید، به جرات می‌توان گفت نصف مسیر را طی کرده‌اید.

اگر هدفت کنکور اردیبهشته….

اگر از ابتدای سال تحصیلی کم و بیش درس خوانده‌اید اما امتحانات دی‌ماه را خراب کرده‌اید و با این حال هدف شما کنکور اردیبهشت است، باید در ادامه مطالعه دروس نیمسال اول و دوم پایه دوازدهم را جدی بگیرید. چرا؟ چون:

50 درصد از نتیجه شما را نمرات امتحانات کتبی نهایی دوازدهم تعیین می‌کند و از طرفی در آزمون کنکور هم تعداد قابل توجهی از سوالات به مطالب پایه دوازدهم اختصاص دارند.

پس منطقی است که در حال حاضر مهم‌ترین کار شما مطالعه دروس پایه دوازدهم باشد.البته باید یک نکته مهم را هم در نظر داشته‌باشید، اگرچه تعداد زیادی از سوالات کنکور به دروس پایه دوازدهم اختصاص دارد اما برای یادگیری بخشی از مطالب پایه دوازدهم باید یک تسلط نسبی روی مطالب دو پایه دهم و یازدهم هم داشته باشید؛ یعنی زمان مطالعه دروس دوازدهم پیش‌نیازهای دهم و یازدهم را هم در نظر بگیرید.

اگر هدفت کنکور تیره….

اگر هدف شما کنکور تیرماه است و فکر می‌کنید عملکرد خوبی در امتحانات دی ماه نداشته‌اید، توصیه می‌کنم یک روز کامل وقت بگذارید و مجدد از ابتدا مسیرتان را بررسی کرده و اگر لازم شد دوباره هدف گذاری کنید و برنامه جدیدی برای ادامه مسیر بریزید. تا کنکور تیر زمان نسبتا خوبی داریم و به همین دلیل می‌توانید یک تصمیم جدی بگیرید و از این به بعد بهتر تلاش کنید.

کم نبودند داوطلبانی که سال‌های گذشته تازه از دی یا بهمن به خودشان آمدند و در کنکور به هدفشان رسیدند، البته دیگر از این به بعد فرصتی برای آزمون و خطا یا تنبلی کردن نداریم و باید هر طور شده به برنامه‌هایتان متعهد باشید.

هر داوطلبی در هر سطحی که هست، اگر از امروز تا روز کنکور تیر همه تلاشش را بکند قطعا به بخش زیادی از هدفش می‌رسد.

تجدید شدن در امتحانات دی ماه

شرایط قبولی دانش‌آموزان برای امتحانات پایانی و نهایی قدری با هم تفاوت دارد. برای امتحانات پایانی نمره برگه باید حداقل 10 و نمره سالیانه حداقل 30 باشد اما برای امتحانات نهایی شرط قبولی، نمره حداقل 7 در برگه امتحان و نمره سالیانه حداقل 10 است.

نمره سالیانه: (نمره مستمر نوبت اول ×1) + (نمره پایانی نوبت اول × 2) + (نمره مستمر نوبت دوم × 1) + (نمره پایانی نوبت دوم × 4) ÷8

برای ورود به دانشگاه و ثبت‌نام دانشگاه شما نباید هیچ درس مردودی داشته باشید، حالا اگر خدایی نکرده در درسی تجدید شدید دو راه پیش پای شما قرار دارد؛

  • اول اینکه: مجدد امتحان این درس را در نوبت بعدی بدهید.
  • دوم اینکه: یا تحت شرایط خاصی از تبصره و تک‌ماده استفاده کنید.

در ادامه در مورد شرایط استفاده از تبصره و تک‌ماده صحبت می‌کنیم.

تک ماده و تبصره برای امتحانات دی ماه

گفتیم اگر دانش‌آموزی در امتحانات دی‌ماه مردود شد می‌تواند از یک راه میانبر به اسم تک‌ماده استفاده کند؛ متنهی استفاده از تک ماه قوانین خاصی دارد. در صورتی دانش‌آموزان مجاز به استفاده از تک ماده هستند که نمره درس افتاده آن‌ها حداقل 7 و معدل کل آن‌ها بالاتر از 10 باشد.

استفاده از تک ماده محدودیت دارد و در واقع شما فقط برای 2 درس نهایی و 2 درس غیر نهایی (داخلی) می‌توانید از تک ماده استفاده کنید. اگر دانش‌آموزی شرایط استفاده از تک ماده را نداشته باشد باید امتحان درس مردودی را در نوبت بعدی شرکت کند.

تک ماده چیست؟ شرایط تبصره تک ماده در امتحان نهایی دوازدهم

مقاله مرتبط: تک ماده چیست؟ شرایط تبصره تک ماده در امتحان نهایی دوازدهم

اگر از الان بخوانم امیدی به امتحانات نهایی هست؟

فرض کنیم شما همه امتحانات دی‌ماه را به زور قبول شده‌اید و اصلا اوضاع خیلی خراب است؛ آیا امیدی به کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی خردادماه هست؟ بدون شک بله!

اگر از این به بعد دروس نیمسال دوم دوازدهم را همزمان با تدریس معلم در مدرسه پیش ببرید (دروس را تلنبار و انباشته نکنید) و در کنار آن روزانه یک الی دو ساعت را به مطالعه دروس نیمسال اول دوازدهم اختصاص دهید، می‌توانید روی نمرات 18 به بالا در امتحانات نهایی خرداد حساب کنید.

توصیه می‌کنم ابتدا برای هر درس منابع مناسب آن را خریداری کنید و بعد برنامه‌ریزی استانداردی داشته باشید و از همه مهم‌تر اینکه تحت هر شرایطی به برنامه‌هایتان پایبند باشید.

همه کتاب‌های مورد نیاز برای شرکت در امتحانات نهایی را می‌توانید با تخفیف ویژه از وب‌سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید.

جمع بندی مطالب در دی ماه

از ابتدای مقاله تا اینجا در مورد دانش‌آموزانی صحبت کردیم که امتحانات دی ماه را خراب کرده‌اند؛ اما در این قسمت روی صحبت ما با آن دسته دانش‌آموزانی است که عملکرد خوبی در این امتحانات داشته‌اند.

توصیه من به این دانش‌آموزان این است که تا تنور داغ است نان را بچسبانند؛ یعنی تا مطالب در ذهن آن‌ها تر و تازه هستند و هنوز جزئیات فراموش نشده، برای هر درس تعدادی آزمون تستی جامع کار کنند. این کار دو فایده دارد:

  • اول اینکه: مطالب نیمسال اول دوازدهم را برای کنکور جمع‌بندی کرده‌اید.
  • دوم اینکه: اگر احیانا نکته‌ای را فراموش کرده‌اید یا چیزی از چشمتان مخفی مانده، با این تست زدن، آن‌ها را هم پیدا کرده و یاد می‌گیرید و خلاصه خیالتان تا حد زیادی از نیمسال اول دوازدهم راحت می‌شود.

چند وقت پیش با یکی از دانشجویان سال اول پزشکی صحبت می‌کردم و او جمله جالب و امیدوار کننده‌ای به من گفت؛ جمله او این بود که دی‌ماه باعث قبولی من شد! ظاهرا این شخص تا دی‌ماه جدیت کنکور و امتحانات نهایی را احساس نمی‌کرده اما با دیدن نمرات خارج از انتظارش در امتحانات دی‌ماه ناگهان به خودش آمده و سبک مطالعه‌اش را تغییر داده است.

او میگفت از بعد از امتحانات دی‌ماه همه شبکه‌های اجتماعی را پاک کردم، ساعت خواب و بیداری‌ام را تنظیم کردم، روابطم را محدود کردم، بیشتر تست می‌زدم و ساعت مطالعه‌ام را افزایش دادم چون دیگر نمی‌خواستم به هیچ قیمتی طعم تلخ شکست را بچشم.

نظر شما چیست؟ آیا شما شکست در امتحانات دی‌ماه را به عنوان یک فرصت برای موفقیت‌های بعدی می‌دانید؟

اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

مقاله مرتبط: اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

سخن آخر

وقتی امتحانات دی‌ماه تمام می‌شوند تعداد زیادی از دانش‌آموزان زانوی غم بغل می‌کنند و می‌گویند: چون امتحانات دی‌ماه را خراب کردم پس محکوم به شکست در امتحانات نهایی و حتی کنکور هستم. در این محتوا ابتدا در مورد اهمیت و تاثیر امتحانات دی‌ صحبت کردیم، در ادامه گفتیم بهترین نحوه برخورد با خراب کردن امتحانات دی‌ماه چیست و چطور می‌توان از این شکست درس گرفت و خود را برای موفقیت در امتحانات سرنوشت‌ساز نهایی و کنکور سراسری آماده کرد.

اگر هنوز هم سوالی در مورد نتیجه امتحانات دی‌ماه و تاثیر این امتحانات در کنکور دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه محتوا با ما مطرح کنید.

چند سوال متداول

آیا امتحانات دی ماه در کنکور تاثیر دارد؟

نمرات امتحانات دی ماه هیچ تاثیری در نتیجه کنکور 1403 ندارند و تنها نمرات موثر در کنکور 1403 نمرات امتحانات کتبی نهایی خرداد ماه هستند.

امتحانات دی ماه چه اهمیتی دارند؟

امتحانات دی ماه فرصت خوبی برای جمع کردن مطالب نیمسال اول هستند اما اگر عملکرد خوبی در این امتحانات نداشته‌اید، هنوز هم فرصت جبران کردن باقی است.

اگر امتحانات دی ماه را خراب کردیم چه کنیم؟

در متن محتوا دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم کردیم و گفتیم هر دسته برای جبران نتیجه نامطلوب امتحانات دی ماه چه کارهایی انجام دهند.

تک ماده و تبصره برای امتحانات دی ماه به چه صورت است؟

در صورتی دانش‌آموزان مجاز به استفاده از تک ماده هستند که نمره درس افتاده آنها حداقل 7 و معدل کل آنها بالاتر از 10 باشد.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب