بازگشت به مدرسه بعد از تابستان، نکاتی برای شروع سال تحصیلی

01 مهر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
بازگشت به مدرسه بعد از تابستان، نکاتی برای شروع سال تحصیلی

برای من اواخر شهریور حس و حال قشنگی دارد چون یادآور خاطرات قدیمی‌ام در مورد  بازگشایی مدارس است. شاید بگویید  اینکه بعد از مدت طولانی تفریح و استراحت کردن، دوباره صبح‌ها ساعت 7 بیدار شویم و هر روز با درس‌های مختلف سروکله بزنیم چه احساس خوشایندی دارد!

باور کنید اوضاع آنقدرها هم بد نیست، بعد از یک دوران بی‌هدفی و استراحت مطلق، قرار است دوباره سرشار از انگیزه شوید و برای فعالیت‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید. بیایید ببینیم چرا بازگشت به مدرسه بعد از تابستان در ما احساسات منفی ایجاد می‌کند و چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا این احساسات را به حداقل برسانیم. در این محتوا قرار است با کمک هم نکات مفیدی برای یک شروع جذاب یاد بگیریم.

چرا بازگشت به مدرسه بعد از تابستان انقدر سخت است؟

ذهن همه ما آدم‌ها استراحت و حتی تنبلی کردن را به هر چیزی ترجیح می‌دهد، حتی افراد فعال و سخت کوشی که در اطرافتان وجود دارند هم ذهنشان همین طوری کار می‌کند و اگر از آن‌ها بپرسید متوجه می‌شوید که تلاش زیادی کرده‌اند تا به این ویژگی ذاتی‌شان غلبه کنند.

از طرفی ما معمولا بعد از مدتی به یک شرایط خاص عادت می‌کنیم و بعد از آن تغییر دادن این عادت برایمان سخت خواهد بود، مخصوصا اگر آن عادت برای ما لذت بخش باشد. پس این کاملا طبیعی است که بازگشت به مدرسه به نظرتان سخت بیاید اما توصیه می‌کنم یاد بگیرید که سال تحصیلی جدید را با انرژی خوبی شروع کنید.

تخفیف یهویی

چطور بازگشت به مدرسه بعد از تعطیلات را راحت‌تر کنیم؟

اگر منصفانه قضاوت کنید مدرسه همیشه هم بد نبوده، باعث شده شما دوستان جدیدی پیدا کنید، باسواد شوید، روابط اجتماعی یاد بگیرید و لحظات مفیدی را سپری کنید. به علاوه در آینده قرار است وارد دانشگاه و بعد بازار کار شوید، آن وقت متوجه می‌شوید تجربیات دوران مدرسه چقدر به دادتان می‌رسند. راهکارهای زیر کمک می‌کنند تا شروع سال تحصیلی برایتان جذاب‌تر شود:

  • روی کاغذ برخی خاطرات خوش مدرسه را بنویسید.
  • به دیدن دوباره دوستانتان فکر کنید.
  • روی کاغذ چند نمونه از فواید مدرسه رفتن را یادداشت کنید.
  • هدف‌هایتان را بنویسید، برای سال جدید چه هدفی دارید؟
  • در مورد اهدافتان برای آینده دور فکر کنید، بعد از اتمام مدرسه چه شغلی را انتخاب می‌کنید.
  • یک لیست از اتفاقات خوب مدرسه که انتظارشان را می‌کشید تهیه کنید.
  • لیستی از خوراکی‌هایی که دوست دارید در مدرسه یا وعده صبحانه مصرف کنید بنویسید.
  • لوازم التحریر نو و جذاب تهیه کنید.

کنترل استرس بازگشت به مدرسه

کنترل استرس بازگشت به مدرسه
وجود استرس در دانش‌آموزان برای بازگشت به مدرسه بعد از تابستان می‌تواند طبیعی باشد.

قطعا یک مقدار استرس برای شروع سال تحصیلی طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد؛ اما برای کنترل همین مقدار کم استرس هم راهکارهای خوبی داریم. استرس معمولا زمانی ایجاد می‌شود که ما با یک پدیده ناشناخته مواجه هستیم یا به زبان ساده نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیوفتد.

پس بهترین راهکار این است که تجسم ذهنی انجام دهید؛ یعنی در مکانی آرام قرار بگیرید، چشمانتان را ببندید و تصور کنید از در مدرسه وارد می‌شوید، در صف می‌ایستید، دوستانتان را می‌بینید، مدیر به شما خوشامد می‌گوید، وارد کلاس می‌شوید… تا می‌توانید به جزئیات فکر کنید.

اگر دلیل استرس شما برای بازگست به مدرسه عملکرد ضعیفتان در سال‌های گذشته است، امسال تصمیم بگیرید متفاوت عمل کنید و از افراد آگاه در این زمینه راهنمایی بگیرید.

نکاتی برای آمادگی روز اول مدرسه

فرقی نمی‌کند دبستانی باشید یا دبیرستانی، همیشه یک شروع خوب در روز اول مدرسه استرستان را کمتر می‌کند و احتمال موفقیت شما را در سال پیش‌رو افزایش می‌دهد. برای روز اول بازگشت به مدرسه می‌توانید به این صورت برنامه‌ریزی کنید:

  • لیستی از اهدافتان برای سال جدید تهیه کنید.
  • کتاب‌ها و لوازم تحریرتان را از شب قبل آماده کنید.
  • صبحانه روز بعد را از شب قبل تهیه کنید.
  • صبح زودتر از همیشه بیدار شوید و کمی دعا کنید.
  • لباس‌هایتان را از روز قبل اتو بزنید و مرتب کنید.
  • روز اول را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده به مدرسه بروید.

به روتین صحیح قبلی‌تان بازگردید

بازگشت به روتین صحیح قبل از تابستان کار زمان‌بری است؛ چون در ایام تعطیلات تابستان تقریبا همه چیز را تغییر داده‌اید و به روال جدید عادت کرده‌اید؛ پس اولین قدم اینکه برای بازگشت به روتین قبلی به خودتان زمان بدهید. حالا قدم به قدم روی موارد زیر کار کنید:

بعد از یک تعطیلات طولانی ساعت بدنتان را دوباره کوک کنید

بدن ما یک ساعت بیولوژیک برای خواب و بیداری دارد و احتمالا این ساعت بیولوژیک در طول تعطیلات به هم ریخته، کافی است دو هفته مرتب شب‌ها ساعت 11 بخوابید و صبح‌ها ساعت 7 بیدار شوید تا این ساعت مثل روز اول کوک شود! بعد از دو هفته، شب به موقع خوابیدن و صبح زود بیدار شدن کار راحتی می‌شود.

بیشتر به فکر سلامتی جسم و ذهنتان باشید

احتمالا در طول تابستان کلی خوراکی مضر و هله هوله مصرف کرده‌اید حتی شاید کمی اضافه وزن پیدا کرده باشید، جالب است بدانید غذایی که می‌خوریم نه فقط روی سلامت جسم بلکه روی سلامت مغز و ذهنمان هم تاثیر می‌گذارد. سعی کنید با شروع سال تحصیلی میوه، سبزیجات و آجیل‌ها را جایگزین هله هوله‌های مضر کنید.

عادت مفید صبحانه خوردن را ایجاد کنید

صبح‌ها اشتها ندارم یا حالت تهوع دارم و… همه این‌ها قبول اما صبحانه خوردن هم یک عادت است؛ یعنی کافی است یک هفته خودتان را به خوردن صبحانه وادار کنید تا از آن به بعد از خوردن صبحانه لذت ببرید. قند موجود در صبحانه به تدریج تا بعد از ظهر آزاد می‌شود و نتیجه اینکه کل صبح مغز شما در حداکثر آمادگی خود به سر می‌برد و عصر هم کمتر احساس خستگی می‌کنید.

تفریح و استراحت به اندازه

خود من وقتی طولانی مدت استراحت می‌کنم یا پشت سر هم تفریح می‌کنم نه تنها لذتی از آن نمی‌برم بلکه احساس کسالت و کمبود انرژی به سراغم می‌آید. یک معلم داشتیم که همیشه میگفت هر چقدر از جسم و ذهنت کار بکشی، قوی‌تر و شاداب‌تر می‌شود اما در برنامه‌هایت حتما تفریحات جذاب و لذت بخشی هم داشته باش.

جدول مشکلات رایج بازگشت به مدرسه + راه‌حل

بعد از صحبت کردن با دانش‌آموزان مختلف، متوجه شدیم که اکثر آن‌ها یکسری مشکلات مشترک در زمان بازگشایی مجدد مدارس دارند. جدول زیر شامل خلاصه‌ای از این مشکلات به همراه راه‌حل آن‌ها است:

مشکلات بازگشت به مدرسهراه‌حل
خواب آلودگی در صبح 😴خواب کافی از شب قبل و عادت به روتین خواب و بیداری صحیح
ضعف در برخی دروس ☹️تهیه کتاب‌های کمک آموزشی مناسب از پایتخت کتاب
تنبلی کردن نوشتن برنامه و اهداف به صورت روزانه و تعیین پاداش و مجازات
استرس حضور در کلاس درس یافتن منشا استرس و ارائه راه‌حل برای آن
نداشتن برنامه‌ریزی مطالعه مقاله برنامه‌ریزی درسی در وب سایت پایتخت کتاب
عدم تمرکز و حواس پرتی ناشی از بیش فعالی مطالعه مقاله دانش آموزان بیش فعال در وب سایت پایتخت کتاب

چطور فرزندمان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم؟ (صحبتی با والدین)

چطور فرزندمان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم؟
آمادگی روانی دانش‌آموزان برای بازگشت به مدرسه بعد از تابستان بسیار مهم است.

احتمالا در طول دوره طولانی تعطیلات روال و نظم زندگی همه اعضای خانواده تغییر کرده است و با بازگشایی مدارس، علاوه بر دانش‌آموزان والدین هم باید آمادگی‌های لازم را کسب کنند تا بتوانند از فرزند خود حمایت کنند.

آماده کردن فرزندان برای آغاز سال تحصیلی؛ فقط شامل خریدن کیف و کتاب و لوازم التحریر نمی‌شود و از همه این‌ها مهم‌تر آمادگی روانی دانش‌آموزان است.

در جدول زیر بایدها و نبایدهای رفتاری والدین در زمان بازگشایی مجدد مدارس را آورده‌ایم.

کارهایی که والدین باید انجام دهندکارهایی که لازم است والدین از انجام آنها خودداری کنند
از همان روز اول به موقع بیدار شدن را به خود دانش‌آموز بسپارید و از دور نظارت کنید.وظیفه بیدار شدن دانش‌آموز را به عهده گرفتن یا نداشتن هیچ نظارتی روی این موضوع
اجازه دهید فرزندتان به تدریج به روتین صحیح بازگردد.دعوا کردن با دانش‌آموز و تحت فشار گذاشتن او برای بازگشت هرچه سریع‌تر به وضعیت قبل از تابستان
روز اول فرزندتان را تا درب مدرسه همراهی کنید.روز اول دانش‌آموز تنها برود یا هر روز والدینش او را تا کلاس همراهی کنند!
خودتان را بابت آغاز سال تحصیلی مشتاق نشان دهید.تهدید کردن دانش‌آموز در مورد اینکه اگر امسال هم درس نخوانی…
از فرزندتان بخواهید اگر برای برگشت به مدرسه استرس دارد، دلایلش را با شما در میان بگذارد.کم اهمیت جلوه دادن استرس دانش‌آموزان و دامن زدن به آن
به حرف‌های فرزندتان در مورد سپری کردن روز اول مدرسه مشتاقانه گوش دهید.سوال پیچ کردن دانش‌آموز در مورد وقایع روز اول

سخن آخر

دانش‌آموزی می‌گفت از روزهای آخر شهریور متنفرم چون دلم نمی‌خواهد مدارس باز شوند و هر روز صبح زود از خواب بیدار شوم و تا شب به فکر امتحان و درس و تکالیفم باشم. در اصطلاح می‌گویند چنین شخصی باد به پشتش خورده؛ یعنی بعد از تعطیلات طولانی تابستان، برایش سخت است که به مدرسه برگردد و فعالیت کند.

در این محتوا در مورد دلایل این موضوع صحبت کردیم و راهکارهای مفیدی برای بازگشت به مدرسه بعد از تابستان ارائه دادیم. از خوانندگان عزیز درخواست می‌کنیم در کامنت این محتوا مشکلات یا تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارند.

چند سوال متداول

چرا بازگشت به مدرسه بعد از تابستان انقدر سخت است؟

چون در طول تابستان به روال جدیدی عادت کرده‌ایم و تغییر عادت‌ها همیشه سخت و ناخوشایند است.

چطور بازگشت به مدرسه بعد از تعطیلات را راحت‌تر کنیم؟

در متن محتوا راه‌حل‌های مفید و کاربردی زیادی برای یک شروع جذاب ارائه داده‌ایم؛ مثلا نوشتن خاطرات خوش مدرسه، یادداشت کردن اهداف، تهیه یک لیست از اتفاقات خوشایندی که انتظارش را می‌کشید و…

چطور بعد از تعطیلات طولانی ساعت خوابمان را تنظیم کنیم؟

کافی است دو هفته منظم سر ساعت خاصی بخوابید و بیدار شوید تا ساعت بیولوژیک بدنتان تنظیم شود.

چطور فرزندمان را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم؟

در محتوا همه بایدها و نبایدهای رفتاری والدین در زمان بازگشایی مجدد مدارس را در قالب یک جدول آورده‌ایم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب