رشته انسانی؛ جامع ترین راهنمای رشته علوم انسانی

02 فروردین 1403
سپیده رسولی
زمان مطالعه : 18 دقیقه
رشته انسانی؛ جامع ترین راهنمای رشته علوم انسانی

رشته علوم انسانی یکی از ۵ رشته‌ی متوسطه دوم و یکی از ۳ رشته‌ی شاخه‌ی نظری است. بسیاری از دانش آموزانی که در پایه نهم انتخاب رشته می‌کنند به دروس حفظ کردنی و یا دروسی علاقه دارند که علوم انسانی به حساب می‌آیند. مثلاً دروس علوم اجتماعی، فلسفه و منطق، روانشناسی، زبان و ادبیات فارسی جزو زیر شاخه علوم انسانی قرار می‌گیرند. این رشته به مطالعه تمدن‌های انسانی، ادیان، مذاهب و زبان‌های مختلف انسان‌ها می‌پردازد.

مشاغلی نیز که این افراد در آینده می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند جزو مشاغلی هستند که با جامعه ارتباط مستقیمی دارند. مشاغلی مانند وکالت، معلمی، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره. اگر مهارت‌های ارتباطی دارید، اهل استدلال منطقی هستید، در دروس حفظ کردنی قوی‌تر هستید و تمایلی به مطالعه دروس تفهیمی ندارید، بهترین انتخاب برای ادامه‌ تحصیل شما، رشته انسانی است.

اگر اطلاعات کافی در مورد این رشته، گرایش‌های آن، رشته‌های مرتبط با آن، آینده‌ی شغلی و حقوق و درآمد مشاغل مختلف علوم انسانی ندارید، با مطالعه این مطلب می‌توانید هر آنچه نیاز است راجع به رشته انسانی بدانید. همراه پایتخت کتاب باشید.

رشته علوم انسانی، شاهراه وجوه انسانی

هدفی که رشته انسانی دنبال می‌کند این است که ارتباطات انسان‌ها با جامعه را تقویت کند. به طور کلی هر چیزی که به وجوه انسانی مربوط باشد، در این رشته مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. تمام مسائل مربوط به انسان‌ها در حیطه علوم انسانی قرار می‌گیرند. مثلاً اقتصاد و حقوق قضایی، ادبیات، روانشناسی و جامعه شناسی، زبان شناسی، فلسفه و منطق، تاریخ، مذاهب مختلف و جغرافیا همه از علومی هستند که در ارتباط مستقیم با انسان‌ها بوده و در این رشته تحصیلی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند.

تخفیف یهویی

از دیگر اهداف این رشته خدمت به انسان‌ها است. انسان‌ها در هر جایگاه و شغلی که باشند به جامعه خود خدمت می‌کنند. اما کسانی که در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند، مطالعه مستقیمی بر روی جامعه و انسان‌ها دارند.

امکان تحصیل در رشته‌های خوب و پردرآمد با انتخاب رشته انسانی

ماهیت دروس رشته انسانی اکثراً حفظ کردنی و تحلیلی است. بنابراین، افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند علاوه بر تقویت حافظه می‌توانند قدرت استدلال و تحلیل خوبی به دست بیاورند. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های دانشگاهی معتبر که بازار کار داغی نیز دارند، مانند رشته‌های مدیریت، حسابداری، حقوق و روانشناسی تحصیل کنند.

رقابت کنکور در بین داوطلبان رشته انسانی کمتر از داوطلبان سایر رشته‌های نظری است و از این رو با توجه به ظرفیت خوب دانشگاه‌ها در این رشته، درصد قبولی بیشتری نیز دارد.

تنوع رشته‌های تحصیلی این رشته بسیار بالاست و افراد می‌توانند به موقعیت‌های شغلی متعددی دست پیدا کنند. همچنین حس تعامل و همدلی با سایر انسان‌ها با توجه به مطالعه علوم انسانی در فارغ التحصیلان این رشته بیشتر خواهد شد.

رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است؟

دانش آموزانی که در پایه نهم قصد انتخاب رشته تحصیلی خود را دارند، ابتدا باید شخصیت خود را بشناسند تا بتوانند تشخیص دهند که چه رشته‌ای مناسب برای شخصیت آن‌هاست. رشته علوم انسانی بیشتر متناسب با شخصیت‌هایی است که:

  • علاقمند به حوزه‌های مختلف علوم انسانی هستند.
  • حس همدلی با دیگران دارند.
  • به هنر، شعر و ادبیات علاقمند هستند.
  • از یادگیری زبان‌های مختلف لذت می‌برند.
  • توانایی مدیریت در شرایط بحرانی و یا توانایی رهبری و مدیریت تیم یا دسته‌ای از افراد را دارند.
  • به دروس حفظ کردنی علاقمند هستند.
  • عمدتاً سخنور هستند و فن بیان خوبی دارند.
  • شخصیت متحولی دارند.
  • اجتماعی، برونگرا و مردم‌گرا هستند.

در صورت علاقه مند بودن می توانید مقاله “راهنمای جامع انتخاب رشته نهم” را بخوانید.

اصلی‌ترین مهارت‌ها برای ورود به رشته انسانی

تصور اشتباه بسیاری از افراد جامعه این است که دانش آموزانی که ضعیف‌تر هستند، رشته انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. اما این باور به هیچ عنوان صحیح نیست. بلکه دانش‌آموزانی این رشته را انتخاب می‌کنند که توانایی‌های متعددی دارند. آن‌ها مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی دارند، می‌توانند روی انسان‌ها مطالعه کنند و عواملی که بر رفتار و عملکرد انسان‌ها موثر هستند را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

این افراد علاوه بر علاقه‌مندی به علوم انسانی، باید دارای حافظه‌ای بسیار قوی و قدرت تجزیه و تحلیل باشند. اگر تصور می‌کنید با ورود به رشته انسانی نیازی به مطالعه چندان ندارید و می‌توانید با تلاش کم به نتایج عالی دست پیدا کنید، سخت در اشتباه هستید! در این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها، برای موفقیت باید تلاش کنید. قدرت درک و فهم مباحث و توانایی استدلال مسائل تئوری برای موفقیت در این رشته بسیار مهم است.

افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند، باید روحیه پرسشگری داشته باشند، صبور باشند، اهل مطالعه بوده و از هوش اجتماعی بالایی برخوردار باشند.

معرفی دروس مختلف رشته انسانی

دانش آموزان در رشته انسانی دروس مختلفی را مطالعه می‌کنند. از جمله دروس عمومی که بین رشته علوم انسانی و سایر رشته‌ها مشترک هستند. علاوه بر آن‌، این رشته دارای درس‌های تخصصی نیز هست که در ادامه لیست آن ها را آورده ایم:

لیست دروس عمومی رشته انسانی:

  • فارسی
  • عربی
  • دینی و زندگی
  • زبان انگلیسی
  • ریاضی و آمار
  • تاریخ ایران و جهان باستان
  • جامعه‌شناسی
  • تاریخ اسلام
  • روانشناسی
  • آشنایی با فلسفه

لیست دروس تخصصی رشته انسانی:

  • منطق
  • اقتصاد
  • علوم و فنون ادبی
  • روانشناسی
  • فلسفه
  • جامعه‌شناسی
  • تاریخ
  • جغرافیا

شرایط لازم برای ورود دانش آموزان به رشته انسانی

کسانی این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند که به مطالعه روی انسان‌ها و افکار و پیچیدگی‌های آن‌ها علاقمند باشند. علاوه بر میل باطنی، دانش آموزان حتماً باید شرایط ویژه‌ای را برای انتخاب این رشته داشته باشند. آن‌ها باید برای انتخاب رشته علوم انسانی در مباحث حفظی و تحلیل مطالب ادبی و فلسفی قوی باشند.

بنابراین، دانش آموزانی که مطالب ادبی را خوب درک می‌کنند و حفظیات آن‌ها قوی است، حافظه خوبی دارند و به علوم اجتماعی و علوم انسانی علاقمند هستند، می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. ورود به رشته انسانی برای دانش آموزان مشروط به کسب نمره حد نصاب در دروس اختصاصی این رشته است. همچنین، دانش آموزان باید امتیازات لازم جهت انتخاب این رشته در هدایت تحصیلی پایه نهم را داشته باشند.

حداقل ضریب مجموع نمرات درس‌های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم برای ورود به رشته انسانی باید ۴۲ باشد. نمره درس زبان و ادبیات فارسی پایه متوسطه اول با ضریب ۴، درس مطالعات اجتماعی پایه متوسطه اول با ضریب ۳ و درس عربی پایه متوسطه اول با ضریب ۲ اعمال می‌شود.

دانش آموزان برای ورود به این رشته باید حداقل معدل ۱۴ را کسب کرده باشند.

کنکور رشته انسانی و نحوه برگزاری آن

کنکور رشته انسانی
پس از کنکور تجربی بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان از رشته انسانی است.

تغییراتی که در کنکور سال‌های اخیر اعمال شده‌اند، برای رشته انسانی نیز صادق هستند. مثلاً کنکور انسانی در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار می‌شود و دانش آموزان می‌توانند در هر دو بازه زمانی در این کنکور ثبت نام کرده و در این آزمون سراسری به رقابت بپردازند. داوطلبان کنکور انسانی برای موفقیت در این آزمون باید از اهمیت و ضرایب هر یک از دروس رشته خود در کنکور سراسری آگاه باشند و با توجه به بودجه‌بندی و میزان اهمیت دروس خود به برنامه‌ریزی و مطالعه بپردازند.

تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

مقاله مرتبط: تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

دانش آموزان رشته انسانی علاوه بر شرکت در کنکور انسانی می‌توانند در رشته‌های امتحانی فرعی مانند زبان و هنر نیز ثبت نام کنند. مهمترین قدم در موفقیت کنکور انسانی داشتن هدف است. با آگاهی از رشته‌های مختلف دانشگاهی در گروه انسانی و شغل‌های مرتبط با آن‌ها، دانش آموزان می‌توانند از نیازها و علایق خودآگاهی پیدا کرده و مطابق با آن نسبت به قبولی در هر یک از رشته‌ها برنامه‌ریزی و مطالعه کنند. در ادامه رشته‌های مختلف انسانی را معرفی خواهیم کرد.

بهترین منابع کنکور انسانی 1403؛ منابع تک رقمی‌های انسانی

مقاله مرتبط: بهترین منابع کنکور انسانی 1403؛ منابع تک رقمی‌های انسانی

زیر گروه‌های رشته انسانی

کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ دچار تغییرات چشمگیری شد. از جمله این تغییرات حذف زیر گروه‌ها برای گروه‌های مختلف آزمایشی بود. در کنکور انسانی نیز در گذشته زیر گروه‌هایی وجود داشتند که داوطلبان می‌توانستند با دریافت درصدهای مشخصی از هر درس، در هر یک از رشته‌هایی که در زیر گروه‌ها قرار داشتند پذیرفته شوند.

اما از کنکور ۱۴۰۲ به بعد چیزی به نام زیر گروه‌ها در کنکور انسانی وجود ندارد؛ بنابراین اهمیت تمام دروس و ضرایب آن‌ها تقریباً یکسان است و هر یک از داوطلبان به کمک رتبه کلی خود می‌توانند در رشته‌های دلخواه پذیرفته شوند.

منابع کنکور 1403 سازمان سنجش + لیست منابع درسی 1403

مقاله مرتبط: منابع کنکور 1403 سازمان سنجش + لیست منابع درسی 1403

قبولی در کنکور انسانی با اندکی همت و پشتکار

در کنکور رشته انسانی داوطلبان برای قبولی در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، پیام نور و غیرانتفاعی به رقابت می‌پردازند. تعداد شرکت‌کنندگان کنکور انسانی تقریبا زیاد است و پس از کنکور تجربی بیشترین تعداد شرکت کننده را دارد.

البته این تعداد در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. در گذشته تعداد شرکت کنندگان این رشته بسیار بیشتر بود. هر چقدر تعداد شرکت کنندگان کمتر باشد، رقابت نیز آسان‌تر خواهد بود. چرا که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها به نسبت تعداد شرکت کنندگان در کنکور انسانی زیاد است. بنابراین، داوطلبان می‌توانند با اندکی پشتکار و تلاش در رشته دلخواه خود تحصیل کنند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های مختلف برای رشته انسانی در کنکور ۱۴٠۲ در جدول زیر آمده است:

ظرفیت دانشگاه روزانه رشته انسانی۲۲۴۶۸
ظرفیت دانشگاه نوبت دوم (شبانه)  رشته انسانی۴۱٠۷
ظرفیت دانشگاه پیام نور رشته انسانی۶۷۱۸
ظرفیت دانشگاه غیر انتفاعی رشته انسانی۴۶۴۲
ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای رشته انسانی

لیست کامل رشته های علوم انسانی

تنوع رشته‌های انسانی بالاست و برخلاف تصور خیلی‌ها تنها راه وکیل شدن و یا قاضی شدن نیست.  با داشتن آگاهی و شناخت کافی نسبت به آینده شغلی و بازار کار رشته‌های مختلف می‌توانید انتخاب متنوعی از رشته‌های انسانی برای ادامه تحصیل داشته باشید.

رشته‌های ارائه شده در گروه علوم انسانی شامل تعداد متنوع و زیادی رشته در مقطع کارشناسی هستند و در جدول زیر ارائه شده‌اند.

رشته‌های علوم انسانی
آموزش الهیات، آموزش زبان عربی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، ادیان و مذاهب، ادیان و عرفان، ایران شناسی، تاریخ و تمدن ملل، تربیت مروج سیاسی، حقوق، زبان و ادبیات ترکی آذری، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، شیعه شناسی، علوم اسلامی، رشته فلسفه و کلام اسلامی، علوم حدیث، علوم قرآن و حدیث، علوم قضایی، فرهنگ و معارف اسلامی، فقه شافعی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق شافعی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، مترجمی زبان عربی، مربیگری عقیدتی، معارف اسلامی، مدیریت بیمه، مدیریت بیمه اکو، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی و هنری، مدیریت کسب‌وکار، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، جغرافیا، زبان و زبانشناسی، علوم انتظامی، علوم سیاسی، امور تربیتی، آموزش ابتدایی، آموزش تربیت بدنیمعارف اسلامی، تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و اخلاق، معارف اسلامی و ادیان، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی، علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت، آموزش علوم اجتماعی، امنیت اطلاعات، امنیت بین‌الملل، امنیت نرم، برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون، پژوهشگری امنیت، جامعه‌شناسی، حفاظت اطلاعات، روزنامه نگاری، ضد تروریسم، علوم فنی امنیت، مددکاری اجتماعی، مردم شناسی، علوم ارتباطات اجتماعی، اقتصاد، امنیت اقتصادی، حسابداری، روابط عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و دریایی، مطالعات ارتباطی، هتل داری، آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، راهنمایی و مشاوره روانشناسی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم تربیتی، علوم ورزشی، مدیریت آموزشی، مشاوره، مطالعات خانواده
جدول رشته های دانشگاهی علوم انسانی
چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

مقاله مرتبط: چگونه رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟ مهم‌ترین معیارها

اخذ بورسیه با خواندن رشته انسانی

اخذ بورسیه با خواندن رشته انسانی
دانشجویان رشته انسانی می‌توانند از کشورهای مختلف بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

تعدادی از رشته‌های علوم انسانی پرمتقاضی‌تر و پرطرفدارتر هستند و البته می‌توان گفت خواندن این رشته‌ها سخت‌تر از سایر رشته‌های انسانی است. رشته‌های پرطرفدار انسانی نه تنها در ایران پرطرفدار هستند بلکه؛ در کشورهای اروپایی نیز بسیار محبوب هستند.

دانشجویان رشته‌های حقوق، جامعه شناسی، اقتصاد، مدیریت و حسابداری می‌توانند بورسیه کشورهای مختلفی مانند آلمان، اتریش، انگلستان، ایتالیا، هلند، یونان، اسپانیا و بلژیک را اخذ کنند.

لیست شغل های مختلف رشته انسانی

تنوع رشته‌های علوم انسانی باعث شده است که تعدد شغلی نیز داشته باشند و فارغ التحصیلان این رشته، انتخاب‌های متنوعی برای مشاغل مختلف پیش روی خود ببینند. از جمله این مشاغل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاغل حقوقی:
    • وکیل
    • قاضی
    • سردفتر اسناد رسمی
    • مشاور حقوقی
    • کارشناس حقوقی
  • مشاغل روانشناسی:
    • روانشناس
    • مشاور روانشناسی
    • مددکار اجتماعی
    • مشاور مدرسه
    • روانشناس تربیتی
  • مشاغل آموزشی:
    • دبیر
    • استاد دانشگاه
    • مترجم
    • نویسنده
    • ویراستار
  • مشاغل مدیریتی:
    • مدیر دولتی
    • مدیر منابع انسانی
    • مدیر بازاریابی
    • مدیر روابط عمومی
    • کارآفرین
  • مشاغل هنری:
    • نویسنده
    • مترجم
    • شاعر
    • روزنامه نگار
    • گوینده
  • مشاغل پژوهشی:
    • پژوهشگر علوم انسانی
    • جامعه شناس
    • مورخ
    • جغرافیدان
    • فیلسوف

از جمله پرطرفدارترین مشاغل رشته انسانی قضاوت، وکالت، شغل‌های مدیریتی و روانشناسی است.

قضاوت

یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل رشته انسانی قضاوت است که البته در ایران مخصوص آقایان است و خانم‌ها نمی‌توانند وارد بازار کار این رشته شوند. به همین دلیل رقابت در این رشته و این شغل از سایر رشته‌های انسانی کمتر است.

مدیریت

یک سری شغل‌های مدیریتی وجود دارند که دانش آموزان رشته انسانی می‌توانند با تحصیل در هر یک از رشته‌های مدیریت بازرگانی مدیریت بیمه و غیره در آن‌ها مشغول به کار شوند. این مشاغل هم برای خانم‌ها در دسترس هستند و هم برای آقایان. بنابراین، رقابت در آن‌ها اندکی سخت‌تر است.

وکالت

فارغ التحصیلان رشته‌های حقوق اکثراً به دنبال شغل وکالت می‌روند که بسیار پردرآمد و محبوب و پرطرفدار است. رقابت در این شغل بسیار بالاست. این رشته هم بین خانم‌ها و هم در میان آقایان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

روانشناسی

روانشناسی از دیگر مشاغل پرطرفدار بین داوطلبان انسانی است. اکثراً خانم‌ها جذب این شغل می‌شوند و برای آن‌ها ایده آل به حساب می‌آید. آن‌ها می‌توانند در شاخه‌های مختلف روانشناسی از قبیل روانشناسی کودکان استثنایی، مشاوره خانواده، مشاوره و غیر مشغول به کار شوند.

درآمد رشته‌های مختلف انسانی در ایران

درآمد رشته‌های مختلف انسانی با توجه به نوع کار و ارگانی که در آن مشغول به کار می‌شوند، متفاوت است. اغلب این مشاغل کارهای اداری، مدیریتی و دولتی هستند. درآمد برخی از این رشته‌های انسانی بر مبنای سال ۱۴٠3 در جدول زیر آمده است:

رشته علوم انسانیدرآمد رشته
رشته حقوقاز ۱٠ تا ۲٠ میلیون تومان
رشته روانشناسیاز ۷ تا ۱۵ میلیون تومان
رشته مدیریت بازرگانیاز ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان
رشته حسابداریاز ۸ تا ۱۵ میلیون تومان
جدول درآمد رشته‌های مختلف انسانی در ایران
پردرآمدترین رشته‌های انسانی برای آقایان و خانم‌ها

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته‌های انسانی برای آقایان و خانم‌ها

بهترین رشته های علوم انسانی کدامند؟

رشته‌های تاپ علوم انسانی
حقوق و وکالت یکی از پرطرفدارترین مشاغل رشته انسانی است.

در دنیای مدرن امروز رشته‌هایی مانند مدیریت کسب و کار یا MBA، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی و مدیریت امور بانکی در بین مردم بسیار محبوب و پرطرفدار هستند و مشاغلی که با این رشته‌ها مرتبط هستند، جزو مشاغل پردرآمد به حساب می‌آیند.

علاوه بر آن حسابداری، حقوق، روانشناسی و اقتصاد از تاپ‌ترین و بهترین رشته‌هایی هستند که داوطلبان انسانی می‌توانند در آن‌ها ادامه تحصیل دهند. چیزی که این رشته‌ها را از سایر رشته‌ها متمایز می‌کند، بازار کار آن‌ها است.

اگر فارغ التحصیل هر یک از این رشته‌ها باشید، با اندکی تلاش و کوشش می‌توانید وارد بازار کار شوید و درآمد مناسبی داشته باشید. تنوع رشته‌های انسانی آنقدر زیاد است که داوطلبان حتی با رتبه‌های پایین نیز می‌توانند وارد دانشگاه شوند. اما قبولی در هر یک از این رشته‌های برتر نیازمند رتبه بسیار خوبی است.

مهاجرت از طریق کدام رشته‌ انسانی امکان پذیر است؟

فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف انسانی برای ادامه تحصیل و یا کار می‌توانند از طریق رشته تحصیلی خود به هر یک از کشورهای اروپایی مهاجرت کنند.

  • یکی از بهترین رشته‌های انسانی برای مهاجرت رشته حقوق است. مهاجرت از طریق این رشته به کانادا برای متقاضیان امکان پذیر است. اما نیاز به معادل سازی مدرک دارد. بازار کار این رشته در داخل و خارج از کشور بسیار خوب است.
  • کسانی که فارغ التحصیل رشته فلسفه هستند، می‌توانند از این طریق برای مهاجرت اقدام کنند. البته؛ در ایران برای فارغ‌التحصیلان این رشته موقعیت شغلی چندانی وجود ندارد. اما اگر در کنار این رشته مهارت‌هایی مانند نرم‌افزار و آمار را داشته باشید، می‌توانید به کمک آن‌ها به راحتی مهاجرت کنید.
  • از دیگر رشته‌های علوم انسانی که به کمک آن‌ها می‌توانید مهاجرت کنید، جامعه شناسی است. اگر رزومه کاری و تحصیلی قوی داشته باشید و در این زمینه مقالاتی نیز به چاپ رسانده باشید، می‌توانید به راحتی از طریق رشته خود مهاجرت کنید.
  • از دیگر رشته‌های علوم انسانی که می‌توانید به کمک آن‌ها مهاجرت کنید، روزنامه‌نگاری است. مشاغل مختلف حوزه روزنامه‌نگاری شامل خبرنگاری، سردبیری خبر، عکاسی، مدیریت خبر، تولید برنامه‌های رادیو تلویزیون، مقاله نویسی، مدیریت رسانه‌های اجتماعی و غیره می‌شود.
بهترین رشته های انسانی برای مهاجرت؛ معرفی بازار کار در هر کشور

مقاله مرتبط: بهترین رشته های انسانی برای مهاجرت؛ معرفی بازار کار در هر کشور

بازار کار و درآمد رشته‌های انسانی در کشورهای مختلف

در ادامه، میزان درآمد هر یک از رشته‌های مختلف علوم انسانی و بازار کار آن‌ها در کشورهای مختلف بر اساس حداقل و حداکثر دستمزد در سال ۲۰۲۲ آورده شده است.

انگلستان

انگلستان از جمله کشورهایی است که رشته‌های انسانی در آن پرطرفدار و پردرآمد هستند و فارغ التحصیلان این رشته بازار کار خوبی خواهند داشت.

عنوان رشته انسانیمیزان درآمد
حقوق۳۵ تا ۶٠ هزار پوند در سال
حسابداری۳٠ تا ۶٠ هزار پوند در سال
مدیریت۲۵ تا ۶۵ هزار پوند در سال
جدول درآمد رشته های انسانی در انگلستان

کانادا

با توجه به میزان درآمد رشته‌های علوم انسانی در کانادا، این کشور از مهاجر پذیرترین کشورها برای فارغ التحصیلان این رشته است. درآمد رشته‌های مختلف علوم انسانی در این کشور به شرح زیر است.

عنوان رشته انسانیمیزان درآمد
حقوق۷٠ تا ۱۲٠ هزار دلار در سال
حسابداری۳٠ تا ۹٠ هزار دلار در سال
مدیریت۷٠ تا ۱۳٠ هزار دلار در سال
جدول درآمد رشته های انسانی در کانادا

آلمان

رشته‌های علوم انسانی به خصوص رشته‌های حقوق و مدیریت در کشور آلمان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند و بنابراین؛ بازار کار خوب و مناسبی نیز دارند.

عنوان رشته انسانیمیزان درآمد
حقوق۵٠ تا ۱٠٠ هزار یورو در سال
حسابداری۳٠ تا ۷٠ هزار یورو در سال
مدیریت۷٠ تا ۱۱٠ هزار یورو در سال
جدول درآمد رشته های انسانی در آلمان

سخن پایانی

از مقاطع مهم و سرنوشت ساز برای هر یک از دانش آموزان، پایه نهم است. در این مقطع دانش آموزان نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود و آینده شغلیشان تصمیم مهمی می‌گیرند. آن دسته از دانش آموزانی که در حفظیات قوی‌تر هستند و حافظه خوبی دارند، رشته انسانی را برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه دوم انتخاب می‌کنند.

رشته‌ها و مشاغل متنوعی برای دانش آموزان این رشته وجود دارند که بر حسب استعداد و علاقه شخصی خود می‌توانند در هر یک از آن‌ها ادامه تحصیل دهند. اغلب کسانی که رشته انسانی را انتخاب می‌کنند، هم در حفظیات قوی هستند و هم قدرت تجزیه و تحلیل و استدلال دارند. آن‌ها مردم‌گرا هستند و به علومی که با انسان‌ها مرتبط هستند علاقمندند.

اگر شما هم از این دسته افراد هستید، می‌توانید در رشته انسانی موفق باشید. چنانچه راجع به انتخاب، تحصیل و اشتغال در رشته علوم انسانی اطلاعات مفیدی دارید، آن‌ها را با ما در میان بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما در این زمینه بهره‌مند شوند.

درباره نویسنده

سپیده رسولی

نویسنده : سپیده رسولی

کارشناس ارشد زبان انگلیسی، مشاور تحصیلی و عضو تیم تولید محتوا پایتخت کتاب هستم. کلمات ما بیانگر دانسته‌ها و افکار ما هستند. خوشحالم که نتایج تحقیقاتم را در حوزه پیشرفت تحصیلی با شما به اشتراک می‌گذارم.

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب