12 کتاب انگیزشی برای موفقیت در کنکور

20 آبان 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 13 دقیقه
12 کتاب انگیزشی برای موفقیت در کنکور

فرض کنید داوطلبی به شما می‌گوید من برای کنکور برنامه‌ای دارم که مو لای درزش نمی‌رود، بهترین منابع را خریده‌ام و شخص باپشتکاری هستم. به نظر شما موفقیت این فرد تضمین شده و قطعی است؟ من به عنوان مشاوری که سال‌ها با انواع داوطلبان سروکار داشته‌ام می‌گویم اینجا یک چیزی کم است. از این داوطلب می‌پرسم چطور روحیه‌ای داری؟ آیا برنامه‌ای برای تقویت انگیزه‌ات در نظر گرفته‌ای؟

اکثر افراد یک شروع پرشور و طوفانی دارند اما اگر نتوانند انگیزه خود را حفظ کنند، به تدریج افت خواهند کرد. در مسیر طولانی و پرپیچ‌وخم کنکور راهی سراغ دارید که انگیزه‌تان را بالا نگه دارید؟ در این محتوا 12 کتاب انگیزشی برای موفقیت در کنکور را به شما معرفی می‌کنیم تا غذای روح و روانتان را تامین کنید.

چرا داشتن انگیزه برای موفقیت در کنکور الزامی است؟

ابتدای سال تحصیلی اکثر داوطلبان پرانرژی و امیدوار مطالعه برای کنکور را آغاز می‌کنند اما بعد از مدتی تعداد کمی از این داوطلبان در مسیر صحیح به حرکت ادامه می‌دهند. درد مشترک داوطلبانی که جا می‌زنند، از دست دادن انگیزه و امید است. آیا مکمل یا دارویی برای افزایش انگیزه داریم؟

ببینید احساسات ما تحت تاثیر هورمون‌هایی هستند که بدنمان ترشح می‌کند و هورمون‌هایی مانند دوپامین و سروتونین مسئول القای انگیزه و حال خوب ما هستند. دارویی که باعث افزایش این هورمون‌ها می‌شود در دست خود شما است.

تخفیف یهویی

راه‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها کنکوری‌ها می‌توانند سطح انگیزه‌شان را بالا نگه دارند، و با همان انرژی و اشتیاق اولیه تا انتهای مسیر ادامه دهند، یکی از این راه‌ها خواندن کتاب‌های انگیزشی است.

تاثیر کتاب‌های انگیزشی برای موفقیت در کنکور

اکثر کنکوری‌ها نمی‌دانند که روح و روانشان هم مثل جسمشان به غذای مناسب احتیاج دارد، اصلا از قدیم گفته‌اند کتاب غذای روح است! گاهی نمی‌دانیم چطور از پس حل مشکلات برآییم؛ مثلا نمی‌دانیم چطور هدف‌گذاری کنیم، عادات بد را از بین ببریم یا حتی صبح به موقع از خواب بیدار شویم. این است که به تدریج احساسات منفی در ما به وجود می‌آید و انگیزه و امیدمان ته می‌کشد.

در این مواقع با خواندن کتاب‌های انگیزشی مناسب و کسب آگاهی از پس حل مشکلات برمی‌آییم و احساس خوبی به خودمان پیدا می‌کنیم. این احساسات خوب ناشی از ترشح هورمون‌های شادی‌آور است. بیایید با کمک کتاب‌های انگیزشی برای هر مشکل راه‌حلی پیدا کنیم.

خداحافظی با عادت‌های بد کنکوری با کتاب عادت‌های اتمی

خداحافظی با عادت‌های بد کنکوری با کتاب عادت‌های اتمی
کتاب عادت‌های اتمی یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای موفقیت در کنکور و افزایش اراده و پشتکار است.

ممکن است طی سال‌های تحصیل‌تان عادت‌های بدی کسب کرده باشید و ناگهان سال کنکور متوجه تاثیر آن‌ها شوید و تصمیم بگیرید هر طور شده آن‌ها را با عادات خوب جایگزین کنید. آیا تغییر عادات بد به راحتی و سریع اتفاق می‌افتد؟ طبیعتا خیر، شما برای تغییر عادات بد قدیمی به یک پشتیبان و راهنما نیاز دارید.

کتاب عادت‌های اتمی به شما کمک می‌کند تا حتی کوچکترین عادات منفی خود را شناسایی کنید و هر روز کمی بیشتر پیشرفت کنید.

یک جمله از کتاب: شما تا سطح اهداف‌تان بالا نمی‌روید، بلکه تا سطح سیستم‌های رفتاری غلطی که دارید (عادات غلط) پایین می‌آیید.

ایجاد نگرش مثبت به کنکور با کتاب نگرش یعنی همه چیز

ایجاد نگرش مثبت به کنکور با کتاب نگرش یعنی همه چیز
کتاب نگرش یعنی همه چیز یکی از بهترین کتاب‌ها برای موفقیت در کنکور و کسب نتایج عالی است.

من همیشه به پشت کنکوری‌ها می‌گویم امسال باید نگرش و ذهنیتت را عوض کنی؛ چون با ذهنیت یک آدم بازنده هرگز به موفقیت نزدیک هم نمی‌شوی. فردی که نگرش منفی نسبت به خودش و کنکور دارد، ممکن است با تلاش زیاد سرانجام به هدفش نزدیک شود اما همین ذهنیت منفی او را در یک قدمی هدفش متوقف می‌کند.

کتاب نگرش یعنی همه چیز حاصل سال‌ها تحقیق و بر اساس تجربیات زندگی شخصی نویسنده است و مطالعه آن کمک می‌کند بتوانید با همان ساعت مطالعه و تلاش قبلی‌تان، نتایج بهتری بگیرید.

یک جمله از کتاب: می‌دانم که تردید نسبت به خودتان و توانایی‌هایتان به چه معناست، چون سی سال با این وضعیت سر کردم و همه‌ تغییرات مثبتی که در زندگی خود ایجاد کرده‌ام، حاصل به کارگیری اصولی است که در این کتاب خواهید خواند.

با کتاب قدرت شروع ناقص، هرطور که هستی شروع کن

با کتاب قدرت شروع ناقص، هرطور که هستی شروع کن
کتاب قدرت شروع ناقص، یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای شروع دوباره و موفقیت در کنکور است.

اگر شما هم به بهانه فراهم شدن شرایط ایده‌آل مطالعه برای کنکور را به تعویق می‌اندازید و در انتظار روز موعود هستید، سخت در اشتباهید چون روز موعود همین امروز است!

کتاب قدرت شروع ناقص می‌خواهد به شما بگوید حتی اگر احساس می‌کنید به اندازه کافی آماده نیستید و ضعف‌های زیادی دارید، باز هم از هرجایی که هستید شروع کنید. نویسنده این کتاب تاکید می‌کند که در زمان شروع کارتان خودتان را با کسی مقایسه نکنید بلکه سعی کنید به کمک پنج گامی که در این کتاب ذکر شده‌اند خلاقیت خود را تقویت کنید.

مطالعه این کتاب برای هر داوطلبی که از شروع کردن می‌ترسد یا بارها مطالعه را شروع کرده و رها کرده واجب است!

یک جمله از کتاب: یادگیری از دیگران بسیار خوب است و خودم هميشه این کار را انجام می‌دهم. ولی مقایسه‌ی جایگاه کنونی‌تان با یک شخص موفق ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که خیلی عقب هستید و منابع‌تان برای شروع کافی نیست.

با کتاب کیمیاگر به هدف و رسالتت ایمان بیاور

با کتاب کیمیاگر به هدف و رسالتت ایمان بیاور
کتاب کیمیاگر یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای کنکور است که یاد می‌دهد چگونه بعد از زمین خوردن دوباره بلند شوی.

من تا به حال سه مرتبه کتاب کیمیاگر را خوانده‌ام، در واقع هر زمان که عمیقا به مسیرم و اهدافم شک کردم یا ترسیدم کاری را شروع کنم، این کتاب جذاب و خواندنی به کمکم آمد تا انگیزه‌ای برای ادامه راه به دست آورم.

پیام کتاب کیمیاگر این است که شما محکوم به تحقق اهداف و آرزوهایتان هستید و نباید اجازه دهید ترس یا شرایط محیط اطراف مانع حرکت شما به سمت خواسته‌هایتان شوند.

یک جمله از کتاب: وقتی برای اولین بار شروع به جنگیدن برای رویاهایمان می کنیم، هیچ تجربه‌ای نداریم و اشتباهات زیادی مرتکب می‌شویم؛ اما راز زندگی این است که اگر هفت بار زمین خوردی، هشت بار برخیزی!

جدایی از رختخواب با کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها

جدایی از رختخواب با کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها
کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای صبح زود بیدار شدن و موفقیت در کنکور است.

اکثر داوطلبان به سختی می‌توانند از رختخواب خود دل بکنند و صبح‌ها به موقع بیدار شوند، تازه آن دسته‌ای که موفق می‌شوند صبح زود بیدار شوند هم تا ظهر چرت می‌زنند! کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها کلید حل مشکل این دسته از داوطلبان است. خود من این کتاب را خوانده‌ام و به شما اطمینان می‌دهم بعد از مطالعه این کتاب نه تنها صبح‌ها راحت‌تر و پرانرژی‌تر بیدار می‌شوید؛ بلکه یاد می‌گیرید این حال خوب و انرژی را چطور تا شب حفظ کنید.

یک جمله از کتاب: پیروزی در آن ساعت از صبح اتفاق می‌افتد که هیچ کس شاهد تلاش شما نیست و همه خوابند!

 کتاب اثر مرکب کامل‌ترین کتاب برای لایف استایل کنکوری

 کتاب اثر مرکب کامل‌ترین کتاب برای لایف استایل کنکوری
 کتاب اثر مرکب یکی ار موثرترین کتاب‌های انگیزشی برای افزایش اراده و پشتکار و موفقیت در کنکور است.

شاید فکر کنید لازم است کارهای بسیار بزرگ و عجیبی انجام دهید تا در کنکور موفق شوید؛ اما آقای دارن هاردی در کتاب اثر مرکب می‌گوید برای موفقیت کافی است روی اقدامات کوچک و درستتان پافشاری کنید. در واقع انتخاب‌های کوچک و روزمره روی هم انباشته می‌شوند و در انتها موفقیت یا شکست را رقم می‌زنند.

اگر شما هم نوسانی درس می‌خوانید یا یک روز عالی هستید و روز بعد بیخیال همه چیز می‌شوید، بهتر است هر چه سریع‌تر کتاب اثر مرکب را مطالعه کنید.

یک جمله از کتاب: بزرگترین تفاوت بین افراد موفق و افراد ناموفق این است که افراد موفق حاضرند کاری را انجام دهند که افراد ناموفق حاضر به انجام دادنش نیستند.

حواشی اضافی را با کتاب هنر ظریف بی‌خیالی رها کن!

حواشی اضافی را با کتاب هنر ظریف بی‌خیالی رها کن!
کتاب هنر ظریف بی‌خیالی یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای موفقیت در کنکور است.

این کتاب بر خلاف اسمش قرار نیست شما را به یک فرد بی‌خیال و تنبل تبدیل کند بلکه می‌خواهد شما را در رها کردن حواشی بی‌اهمیت و دغدغه‌های بیخود کمک کند. در واقع با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید چطور از فشارهای روانی و استرس‌های سال کنکور جان سالم به در ببرید! نویسنده برای کنکوری‌های کمال‌گرایی که زندگی را به خاطر ضعف‌های کوچکی که دارند به کام خود تلخ کرده‌اند پیامی دارد:

قرار نیست فوق العاده و کامل باشید، بلکه کافی است در مسیر درست حرکت کنید و قدر داشته‌هایتان را بیشتر بدانید.

یک جمله از کتاب: ما فقط می‌توانیم در چیزی موفق شویم که می‌دانیم ممکن است در آن شکست بخوریم. اگر نخواهیم شکست بخوریم، به وضوح به این معنی است که نمی‌خواهیم موفق شویم.

 بیندیشید و ثروتمند شوید، کتابی که زندگی من را تغییر داد

 بیندیشید و ثروتمند شوید، کتابی که زندگی من را تغییر داد
کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید یکی از کتاب‌های تاثیرگذار برای هدفگذاری و رسیدن به موفقیت است.

کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید فقط برای افرادی که به دنبال پولدار شدن هستند نوشته نشده، خود من از این کتاب برای رسیدن به موفقیت‌های تحصیلی‌ام استفاده کرده‌ام. در این کتاب فصل مهمی وجود دارد که در این فصل نویسنده روش درست هدف‌گذاری و بعد رسیدن به هدف را در چند گام آموزش می‌دهد.

یک جمله از کتاب: کنترل ذهن نتیجه نظم و انضباط شخصی و عادت‌های هر فرد است. شما یا ذهن خود را کنترل می‌کنید یا او شما را کنترل می‌کند، هیچ سازشی وجود ندارد!

با این کتاب همه چیز به نفع تو پیش می رود!

با این کتاب همه چیز به نفع تو پیش می رود!
این کتاب انرژی‌بخش یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای موفقیت در کنکور است.

این کتاب یک بمب انرژی مثبت و منبع امید است، شاید در ابتدا فکر کنید صحبت‌های نویسنده بسیار کلیشه‌ای و بیش از حد خوشبینانه است اما در انتها قانع می‌شوید که خداوند فقط برای اینکه رشد کنیم ما را در شرایط دشوار قرار می‌دهد.

کنکوری‌ها اغلب از شرایط سخت و دشواری‌های راهشان گلایه می‌کنند و تا حدی هم حق دارند؛ اما قول می‌دهم بعد از خواندن این کتاب به این نتیجه می‌رسید که در صورت از میان برداشتن موانع و تحمل سختی‌های راه، در نهایت به یک فرد قوی تبدیل می‌شوید و دستاورد شما چیزی بیشتر از قبولی در یک رشته خاص است.

یک جمله از کتاب: شاید خدا اجازه داد این شرایط سخت برای تو پیش آید؛ زیرا قرار است چند سال دیگر به کسی کمک کنی تا به زندگی خود ادامه بدهد.

انتخاب اهداف بزرگ با کتاب جادوی فکر بزرگ

انتخاب اهداف بزرگ با کتاب جادوی فکر بزرگ
کتاب جادوی فکر بزرگ یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی کنکور است که کمک می‌کند با ذهن قدرتمند به موفقیت دست پیدا کنید.

شاید زمانی که هدف خود را در کنکور مشخص می‌کنید فقط به فکر نقاط ضعفتان باشید، معدل من کم است، من در فلان درس ضعف دارم، من روش مطالعه فلان درس را بلد نیستم و… اما نیروی عظیم فکر شما از هر عیب و نقصی بالاتر است و این به هیچ عنوان یک شعار نیست!

در کتاب جادوی فکر بزرگ به صورت عملی یاد می‌گیرید چطور به ترس‌ها و محدودیت‌های خود غلبه کنید، به خودتان ایمان داشته باشید و به جای بهانه‌تراشی به فکر راه‌حل باشید.

یک جمله از کتاب: به خود گوشزد کنید که از آنچه که فکر می‌کنید بهتر هستید. به یاد داشته باشید که موفقیت نیازمند هوش بیشتر یا قدرت خارق العاده‌ای نیست، افراد موفق اعتماد بیشتری به خودشان دارند.

کنکوری جان بهانه ممنوع!

کنکوری جان بهانه ممنوع!
کتاب بهانه ممنوع یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی کنکور است که کمک می‌کند بدون بهانه تراشی برای موفقت تلاش کنید.

اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی نظم و انضباط ندارید، دائم بهانه تراشی می‌کنید و این موضوع روی موفقیت شما در کنکور تاثیر منفی گذاشته است، کتاب بهانه ممنوع اثر برایان تریسی را مطالعه کنید. نویسنده این کتاب معتقد است ایجاد نظم و ترتیب شخصى کیفیتى است که دستیابى به هر چیزى را امکان‌پذیر مى‌سازد.

یک جمله از کتاب: گزارش فاجعه چهار قسمت دارد؛ ابتدا وضعیت نگرانی را به وضوح مشخص کنید، دوم بدترین اتفاق احتمالی که احتمالا ممکن است رخ دهد را شناسایی کنید، سوم تصمیم بگیرید تا بدترین نتیجه ممکن را بپذیرید و چهارم فوراً شروع کنید تا در بدترین حالت پیشرفت کنید.

با این کتاب یاد بگیر خودت را به فنا ندهی!

با این کتاب یاد بگیر خودت را به فنا ندهی!
کتاب خودت را به فنا نده یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی برای ایجاد آرامش و انگیزه درونی و موفقیت در کنکور است.

شاید شما هم از دست صداهای مزاحم داخل سرتان خسته شده‌اید، صداهایی که دائم می‌گویند تو تنبل هستی، هرگز به هدفت نمی‌رسی، درس خواندن برای کنکور را دیر شروع کردی و… این صدای مزاحمی که داخل سر همه ما هست، فقط انرژی ما را تحلیل می‌برد و انگیزه درونی‌مان را کاهش می‌دهد.

کتاب خودت را به فنا نده به ما کمک می‌کند تا افکار و احساساتمان را مدیریت کنیم، با خودمان مهربان‌تر صحبت کنیم و در نهایت به آرامش برسیم.

یک جمله از کتاب: تفاوت تو و دیگرانی که همان زندگی رویایی تو را دارند این نیست که آن‌ها باهوش‌تر، آگاه‌تر و قوی‌تر هستند. تنها تفاوت این است که مردم موفق منتظر الهام غیبی یا امداد آسمانی نمی‌مانند تا به‌ جلو هلشان دهد، آن‌ها بلند می‌شوند و به‌ جلو قدم برمی‌دارند.

جدول معرفی کتاب‌های انگیزشی برای کنکور

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که هر کدام از کتاب‌های انگیزشی معرفی شده را برای حل چه مشکلی بخوانیم؟ یا به زبان ساده‌تر هر کتاب به درد چه چیزی می‌خورد؟ اینکه هر کتاب دوای کدام درد کنکوری‌ها است را در جدول زیر آورده‌ایم:

اگه این مشکلو داری…این کتابو بخون!
نمی‌تونی عادات اشتباهت رو ترک کنی و به برنامه‌هات پایبند باشیعادت‌های اتمی، باشگاه پنج صبحی‌ها و اثر مرکب
منتظر یه معجزه‌ هستی تا شروع کنیقدرت شروع ناقص و خودت را به فنا نده
ناامید شدی و یکم حس خوب می‌خوایکیمیاگر و همه چیز به نفع تو پیش می رود
خودتو باور نداریجادوی فکر بزرگ و بیندیشید و ثروتمند شوید
افکار مزاحم زیادی توی سرت داریخودت را به فنا نده و هنر ظریف بی‌خیالی
فکر می‌کنی یه بازنده هستینگرش یعنی همه چیز
بی‌نظم و آشفته‌ایبهانه ممنوع

سخن آخر

گاهی در اوج انرژی هستیم و انگیزه انجام هر کاری را داریم و گاهی چنان بی‌انگیزه‌ایم که نمی‌توانیم از تختمان خارج شویم. متاسفانه هنوز هیچ دارو یا مکملی برای زمان‌هایی که بی‌انگیزه و ناامید می‌شویم اختراع نشده است؛ اما کتاب‌های خوبی در این زمینه وجود دارند که روح ما را تغذیه می‌کنند.

در این محتوا 12 کتاب انگیزشی برای موفقیت در کنکور را معرفی کردیم که به کمک آن‌ها می‌توانید احساسات و افکارتان را بهتر مدیریت کنید و موانع موجود در مسیرتان را از میان بردارید. اگر شما هم کتاب انگیزشی خوانده‌اید که فکر می‌کنید مطالعه آن می‌تواند به سایر داوطلبان کمک کند، اسم آن را در نظرات این محتوا بنویسید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب