چطور انگیزه درس خواندن پیدا کنیم؟ با جون و دل درس بخون

23 آبان 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
چطور انگیزه درس خواندن پیدا کنیم؟ با جون و دل درس بخون

داوطلبی بعد از اینکه ساعت‌ها در اینستاگرام غرق شده ناگهان دچار عذاب وجدان می‌شود و تصمیم می‌گیرد درس بخواند، بعد از یک ربع مطالعه حواسش پرت می‌شود و دوباره سراغ گوشی‌اش می‌رود، باز هم خودش را مجبور می‌کند کتابش را دستش بگیرد؛ اما انگار اصلا انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارد؛ این خلاصه‌ای از درس خواندن یک داوطلب بی‌انگیزه بود!

تا به حال دقت کرده‌اید که وقتی کاری را با جان و دل و اشتیاق انجام می‌دهید چقدر نتیجه خوب می‌شود و تازه اصلا گذر زمان را هم احساس نمی‌کنید. می‌خواهم بعد از مطالعه این مقاله درس خواندن برای شما تبدیل به کاری شود که با انگیزه و علاقه انجامش می‌دهید، نه اینکه صرفا بخواهید رفع تکلیف کنید. تا انتها همراه ما باشید تا یاد بگیریم که چطور انگیزه درس خواندن پیدا کنیم.

اصلا این انگیزه به چه معناست؟

چرا باید برای درس خواندن انگیزه داشته باشیم؟ مگر انگیزه چیست و چه تاثیری دارد؟ انگیزه یک احساس درونی است که به رفتارهای ما جهت می‌دهد و می‌توان گفت شبیه به یک پادزهر است که ما را در مقابل سختی‌ها و مشکلات مقاوم می‌کند. مثلا هیچ دیده‌اید که مادری از نگهداری فرزندانش یا پخت و پز و رسیدگی به آن‌ها ناگهان خسته شود و تصمیم بگیرد دیگر مادر آن بچه‌ها نباشد؟

حالا فرض کنید شما هم برای درس خواندن انگیزه داشته باشید و به جای رفع تکلیف با علاقه درس بخوانید. قطعا هر روز صبح با انرژی مطالعه را آغاز کرده و آماده مقابله با هر نوع سختی و مشکلی خواهید بود. حالا چطور این انگیزه را برای مطالعه ایجاد کنیم؟

تخفیف یهویی

هر چقدر هدف واضح‌تر، انگیزه بیشتر

اولین کاری که برای افزایش انگیزه باید انجام دهید این است که هدفتان را دقیق و واضح مشخص کنید.

اصلا چرا درس می‌خوانید؟ آیا به رشته خاصی علاقه دارید یا فقط می‌خواهید از غر زدن‌های والدینتان فرار کنید؟ طبیعتا اگر برای انجام کاری هدف مشخصی نداشته باشید، نمی‌توانید توقع داشته باشید که آن کار را با اشتیاق و انرژی انجام دهید!

برای تعیین هدف اصلا نترسید، برعکس گاهی بلند پرواز باشید. من آرزوی قبولی رشته پزشکی را دارم اما به تازگی درس خواندن را شروع کرده‌ام. اصلا مهم نیست الان در چه سطحی هستید چون اگر واقعا به هدفتان اهمیت بدهید و از جان و دل برای رسیدن به آن مایه بگذارید، قطعا پیشرفت خواهید کرد.

به جای غر زدن تلقین کن

همه ما عادت داریم شرایط را با غر زدن برای خودمان بدتر کنیم، من این درس را دوست ندارم، اصلا چرا باید عربی بخوانم؟ فیزیک به چه درد من می‌خورد؟ چقدر تلاش کنم خسته شدم! شاید فکر کنید با غر زدن خودتان را خالی می‌کنید؛ اما دائم در حال پیام فرستادن به ضمیر ناخودآگاهتان هستید که من تنبلم و توانایی ادامه راه را ندارم. به جای غر زدن و شکایت کردن به خودتان تلقین کنید.

حتی نیازی نیست عاشق درسی که می‌خوانید باشید فقط کافی است به خودتان القا کنید که برای رسیدن به هدفتان به هر کاری دست می‌زنید و هر چیزی را تحمل می‌کنید.

پس دفعه بعد که کتاب ریاضی را باز کردید و خواستید ناخودآگاه غر زدن را شروع کنید، به خودتان بگویید همین کتاب قرار است کمکم کند تا به هدفم برسم.

معجزه قانون ده دقیقه‌ای

بارها از من پرسیده‌اند که چطور می‌توانیم درسی که از آن فراری هستیم را مطالعه کنیم؟ مثلا من از عربی متنفرم و اصلا نمی‌توانم با آن ارتباط برقرار کنم اما فردا امتحان عربی دارم چطور برای مطالعه این درس خودم را قانع کنم؟ در اینجور مواقع می‌توانید از یک قانون ساده اما به شدت کاربردی استفاده کنید:

قانون ده دقیقه‌ای! این قانون می‌گوید با خودت قرار بگذار که فقط ده دقیقه درسی که مطالعه‌اش برایت دشوار است را بخوانی.

ده دقیقه واقعا زمان کمی است؛ پس در این زمان کوتاه همه حواس و تمرکزتان را جمع کنید و فقط روی آن درس متمرکز شوید، در اکثر مواقع بعد از ده دقیقه متوجه می‌شوید خواندن این درس آنقدرها هم بد نیست و تصمیم می‌گیرید باز هم به مطالعه ادامه دهید.

دفتر برنامه‌ریزی و افزایش انگیزه مطالعه

تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهند زمانی که اهداف و برنامه‌هایمان را روی کاغذ مکتوب می‌کنیم، انگیزه ما برای انجام آن‌ها چندین برابر می‌شود. پس از فردا به جای اینکه در ذهنتان تعیین کنید که فلان درس را بخوانم یا فلان کار را انجام دهم، تمام برنامه‌هایتان را بنویسید.

فرقی نمی‌کند در کدام پایه تحصیلی مشغول به تحصیل هستید، حتما این کار را برای افزایش انگیزه درس خواندن انجام دهید. دفترهای برنامه‌ریزی بهترین ابزار برای انجام این کار هستند، دفترهای برنامه‌ریزی را می‌توانید با قیمت مناسب از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب خریداری کنید.

افزایش انگیزه با تغییر نقطه لذت در ذهن

افزایش انگیزه با تغییر نقطه لذت در ذهن
درس خواندن را با رویدادهای لذت بخش همراه کنید تا انگیزه مطالعه کردن پیدا کنید.

چرا ما عاشق بازی کردن با موبایل یا چرخیدن در فضای مجازی هستیم اما به زور یک صفحه درس می‌خوانیم؟ چون در ذهن ما بازی کردن یا گشتن در فضای مجازی مساوی است با لذت بردن و برعکس مغز ما درس خواندن را با رنج و سختی کشیدن برابر می‌داند! کافی است نقطه لذت ذهنی‌مان را تغییر دهیم تا بتوانیم با انگیزه و اشتیاق بیشتری درس بخوانیم. حالا چطور؟

شما باید درس خواندن را با رویدادهای لذت بخش همراه کنید؛ برای مثال ده دقیقه قبل از مطالعه چشمانتان را ببندید و خودتان را در حالی تصور کنید که در رشته مورد علاقه‌تان تحصیل می‌کنید یا تجسم کنید که نتیجه کنکور را دریافت کرده‌اید و آشنایان در حال تبریک گفتن به شما هستند.

تکنیک پومودورو برای افزایش انگیزه مطالعه

تکنیک پومودورو حتی برای تنبل‌ترین دانش‌آموزان هم معجزه می‌کند، در واقع این تکنیک خوراک کسانی است که نمی‌توانند طولانی‌مدت درس بخوانند و خیلی زود تمرکزشان را از دست می‌دهند یا خسته می‌شوند. حالا چطور از تکنیک پومودورو برای افزایش انگیزه مطالعه استفاده کنیم:

  • فرض کنید باید دو ساعت درس بخوانید، این دو ساعت را به چهار بازه نیم ساعته تقسیم کنید.
  • هر نیم ساعت شامل یک بازه مطالعه 25 دقیقه‌ای و یک بازه استراحت 5 دقیقه‌ای است.
  • حالا شروع کنید و 25 دقیقه با تمام تمرکزتان درس بخوانید.
  • 5 دقیقه استراحت کنید و 25 دقیقه بعدی را آغاز کنید.
  • بعد از اینکه دو ساعت به این منوال درس خواندید، نیم ساعت استراحت کنید.

برای افزایش انگیزه به خودت برس!

نمی‌شود که داوطلبی تغذیه مناسبی نداشته باشد، خوب نخوابد، به اندازه استراحت و تفریح نکند و بعد توقع داشته باشد انگیزه‌اش در بالاترین سطح خودش باشد! فرض کنید شب قبل نخوابیده‌اید و در حال حاضر دارید از شدت خواب‌آلودگی بیهوش می‌شوید یا گرسنه هستید و به شدت ضعف کرده‌اید، آیا اصلا انرژی ورق زدن کتاب‌تان را دارید؟ حالا فرقی نمی‌کند که چقدر هم عاشق هدفتان باشید و برای رسیدن به آن اشتیاق داشته باشید.

اکثر داوطلبان در مقابل ورزش کردن به شدت مقاومت می‌کنند، در حالی که با روزی 20 دقیقه نرمش یا پیاده‌روی، خون، اکسیژن و مواد مغزی راحت‌تر به مغزتان می‌رسند و هورمون‌هایی در بدنتان ترشح می‌شوند که حال روحی شما را چند برابر بهتر می‌کنند.

محیط مطالعه را جذاب کن

محیط مطالعه را جذاب کن
محیط مطالعه منظم و مرتب، ذهنتان را نظم می‌دهد و انگیزه شما را برای درس خواندن افزایش می‌دهد.

نیازی نیست اتاق یا میز مطالعه‌تان را تزئین کنید یا از لوازم التحریر گران قیمت استفاده کنید تا انگیزه درس خواندن پیدا کنید، بلکه کافی است دستی به سر و گوش محیط مطالعه‌تان بکشید. از جمع کردن و آویزان کردن لباس‌های کف اتاق یا مرتب کردن انبوه کاغذها و کتاب‌های روی میز شروع کنید.

می‌توانید یک گلدان کوچک روی میزتان بگذارید و هر روز چند دقیقه پنجره را باز کنید تا نور خورشید و هوای تازه وارد اتاق شود. باور کنید یا نه یک محیط مطالعه منظم و مرتب، ذهنتان را به شدت نظم می‌دهد و آماده یادگیری مطالب جدید می‌کند.

تعیین پاداش و مجازات برای افزایش انگیزه

هر چند بهتر است منشا انگیزه درونی باشد اما گاهی با تعیین پاداش یا مجازات می‌توانید در خودتان انگیزه درس خواندن ایجاد کنید. برای مثال با خودتان قرار بگذارید که اگر امروز خوب درس بخوانم، شب یک قسمت سریال می‌بینم یا آخر هفته خودم را در کافه مورد علاقه‌ام مهمان می‌کنم.

مجازات‌هایی هم که در نظر می‌گیرید باید درسی باشند؛ برای مثال به ازای هر یک ساعتی که هدر می‌دهم باید 20 دقیقه بیشتر درس بخوانم یا به ازای هر بار که حواسم پرت می‌شود، باید 5 عدد تست بیشتر بزنم. در نهایت اگر شما روش‌های برنامه ریزی یا مطالعه صحیح دروس را یاد بگیرید، انگیزه بیشتری برای درس خواندن پیدا خواهید کرد. در وبلاگ فروشگاه پایتخت کتاب ده‌ها مقاله مفید در این مورد ارائه شده است.

سخن آخر

حتی خسته‌ترین دانش‌آموز هم اگر به کلید طلایی انگیزه دسترسی پیدا کند و یاد بگیرد که چطور انگیزه درس خواندن پیدا کند، درس خواندن دیگر برایش کار کردن با اعمال شاقه نیست بلکه به وسیله‌ای تبدیل می‌شود که او را به هدفش می‌رساند؛ پس این دانش‌آموز برای مطالعه از جان و دل مایه می‌گذارد.

در این محتوا در مورد اهمیت انگیزه برای مطالعه صحبت کردیم و تکنیک‌هایی برای افزایش انگیزه در زمان درس خواندن ارائه دادیم. اگر شما هم زمان مطالعه از تکنیک خاصی برای افزایش انگیزه استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با سایر داوطلبان در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب