بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم ؛ تحلیل و بررسی

27 فروردین 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم ؛ تحلیل و بررسی

امتحانات نهایی از رگ گردن به شما نزدیک‌ترند! خوشا به حال دانش‌آموزانی که از اول سال خودشان را برای این امتحانات مهم و سرنوشت‌ساز آماده کرده‌اند؛ اما دانش‌آموزانی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند در این زمان کم باقی‌مانده چکار کنند؟ آیا هنوز هم امکان موفقیت هست؟

امسال اهمیت امتحانات نهایی از سال‌های قبل بسیار بیشتر است چون قرار است نمرات کسب شده در این امتحانات سرنوشت کنکورتان را تعیین کند. در زمان باقی‌مانده بهترین کار برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از منابعی است که مخصوص امتحانات نهایی طراحی شده‌اند.

چه دانش‌آموزانی که آمادگی خوبی دارند و چه آن‌هایی که تلاش زیادی در طول سال نکرده‌اند، برای کسب نمره خوب لازم است از این منابع استفاده کنند. در این مقاله قرار است سیر تا پیاز کتاب‌های مخصوص امتحانات نهایی را بررسی کنیم و بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم را برای هر درس معرفی کنیم.

آنچه خواهید خواند ...

چرا باید برای امتحانات نهایی از کتاب کمک درسی استفاده کنیم؟

اگرچه کتاب‌های درسی مهم‌ترین منابع طراحان سوالات امتحانات نهایی هستند و به هیچ وجه نباید کتاب درسی را از برنامه‌تان حذف کنید؛ اما با این حال اگر می‌خواهید در این امتحانات بهترین نمرات را کسب کنید، لازم است در کنار کتاب‌های درسی از کتاب‌های کمک درسی هم استفاده کنید. برای این صحبتم چند دلیل دارم:

تخفیف یهویی

  • اول: بخش‌هایی از کتاب درسی گنگ و نامفهوم هستند یا در مدرسه به درستی تدریس نمی‌شوند.
  • دوم: برخی از بخش‌های کتاب‌های درسی توسط دانش‌آموزان نادیده گرفته‌می‌شوند.
  • سوم:  سطح سوالات امتحانات نهایی هر ساله بالاتر می‌رود و سوالات پیچیده‌تر و مفهومی‌تر می‌شوند.
  • چهارم: اکثر داوطلبان عادت کرده‌اند به روش کنکوری درس بخوانند و بیشتر تست بزنند، در حالی که مطالعه برای امتحانات نهایی با مطالعه برای کنکور فرق دارد.
راز 20 شدن در امتحانات نهایی؛ ترفندها و تکنیک های تضمینی

مقاله مرتبط: راز 20 شدن در امتحانات نهایی؛ ترفندها و تکنیک های تضمینی

کتاب‌های مخصوص امتحان نهایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که الان در کدام بازه از سال تحصیلی هستید؛ پس:

  • اگر هنوز در ابتدای سال تحصیلی قرار دارید و زمان کافی برای یادگیری و مطالعه عمیق دروس را دارید، همان کتاب درسی بهترین منبع مطالعه برای شماست.
  • ولی اگر فرصت زیادی در اختیار ندارید باید از منابعی استفاده کنید که فقط مطالب اصلی و با اهمیت هر درس را یادآوری می‌کنند، چون شب امتحان زمان خوبی برای یادگیری مطالب از صفر نیست.

خوبی درسنامه‌های خلاصه این است که در همین زمان کوتاه می‌توانید مطالب مهم را مرور و جمع‌بندی کنید. در کنار این درسنامه‌ها باید تا جایی که می‌توانید نمونه سوال تشریحی استاندارد حل کنید تا روی مطالب هر درس به تسلط کامل برسید.

بنابراین اگر فرصت کافی دارید بهترین گزینه استفاده از کتاب‌هایی است که خط به خط کتاب درسی و تمرینات آن را مورد بررسی قرار می‌دهند . اما اگر به دنبال کتابی برای شب امتحان هستید، باید از کتاب‌هایی با درسنامه‌های کوتاه و کاربردی استفاده کنید. انتشارات گاج و خیلی سبز در این زمینه کتاب های متنوعی را منتشر کرده اند که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

بهترین کتاب‌های امتحان نهایی (برای مطالعه شب امتحان)

اگر بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم را در هر درسی مطالعه کنید، می‌توانید حداکثر نتیجه را بگیرید. در صورتی که از ابتدای سال موفق به مطالعه درس به درس و همگام با کلاس نشده‌اید و می‌خواهید در مدت کم و در فرجه امتحانات، حداکثر مطالب را بخوانید و بهترین نتیجه را کسب کنید، با پایتخت کتاب همراه باشید. در ادامه، بهترین منابع برای مطالعه در فرجه کوتاه امتحانات نهایی را برای دانش‌‌آموزان دقیقه نودی رشته های تجربی، ریاضی و انسانی معرفی میکنیم.

بودجه بندی دروس امتحانات نهایی دوازدهم – [انسانی + تجربی + ریاضی]

مقاله مرتبط: بودجه بندی دروس امتحانات نهایی دوازدهم – [انسانی + تجربی + ریاضی]

یکی از سوالات پرتکراری که دانش‌آموزان از من می‌پرسند این است که بین دروس پایه دوازدهم، نمرات کدام درس‌ها بیشترین تاثیر را در نتیجه کنکور دارند؟ در پاسخ این داوطلبان باید بگویم، دروس عمومی به ویژه دو درس فارسی و دینی، مهم‌ترین درس‌های نهایی هستند و نمرات این دروس بیشترین تاثیر را در کنکور خواهد داشت. در جدول زیر بهترین منابع امتحان نهایی دروس عمومی دوازدهم را مشاهده می‌کنید:

کتاب‌های امتحان نهایی فارسی

تعداد درس‌های کتاب فارسی دوازدهم زیاد است و اگر بخوا‌هید همه این درس‌ها را در شب امتحان یا فرجه امتحان فارسی مطالعه کنید، به احتمال زیاد وقت کافی برای این کار نخواهید داشت. منابع زیر همه مطالب درس فارسی را به صورت خلاصه و جمع‌وجور ارائه کرده‌اند و در شب امتحان بسیار به کارتان می‌آیند:

با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

کتاب‌های امتحان نهایی زبان انگلیسی

درس انگلیسی یکی از درس‌های عمومی دشوار و پرچالش است و طبیعتا برای کسب نمره 20 در امتحان نهایی انگلیسی مطالعه کتاب درسی به تنهایی کافی نیست. کتاب‌های زیر از جمله بهترین منابع برای امتحان نهایی انگلیسی هستند:

با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

کتاب‌های امتحان نهایی عربی

برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

کتاب‌های امتحان نهایی دینی

با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

کتاب‌های امتحان نهایی سلامت و بهداشت

کتاب‌های امتحان نهایی هویت اجتماعی

برای بچه‌های تجربی دو درس زیست شناسی و شیمی، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دروس تخصصی هستند و طبیعتا عاشقان روپوش سفید برای رسیدن به اهدافشان باید بهترین منابع امتحان نهایی را برای دروس تخصصی به ویژه زیست و شیمی تهیه کنند. بهترین منابع امتحان نهایی رشته تجربی را در جدول زیر معرفی کرده‌ایم:

کتاب‌های امتحان نهایی زیست شناسی

برای امتحان نهایی زیست چی بخونم؟ با این کتاب‌ها زیست 20 شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی زیست چی بخونم؟ با این کتاب‌ها زیست 20 شو

کتاب‌های امتحان نهایی شیمی

کتاب‌های زیر از جمله بهترین کتاب‌های شیمی برای شرکت در امتحانات نهایی هستند و می‌توانند مکمل‌های خوبی برای کتاب درسی باشند:

درس شیمی از دو قسمت مسائل و مطالب حفظ کردنی تشکیل شده است؛ برای مطالعه قسمت حفظ کردنی، کتاب درسی کافی است اما برای قسمت مسائل قطعا به یک کتاب کمک درسی احتیاج دارید.

کتاب‌های زیر از جمله بهترین کتاب‌های شیمی برای شرکت در امتحانات نهایی هستند و می‌توانند مکمل‌های خوبی برای کتاب درسی باشند:

با این منابع امتحان نهایی شیمی رو 20 بگیر ؛ روش مطالعه صحیح

مقاله مرتبط: با این منابع امتحان نهایی شیمی رو 20 بگیر ؛ روش مطالعه صحیح

کتاب‌های امتحان نهایی ریاضی

در درسنامه کتاب‌های مناسب برای امتحان نهایی ریاضی بهتر است از نمودار و جدول برای جمع‌آوری و طبقه‌بندی فرمول‌ها استفاده شود؛ تا دانش‌آموزان بتوانند در شب امتحان یک بار همه فرمول‌ها را مرور و یادآوری کنند. همچنین هرچقدر تعداد سوالات این کتاب‌ها بیشتر باشد بهتر است چون برای تسلط روی درسی مثل ریاضی هیچ چیز بهتر از حل سوال و تمرین نیست.

کتاب‌های زیر از جمله بهترین منابع برای امتحان نهایی ریاضی هستند:

برای امتحان نهایی ریاضی چی بخونم؟ | ریاضیو 20 شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی ریاضی چی بخونم؟ | ریاضیو 20 شو

کتاب‌های امتحان نهایی فیزیک

در درسنامه کتاب‌های مخصوص امتحان‌نهایی فیزیک، علاوه بر جمع‌آوری فرمول‌ها باید مفاهیم مهم و اصلی هر درس آورده شود؛ مثلا برای حل سوالات مربوط به شتاب متوسط باید ابتدا مفهوم شتاب متوسط را درک کنید و بعد فرمول‌های مربوط به آن را حفظ کنید. در درس فیزیک هم مثل درس ریاضی حل سوال و تمرین اهمیت زیادی دارد.

کتاب‌های زیر از جمله بهترین منابع فیزیک برای امتحان نهایی رشته تجربی هستند:

برای امتحان نهایی فیزیک چی بخونم؟ فیزیک 20شو

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی فیزیک چی بخونم؟ فیزیک 20شو

بین دروس تخصصی رشته ریاضی، دو درس فیزیک و حسابان بیشترین تاثیر را در سوابق تحصیلی و کنکور دارند. از آنجایی که اکثر دروس تخصصی این رشته ماهیت محاسباتی و پیچیده دارند، باید هر چه سریع‌ترین منابع امتحان نهایی مناسب هر درس را تهیه کنید و مطالعه این منابع را در اسرع وقت آغاز کنید. در جدول زیر بهترین منابع امتحان نهایی رشته ریاضی را معرفی کرده‌ایم:

کتاب‌های امتحان نهایی فیزیک

کتاب‌های امتحان نهایی شیمی

منابع این درس را در قسمت بهترین منابع امتحان نهایی رشته تجربی معرفی کرده ایم.

کتاب‌های امتحان نهایی حسابان

کتاب‌های امتحان نهایی هندسه

برای امتحان نهایی هندسه چی بخونم؟

مقاله مرتبط: برای امتحان نهایی هندسه چی بخونم؟

کتاب‌های امتحان نهایی ریاضیات گسسته

حجم و تنوع درس‌های رشته انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها است و از این نظر کار بچه‌های پرتلاش انسانی در امتحانات نهایی کمی سخت‌تر می‌شود. توصیه ما به این عزیزان این است که به سه درس علوم و فنون ادبی، جامعه شناسی و تاریخ  توجه ویژه‌ای داشته باشند، چون این دروس بیشترین ضریب را در امتحانات نهایی رشته انسانی دارند. در جدول زیر بهترین منابع امتحان نهایی رشته انسانی را مشاهده می‌کنید:

کتاب‌های امتحان نهایی علوم و فنون ادبی

کتاب‌های امتحان نهایی جامعه شناسی

کتاب‌های امتحان نهایی تاریخ

کتاب‌های امتحان نهایی عربی تخصصی

کتاب‌های امتحان نهایی جغرافیا

کتاب‌های امتحان نهایی ریاضی و آمار

کتاب‌های امتحان نهایی فلسفه

بهترین کتاب‌های امتحان نهایی (برای مطالعه از ابتدای سال)

سری کتاب‌های ماجراهای من‌ و درسام از انتشارات خیلی سبز و سیر تا پیاز گاج، به درد شب امتحان نمی‌خورند چون درسنامه‌های این کتاب‌ها بسیار کامل و مفصل هستند و برای مطالعه آن‌ها به زمان کافی نیاز خواهید داشت.

اگر در حال حاضر در پایه یازدهم تحصیل می‌کنید و قصد دارید سال بعد در امتحانات نهایی بهترین عملکرد را داشته باشید، توصیه می‌کنم از همان ابتدای سال تحصیلی سری کتاب‌های ماجراهای من‌ و درسام و کتاب‌های سیر تا پیاز گاج را تهیه کنید.

درسنامه این کتاب‌ها به قدری قوی هستند که بعد از مطالعه آن‌ها هیچ نکته‌ای در کتاب درسی برایتان مبهم نخواهد بود. علاوه بر درسنامه‌ها، در باکس‌های مخصوص به نکات پرتکرار امتحانات سال‌های گذشته پرداخته شده است.

خبر خوب اینکه این کتاب‌ها پر از آزمون‌های استاندارد هستند؛ آزمون‌های فصل به فصل، آزمون‌های نوبت اول و دوم و سوالات شبیه‌سازی شده تالیفی به همراه پاسخنامه تشریحی کامل.

ضرایب دروس امتحان نهایی دوازدهم ۱۴٠۳؛ تمامی رشته ها

مقاله مرتبط: ضرایب دروس امتحان نهایی دوازدهم ۱۴٠۳؛ تمامی رشته ها

سال دوازدهم پرمشغله‌ترین سال تحصیلی است و در چنین سال سرنوشت‌سازی نباید حتی یک ساعت را هم هدر دهید. یکی از کارهایی که ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد جستجوی کتاب‌ها و منابع مورد نیازتان است؛ چون پیدا کردن هر منبع و خریدن آن به صورت حضوری حداقل یکی دو روز از زمان گرانبهای شما را می‌گیرد! بهترین کار در چنین شرایطی خرید اینترنتی و آنلاین است؛ اما چطور به خرید آنلاین اعتماد کنیم؟

یکی از فروشگاه‌های معتبر و معروف که فروش آنلاین هم دارد، پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) است.

با مراجعه به این وب سایت می‌توانید تمام کتاب‌های معرفی شده در این محتوا را به همراه صدها کتاب و محصول آموزشی و کمک آموزشی دیگر به صورت آنلاین سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

چند سوال متداول

چرا باید برای امتحانات نهایی از کتاب کمک درسی استفاده کنیم؟

بنا به دلایلی مثل سطح بالای سوالات امتحانات نهایی چند سال اخیر، آمادگی برای امتحانات تشریحی، فهم برخی مطالب گنگ و نامفهوم کتاب درسی.

کتاب‌های مخصوص امتحانات نهایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب‌های مخصوص شب امتحان باید درسنامه‌های خلاصه و کاربردی به همراه نمونه سوالات امتحانی و تشریحی داشته باشند.

بهترین کتاب‌ها برای شرکت در امتحانات نهایی کدامند؟

کتاب‌های امتحان نهایی اسفندیار، انتشارات بنی هاشمی، شب امتحان خیلی سبز و غول امتحان نهایی مبتکران از جمله بهترین کتاب‌ها برای شرکت در امتحانات نهایی هستند.

کتاب‌های مخصوص امتحانات نهایی را از کجا بخریم؟

تمام منابع معرفی شده در این محتوا را می‌توانید به صورت آنلاین و با مناسب‌ترین قیمت از وب سایت پایتخت کتاب خریداری کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. کنکوری اسفند 26, 1402

    بنظرتون بانک نهایی بهتره یا شب امتحان؟

    • پایتخت کتاب اسفند 27, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 هر دو عالی و پرفروش هستن

  2. امیرعلی اسفند 9, 1402

    سلام و درود
    میخواستم بپرسم کتاب شیمی فرمول بیست یازدهم رو از کجا باید پیدا کنم؟

    • پایتخت کتاب اسفند 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 هنوز چاپ نشده و بزودی میاد

  3. ارسال ارسالی اسفند 8, 1402

    باسلام من پایه دهم رشته ریاضی هستم به نظر شما چه منبعی برای امتحان نهایی دهم برای کتاب های شیمی وفیزیک وریاضی خوب است؟

    • پایتخت کتاب اسفند 9, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 سری کتاب های ماجراهای من و درسام و فرمول بیست میتونه خیلی به شما کمک بکنه

  4. منم بهمن 13, 1402

    سلام. بنده یازدهمی هستم. سخت ترین منبع امتحان نهایی چیه؟

    • پایتخت کتاب بهمن 14, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 جزوات بنی هاشم
      جزوات اسفندیار

      نمونه سوالات امتحانات هماهنگ سال های پیش هستن

  5. کتاب خوب تیر 29, 1402

    ممنون از مطلب خوبتون

    • پایتخت کتاب دی 30, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده

  6. سهراب خرداد 23, 1402

    عالی ممنونم

    • پایتخت کتاب دی 30, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب