راه‌های افزایش سرعت مطالعه؛ تکنیک‌های دانش آموزان برتر

19 فروردین 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
راه‌های افزایش سرعت مطالعه؛ تکنیک‌های دانش آموزان برتر

دانش‌آموزان همیشه از کمبود وقت و تمام نشدن برنامه‌هایشان شکایت دارند، درمان درد این دانش‌آموزان افزایش سرعت مطالعه است. ممکن است بگویید من زمان زیادی را صرف درس خواندن می‌کنم اما هربار فقط چند صفحه پیشروی می‌کنم و در پایان روز بخش زیادی از برنامه‌ام باقی می‌ماند. شاید فکر کنید با افزایش سرعت مطالعه کیفیت کارتان پایین می‌آید، اما اگر از تکنیک‌های طلایی رتبه برترها استفاده کنید، نه تنها کیفیت مطالعه‌تان پایین نمی‌آید بلکه می‌توانید انرژی و وقتتان را ذخیره کنید. تا انتها همراه پایتخت کتاب باشید تا با هم راه‌های افزایش سرعت مطالعه را یاد بگیریم.

با تکنیک‌های افزایش سرعت مطالعه مثل بنز درس بخوان!

در ایام دانش‌آموزی‌ام دوستی داشتم که کمتر از من درس می‌خواند اما بیشتر از من پیشروی می‌کرد و نتایج بهتری هم می‌گرفت، من فکر می‌کردم دوستم از نظر هوشی از من بهتر است، اما بعد از مدتی متوجه شدم او تکنیک‌های افزایش سرعت مطالعه را یاد گرفته و از آنها استفاده می‌کند. همچون اکثر دانش‌آموزان من هم نگران بودم که اگر سرعت درس خواندنم را بیشتر کنم، کیفیت مطالعه‌ام افت پیدا کند؛ در حالی‌که کاملا برعکس است. با یادگیری راه‌های افزایش سرعت مطالعه که در ادامه معرفی می‌کنیم، از درس خواندن لذت ببرید:

قبل از درس خواندن هدف‌گذاری کن

قانون پارکینسون می‌گوید هر کاری به اندازه زمانی که برای آن در نظر گرفته‌ایم طول می‌کشد. خیلی وقت‌ها دانش‌آموزان برای مطالعه یک مبحث، زمان نامحدودی در نظر می‌گیرند، مثلا مطالعه یک فصل را شروع می‌کنند اما چون زمان خاصی برای آن در نظر نگرفته‌اند ساعت‌ها درگیر همان یک فصل هستند و تازه نمی‌توانند آن را تمام کنند. یکی از راه‌ها برای افزایش سرعت مطالعه این است که از قبل هدف‌گذاری کنید، مثلا من می‌خواهم این فصل را در عرض دو ساعت بخوانم، حالا ممکن است چند دقیقه بیشتر یا کمتر طول بکشد، اما به طرز معجزه‌آسایی سرعتتان افزایش پیدا می‌کند.

هدفت را خرد و کوچک کن

وقتی یک هدف بزرگ برای خودتان تعیین می‌کنید، مغز شما از حجم زیاد آن کار وحشت می‌کند و در نتیجه آن کار با سرعت کمی پیش می‌رود. برای مثال وقتی تصمیم می‌گیرید یک فصل زیست بخوانید، با نگاه کردن به تعداد صفحات زیاد آن ممکن است آنقدر بترسید که اصلا نخواهید مطالعه آن فصل را شروع کنید و در حین مطالعه دائم تعداد صفحات باقی مانده را ‌بشمارید و خیلی کند پیش بروید. حالا همین فصل را به چند قسمت کوچکتر تقسیم کنید، خودتان می‌بینید که هم انگیزه بیشتری برای درس خواندن دارید و هم سرعت مطالعه‌تان به طرز قابل توجهی بالا می‌رود.

تخفیف یهویی

برنامه ریزی درسی چست؟ مثل دانش آموزان برتر برنامه ریزی کن

مقاله مرتبط: برنامه ریزی درسی چست؟ مثل دانش آموزان برتر برنامه ریزی کن

از قبل عنوان و سرفصل‌ها را بخوان

قبل از اینکه مطالعه یک فصل را آغاز کنید، در حد پنج دقیقه زمان بگذارید و عنوان و سرفصل‌های اصلی را مطالعه کنید و جداول و تصاویر را نگاه کوتاهی بی‌اندازید. انجام این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما باعث می‌شود برای مطالعه آن مطلب آمادگی ذهنی پیدا کنید و در زمان خواندن آن مبحث، سرعت مطالعه‌تان افزایش پیدا کند. حتی توصیه می‌کنم از این تکنیک برای شرکت در کلاس‌های درس هم استفاده کنید، یعنی قبل از شروع کلاس چند دقیقه وقت بگذارید و نگاهی به عناوین اصلی آن درس بی‌اندازید.

یادگیری سریع؛ آشنایی با تکنیک نقشه کشی ذهنی

مقاله مرتبط: یادگیری سریع؛ آشنایی با تکنیک نقشه کشی ذهنی

وسواس نداشته باش

کند خوانی و وسواس مطالعاتی دو یار جدانشدنی و همیشگی هستند! بگذارید خیالتان را راحت کنم، حتی اگر تمام تکنیک‌های افزایش سرعت مطالعه را بلد باشید اما وسواس داشته باشید، هرگز از دست کندخوانی خلاص نمی‌شوید. نشانه‌های وسواس مطالعه کدامند؟ اینکه هر کلمه یا خط را بارها تکرار می‌کنید تا آن را کاملا حفظ شوید، نمی‌توانید از یک پاراگراف یا صفحه بگذرید و دائم به عقب برمی‌گردید چون می‌ترسید مطالب را فراموش کرده باشید. حالا چطور وسواس مطالعاتی را ترک کنیم؟ در مقاله “وسواس در مطالعه، چطور وسواس مطالعاتی را کنترل کنم؟” راه‌حل مشکلتان را خواهید یافت.

چطور کند خوان نباشیم؟ راهنمای قدم به قدم رفع مشکل کند خوانی

مقاله مرتبط: چطور کند خوان نباشیم؟ راهنمای قدم به قدم رفع مشکل کند خوانی

مکان مطالعه مناسب خودت را پیدا کن

شاید فکرش را هم نکنید اما مکان مطالعه مناسب نقش بسیار پررنگی در افزایش سرعت درس خواندن دارد. مثلا وقتی که پشت میز درس می‌خوانید سرعت مطالعه‌تان بسیار بیشتر از زمانی است که روی تخت دراز کشیده‌اید. وقتی روی تخت می‌نشینید یا دراز می‌کشید، کم کم احساس خواب آلودگی به سراغتان می‌آید و در نتیجه سرعت مطالعه‌تان افت پیدا می‌کند. حتی برخی دانش‌آموزان می‌گویند از وقتی که در سالن مطالعه درس می‌خوانیم سرعت درس خواندن‌مان چند برابر بیشتر شده است!

مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

مقاله مرتبط: مکان مطالعه؛ بهترین مکان برای یادگیری من کجاست؟

همه عوامل حواس پرتی را حذف کن

بسیار سخت است که بخواهید با سرعت و کیفیت بالا درس بخوانید، در حالی که صدای تلویزیون به گوش می‌رسد یا می‌توانید مکالمات اطرافیان را به وضوح بشنوید! همچنین برخی دانش‌آموزان عادت دارند وسط درس خواندن گوشی موبایلشان را چک کنند، این کار اولا باعث می‌شود بخشی از زمان شما صرف انجام کاری به غیر از درس خواندن شود، دوما داده‌هایی که از گوشی موبایل دریافت می‌کنید سطح تمرکزتان را پایین می‌آورد و در نتیجه مجبور می‌شوید برای یادگیری یک مطلب زمان بیشتری صرف کنید وبه کندی پیش بروید. دفعه بعد در حین درس خواندن بیشتر دقت کنید و تمام عواملی که باعث از بین رفتن تمرکزتان می‌شوند را شناسایی و حذف کنید.

تمرکز هنگام مطالعه ؛🎯 چگونه روی درس تمرکز کنیم؟

مقاله مرتبط: تمرکز هنگام مطالعه ؛🎯 چگونه روی درس تمرکز کنیم؟

عبارت خوانی به جای کلمه خوانی

اگر عادت دارید در زمان درس خواندن کلمه‌خوانی کنید، یعنی سعی می‌کنید کلمات را حفظ کنید، سری بعد که درس می‌خوانید به جای یک کلمه یک عبارت یا جمله را مطالعه کنید. آن وقت خودتان متوجه خواهید شد که چقدر سرعت درس خواندنتان بیشتر می‌شود. وقتی هر کلمه را جداگانه می‌خوانید، مجبورید یک بار دیگر تمام کلمات را در کنار هم مطالعه کنید تا معنی جمله را بفهمید و این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد. در حالی‌که با یک بار خواندن جمله و مشخص کردن کلمات کلیدی، هم درک بهتری از مفهوم جمله پیدا می‌کنید و هم سرعت کارتان چند برابر بیشتر می‌شود.

با انگشت یا خودکار خط ببر

یک تکنیک قدیمی اما بسیار موثر برای افزایش سرعت مطالعه این است که خط ببرید، این کار بسیار راحت است و همه ما در دوران دبستان و زمانی که به تازگی روخوانی کردن را یاد گرفته بودیم از آن استفاده کرده‌ایم. کافی است با انگشت اشاره یا یک خودکار همزمان که با چشم مطلبی را می‌خوانید، از آن مطلب خط ببرید. این کار مانع از این می‌شود که چشمتان بین خطوط سرگردان شود و جلوی اینکه چشمتان دائم به عقب برگردد را می‌گیرد، در نتیجه به مطالعه شما سرعت می‌دهد.

به اندازه کافی استراحت کن و غذا بخور

گاهی شما وسواس ندارید، در محیط استاندارد و ساکتی درس می‌خوانید و عامل بیرونی باعث پرت شدن حواستان نمی‌شوند، اما خسته یا بیمار هستید و تنها علت کندخوانی و افت سرعت مطالعه شما خستگی جسمی یا ذهنی و حتی گرسنگی‌ است. وقتی خسته یا گرسنه هستید، سطح تمرکزتان ناخودآگاه افت پیدا می‌کند و در چنین شرایطی ممکن است مجبور باشید برای مطالعه یک متن ساده، مدت زمان زیادی صرف کنید. توصیه می‌کنم حتما بین بازه‌های مطالعاتی استراحت کنید و هرگز با خستگی، گرسنگی، سردرد یا بیماری درس نخوانید.

انرژی برای درس خواندن، چطور سرحال درس بخوانیم؟

مقاله مرتبط: انرژی برای درس خواندن، چطور سرحال درس بخوانیم؟

از بهترین روش‌های درس خواندن استفاده کن

گاهی علت افت سرعت مطالعه این است که دارید اشتباه می‌زنید! روش مطالعه دروس مختلف با هم متفاوت است، مثلا دروس محاسباتی همچون ریاضی روش مطالعه خاصی دارند. حالا اگر با همان روشی که دینی را می‌خوانید بخواهید ریاضی را مطالعه کنید، بازدهی و سرعت مطالعه‌تان به شدت پایین می‌آید. توصیه می‌کنم اگر روش صحیح مطالعه درسی را بلد نیستید، مقاله “روش مطالعه دروس حفظی” و “روش مطالعه دروس محاسباتی” را مطالعه کنید.

به جای کلاس و فیلم آموزشی، درسنامه بخوان

گاهی دانش‌آموزان در یک درس خاص ضعف پایه‌ای دارند و مجبورند برای یادگیری آن درس در یک کلاس آموزشی شرکت کنند یا فیلم آموزشی تهیه کنند. نکته منفی در مورد کلاس‌ها و فیلم‌های آموزشی این است که سرعت تدریس آنها بسیار کند است، مثلا ممکن است مجبور باشید برای یادگیری یک مبحث از درس فیزیک، چندین ساعت فیلم آموزشی تماشا کنید.

توصیه می‌کنم به جای کلاس یا فیلم آموزشی، یک کتاب کمک درسی با درسنامه قوی و مناسب سطح‌تان تهیه کنید، چون سرعت مطالعه درسنامه بسیار بیشتر از تماشای فیلم و شرکت در کلاس است. با یک جستجو در وب سایت پایتخت کتاب، می‌توانید اقدام به خرید کتاب‌ کمک درسی مورد نیازتان کنید، همچنین می‌توانید از طریق دیدگاه این محتوا با کارشناسان ما در ارتباط باشید و در این زمینه از آنها راهنمایی بگیرید.

با صدای بلند درس نخوان

هر چقدر سطح انرژی شما بالاتر باشد سرعت درس خواندن‌تان هم بیشتر می‌شود، حالا دانش‌آموزانی که با صدای بلند درس می‌خوانند یا عادت دارند مطالب را زیر لب زمزمه کنند، بخشی از انرژی‌شان را از این راه هدر می‌دهند. این دانش‌آموزان بعد از مدت کوتاهی خسته می‌شوند و در ادامه سرعت مطالعه آنها به شدت افت پیدا می‌کند. پس برای افزایش سرعت مطالعه باید عادت کنید با چشم درس بخوانید.

از کرنومتر استفاده کن

از کرنومتر استفاده کن

برای افزایش سرعت مطالعه می‌توانید یک تمرین جالب انجام دهید، برای این کار به یک کرنومتر نیاز دارید. ابتدا چند صفحه را تعیین کنید و با کرنومتر زمان بگیرید تا متوجه بشوید آن چند صفحه را در چه مدت زمانی می‌خوانید. حالا سری بعد تصمیم بگیرید همان تعداد صفحات را در مدت زمان کمتری، مثلا چند دقیقه کمتر از قبل بخوانید. با این کار تمرکز و سرعت مطالعه‌تان افزایش پیدا می‌کند.

البته درجه سختی درس‌ها و مباحث مختلف با هم فرق دارند و طبیعتا هر چقدر یک مبحثی سخت‌تر باشد، مطالعه آن زمان بیشتری از شما می‌گیرد. پس برای انجام تمرین بالا می‌توانید از یک کتاب غیر درسی استفاده کنید و هربار تلاش کنید فقط چند دقیقه زودتر مطالعه مطالب تعیین شده را به پایان برسانید.

تمرین و مرور کن

در انتها لازم است یک تذکر مهم به شما بدهم، افزایش سرعت مطالعه یک شبه اتفاق نمی‌افتد و لازم است تکنیک‌های افزایش سرعت مطالعه را بارها و بارها تمرین کنید، پس در این مسیر صبور باشید، ناامید نشوید و هرگز به خودتان برچسب کندخوانی نزنید. همچنین، هرچقدر تسلط شما روی مطلبی بیشتر باشد، سرعت شما در زمان مطالعه آن مطلب بیشتر خواهد شد. پس مرور کردن هم می‌تواند یکی از راهکارهای موثر در افزایش سرعت درس خواندن باشد. سعی کنید در انتهای برنامه روزانه و هفتگی‌تان، زمان‌هایی را برای مرور مباحث آن روز یا آن هفته تعیین کنید.

نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

مقاله مرتبط: نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

سخن آخر

اکثر دانش‌آموزان برای اجرای برنامه‌های سنگین و پرحجم‌شان به زمان بیشتری نیاز دارند، اما متاسفانه نمی‌توانیم زمان را کش بیاوریم و آن را از ۲۴ ساعت بیشتر کنیم! در این محتوا ۱۴ تکنیک طلایی افزایش سرعت مطالعه را معرفی کردیم، تکنیک‌هایی که بچه زرنگ‌ها و شاگرد اول‌ها از آنها استفاده کرده‌اند و سرعت و کیفیت درس خواندن‌شان را ارتقا داده‌اند. در انتها اگر سوالی در مورد افزایش سرعت مطالعه دارید یا از راهکاری در این زمینه استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب