سیکل معیوب پشت کنکور ماندن، دیگه نباید شکست بخوری

27 آبان 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
سیکل معیوب پشت کنکور ماندن، دیگه نباید شکست بخوری

من بعد از ناکامی تلخم در رقابت نه چندان عادلانه کنکور تصمیم جدی گرفتم که این غول بزرگ را شکست بدهم و به هدفم برسم؛ پس پشت کنکور ماندم. ابتدا خیلی مصمم بودم اما بعد از گذشت مدتی احساس می‌کنم درجا می‌زنم و همان افکار قدیمی را دارم!

اگر تو هم می‌ترسی امسال شکست بخوری، اگر از نگاه سنگین اطرافیان خسته شده‌ای، اگر چند بار شروع کردی و رها کردی، این محتوا مخصوص تو نوشته شده است! پشت کنکور ماندن خیلی وقت‌ها تبدیل به یک سیکل معیوب می‌شود و گاهی احساسات و افکار منفی طوری هجوم می‌آورند که ممکن است داوطلب را روزها فلج کنند.

قرار است در این محتوا با کمک هم به راه‌حلی برای شکستن این سیکل معیوب برسیم چون امسال سال تو است و امسال دیگر نباید شکست بخوری!

حرف دلی

اصلا قرار نیست در این محتوا حرف‌های کلیشه‌ای بزنیم، قرار نیست از روش‌های برنامه‌ریزی و تست‌زنی و تحلیل آزمون صحبت کنیم. بلکه می‌خواهیم واقعا به دغدغه‌ها و حرف‌های دل پشت کنکوری‌ها بپردازیم و برای مشکلات آن‌ها راهکار ارائه دهیم.

تخفیف یهویی

فرقی نمی‌کند در زمان مطالعه این محتوا در کدام بازه از سال تحصیلی هستید، حتما یک چیزی مرتب نبوده که این محتوا را جستجو کرده‌اید. یک نفس عمیق بکشید و آرام باشید، من شما را کاملا درک می‌کنم و به شما اطمینان می‌دهم امسال قرار است سال متفاوتی باشد چون قرار است شما کارهای متفاوتی انجام دهید.

امسال سال راحتی نیست، اما قرار است شما قوی‌تر باشید و موانع را از سر راه بردارید.

پشت کنکوری مراقب افکارت باش

پشت کنکوری مراقب افکارت باش
وقتی دچار سیکل معیوب پشت کنکور ماندن می‌شوید مراقب افکار درونی و صداهای داخل سرتان باشید.

شاید به سرزنش کردن خودتان عادت کرده‌اید و آنقدر خودتان را دست کم گرفته‌اید که جور دیگری نمی‌توانید فکر کنید. اگر در فضای مجازی کمی جستجو کنید افراد زیادی را می‌بینید که در زمینه‌های مختلفی خودشان را از صفر بالا کشیده‌اند و به الگویی برای سایرین تبدیل شده‌اند.

صدای داخل سر این افراد هم شبیه به همان صدایی بوده که این روزها با شما حرف می‌زند، چقدر خنگی، تو به جایی نمی‌رسی، فلانی را ببین، از سنت گذشته، دیر شده و… اما همین آدم‌های شاد و موفق یک روزی تصمیم گرفتند این صداها را برای همیشه خفه کنند یا دست کم به آن‌ها بی‌محلی کنند. من به تلاش بیشتری نیاز دارم، من شرایطم با فلانی فرق دارد، من دیر شروع کردم اما بالاخره که شروع کردم!

امسال از روش‌های متفاوتی استفاده کن

روانشناسی زرد می‌گوید برای تغییر افکارت فقط به خودت تلقین کن، من قصد ندارم بگویم دفتری تهیه کن و از صبح تا شب داخلش بنویس من موفقم من به هدفم می‌رسم؛ چون اصلا منطقی نیست! اگرچه تلقین کردن و افکار مثبت در افزایش انرژی و انگیزه شما بسیار موثر هستند؛ اما به تنهایی کافی نیستند.

از تو می‌خواهم امسال متفاوت عمل کنی؛ یعنی یکی دو روزی با خودت خلوت کن و خوب فکر کن. پارسال چه روش‌هایی برای درس خواندن داشتی، کجاها زمان هدر می‌دادی، چه نقاط ضعفی داشتی، اشتباهات تو چه بود.

به جرات می‌توان گفت بعد از مشخص کردن عامل شکست، شما نیمی از مسیر پیروزی را طی کرده‌اید، حالا کافی است به تدریج عادات غلط را ترک کنید و عادات درست را جایگزین آن‌ها کنید.

ساعت مطالعه‌ات را کم کم افزایش بده

من می‌دانم کم کاری می‌کنم، نوسانی درس می‌خوانم، می‌خواهم ساعت مطالعه‌ام را افزایش دهم اما نمی‌شود! دلیل این اتفاق برداشتن سنگ بزرگ است؛ یعنی شمایی که روزی نهایتا سه ساعت درس خوانده‌اید ناگهان تصمیم می‌گیرید 10 ساعت بی‌وقفه مطالعه کنید!

درک می‌کنم که تا امروز خیلی کم کاری کرده‌اید و حجم زیادی از دروس باقی مانده و شاید می‌ترسید که نتوانید به موقع مطالب را تمام کنید. اما اگر به یک باره به خودتان فشار بیاورید بعد از مدتی یا متوقف می‌شوید یا درس خواندن‌تان کیفیت خوبی ندارد.

توصیه می‌کنم از حداقل ساعتی که می‌توانید، شروع کنید و روزی فقط 15 دقیقه به آن اضافه کنید.

از تست‌های راحت‌تر شروع کن

سطح اکثر سوالات کنکور بالا است، اصلا سوال راحت و آب خوردن در کنکور نداریم و طبیعتا شما هم باید تست‌های سطح بالا کار کنید؛ اما اگر از داوطلبی که هنوز مفاهیم ابتدایی را نمی‌داند یا خیلی تست کار نکرده، بخواهیم سوالات دشوار کار کند انگار از کسی که سینه خیز می‌رود بخواهیم ناگهان پرواز کند! فعلا از تست‌های سطح آسان و متوسط شروع کنید، قول می‌دهم به زودی به سوالات دشوار و چالشی هم می‌رسیم.

این کار دو فایده دارد، اولا وقتی از پس حل چند تست برآیید اعتماد به نفس تست‌زنی پیدا می‌کنید و دوما با حل سوالات آموزشی درک مفاهیم کتاب درسی و جزوه برایتان راحت‌تر می‌شود. حالا وقتی به یک تسلط نسبی روی مطالب رسیدید، می‌توانید سراغ سوالات دشوارتر بروید.

طی سال‌هایی که به عنوان مشاور فعالیت کرده‌ام، شاهد شکست و ناکامی افراد کمال‌گرای زیادی بوده‌ام، این افراد عاشق به اوج رسیدن هستند و می‌خواهند سنگ تمام بگذارند. درست همان جایی که می‌خواهند همه چیز عالی و بی‌نقص باشد سر و کله مشکلات پیدا می‌شود و یک کمال‌گرا این را از نقص خودش می‌داند نه ماهیت کاری که انجام می‌دهد!

دوست من گاهی حتی اوضاع برای نفر اول کنکور هم خوب پیش نمی‌رود، تو حق داری اشتباه کنی، طبیعی است که گاهی اطرافیان تو را درک نکنند و حتی اتفاقات ناخوشایندی رخ دهند. تو نمی‌توانی جلوی جریان عادی زندگی را بگیری اما می‌توانی یاد بگیری که چطور بهتر شنا کنی! می‌خواهم بار بعد که مشکلی پیش آمد به جای عصبانی شدن از خودت بپرسی چطور می‌توانم این مشکل را حل کنم.

منابع مناسب سطحت را استفاده کن

فلان رتبه برتر این کتاب را توصیه کرد، دوستی که پارسال قبول شد از این منبع استفاده می‌کرد، این استاد معجزه می‌کند، همه این‌ها درست است اما ببین کدام منبع برای شخص تو مناسب‌تر است.

اگر سطح ضعیفی داری نیازی نیست با منابع مختلف و شرکت در انواع کلاس‌ها خودت را از پا درآوری، کافی است از کتابی که درسنامه کامل و روانی دارد استفاده کنی و تست‌هایی در سطح خودت بزنی.

کتاب‌های آموزش شگفت انگیز خیلی سبز، تک پایه خیلی سبز، سیر تا پیاز و میکرو گاج بهترین منابع برای داوطلبان ضعیف هستند، می‌توانید این کتاب‌ها را برای دروس مختلف و با تخفیف ویژه از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید.

تو شبیه هیچکس نیستی، مقایسه نکن

مگر شرایط زندگی، سطح هوش، ویژگی‌های اخلاقی، امکانات آموزشی، دوران کودکی و حتی خانواده تو با کسانی که عملکرد خودت را با موفقیت‌ها و دستاوردهایشان مقایسه می‌کنی، کاملا مشابه است؟ تو گذشته منحصر به فردی داری، شخص متفاوتی هستی و اینکه هدفت با آن اشخاص مشابه است دلیل خوبی برای مقایسه کردن نیست.

شاید هزار مرتبه این جمله را شنیده باشی که خودت را فقط با دیروزت مقایسه کن اما آیا واقعا این کار را انجام می‌دهی؟ از داستان زندگی افراد دیگر، از شکست‌ها و تجربیات آن‌ها درس بگیر اما یادت باشد تو شبیه هیچکس نیستی و باید نگاهت را از زندگی و نتایج رقبایت برداری و فقط روی خودت و پیشرفتت تمرکز کنی.

سرما خوردگی روحی پشت کنکوری

سرما خوردگی روحی پشت کنکوری
زمانی که دچار سیکل معیوب پشت کنکور ماندن می‌شوید، افسردگی و خستگی روحی به سراغتان می‌آید.

همیشه که جسم ما سرما نمی‌خورد بلکه روح هم اگر خسته و ضعیف شود، اگر تحت فشار قرار بگیرد مثل جسم دچار سرماخوردگی می‌شود! من مدتی عالی درس خواندم، به اکثر برنامه‌هایم عمل کردم اما نمی‌دانم چرا مدتی است حال و حوصله انجام هیچ کاری را ندارم؛ این واضح‌ترین شرح حال سرماخوردگی روحی پشت کنکوری‌ها است!

نگران نباشید و خودتان را سرزنش نکنید، وقتی سرما می‌خورید چه کارهایی انجام می‌دهید؟ استراحت، تقویت کردن خودتان و صبر کردن تا دورانش بگذرد؛ پس با افسردگی و خستگی روحی هم باید همین طور برخورد کنید. توضیح مفصل این قضیه و راه‌های درمان آن را مفصلا در مقاله افسردگی در دوران کنکور توضیح داده‌ایم.

فیلم و کتاب انگیزشی مخصوص پشت کنکوری‌ها

پشت کنکوری‌هایی که دچار خستگی یا سرما خوردگی روحی شده‌اند می‌توانند در کنار بررسی علت خستگی‌شان و در جریان تجدید قوا از راه‌هایی برای بهتر کردن حالشان استفاده کنند. گاهی یک فیلم زیبا و انگیزشی حالتان را تا مدت‌ها خوب می‌کند و گاهی تنها چیزی که به آن نیاز دارید خواندن، نوشتن و تکرار چند جمله زیبا است.

حتی اگر به این چیزها اعتقادی ندارید و فکر می‌کنید برای شما کار نمی‌کنند، پیشنهاد می‌دهم یک بار هم که شده این روش را امتحان کنید، ضرری که ندارد! می‌توانید همین الان یکی از فیلم‌های معرفی شده در محتوای فیلم برای کنکوری‌ها را دانلود کنید یا چند دقیقه وقت بگذارید و بهترین جملات انگیزشی کنکوری را مطالعه کنید.

نمی‌دانم خبر خوبی است یا بد؛ اما قرار است تا آخر عمر اطرافیان شما در مورد هر کاری نظر بدهند؛ پس به حرف‌هایی که در حال حاضر می‌زنند خیلی توجه نکنید. می‌دانم شنیدن برخی حرف‌ها اصلا خوشایند نیست و به شما حق می‌دهم که گاهی بخواهید دلگیر شوید؛ اما عزیزان شما یک هدف بزرگ دارید و آینده‌ای که پیش روی شما است و می‌توانید آن را به بهترین شکل ممکن رقم بزنید.

هر وقت از غر غر یا کنجکاوی اطرافیان خسته شدید، یک لحظه چشمانتان را ببندید و یک سال بعد را تصور کنید، زمانی که شما به هدفتان رسیده‌اید و همین افراد سعی می‌کنند به شما نزدیک شوند تا راز موفقیتتان را بدانند.

سخن آخر

شاید فکر کنید پشت کنکور ماندن شوم‌ترین اتفاق زندگی شما است و احساس کنید بدبخت‌ترین آدم دنیا هستید و از این بدتر نمی‌شود! با کمال احترام برای افکار و احساسات پشت کنکوری‌های عزیز، در این محتوا سعی کردیم دیدگاه شما را به این قضیه تغییر دهیم!

سعی کردیم به کمک چند راهکار ساده سیکل معیوب پشت کنکور ماندن را بشکنیم تا هر داوطلب تلاشگر و هدفمندی بتواند از این آزمون دشوار و رقابت بزرگ سربلند و راضی بیرون بیاید.

اگر در مورد مطالب نوشته شده در این محتوا سوالی دارید یا به عنوان یک پشت کنکوری به کمک بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه این محتوا مشکلاتتان را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب