چگونه از دهم برای کنکور بخوانیم؟یک قدم جلوتر از رقبا باش

16 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
چگونه از دهم برای کنکور بخوانیم؟یک قدم جلوتر از رقبا باش

برای موفقیت در کنکور درس خواندن را از کدام پایه شروع کنم؟ آیا لازم است از سال دهم، کنکوری درس بخوانم؟ رتبه برترها از کی درس خواندن برای کنکور را شروع کردند؟ چگونه از دهم برای کنکور بخوانیم؟ اگر به عنوان یک دانش‌آموز دهمی چنین دغدغه‌هایی دارید به شما تبریک می‌گویم چون همین الان یک قدم از سایر همکلاسی‌هایتان جلوتر هستید! واقعیت این است که بله باید از سال دهم به فکر کنکور باشید اما اینکه در سال دهم دقیقا باید چه کارهایی انجام دهید و چطور برای کنکور مطالعه کنید را در ادامه به طور مفصل توضیح می‌دهیم.

آیا لازم است از سال دهم برای کنکور درس بخوانیم؟

بگذارید داستان خودم را برایتان تعریف کنم، من برای قبولی در رشته مورد علاقه‌ام پنج مرتبه کنکور دادم! راستش من از آن دسته دانش‌آموزانی بودم که اعتقاد داشتم تا سال کنکور کلی زمان دارم و نباید از الان (پایه دهم) خودم را خسته کنم؛ نتیجه این شد که دو سال اولی که کنکور شرکت می‌کردم تازه در حال یادگیری و رفع اشکال مطالب پایه‌های اول و دوم دبیرستانم بودم و بعد از آن هم خسته شده بودم و اعتماد به نفسم به شدت افت کرده بود.

نیازی نیست از سال دهم روزی 12 ساعت درس بخوانید اما واجب است که از سال دهم بعضی از عادات مثبت را در خودتان ایجاد کنید، به اضافه اینکه تا مطلبی را خوب یاد نگرفته‌اید از آن عبور نکنید!

کارهای واجبی که باید در پایه دهم انجام دهید

اولین و مهم‌ترین وظیفه شما در پایه دهم این است که دروس این پایه را خیلی خوب مطالعه کنید و یاد بگیرید؛ یعنی یادگیری هیچ مطلبی را به سال‌های بعد موکول نکنید. به علاوه سال دهم زمان بسیار خوبی است برای اینکه لایف استایل یک کنکوری را یاد بگیرید و تمرین کنید، در واقع از شما می‌خواهم در سال دهم سعی کنید عادات مثبت زیر را در خودتان تقویت کنید:

تخفیف یهویی

  • مفهومی خواندن به جای حفظ کردن
  • تست زدن
  • تنظیم ساعت خواب و بیداری
  • داشتن تغذیه سالم
  • تمرکز کردن و دور کردن عوامل حواس‌پرتی
  • ایجاد تعادل بین مطالعه با استراحت و تفریح
  • عادت به مطالعه مداوم و پیوسته
  • اولویت‌بندی کردن کارها
  • عادت به نه گفتن برای رسیدن به کارهای واجب‌تر
سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

چطور از دهم برای کنکور درس بخوانیم؟

می‌دانم ترجیح می‌دهید یک نفر به شما بگوید که گام به گام باید چه کارهایی را در سال دهم انجام دهید تا برای کنکور آماده شوید، به همین دلیل ما هم در ادامه دقیقا به خواسته شما عمل می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شناخت هدف، روش‌های برنامه‌ریزی، روش مطالعه صحیح هر درس، تست‌زنی، شرکت در آزمون و تحلیل آن و … می‌توانید به وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) مراجعه کنید.

گام اول شناخت هدف: یک کاغذ و خودکار بردارید، یک جدول دو ستونی بکشید و در یک ستون رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید را به ترتیب اولویت بنویسید. بعد در مورد این رشته‌ها تحقیق کنید و توانمندی‌هایی که هر رشته نیاز دارد را در ستون مقابلش بنویسید. مثلا پزشکی، توانایی مطالعه برای ساعت‌های طولانی، استدلال کردن، مدیریت استرس… توصیه می‌کنم برای این کار چند روز زمان بگذارید و در نهایت هدفتان را دقیق مشخص کنید، کدام رشته، کدام شهر و چه حدود رتبه‌ای.

هدف گذاری برای کنکور، نحوه انتخاب صحیح هدف برای کنکور

مقاله مرتبط: هدف گذاری برای کنکور، نحوه انتخاب صحیح هدف برای کنکور

گام دوم یادگیری روش برنامه‌ریزی: مبحث برنامه‌ریزی برای کنکور بسیار مفصل است و مقاله کامل آن در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود است. فعلا شما برنامه‌ریزی روزانه را یاد بگیرید؛ به این صورت که از شب قبل لیست کارهای فردا را بنویسید، آن‌ها را بر اساس اولویت مرتب کنید، در مقابل هر کار زمان تقریبی انجام آن را بنویسید و در صورت انجام دادن هر آیتم مقابل آن تیک بزنید.

گام سوم یادگیری روش مطالعه دروس: امسال بهترین زمان برای یادگیری روش صحیح مطالعه دروس است، در مورد روش مطالعه استاندارد هر درس تحقیق کنید و بعد سعی کنید با آزمون و خطا آن روش را آنقدر تغییر دهید تا روش مطالعه مخصوص خودتان را خلق کنید.

گام چهارم تست‌زنی: لازم است که از پایه دهم تست‌زنی را شروع کنید تا اصول کلی آن را یاد بگیرید. نیازی نیست تمرکزتان را روی تست زمان‌دار بگذارید بلکه زدن تست آموزشی کفایت می‌کند. برای حل تست آموزشی، بلافاصله بعد از مطالعه یک مبحث سراغ سوالات آن بروید و بعد از پاسخ دادن به هر تست همان موقع جواب آن را بررسی کنید و بعد سراغ تست بعدی بروید.

ابتدا روی هر سوال 2 الی 3 دقیقه فکر کنید و اگر به نتیجه نرسیدید، پاسخ‌نامه را بخوانید و خودتان یک بار دیگر آن سوال را حل کنید.

گام پنجم شرکت در آزمون آزمایشی: اگرچه شرکت در آزمون‌های آزمایشی از پایه دهم واجب نیست اما بد نیست که برای آشنایی با فضای آزمون، یادگیری مدیریت زمان و جلسه آزمون و نیز یادگیری روش‌های تحلیل آزمون، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.

روش تحلیل آزمون های آزمایشی؛ چگونه بدون مشاور تحلیل کنم؟

مقاله مرتبط: روش تحلیل آزمون های آزمایشی؛ چگونه بدون مشاور تحلیل کنم؟

گام ششم تهیه منابع: اگرچه کتاب درسی منبع اصلی شما است اما برای موفقیت در کنکور سراسری باید منابع کمک درسی مناسب خودتان را هم تهیه کنید. کافی است در فروشگاه پایتخت کتاب اسم درس، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی‌تان را جستجو کنید تا مناسب‌ترین منابع را بیابید.

گام هفتم اهمیت کتاب درسی و مدرسه: اگرچه این گام را در پایین لیست نوشتیم اما شاید اهمیتش از همه گام‌ها بیشتر باشد، هرگز به بهانه اینکه کتاب درسی خوب توضیح نداده یا معلمم خوب نیست، قید کتاب درسی و مدرسه را نزنید. یادتان باشد اگر درسی را سر کلاس و در مدرسه یاد نگیرید، ممکن است بعدا نیاز باشد هزینه و زمان زیادی را صرف یادگیری آن کنید.

سر کلاس فعال باشید، از قبل پیش خوانی کنید، از معلم سوال بپرسید و بعد از اتمام کلاس مطالب را مرور کنید.

در تابستان دهم چه چیزهایی را برای کنکور بخوانیم؟

در تابستان دهم تمرکزتان را روی مرور و رفع اشکال دروس پایه دهم بگذارید و سعی کنید اگر در درسی یا مبحثی مشکل دارید، قبل از ورود به پایه یازدهم مشکلتان را برطرف کنید.

همچنین بهتر است در تابستان بیشتر تست بزنید چون مطالب را در طول سال حداقل یک دور خوانده‌اید و تابستان زمان خوبی است که با حل تست به تسلط برسید. آیا در تابستان دهم دروس یازدهم را پیش خوانی کنم؟ اگر وقت دارید این کار را حتما انجام دهید، دو درس ریاضی و زیست یازدهم گزینه‌های خوبی برای پیش خوانی هستند.

تابستان کنکور، نحوه مطالعه کنکور از تابستان

مقاله مرتبط: تابستان کنکور، نحوه مطالعه کنکور از تابستان

سال دهم چند ساعت مطالعه کنیم؟

در سال دهم خیلی روی ساعت مطالعه حساس نیستیم اما این اصلا به معنی مجوز گرفتن برای تنبلی کردن نیست! روزهایی که مدرسه می‌روید بهتر است حداقل دو الی سه ساعت درس بخوانید و اگر امتحان یا تکلیف دارید طبیعتا باید ساعت مطالعه‌تان را افزایش دهید. روزهای تعطیل چند ساعت بیشتر درس بخوانید و جبران طول هفته را انجام دهید؛ مثلا تکالیف ناقص را بنویسید، جزوات را مرتب کنید، تست بزنید یا دروسی که در طول هفته خوانده‌اید را مرور کنید.

در تابستان سال دهم بنا به نیازتان می‌توانید روزانه سه الی پنج ساعت درس بخوانید.

رتبه برترها چه توصیه‌ای دارند؟

آیا می‌خواهید بدانید که رتبه برترها در تابستان سال دهم چطور برنامه‌ریزی کردند؟ بیایید با هم چند توصیه از رتبه برترها را بخوانیم:

  • فرناز حسن‌زاده، رتبه یک کنکور تجربی 1401: تابستانی که از کلاس نهم می خواستم در کلاس دهم ثبت نام کنم درس خواندن را به طور جدی آغاز کردم و معتقدم کسب رتبه اول به هوش بالا نیاز ندارد بلکه یک فرد با هوش متوسط می‌تواند با سخت‌کوشی و هدف‌گذاری به نتیجه برسد.
  • محمد سجاد ترکمان، رتبه ۲۰۱ تجربی و دانشجوی دندانپزشکی شهید بهشتی: دانش‌آموزان دهم و یازدهمی باید روی فهم مطالب درسی تمرکز کنند تا وقتی به سال دوازدهم رسیدند بیشتر تست بزنند و بازیابی مطالب را داشته باشند. توصیه می‌کنم تابستانی که به پایه بعدی می‌روند یک پیش‌خوانی از سال بعدی خود داشته باشند.

سخن آخر

سال کنکور حساس‌ترین و پر مشغله‌ترین سال تحصیلی هر دانش‌آموز است، برای اینکه این سال را با موفقیت پشت سر بگذارید باید از پایه دهم خودتان را کم کم آماده کنید. در این محتوا گفتیم که دانش‌آموزان دهمی بهتر است مطالعه برای کنکور و نیز پرورش برخی عادات کنکوری را از سال دهم آغاز کنند.

تمام کارهایی که یک دهمی باید انجام بدهد را در قالب هفت گام ارائه دادیم و به سوال چگونه از دهم برای کنکور بخوانیم؟ پاسخ دادیم. در انتها کمی در مورد تابستان سال دهم صحبت کردیم و توصیه رتبه برترها برای مطالعه از سال دهم را مورد بررسی قرار دادیم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. R دی 29, 1402

    خیلی ممنون خیلی خوب بود

    • پایتخت کتاب دی 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب