چگونه شب امتحان درس بخوانیم تا 20 شویم؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 10 دقیقه
چگونه شب امتحان درس بخوانیم تا 20 شویم؟

تاکنون برایتان پیش آمده که امتحان داشته‌باشید و مجبور شوید شب قبل امتحان و در یک زمان کوتاه درس بخوانید؟ به احتمال زیاد همه ما چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم. مطالعات نشان داده است که کم‌خوابی، می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد شما برای پاسخ‌دهی به سوالات داشته‌باشد و نتیجه دلخواه حاصل نشود. اما راه‌حل این مشکل چیست؟ چگونه شب امتحان درس بخوانیم تا بیست شویم؟ در این مقاله قصد داریم در مورد درس خواندن شب امتحان صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

چرا نباید صرفا شب امتحان درس بخوانیم؟

دانش‌آموزانی که درس‌خواندن خود را به شب قبل امتحان موکول می‌کنند، باید عواقب آن را بپذیرند. زیرا تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد آن‌ها می‌گذارد. در ادامه توضیح خواهیم داد که نباید مطالعه را فقط در شب امتحان انجام دهید.

خواب ناکافی

وقتی دروس خود را برای شب امتحان انباشته کنید، می‌تواند روی سلامتی شما تاثیر بگذارد. به این دلیل که شما شب قبل از امتحان بیدار می‌مانید و تا صبح مطالعه می‌کنید. شاید پیش خود فکر کنید که فدا کردن خواب شبانه موجب می‌شود که نتیجه خوبی از امتحان بگیرید، اما این‌گونه نیست. زیرا خواب ناکافی موجب خستگی و عدم تمرکز شما در جلسه امتحان خواهد شد. 

چالش‌برانگیز بودن به‌خاطر سپردن اطلاعات

درس خواندن شب امتحان، کمکی به شما نمی‌کند، زیرا مطالعه باید در طول ترم انجام شود. در امتحان سوالات مختلفی از مباحث گوناگون مطرح می‌شود که در طول ترم تدریس شده‌اند. بنابراین بهتر است مطالب درسی را در طول ترم مطالعه کنید و قبل از امتحان فقط به مرور و رفع اشکال بپردازید. با روش مطالعه شب امتحانی، قطعاً نمی‌توانید تمام اطلاعات را به‌خاطر آورند.

تخفیف یهویی

افزایش کیفیت مطالعه؛ چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

مقاله مرتبط: افزایش کیفیت مطالعه؛ چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

درس خواندن شب امتحان و افزایش استرس

سلامت روان دانش‌آموزان بسیار مهم است. آن‌ها به‌اندازه کافی مشغله دارند و نباید دچار استرس اضافی شوند. درس خواندن درست قبل از امتحان استرس‌زا است. زیرا دانش‌آموزان نگران هستند که مطالب درسی را به خاطر نیاورند یا مطالعه همه موضوعات را به پایان نرسانند. این امر منجر به استرس بیش از حد آن‌ها می‌شود و بر عملکردشان در امتحان، تأثیر منفی می‌گذارد.

عدم کمک به یادگیری

وقتی مطالعه را به شب قبل امتحان موکول می‌کنید، باعث می‌شود که پس از پایان آن، همه‌چیز را به‌طور کامل فراموش کنید. در صورتی‌که اگر یادگیری در طول ترم انجام شود و مطالب درسی در ذهن شما به‌خوبی ثبت و ضبط می‌شوند.

عدم کسب نمره مطلوب

اگر دانش‌آموزان فکر می‌کنند که با درس خواندن شب امتحان، نمرات خوبی کسب می‌کنند، کاملا در اشتباه هستند. زیرا کم‌خوابی و افزایش استرس، قطعا بر عملکرد آن‌ها در روز امتحان تاثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند که آن‌ها نمره مورد انتظار خود را کسب نکنند. پس بسیار عاقلانه‌تر است که دانش‌آموزان، شب قبل از امتحان به‌جای این‌که بیدار بمانند، خواب کافی داشته‌باشند.

توصیه‌های درس خواندن شب امتحان

همان‌طور که متوجه شدید، درس خواندن در شب قبل از امتحان می‌تواند اثرات نامطلوبی برای شما داشته‌باشد. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در طول ترم مطالعه کافی داشته‌باشید و دچار مشکل نشوید. در ادامه چند توصیه ارائه می‌کنیم که می‌تواند برای این شرایط مفید باشد.

توصیه‌های قبل از درس‌خواندن

قبل ازاین‌که به مطالعه بپردازید، باید یک‌سری مقدمات را برای آن آماده کنید که به شرح زیر هستند:

یک مکان آرام برای مطالعه پیدا کنید

مطمئن شوید که محلی که برای درس‌خواندن درنظر گرفته‌اید، به‌اندازه کافی آرام و راحت است. البته جایی مثل کاناپه و رختخواب محل مناسبی برای این‌کار نیستند، زیرا سبب خواب‌آلودگی بیشتر شما می‌شوند. نشستن روی یک صندلی ثابت، پشت میز تحریر می‌تواند بهترین شرایط را برای درس‌خواندن فراهم کند.

اتاقی که در آن درس می‌خوانید، باید پرنور باشد. زیرا وقتی اطراف شما خیلی تاریک باشد، بدن شما فکر می‌کند که الان وقت خواب است. پس با روشن‌کردن تعداد زیادی چراغ و شبیه‌سازی روز، بدن خود را فریب دهید.

عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید

گوشی موبایل‌تان را کنار بگذارید. البته بهتر است آن را خاموش کنید تا برای چک‌کردن پیام‌ها و شبکه‌های اجتماعی، وسوسه نشوید و به سراغ آن نروید. همچنین اگر برای مطالعه به لپ‌تاپ نیاز ندارید، آن را خاموش کنید و دور از دسترس قرار دهید.

یک غذای سالم بخورید

برخی دانش‌‌آموزان فکر می‌کنند، اگر شب امتحان چند فنجان قهوه یا چند قوطی نوشابه انرژی‌زا بنوشند، می‌توانند نتیجه بهتری از مطالعه خود بگیرند. زیاده‌روی در مصرف کافئین، ممکن است در ابتدا شما را بیدار نگه دارد، اما در نهایت اثر نامطلوبی در نتیجه امتحان خواهد داشت. در عوض مصرف میوه‌هایی مثل سیب، در تمرکز و بیدار نگه‌داشتن شما بهتر از کافئین عمل می‌کند. زیرا قندهای طبیعی آن بیشتر است و مغذی است. همچنین اگر در حین مطالعه، سیر باشید، به غذا فکر نمی‌کنید و تمرکزتان افزایش می‌یابد.

تغذیه مناسب برای تقویت حافظه؛ ارتباط بین تغذیه و تقویت حافظه

مقاله مرتبط: تغذیه مناسب برای تقویت حافظه؛ ارتباط بین تغذیه و تقویت حافظه

آلارم خود را تنظیم کنید

هیچ‌گاه کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. باید این احتمال را بدهید که در حین مطالعه به خواب می‌روید و صبح به‌موقع بیدار نمی‌شوید. آن‌وقت نتیجه زحمات و شب‌بیداری‌هایتان به باد خواهد رفت. پس ریسک نکنید و آلارم گوشی موبایل یا ساعت خود را تنظیم کنید تا بتوانید سر ساعت بیدار شوید.

توصیه‌های حین درس خواندن شب امتحان

در هنگام مطالعه شب قبل امتحان نیز باید یک‌سری نکات را رعایت کنید که بتوانید بهترین عملکرد را داشته‌باشید.

آرامش خود را حفظ کنید

آرام ماندن در چنین شرایطی ممکن است سخت باشد، اما فقط یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید افکار خود را متمرکز کنید! کتاب درسی را در دسترس قرار دهید و چند تکه کاغذ و خودکار کنار دست خود بگذارید. استفاده از ماژیک هایلایت و فلش‌کارت نیز ایده خوبی هستند. اگر خلاصه‌ای از درس مورد نظر را دارید، می‌توانید از آن به‌عنوان طرح کلی مطالعه خود استفاده کنید.

از ابتدا شروع کنید

روی جزئیات کوچک تمرکز نکنید، بلکه تمرکز خود را روی تصویر بزرگ‌تر قرار دهید. مطالب مهمی را که فکر می‌کنید در امتحان می‌آیند را هایلایت کنید.

خلاصه فصل ها را بخوانید. آن‌ها معمولاً در جمع‌بندی نکات مهم، مفید هستند. اگر خلاصه فصلی وجود ندارد، متن را مرور کنید و ایده‌های کلیدی را یادداشت کنید.

اولویت‌بندی کنید

این مهم‌ترین بخش از درس خواندن شب امتحان است. شما زمان بسیار محدودی دارید و باید تا حد امکان از آن استفاده کنید. به ریزه‌کاری‌ها توجه داشته‌باشید و مطالبی را مطالعه کنید که فکر می‌کنید، در امتحان از آن‌ها سوال می‌آید.

روی ایده‌های اصلی تمرکز داشته‌باشید و فرمول‌های کلیدی را یاد بگیرید. فعلاً از جزئیات صرف‌نظر کنید و فقط در صورتی به سراغ آن‌ها بروید که نکات اصلی را خیلی خوب یاد گرفته باشید.

سعی نکنید همه‌چیز را یاد بگیرید. روی نکاتی تمرکز کنید که بیشترین بارم را در امتحان دارند و معلم شما بیشترین تاکید را روی آموزش آن‌ها داشته است.

اطلاعات مهم را بنویسید

این کار به مغز شما کمک می‌کند تا مطالب درسی را بهتر پردازش کند. زیرا اگر فقط کتاب‌های درسی یا یادداشت‌های خود را مرور کنید، احتمالاً چیزی به خاطر نمی‌آورید.

اگر به‌اندازه کافی خوش‌شانس هستید و یکی از اعضای خانواده‌تان بیدار است، از او کمک بگیرید. از او بخواهید به صحبت‌های شما در مورد مفاهیم خاص گوش دهد. زیرا انتقال اطلاعات به فرد دیگر، یک راه مطمئن برای تضمین درک شما از آن مفاهیم است.

فلش‌کارت درست کنید

این یک راه خوب برای امتحان‌کردن خودتان است و به شما کمک می‌کند تا هنگام نوشتن فلش‌کارت‌ها و خواندن آن‌ها با صدای بلند، اطلاعات را پردازش کنید. از رنگ‌های گوناگون برای موضوعات یا فصل‌های مختلف استفاده کنید.

به دنبال تشابه‌ها، استعاره‌ها و سایر محرک‌های حافظه باشید تا به شما کمک کنند، مغز خود را حول مفاهیم پیچیده، تحریک کنید. کلیدواژه‌های استعاره خود را بنویسید تا حافظه‌تان، در حین مطالعه تقویت شود.

استراحت کنید

ممکن است غیرقابل درک به‌نظر برسد، اما مغز شما می‌تواند اطلاعات بیشتری را پردازش کند، اگر به‌موقع استراحت کنید. مطالعه پشت‌سرهم ناکارآمد است و ذهن شما را اشباع می‌کند و مانع جذب بیشتر اطلاعات می‌شود.

پس بهتر است بعد از ۴۵ دقیقه مطالعه کنید، برخیزید، راه بروید و کمی نرمش کنید. یک نوشیدنی یا یک میان‌وعده بخورید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه به مطالعه خود بازگردید.

توصیه‌های پس از شب امتحان

بعد از این‌که مطالعه خود را به پایان رساندید، لازم است که برخی اقدامات را انجام دهید. آن‌ها می‌توانند به عملکرد بهتر شما در امتحان کمک کنند. این اقدامات عبارتند از:

به رختخواب بروید

اگر تمام شب را بیدار بمانید، صبح خیلی خسته خواهید بود و به احتمال زیاد چیزی به یاد نمی‌آورید! صبح حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و نکات مهم درسی را مرور کنید.

سعی کنید حداقل ۳ ساعت بخوابید. این تعداد ساعت، یک چرخه کامل خواب است و می‌تواند به ارتقاء عملکرد شما در امتحان کمک کند.

اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

مقاله مرتبط: اهمیت خواب کنکوری ها؛ چگونه خواب خود را تنظیم کنیم؟

صبحانه بخورید

حتما شنیده‌اید که یک وعده غذایی مغذی قبل از امتحان به شما کمک می‌کند از مغزتان بهتر استفاده کنید. صبح امتحان، یک صبحانه ساده و معمولی بخورید و اگر اضطراب دارید، از خوردن غذای سنگین بپرهیزید.

همان‌طور که اشاره کردیم، اگر در حین امتحان گرسنه نباشید، تمرکزتان روی پاسخ‌دهی به سوالات بیشتر خواهد بود.

یک نفس عمیق بکشید

در هنگام رفتن به مدرسه، چند بار نکات مهم را مرور کنید. اگر مطالعه صحیحی داشته و چند ساعتی خوابیده باشید، روحیه و آمادگی مناسبی خواهید داشت.

از دوستتان بخواهید قبل از امتحان از شما سؤال کند

احتمالا قبل از امتحان، چند دقیقه وقت خواهید داشت، بنابراین از آن‌ استفاده کنید! به نوبت از یکدیگر سوال بپرسید. با قسمت‌هایی که در آن‌ها ابهام دارید، شروع کنید تا حافظه خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد درس خواندن شب امتحان صحبت کردیم و توصیه‌های مفیدی را برای موفقیت بیشتر و کسب نمره بهتر، ارائه دادیم. باید بدانید که این روش مطالعه می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی و نتیجه امتحان شما داشته‌باشد . توصیه ما این است که هیچ‌گاه مطالعه اصلی خود را شب امتحان انجام ندهید و در طول ترم مطالب درسی را یاد بگیرید. شب قبل امتحان باید فرصتی برای مرور مطالب و رفع اشکال باشد.

منابع: + +

استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

مقاله مرتبط: استراحت در دوران کنکور؛ استراحت به سبک رتبه برترها !

سوالات پرتکرار

در این قسمت به سوالات رایجی که درباره مطالعه شب امتحان پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

۱- آیا مطالعه شب قبل امتحان مفید است؟

اگر مطالب درسی را روی هم انباشته کرده و برای شب امتحان گذاشته باشید، نمی‌توانید انتظار نتیجه مطلوبی داشته‌باشید.

۲- مضرات درس خواندن شب امتحان چیست؟

مطالعه شب قبل امتحان باعث عدم یادگیری مناسب، افزایش استرس، خواب ناکافی و عدم کسب نتیجه مطلوب می‌شود.

۳- شب امتحان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

یک مکان آرام برای مطالعه پیدا کنید، عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید، یک غذای سالم بخورید، آرامش خود را حفظ کنید، مطالب درسی را اولویت‌بندی کنید، از نکات مهم یادداشت‌برداری کنید یا آن‌ها را هایلایت کنید و حداقل سه ساعت بخوابید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. فرهاد تیر 1, 1402

    سلام، کتاب های شب امتحان خیلی سبز رو چطور می تونم تهیه کنم؟

  2. سالار دی 19, 1401

    سلام کتاب های شب امتحان امتحانات دوره قبلی رو داره؟

    • پایتخت کتاب دی 19, 1401

      سلام
      بله بصورت کامل داره

آخرین مقالات پایتخت کتاب