تراز معدل چقدره؟ با هر معدلی چه رشته‌ای قبول میشم؟

12 آذر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
تراز معدل چقدره؟ با هر معدلی چه رشته‌ای قبول میشم؟

تا قبل از کنکور 1402 هر داوطلب فقط دغدغه تراز آزمون کنکورش را داشت اما سازمان سنجش جدیدا یک درگیری ذهنی بزرگتر یعنی تراز معدل را به مجموعه دغدغه‌های کنکوری‌های مظلوم اضافه کرده است. داوطلبان دائم از من می‌پرسند با فلان معدل ترازم چقدر می‌شود؟ تراز معدل و تراز کنکور چطور محاسبه می‌شوند؟ آیا با این معدل شانس قبولی در فلان رشته را دارم؟

در کنکور 1402 شاهد اختلاف تراز برای معدل‌های مشابه هم بودیم، با این حال بر اساس تجربیات کنکور گذشته می‌توانیم با تقریب نسبتا خوبی پیش بینی کنیم که هر داوطلب برای قبولی در رشته مورد نظرش باید چه معدلی داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید تا صفر تا صد تراز معدل و تاثیر آن در سرنوشت کنکوری‌ها را بررسی کنیم.

تاثیر معدل در کنکور 1403

در طی یک سال گذشته تلاش‌های زیادی برای لغو تاثیر سوابق تحصیلی صورت گرفته است که هر بار این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسید. در نهایت بر اساس آخرین اخبار قرار است تاثیر معدل و سوابق تحصیلی هر سه پایه؛ یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم در نتیجه کنکور چشمگیر و تعیین کننده باشد.

برای کنکور 1403 فعلا تاثیر سوابق تحصیلی 50 درصد و فقط از دروس پایه دوازدهم است، با توجه به اینکه سال به سال سهم سوابق تحصیلی بیشتر شده و نمرات پایه‌های یازدهم و دهم هم ملاک سنجش داوطلبان قرار می‌گیرند، توصیه می‌کنم فرصت طلایی امسال را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تخفیف یهویی

اگرچه هنوز آزمون کنکور 50 درصد نتیجه نهایی شما را تعیین می‌کند اما از نظر من اهمیت سوابق تحصیلی حتی از آزمون کنکور هم بیشتر است!

قضیه تراز معدل چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

ببینید تراز کل در کنکور همان ملاکی است که در نهایت داوطلبان مختلف از طریق آن با هم مقایسه می‌شوند. این تراز کل از دو قسمت تشکیل شده است؛ یک قسمت تراز آزمون کنکور و یک قسمت تراز سوابق تحصیلی است. حالا محاسبه تراز برای هر درس به صورت جداگانه خواهد بود و تراز کل بر اساس تراز درس‌های مختلف تعیین می‌شود. می‌دانم این موضوع تا حد زیادی گیج کننده است، پس اجازه دهید با یک مثال قضیه را شفاف سازی کنیم.

فرض کنیم شخصی در امتحان نهایی ریاضیات نمره 19 را کسب کرده و بر فرض بر اساس این نمره و درجه سختی امتحان ریاضی آن سال، تراز نمره 19 او برابر با عدد 9000 است. حالا این داوطلب در کنکور برای درس ریاضیات تراز 8600 را کسب کرده است، در نهایت بر این اساس که تراز نمرات نهایی 50 درصد و تراز کنکور 50 درصد تراز کل است، تراز کل این داوطلب برای درس ریاضیات به صورت زیر خواهد بود:

 8800= 9000 ضرب در 50+ 8600 ضرب در 50

یکی از سوالات پرتکرار شما داوطلبان عزیز این است که برای شرکت در کنکور سراسری باید حداقل چه معدلی داشته باشیم؟ این یک تصور اشتباه است که بین داوطلبان جا افتاده و افراد زیادی تصور می‌کنند برای اینکه سوابق تحصیلی‌شان در کنکور تاثیر داده شود، باید یک حداقل معدلی داشته باشند. در حالی که اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

شما با هر معدلی می‌توانید در کنکور ثبت نام کنید و معدل شما هر چه که باشد در کنکور تاثیر داده می‌شود.

با هر معدلی چه رشته‌ای!

حالا بپردازیم به داغ‌ترین بحث این روزها؛ یعنی بحث شیرین با هر معدلی چه ترازی خواهیم داشت و برای قبولی در فلان رشته باید چه معدلی کسب کنیم. همان طور که قبل‌تر توضیح دادیم، تراز هر درس به صورت جداگانه محاسبه می‌شود و در نهایت همه این ترازها، تراز کل را تشکیل می‌دهند.

اگر میانگین ترازهای داوطلبی بالای 9500 باشد، می‌تواند خیالش از بابت قبولی در رشته‌های تاپ راحت باشد و برای تراز بالای 8800 هم بسته به انتخاب رشته، داوطلب شانس نسبتا خوبی برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار خواهد داشت.

بر اساس تجربیاتی که از کنکور 1402 داشته‌ایم، می‌توان به صورت تقریبی تعیین کرد که هر معدلی چه ترازی در کنکور به ما می‌دهد:

معدلتراز مربوط به آن
2012000
19/7511100
19/510600
19/2510200
199800
18/59000
188500
17/58200
178000

معدل زیر 19 یعنی خداحافظی با رشته‌های تاپ؟

ممکن است با مطالعه جدول بالا کمی نگران شوید، به خصوص اگر معدل شما کمتر از 19 است اما رویای قبولی در رشته‌های پرطرفدار را در سر دارید! توصیه می‌کنم به جای اینکه نگران شوید یا واکنش احساسی به این موضوع بدهید، بیایید با هم قضیه را منطقی بررسی کنیم و راه‌حلی بیابیم.

  • اولا: 50 درصد نتیجه شما به نتیجه و تراز کنکورتان بستگی دارد و یک داوطلب باهوش به جای غصه خوردن و استرس گرفتن، برای این 50 درصد به طور ویژه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند.
  • دوما: طبق اخبار رسمی که چند روز پیش منتشر شد، خوشبختانه امسال فرصت مجدد ترمیم معدل به داوطلبان داده شده است. پس اگر فکر می‌کنید معدل‌تان به اندازه کافی خوب نیست، حتما در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید.

ترمیم معدل، راه نجات داوطلبان

ترمیم معدل، راه نجات داوطلبان
با شرکت در امتحانات ترمیم معدل، شانس خود را برای قبولی در رشته دلخواه خود بالا ببرید.

تا چندی پیش قرار بر این بود که هر داوطلب فقط یک مرتبه حق ترمیم معدل را داشته باشد و با این حساب داوطلبانی که سال گذشته در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده بودند، امسال اجازه شرکت مجدد در این امتحانات را نداشتند. خوشبختانه اخیرا اتفاق خوب و امید بخشی رخ داد و قرار شد به داوطلبان اجازه ترمیم معدل مجدد در خرداد ماه داده شود.

حالا باز هم تعدادی از داوطلبان ممکن است بپرسند چطور زمانم را مدیریت کنم تا همزمان دروس را تستی و تشریحی بخوانم و هم برای کنکور و هم برای امتحانات ترمیم معدل آماده شوم؟ بهترین کار این است که تا اردیبهشت ماه تمرکز شما روی تست‌زنی و آمادگی برای کنکور باشد و از آن به بعد خودتان را برای امتحانات نهایی خرداد ماه آماده کنید.

اگر اردیبهشت کنکور بدهم و خرداد ترمیم معدل کنم، نمرات جدید من در نتیجه کنکور تاثیر داده می‌شوند؟ بله.

با معدل کم چقدر شانس قبولی دارم؟

حقیقت این است که معدل تاثیر زیادی روی نتیجه نهایی شما خواهد داشت اما اگر معدل شما پایین است و به هر دلیلی نمی‌توانید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید، می‌توانید برای 50 درصد باقی‌مانده یعنی آزمون کنکور تلاش کنید. در وب سایت پایتخت کتاب هر آنچه که یک کنکوری برای موفقیت احتیاج دارد، ارائه شده است.

از بخش فروشگاه پایتخت کتاب می‌توانید منابع مناسب سطح‌تان را خریداری کنید و برای یادگیری روش مطالعه هر درس، روش تست‌زنی، اصول برنامه‌ریزی و… می‌توانید مقالات مفید وبلاگ ما را مطالعه کنید.

عجایب کنکور 1402!

دکتر پورعباس رئیس سازمان سنجش اعلام کرد اگرچه تراز آزمون کنکور تا 2 سال اعتبار دارد اما تراز امتحانات نهایی هر سال تغییر خواهد کرد! مشاهده این اختلاف تراز در کنکور 1402 مهر تاییدی بر این صحبت دکتر پور عباس است.

به نظر می‌رسد تراز نمرات نهایی بسته به درجه سختی سوالات هر سال و عملکرد داوطلبان در امتحانات نهایی آن سال متغیر است؛ یعنی مثلا ممکن است نمره 19 سال گذشته ترازی کاملا متفاوت با نمره 19 امسال داشته باشد. برای اینکه قضیه اختلاف تراز نمرات نهایی را بیشتر متوجه شوید، به مثال زیر توجه کنید:

دانش‌آموزی با معدل 19/33 در ترمیم نمره شهریور 1401، موفق به کسب تراز 8800 شد اما دانش‌آموزی با معدل 19/30 در ترمیم نمره خرداد 1402 تراز 10050 را کسب کرده است؛ که این موضوع از عجایب کنکور 1402 بود!

شاید برخی داوطلبان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی را با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اشتباه کنند یا فکر کنند این دو موضوع یکی هستند. در حالی که امسال سوابق تحصیلی روی تراز و رتبه همه داوطلبان تاثیر 50 درصدی دارد؛ اما تعدادی رشته و دانشگاه وجود دارند که پذیرش آن‌ها هیچ ربطی به کنکور ندارد و فقط بر اساس معدل داوطلب صورت می‌گیرد.

حالا ممکن است بپرسید برای پذیرش بدون کنکور، معدل کتبی دیپلم اهمیت دارد یا معدل کل؟

برای پذیرش بدون کنکور در دانشگاه سراسری و پردیس‌های خودگردان، معدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته‌های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش ملاک پذیرش است. پذیرش شما در رشته و دانشگاه مورد نظر بستگی به معدل سایر متقاضیان آن رشته و دانشگاه دارد.

برای رتبه زیر 1000 چند بزنم؟

ما در این محتوا در مورد اینکه هر معدلی به صورت تقریبی چه ترازی کسب می‌کند صحبت کردیم و متوجه شدید که برای قبولی در رشته مورد نظرتان چه حدود معدلی باید داشته باشید. حالا معدل 50 درصد نتیجه نهایی شما را تعیین می‌کند و 50 درصد باقی مانده به درصدهای شما در آزمون کنکور بستگی دارد. در جدول زیر حدود درصد هر درس را برای کسب رتبه زیر 1000 در سه گروه آزمایشی ارائه کرده‌ایم:

  • تجربی
اسم درسدرصد مورد نظر
زیست75
فیزیک65
ریاضی55
شیمی45
زمین40
معدل19 به بالا
  • ریاضی
اسم درسدرصد مورد نظر
ریاضی50
فیزیک30
شیمی40
معدل18/5 به بالا
  • انسانی
اسم درسدرصد مورد نظر
ادبیات50
عربی65
فلسفه منطق30
ریاضی10 الی 20
اجتماعی90
روانشناسی90
تاریخ جغرافیا45
اقتصاد60
معدل19 به بالا

سخن آخر

یکی از دغدغه‌های بزرگ کنکوری‌ها این است که هر معدلی چه ترازی در کنکور دارد، البته داوطلبان حق دارند چون صدها برنامه و اپلیکیشن تخمین رتبه وجود دارند که به کمک آن‌ها داوطلبان متوجه می‌شوند با چه حدود درصدی می‌توانند در رشته مورد علاقه‌شان پذیرفته شوند؛ اما کمتر کسی در مورد تراز معدل و معدل لازم برای قبولی در رشته‌های مختلف اطلاع دارد.

در این محتوا ابتدا در مورد نحوه تاثیر سوابق تحصیلی صحبت کردیم، در ادامه گفتیم که هر معدلی چه ترازی کسب می‌کند و در نهایت در مورد ترمیم معدل و ثبت نام بدون کنکور و بر اساس معدل صحبت کردیم. اگر هنوز هم در این مورد سوالی در ذهنتان دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا مطرح کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. رقیه اردیبهشت 4, 1403

    سلام خوب هستید من از شما پرسیدم که
    اگه معدل ۱۷ باشه و درصدی توی کنکور نزنیم
    بنظرتون با این شرایط میتونیم فرهنگیان دربیاییم ؟؟؟؟
    بعد شما گفتید اگه فرهگیان خوب بدی و مصاحبه خوب باشه بله
    من منظورتون رو از اینکه فرهنگیان رو خوب بدید نفهمیدم یعنی چی؟؟؟؟؟

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 4, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 کنکور فرهنگیان

  2. ناشناس اردیبهشت 3, 1403

    با معدل کتبی 7/5و سهمیه 5درصدی چه رشته ای قبول میشم

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 5, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙اگه کنکور صفر بزنین هیچی

  3. فاطمه اردیبهشت 3, 1403

    سلام و خسته نباشید
    اگر بنده در سال ۱۴۰۳ معدل بالای کسب کنم اما کنکور رو صفر درصد بزنم!شانس قبولی در رشته پرستاری یا هوشبری در دانشگاه‌های‌ آزاد یا غیر انتفاعی دارم؟

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 5, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙پیراپزشکی غیر انتفاعی نداره و اگه صفر بزنین قبول نمیشین

  4. امیرمهدی d اردیبهشت 3, 1403

    سلام
    رشته ریاضی سهمیه 5 درصد با معدل 19 و درصد20 چه رتبه ای بدست میاد؟؟؟؟

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 5, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙نمیشه پیش بینی کرد اما احتمالا زیر ۱۸۰۰

  5. امیرمهدی اردیبهشت 2, 1403

    سلام
    رشته ریاضی سهمیه 5 درصد با معدل 19 و درصد20 چه رتبه ای بدست میاد؟؟؟؟

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 5, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 طبق این فرمول محاسبه میشه
      امتیاز ریاضی = (شته ریاضی * درصد سهمیه) + (معدل * درصد معدل)
      امتیاز ریاضی = (20 * 5%) + (19 * 20%) = 1 + 3.8 = 4.8

آخرین مقالات پایتخت کتاب